Trög acceleration, mercedes 230CE -92

Hilt = Hilt · 44 Inlägg
Skrivet 28 oktober 2009 · Inlägg av trådskaparen #1

TRÅD FRÅN 2009 /Mod



Tja!
Har ett riktigt irriterande problem. Har nyligen köpt en Mercedes 230CE -92, 24000 mil. Ej trimmad på något vis vad jag vet. Allt original.

Problemet: Bilen accelererar helt konstigt, kan ibland ligga med plattan i botten och det händer ingenting.

Kan tex gasa upp i 40 på 1an, sen lägga i 2an, ha plattan i botten och det känns som bilen lagt av.  Om du ligger i 50 på 3an  och sen lägger i 2an och släpper kopplingen ganska hastigt, den känslan får jag.


Vad jag vet så har inte bränslefiltret blivit bytt på länge. Kan detta vara en orsak till problemet?

Har en bekant som nämnde något om att insprutningen blivit kass, kan detta stämma?



Har även ett till problem och det är att bilen kan lägga av när som helst, dock inte i höga hastigheter. Mellan 0-50 brukar bilen lägga av och det kan vara när som helst.


Åtminstone en knuff i rätt riktning vore perfa smile

Hilt = Hilt · 44 Inlägg
Skrivet 29 oktober 2009 · Inlägg av trådskaparen #2

*bumb*

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett.. · 384 Inlägg
Skrivet 9 november 2009 #3

byt luftmassemätaren eller vad det är den heter, sitter framför luftfiltret , brukar vara den som dummar sej när bilen blir extremt slö på passat och mercedes och andra bilar.. så byt den så ska du nog få se att det blir fart i kärran igen!smile

mvh / Generalen

Hilt = Hilt · 44 Inlägg
Skrivet 24 november 2009 · Inlägg av trådskaparen #4

LTM skrev:
byt luftmassemätaren eller vad det är den heter, sitter framför luftfiltret , brukar vara den som dummar sej när bilen blir extremt slö på passat och mercedes och andra bilar.. så byt den så ska du nog få se att det blir fart i kärran igen!smile

mvh / Generalen

Ska provas, stort tack för svar !big_smile

Hilt = Hilt · 44 Inlägg
Skrivet 7 december 2009 · Inlägg av trådskaparen #5

Lite ny info!

Lämnade in bilen för felsökning på en mercedes verkstad.
Inga felkoder alls, endast lambdasonden som betedde sig konstigt.

Den gick från 0,0 % - 10,0 % hela tiden enligt dom.  Inte så konstigt att den går som den gör + att den drar ruskigt mycke soppa.

Lambdasonden ska bytas inom kort så jag uppdaterar ifall det löste problemet.


(Bilen har ingen luftmassemätare, det är en 102 motor)

7 Inlägg
Skrivet 17 april 2010 #6

Blev det bättre när du bytte lambdan?? är nyfiken smile

Hilt = Hilt · 44 Inlägg
Skrivet 17 april 2010 · Inlägg av trådskaparen #7

koppen83 skrev:
Blev det bättre när du bytte lambdan?? är nyfiken smile

Näe blev ingen skillnad. Nån tidigare ägare hade pillat med CO skruven i luftburken så de va därför värdet va så högt. Nu ligger värdet på 0,08 på tomgång men fortfarande för högt på 2500(3,7 , ska ligga på max 0,3 enligt besiktningspappret)

Härifrån vet ja inte vad jag ska göra. Har fått tips från flera olika mekaniker som säger att de kan va katalysatorn eller spridarna.

Störande att man aldrig kan få ett rakt svar av en mekaniker även om man varit dit med bilen 2 ggr och felsökt.

7 Inlägg
Skrivet 18 april 2010 #8

Jag tog bort min katt, jag tyckte den blev bättre och piggare men jag tror att någon av mina ljuddämpare är dåliga så jag ska prova att ta bort även dom.

Jag ska köpa mig en universal katt på biltema kostar ca 700kr (modellanpassad kostar 7000kr på mekonomen).

Drar din vatten?? Min tar in vatten i i någon cylinder som kan vara en bidragande orsak.

Hilt = Hilt · 44 Inlägg
Skrivet 18 april 2010 · Inlägg av trådskaparen #9

koppen83 skrev:
Jag tog bort min katt, jag tyckte den blev bättre och piggare men jag tror att någon av mina ljuddämpare är dåliga så jag ska prova att ta bort även dom.

Jag ska köpa mig en universal katt på biltema kostar ca 700kr (modellanpassad kostar 7000kr på mekonomen).

Drar din vatten?? Min tar in vatten i i någon cylinder som kan vara en bidragande orsak.

hmm okej låter ganska svindyrt blir nog en universal för mig med ifall felet ligger där.

Har inte en aning faktiskt, vad får man för fel om de kommer in vatten?

7 Inlägg
Skrivet 18 april 2010 #10

Fel och fel... jag märkte i början att vatten börjat försvinna ganska snabbt i behållaren, inte så att varningslampan börja lysa men tillräckligt att jag skulle märka det. Luskade lite med folk och kom fram till om bilen ryker vitt då får den in vatten i avgaserna i någon cylinder i toppen. Det finns verktyg att kolla om det är läckage i behållaren.

Det är iaf mitt nästa steg på min bil, dvs byta topplock packning. Det ska nog bli skitbra till slut wink

220 pounds of crazy · 1 418 Inlägg
Skrivet 18 april 2010 #11

Om den tar in vatten i motorn så blir oljan grådaskig. Lätt sätt att se om det är felet.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
7 Inlägg
Skrivet 18 april 2010 #12

ja om den blandas med motor oljan det stämmer..

Hilt = Hilt · 44 Inlägg
Skrivet 19 april 2010 · Inlägg av trådskaparen #13

koppen83 skrev:
Fel och fel... jag märkte i början att vatten börjat försvinna ganska snabbt i behållaren, inte så att varningslampan börja lysa men tillräckligt att jag skulle märka det. Luskade lite med folk och kom fram till om bilen ryker vitt då får den in vatten i avgaserna i någon cylinder i toppen. Det finns verktyg att kolla om det är läckage i behållaren.

Det är iaf mitt nästa steg på min bil, dvs byta topplock packning. Det ska nog bli skitbra till slut wink

aah ok smile Näe oljan ser fin ut tycker ja tongue Vad går en topplock packning på? Lycka till!

Jag lär nog pula ett bra tag till då inte ens en mekaniker kan hitta felet tongue

Senast redigerat av makkkis (19 april 2010)

5 Inlägg
Skrivet 19 juli #14

Hej!
Är ny i gruppen, har med en w124 300 ce som gör exakt samma, vill inte accelera har bytta fördelarlock de hjälpte inte byta bränslepumps relä funka inte heller.
Vad är er resultat har ni fixat eran bilar?
Mvh izzo

Forum- och sitemoderator · 11 275 Inlägg
Skrivet 19 juli #15

Izzoo skrev:
Hej!
Är ny i gruppen, har med en w124 300 ce som gör exakt samma, vill inte accelera har bytta fördelarlock de hjälpte inte byta bränslepumps relä funka inte heller.
Vad är er resultat har ni fixat eran bilar?
Mvh izzo

Lambdasensorn är ett rätt vanligt fel. ingen "Check engine" som lyser?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
5 Inlägg
Skrivet 19 juli #16

Nej ingen lampa lyser tänker på katten men vet inte,
När jag ska köra så vill den inte åka de låter nere från avgasrör tror jag de e som att den stryps.
Har gjort full service på med men den dummar sig


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang