Trög acceleration, mercedes 230CE -92

makkkis Hilt = Hilt
28 oktober 2009 · 44 Inlägg

TRÅD FRÅN 2009 /Mod



Tja!
Har ett riktigt irriterande problem. Har nyligen köpt en Mercedes 230CE -92, 24000 mil. Ej trimmad på något vis vad jag vet. Allt original.

Problemet: Bilen accelererar helt konstigt, kan ibland ligga med plattan i botten och det händer ingenting.

Kan tex gasa upp i 40 på 1an, sen lägga i 2an, ha plattan i botten och det känns som bilen lagt av.  Om du ligger i 50 på 3an  och sen lägger i 2an och släpper kopplingen ganska hastigt, den känslan får jag.


Vad jag vet så har inte bränslefiltret blivit bytt på länge. Kan detta vara en orsak till problemet?

Har en bekant som nämnde något om att insprutningen blivit kass, kan detta stämma?



Har även ett till problem och det är att bilen kan lägga av när som helst, dock inte i höga hastigheter. Mellan 0-50 brukar bilen lägga av och det kan vara när som helst.


Åtminstone en knuff i rätt riktning vore perfa smile

makkkis Hilt = Hilt
29 oktober 2009 · 44 Inlägg

*bumb*

LTM Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
9 november 2009 · 384 Inlägg

byt luftmassemätaren eller vad det är den heter, sitter framför luftfiltret , brukar vara den som dummar sej när bilen blir extremt slö på passat och mercedes och andra bilar.. så byt den så ska du nog få se att det blir fart i kärran igen!smile

mvh / Generalen

Audi A4 2.0 TDI B7 "Silver guden" (2007)
Mercedes 300tdt "hermann" (1993)
makkkis Hilt = Hilt
24 november 2009 · 44 Inlägg

LTM skrev:
byt luftmassemätaren eller vad det är den heter, sitter framför luftfiltret , brukar vara den som dummar sej när bilen blir extremt slö på passat och mercedes och andra bilar.. så byt den så ska du nog få se att det blir fart i kärran igen!smile

mvh / Generalen

Ska provas, stort tack för svar !big_smile

makkkis Hilt = Hilt
7 december 2009 · 44 Inlägg

Lite ny info!

Lämnade in bilen för felsökning på en mercedes verkstad.
Inga felkoder alls, endast lambdasonden som betedde sig konstigt.

Den gick från 0,0 % - 10,0 % hela tiden enligt dom.  Inte så konstigt att den går som den gör + att den drar ruskigt mycke soppa.

Lambdasonden ska bytas inom kort så jag uppdaterar ifall det löste problemet.


(Bilen har ingen luftmassemätare, det är en 102 motor)

Koppen1983
17 april 2010 · 7 Inlägg

Blev det bättre när du bytte lambdan?? är nyfiken smile

makkkis Hilt = Hilt
17 april 2010 · 44 Inlägg

koppen83 skrev:
Blev det bättre när du bytte lambdan?? är nyfiken smile

Näe blev ingen skillnad. Nån tidigare ägare hade pillat med CO skruven i luftburken så de va därför värdet va så högt. Nu ligger värdet på 0,08 på tomgång men fortfarande för högt på 2500(3,7 , ska ligga på max 0,3 enligt besiktningspappret)

Härifrån vet ja inte vad jag ska göra. Har fått tips från flera olika mekaniker som säger att de kan va katalysatorn eller spridarna.

Störande att man aldrig kan få ett rakt svar av en mekaniker även om man varit dit med bilen 2 ggr och felsökt.

Koppen1983
18 april 2010 · 7 Inlägg

Jag tog bort min katt, jag tyckte den blev bättre och piggare men jag tror att någon av mina ljuddämpare är dåliga så jag ska prova att ta bort även dom.

Jag ska köpa mig en universal katt på biltema kostar ca 700kr (modellanpassad kostar 7000kr på mekonomen).

Drar din vatten?? Min tar in vatten i i någon cylinder som kan vara en bidragande orsak.

makkkis Hilt = Hilt
18 april 2010 · 44 Inlägg

koppen83 skrev:
Jag tog bort min katt, jag tyckte den blev bättre och piggare men jag tror att någon av mina ljuddämpare är dåliga så jag ska prova att ta bort även dom.

Jag ska köpa mig en universal katt på biltema kostar ca 700kr (modellanpassad kostar 7000kr på mekonomen).

Drar din vatten?? Min tar in vatten i i någon cylinder som kan vara en bidragande orsak.

hmm okej låter ganska svindyrt blir nog en universal för mig med ifall felet ligger där.

Har inte en aning faktiskt, vad får man för fel om de kommer in vatten?

Koppen1983
18 april 2010 · 7 Inlägg

Fel och fel... jag märkte i början att vatten börjat försvinna ganska snabbt i behållaren, inte så att varningslampan börja lysa men tillräckligt att jag skulle märka det. Luskade lite med folk och kom fram till om bilen ryker vitt då får den in vatten i avgaserna i någon cylinder i toppen. Det finns verktyg att kolla om det är läckage i behållaren.

Det är iaf mitt nästa steg på min bil, dvs byta topplock packning. Det ska nog bli skitbra till slut wink

_night_stalker_ 220 pounds of crazy
18 april 2010 · 1 418 Inlägg

Om den tar in vatten i motorn så blir oljan grådaskig. Lätt sätt att se om det är felet.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
Mercedes 300CE "Angel of Mercy" (1988)
Chevrolet Camaro "Hokka Racing" (1998)
Cadillac CTS Sport Luxury "Stealth" (2004)
Koppen1983
18 april 2010 · 7 Inlägg

ja om den blandas med motor oljan det stämmer..

makkkis Hilt = Hilt
19 april 2010 · 44 Inlägg

koppen83 skrev:
Fel och fel... jag märkte i början att vatten börjat försvinna ganska snabbt i behållaren, inte så att varningslampan börja lysa men tillräckligt att jag skulle märka det. Luskade lite med folk och kom fram till om bilen ryker vitt då får den in vatten i avgaserna i någon cylinder i toppen. Det finns verktyg att kolla om det är läckage i behållaren.

Det är iaf mitt nästa steg på min bil, dvs byta topplock packning. Det ska nog bli skitbra till slut wink

aah ok smile Näe oljan ser fin ut tycker ja tongue Vad går en topplock packning på? Lycka till!

Jag lär nog pula ett bra tag till då inte ens en mekaniker kan hitta felet tongue

Senast redigerat av makkkis (19 april 2010)

Izzoo
19 juli 2018 · 5 Inlägg

Hej!
Är ny i gruppen, har med en w124 300 ce som gör exakt samma, vill inte accelera har bytta fördelarlock de hjälpte inte byta bränslepumps relä funka inte heller.
Vad är er resultat har ni fixat eran bilar?
Mvh izzo

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 juli 2018 · 17 379 Inlägg

Izzoo skrev:
Hej!
Är ny i gruppen, har med en w124 300 ce som gör exakt samma, vill inte accelera har bytta fördelarlock de hjälpte inte byta bränslepumps relä funka inte heller.
Vad är er resultat har ni fixat eran bilar?
Mvh izzo

Lambdasensorn är ett rätt vanligt fel. ingen "Check engine" som lyser?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Izzoo
19 juli 2018 · 5 Inlägg

Nej ingen lampa lyser tänker på katten men vet inte,
När jag ska köra så vill den inte åka de låter nere från avgasrör tror jag de e som att den stryps.
Har gjort full service på med men den dummar sig

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang