NYA LAGEN 2010, vilka kommer köpa ny regskylt?

gamlingen
20 oktober 2009 · 5 198 Inlägg

Kanske fel att kalla det en ny LAG,, för det är ju ingen lag  det blir.. men däremot et beslut på att ta bort skattemärket.

Muttley
20 oktober 2009 ·

nej jag kommer inte lägga pengar på nya skyltar. isåfall till hojjen. om ens de.

Pedaln Rättvikarn
20 oktober 2009 · 142 Inlägg

Enbart för att irritera folk, så ska jag låta mina orginal plåtar från 1991 sitta kvar. Då det mesta som är gjort på min bil, ENBART är gjort för att någon stör sig på det..   

Tex, arbetskollega gillar inte hur dekaler sitter, en annan stör sig på jag bara kapat ett varv runt om, eller hur vissa hatar japs på en volvo wink

If speeding is a crime, then i'm a criminal
Och Där Dog Tråden!
st200_timpa
20 oktober 2009 ·

men absolut kommer ny skylter att beställas.....detta har man vänta på länge..

ser förjävligt ut me diverse klister lappar i olika färger....

Mäki Långsam Perfektionist
20 oktober 2009 · 4 800 Inlägg

Har ändå kört utan skattemärket så inte behövs det nya skyltar wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
dcay Licenssvetsare
21 oktober 2009 · 927 Inlägg

_JLarsson skrev:
Men om nu det försvinner, Finns det inte siffror bakom Skattemärket, om man nu ska ställa av bilen, kommer vem som helst att kunna ställa av bilen? Eller hur funkar det???

Det sitter inte bakom skattemärket, det e inpräntat bakom ett lager med typ, triss aktig hinna som du skrapar bort. Nu får du bara avnända dig av regbeviset så det är inga problem..

Jag fick hem nya plåtar i förrgår så jag funderar på o skita i o sätta på dom tills årsskiftet så jag slipper sätta på skattemärket den lilla tid som e kvar, är ju trots allt vinter..

peegee Forummoderator
21 oktober 2009 · 2 924 Inlägg

dcay skrev:
Jag fick hem nya plåtar i förrgår så jag funderar på o skita i o sätta på dom tills årsskiftet så jag slipper sätta på skattemärket den lilla tid som e kvar, är ju trots allt vinter..

Det är inte tillåtet att ta bort skattemärket vid nyår!

Det är nämligen först efter ni betalt årskatten nästa år, som ni slipper skattemärket eftersom ni inte får något nytt då.

T.ex har ni siffra 9, så betyder det ju skattemånad September och ni slipper alltså inte skattemärket förrän fr o m 1 Oktober 2010 om fordonskatten är betald.

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
21 oktober 2009 · 2 971 Inlägg

peegee skrev:

dcay skrev:
Jag fick hem nya plåtar i förrgår så jag funderar på o skita i o sätta på dom tills årsskiftet så jag slipper sätta på skattemärket den lilla tid som e kvar, är ju trots allt vinter..

Det är inte tillåtet att ta bort skattemärket vid nyår!

Det är nämligen först efter ni betalt årskatten nästa år, som ni slipper skattemärket eftersom ni inte får något nytt då.

T.ex har ni siffra 9, så betyder det ju skattemånad September och ni slipper alltså inte skattemärket förrän fr o m 1 Oktober 2010 om fordonskatten är betald.

Så tolkar inte jag Transportstyrelsens ord:
Kontrollmärkena avskaffas – förenkling för dig som är fordonsägare
Regeringen har beslutat att kontrollmärket ska slopas från och med den 1 januari 2010. Därmed behöver du inte längre klistra på något kontrollmärke på ditt fordon
Kontrollmärket har fungerat som tecken på att du har en giltig trafikförsäkring, har betalat fordonsskatt samt att ditt fordon är besiktat. Från och med årsskiftet måste du själv hålla reda på detta utan kontrollmärket.

Du kan låta ditt gamla märke sitta kvar efter 31 december 2009, men det fyller då ingen funktion längre. När du ställer av ditt fordon behöver du alltså inte använda skrapkoden.

De kontroller som polisen gör för att se om fordon uppfyller skatte- och besiktningskrav kommer att ske via vägtrafikregistret.

Källa: http://www.transportstyrelsen.se/Nyhets … donsagare/

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Cupra_
27 december 2009 ·

matteeee skrev:

peegee skrev:

dcay skrev:
Jag fick hem nya plåtar i förrgår så jag funderar på o skita i o sätta på dom tills årsskiftet så jag slipper sätta på skattemärket den lilla tid som e kvar, är ju trots allt vinter..

Det är inte tillåtet att ta bort skattemärket vid nyår!

Det är nämligen först efter ni betalt årskatten nästa år, som ni slipper skattemärket eftersom ni inte får något nytt då.

T.ex har ni siffra 9, så betyder det ju skattemånad September och ni slipper alltså inte skattemärket förrän fr o m 1 Oktober 2010 om fordonskatten är betald.

Så tolkar inte jag Transportstyrelsens ord:
Kontrollmärkena avskaffas – förenkling för dig som är fordonsägare
Regeringen har beslutat att kontrollmärket ska slopas från och med den 1 januari 2010. Därmed behöver du inte längre klistra på något kontrollmärke på ditt fordon
Kontrollmärket har fungerat som tecken på att du har en giltig trafikförsäkring, har betalat fordonsskatt samt att ditt fordon är besiktat. Från och med årsskiftet måste du själv hålla reda på detta utan kontrollmärket.

Du kan låta ditt gamla märke sitta kvar efter 31 december 2009, men det fyller då ingen funktion längre. När du ställer av ditt fordon behöver du alltså inte använda skrapkoden.

De kontroller som polisen gör för att se om fordon uppfyller skatte- och besiktningskrav kommer att ske via vägtrafikregistret.

Källa: http://www.transportstyrelsen.se/Nyhets … donsagare/

Jag tolkar det garanterat som att man kan göra som man vill efter årsskiftet. Ta bort eller låta det sitta.. Mitt får nog sitta.

Kesler
27 december 2009 · 3 650 Inlägg

azid skrev:
har kört utan märke i 3år så mig gör det varken till eller ifrån... nya plåtar? nja måste fixa en bil först...

Vad har du kört i 3 år då? lådbil?

J-Muller
27 december 2009 · 12 Inlägg

Kesler skrev:

azid skrev:
har kört utan märke i 3år så mig gör det varken till eller ifrån... nya plåtar? nja måste fixa en bil först...

Vad har du kört i 3 år då? lådbil?

hahahaha

PeppeVectra Peppe Vectra
27 december 2009 · 1 076 Inlägg

får väl göra som jag gjort med alla mina andra bilar, samma skattemärke sen jag köpte bilen, lättare att komma ihåg vilket år man handlade bilen. tongue

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Lina-
27 december 2009 · 1 213 Inlägg

En av mina bilar där klistrade inte på det nya märket som fick för 1 ½ månad sen, det la jag i handsfacket. tongue
På dom andra bilarna då åker skattemärket bort direkt 1 Januari.
Skyltar blir nya med efter årsskiftet, ingen höjdare köra med risiga skyltar.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
Brådhis * Voff voff *
27 december 2009 · 10 244 Inlägg

Enligt vad jag hört ska dom höja priset på regskyltarna från 60:- till 80:- efter årsskiftet så passa på och beställ nu innan 31/12-09!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Grosshandlaren
27 december 2009 · 327 Inlägg

Har redan köpt ny skylt och monterat, behöver inte ha skattemärke på den eftersom de sista märkena skickades ut för snart två veckor sedan.

TripleC
27 december 2009 · 222 Inlägg

Det visste fan inte ja om att den lagen hade gott i genom tongue men nu vet ja smile

tack till : dekalshoppen.se - stylexperten.se - tefcar.nu - bsr.se - JT-tuning.se
gamlingen
27 december 2009 · 5 198 Inlägg

Det är ingen lag

Runn WS7 Avstängd
27 december 2009 · 1 031 Inlägg

nu väntar vi bara på att lagen för nummerplåt fram försvinner så man slipper böter ett par gånger varje sommar :-)

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
FLindgren
27 december 2009 · 5 089 Inlägg

Självklart nya plåtar. man kör ju obesiktat big_smile

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Edvinoo Hetast Just Nu!
27 december 2009 · 1 355 Inlägg

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh … d-ar-over/

ganska ny info och det är ju klubbat o klart som många redan visste kanske,,,

Inspiration comes standard
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang