2547
Sök

Funderingar kring basrör, s.k "kvartsvågspipa"

R1 driver!
5 128 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
Min första fråga: Finns det några fördelar med att bygga rör? T.ex. spelar högre, kontroll eller något sånt?

Min andra fråga: Hur gör man för att beräkna ett rör? Och var hittar man rör (som i mitt fall) är 10"?

Tacksam för svar, då jag har blivit enormt nyfiken och sugen på att testa en dag!
Senast redigerat av _DamnIt (30 oktober 2009)

ljudfantast
1 372 Inlägg
29 oktober 2009
www.brl.se , www.blekingebilradio.se mfl för rör

Fördelen med rör är att du får ett bättre luftflöde vad jag förstår, och om du kör med aeroport med trattar så  minimerar du eventuella blåsljud som uppstår. Beräkna rörlängd kan du göra i valfritt lådberäkningsprogram. Bäst är att snällt fråga någon på forumet som kan beräkna rörlängd till din litervolym samt avstämning.

/mvh

R1 driver!
5 128 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
Tack för infon, men nu menade jag inte en vanlig basreflexlåda, utan rör där man monterar basen i smile

16 197 Inlägg
29 oktober 2009
du menar me andra ord "kvartsvågspipa"??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

R1 driver!
5 128 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:

Så heter det kanske! Är inte alls insatt i vad det heter.

Enkelt förklarat hur jag menar är att man har ett stort jävla rör, och skruvar fast basen i den

16 197 Inlägg
29 oktober 2009
_DamnIt skrev:
evilaudio skrev:

Så heter det kanske! Är inte alls insatt i vad det heter.

Enkelt förklarat hur jag menar är att man har ett stort jävla rör, och skruvar fast basen i den

kan säga att ja inte heller e så insatt i de men har fått för mig följande:  att man bestämmer en avstämmning på "lådan"...   tex 50 hz.. då får man räkna ut hur pass lång en 50 hz våg e å sen får man dela de måtet me 4 å då får man ut rätt längd på röret..

men ja kan ha helt fel i detta,

"Testar man inte så får man aldrig veta"

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
Okej, med andra ord är det som kärnfysik för mig. Har noll koll på hzvågor och sånt. Men tack för infon iaf smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
Då kan vi ta andra frågan, är det några fördelar eller något positivt med rörbasar? Skulle va kul att veta, då jag är grymt sugen att testa en

Gladen Audio
2 388 Inlägg
30 oktober 2009
6-8-10-12" papprör kan man köpa på biltema rätt billigt, 10 och 12" är dock 2,8m långa så man får inte in dem hela i alla bilar, en 9-5kombi gick om man hade det rakt genom bilen.

man räknar ut det precis som Evil tänkte.
luftens hastighet i m/s delat med 4 delat med avstämningsfrekvens (344/4/45 tex = 1,91m) då ska totallängden på rpret va 1,91m för en avstämning runt 45hz.
mitt 8" rör är 1,9 och spelar som högst därikring 45-46hz.

har även gjort ett 10" ca 1,8m men det spelade inte lika bra pga ja sågade som en blind så skarvarna blev ojämna. men runt 140db med en 10" och 600w gick iaf o mäta upp. men det lät sämre än 8" till musik.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

6 851 Inlägg
30 oktober 2009
Måste då fråga en sak, när du räknar ut längden på exempel över, måste man då inte ta hänsyn till vad för storlek på element man har?

4 693 Inlägg
30 oktober 2009
Fråga dac83 här på garaget smile

Booyakasha!

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
Precis, är det olika krav på hur man stämmer av den beroende på bas? Eller där är det samma för alla?

Och vad ska man söka på, på biltema för dom papprören? Kollade utan resultat smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 oktober 2009
_DamnIt skrev:
Precis, är det olika krav på hur man stämmer av den beroende på bas? Eller där är det samma för alla?

Och vad ska man söka på, på biltema för dom papprören? Kollade utan resultat smile

Gjutrör tror jag.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

199 Inlägg
30 oktober 2009

2 665 Inlägg
30 oktober 2009
Antingen tänker ni på kvartvågs pipa eller transmissionline!

avstämningen skall göras till basen resonans frekvens. Och arean finns det många teorier om.  med en TL låda brukar många bygga samma area som sd på basen i början av linjen. Som ökar för att vid öppningen vara sd x 3. Detta gör man för att bättre kunna dämpa resonanser uppåt i frekvens. Så för en bil bas går det bra att köra rak TL. Alltså Sd hela vägen.

Rätt byggd ger den mycket bra återgivning. Men man måste labba med mängden dämpull för att få till det. Men det är inte den effektivaste designen. En basrefllex ger mer db/watt.
Men fördelen med en TL är att den belastar konen hela vägen ner i frekvens som en slutenlåda men med lågbas effektivitet från BR låda. Även disten skall hållas på en mycket låg nivå.
En bas för TL skall tåla mycket högt tryck som blir i början av "röret".
Men den är ju plats krävande.
Om det är en spela högt konstruktion vet jag inte. Mkt god ljudkvalitet har den om den är rätt designad! Med rätt element. Denna är svårast att bygga o kräver labbande! Men för bilbruk är det ju inte så noga! Bygg o testa!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
30 oktober 2009
attityds_problem skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=OsR-K6FJ9Rk dålig kamera men men

Jävlar vad den fladdrade!

Bara göra 90 gr böjar med ett sånt rör ger ju en större area i böjarna o är nog inte så optimalt byggt.

199 Inlägg
30 oktober 2009
Rickard-v skrev:
attityds_problem skrev:

Bara göra 90 gr böjar med ett sånt rör ger ju en större area i böjarna o är nog inte så optimalt byggt.

den lådan räknade vi på den formeln som frippe angav, men som sagt det gäller inte alla basar , den slog över lite för fort, så man måste labba sig fram för varje bas, jag skulle haft länge rör men spelade 139,9 med denna lådan, i en S70 med basen bakåt wink

sen slår inte basen så mycket, kameran var ju äldre än mig nästan tongue så det är den som lurar

2 665 Inlägg
30 oktober 2009
attityds_problem skrev:
Rickard-v skrev:
attityds_problem skrev:

den lådan räknade vi på den formeln som frippe angav, men som sagt det gäller inte alla basar , den slog över lite för fort, så man måste labba sig fram för varje bas, jag skulle haft länge rör men spelade 139,9 med denna lådan, i en S70 med basen bakåt wink

sen slår inte basen så mycket, kameran var ju äldre än mig nästan tongue så det är den som lurar

Ok men till vilken frekvens stämde ni av pipan till?? o vilken FS har basen??

Hur stämmer arean i röret VS arean på konen??

O som jag skrev så blir ju arean större där ni svänger röret 90grader. Bygg i mdf istället så har ni bättre kontroll på arean.

Hade ni någon dämp ull i ??

Formeln gäller alltid. Det är ju piplängden man räknar på. Det stämmer oavsett bas. Men jag har sett att många räknar med längre lufthastighet när man har dämpull i röret.

Sen vilken typ av bas som passar i denna typ av låda vet ingen förrän man provat!
Finns lite riktlinjer bara!
Senast redigerat av Rickard-v (30 oktober 2009)

R1 driver!
5 128 Inlägg
31 oktober 2009
Trådstartare
Tack så mycket för infon! Då blir det nog att köpa hem lite rör och pröva smile Tänkte bygga med en MDS G25 10" bas, någon som vet ca längd på röret för en lagom avstäming till en saab 900? (peak på ca 50hz).

För skulle va kul och testa smile
Och som jag förstått så ska man försöka undvika skarpa vinklar och få en så rund form som möjligt på röret om man måste vinkla det?

Sök