Saab 900s -91:a. Bilen avställd!

Glader9991
29 januari 2010 · 956 Inlägg

Har för mig att 9-5:ans ventilkåpan inte passar pga. fördelaren som sitter där. Dock inte 100% säker.

J_Erixzzon
29 januari 2010 · 1 270 Inlägg

Elda skrev:

Glader9991 skrev:
Har för mig att 9-5:ans ventilkåpan inte passar pga. fördelaren som sitter där. Dock inte 100% säker.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/71767/848702_88uek0.jpg
Kolla där jag har zoomat in, alla ventilkåpor är identiskadock är dessa pluggade där ist'llet för att ha en fördelare smile

Aa just så där äre ju =/ Aja inget och göra nått åt big_smile

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
snygg_mange
29 januari 2010 · 695 Inlägg

Elda skrev:

snygg_mange skrev:

J_Erixzzon skrev:

Okej! wink
Då är frågan om jag ska ha en sån lr en polerad big_smile

tror inte den passar från 9-5:an i o med att de e kortmotorn i 9-5:an o lång motorn i 900an men e inte säker så prova du. passar den ska ja me ha en sånsmile

är inge kortmotor i 9-5an, det är ju en B2x5 motor, en helalu motor som är totalt olik både "kort" och "lång" motorn.

kmr inte ihåg när oljerören i ventilkåpan försvann, tror det var -88. Från -88 till minst 2000 så passar alla kåpor.

de e i princip samma motor som kort motorn o ventilkåpan passar inte enligt saab epc

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
31 januari 2010 · 695 Inlägg

jonnielahti skrev:
den passar helt bolt on!
samma packning till alla! big_smile

jaha e de? de ser inte lika ut på saab epc... gött då ska ja me skaffa en 9-5 kåpa:P

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
J_Erixzzon
31 januari 2010 · 1 270 Inlägg

snygg_mange skrev:

jonnielahti skrev:
den passar helt bolt on!
samma packning till alla! big_smile

jaha e de? de ser inte lika ut på saab epc... gött då ska ja me skaffa en 9-5 kåpa:P

Som jag fatta det som så vare inte samma, eller?
Var väl pluggat där fördelaren sitter?

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
plankan
31 januari 2010 ·

Elda skrev:

snygg_mange skrev:

J_Erixzzon skrev:
Okej! wink
Då är frågan om jag ska ha en sån lr en polerad big_smile

tror inte den passar från 9-5:an i o med att de e kortmotorn i 9-5:an o lång motorn i 900an men e inte säker så prova du. passar den ska ja me ha en sånsmile

är inge kortmotor i 9-5an, det är ju en B2x5 motor, en helalu motor som är totalt olik både "kort" och "lång" motorn.

kmr inte ihåg när oljerören i ventilkåpan försvann, tror det var -88. Från -88 till minst 2000 så passar alla kåpor.

Från MY 89 -> är det broberg

J_Erixzzon
31 januari 2010 · 1 270 Inlägg

Elda skrev:

J_Erixzzon skrev:

snygg_mange skrev:

jaha e de? de ser inte lika ut på saab epc... gött då ska ja me skaffa en 9-5 kåpa:P

Som jag fatta det som så vare inte samma, eller?
Var väl pluggat där fördelaren sitter?

ja det är pluggat, men det är bara en plugg o ignen gjutning. pluggen sitter fast på samma sätt fördelaren sitter på gammla smile

Jaha okej då förstår jag! big_smile

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
Funkiee Saab älskare!
31 januari 2010 · 4 597 Inlägg

Alla ventilkåpor som sitter på en 16 ventilare är exakt lika dan, bara annorlusda utseende på de smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
J_Erixzzon
31 januari 2010 · 1 270 Inlägg

Ska iaf till skroten i veckan och köpa mig en vanlig som jag har på bilen nu och polera den tongue så får se hur det kommer att sluta big_smile

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
Funkiee Saab älskare!
31 januari 2010 · 4 597 Inlägg

Elda skrev:

Funkiee skrev:
Alla ventilkåpor som sitter på en 16 ventilare är exakt lika dan, bara annorlusda utseende på de smile

Faktafel. Dom som sitter 84-88 har hållare till/rör i ventilkåpan som smörjer kammarna. Om du använder en nyare ventilkåpa på dessa riskerar du att kamaxeln skär.

Tack, då har jag lärt mig något nytt! big_smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
J_Erixzzon
2 februari 2010 · 1 270 Inlägg

Nu är O-ringar och slangar bytt, men bilen rycker ändå =/
Så i morron ska jag åka och köpa nya tändstift. Blir sur om den inte slutar och rycka då yikes
Så ska jag ha några speciellt stift?

Men är väl bara åka iväg med den då... Har fått höra av en att det kan bli mycket kondens i tanken, är det möjligt? Tankar ca 30liter varje gång jag tankar. Men får prova med att hälla i lite K-sprit/etanol eller STP.

Senast redigerat av J_Erixzzon (2 februari 2010)

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
snygg_mange
2 februari 2010 · 695 Inlägg

J_Erixzzon skrev:
Nu är O-ringar och slangar bytt, men bilen rycker ändå =/
Så i morron ska jag åka och köpa nya tändstift. Blir sur om den inte slutar och rycka då yikes
Så ska jag ha några speciellt stift?

Men är väl bara åka iväg med den då... Har fått höra av en att det kan bli mycket kondens i tanken, är det möjligt? Tankar ca 30liter varje gång jag tankar. Men får prova med att hälla i lite K-sprit/etanol eller STP.

a prova med k-sprit kan ju va de eller prova när bilen e igång att spreja start spray runt insuget o ökar han i varv då så läcker de de kan vara de.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
J_Erixzzon
2 februari 2010 · 1 270 Inlägg

snygg_mange skrev:

J_Erixzzon skrev:
Nu är O-ringar och slangar bytt, men bilen rycker ändå =/
Så i morron ska jag åka och köpa nya tändstift. Blir sur om den inte slutar och rycka då yikes
Så ska jag ha några speciellt stift?

Men är väl bara åka iväg med den då... Har fått höra av en att det kan bli mycket kondens i tanken, är det möjligt? Tankar ca 30liter varje gång jag tankar. Men får prova med att hälla i lite K-sprit/etanol eller STP.

a prova med k-sprit kan ju va de eller prova när bilen e igång att spreja start spray runt insuget o ökar han i varv då så läcker de de kan vara de.

Okej ska prova det i morgon när jag kommer hem smile

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
herrsiba Move Your Mind
2 februari 2010 · 164 Inlägg

J_Erixzzon skrev:
Nu är O-ringar och slangar bytt, men bilen rycker ändå =/
Så i morron ska jag åka och köpa nya tändstift. Blir sur om den inte slutar och rycka då yikes
Så ska jag ha några speciellt stift?

Men är väl bara åka iväg med den då... Har fått höra av en att det kan bli mycket kondens i tanken, är det möjligt? Tankar ca 30liter varje gång jag tankar. Men får prova med att hälla i lite K-sprit/etanol eller STP.

NGK BCP7ES kör de flesta på i sina T16 spisar. smile

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
J_Erixzzon
2 februari 2010 · 1 270 Inlägg

herrsiba skrev:

J_Erixzzon skrev:
Nu är O-ringar och slangar bytt, men bilen rycker ändå =/
Så i morron ska jag åka och köpa nya tändstift. Blir sur om den inte slutar och rycka då yikes
Så ska jag ha några speciellt stift?

Men är väl bara åka iväg med den då... Har fått höra av en att det kan bli mycket kondens i tanken, är det möjligt? Tankar ca 30liter varje gång jag tankar. Men får prova med att hälla i lite K-sprit/etanol eller STP.

NGK BCP7ES kör de flesta på i sina T16 spisar. smile

Okej, tackar wink

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
Funkiee Saab älskare!
3 februari 2010 · 4 597 Inlägg

Lite rättning, det ska vara NGK BCPR7ES-11 wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
J_Erixzzon
3 februari 2010 · 1 270 Inlägg

vart osäker nu så kolla instruktionsboken och där står det NGK BCP-7EV tongue

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
Glader9991
3 februari 2010 · 956 Inlägg

Speedparts säger BCP7ES

J_Erixzzon
3 februari 2010 · 1 270 Inlägg

Glader9991 skrev:
Speedparts säger BCP7ES

Okej kanske ska ta dom då wink

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
calmestrand
11 februari 2010 · 214 Inlägg

Haloj! Kikat igenom hela tråden nu. Ser kanon ut big_smile Ska följa denna..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang