Dimljus på borde bli lag!!

Founder
14 maj 2006 · 1 414 Inlägg

Igår när jag o tjejen va på väg hem hade vi en upplevelse som var rejält skrämmande.

Låg bakom en Saab 900 i ca 90 km/h, bakom låg en Mazda nyare modell. Vägen var en så kallad 2-1 väg med vaijer räcke på bägge sidorna.

Idag tackar jag gud för att jag hade dimljusen och halvljusen på samtidigt för precis i väg kanten bara 5 m framför bilen stack det fram en grävling och det va ingen liten jäkel... jag märkte först av ögonen som reflekterade ljuset ifrån strålkastarna.

Jag han precis göra en undanmanöver och räddade stötfångaren och troligtvis större delen av bilens vänstra sida ifrån ett besök på verkstaden. Bilen bakom hajade till när jag gjorde manövern och nitade kraftigt. I backspegeln såg jag hur grävlingen sprang över vägen framför bilen...

Efteråt provade jag att släcka dimljusen och tittade ca 5 m framför bilen, det va helt svart. Med andra ord hade jag inte haft dimljusen på, hade jag troligtvis aldrig sett grävlingen och bilen och i värsta fall både jag o tjejen hade varit skadade... och även grävlingen förståss smile

Så ändra lagen med att dimljus inte får vara på nattetid tillsammans med halvljus, det är en livräddare...

Senast redigerat av Founder (14 maj 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Darkie dARKiE
14 maj 2006 · 5 031 Inlägg

Jo, men man blir ju ganska bländad när man kommer, mot en bil med dimljus på natten också.. är resemontör så kör ganska ofta i mörker och enda gångerna jag knappt ser nåt är när jag möter folk med halvljus och dimljus!

Det gör mej inget när man kör på en belyst väg eller i stan, men på hel svarta vägar så tycker jag faktiskt dimljus ska vara av.


*edit* tur ni klarade och räddade en stackars vilsen grävling* smile
/skoglund

Senast redigerat av Darkie (14 maj 2006)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Founder
14 maj 2006 · 1 414 Inlägg

Jo det är klart att man blir bländad, det känner jag även av. Kör även mycket nattetid. Men jag tror att det handlar mycket om fel-inställda dimljus. Har sett många bilar som kör med dimljusen pekandes åt alla möjliga håll snarare än "rätt" håll.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
14 maj 2006 · 1 290 Inlägg

J-vligt irriterande när någon kommer upp bakom en på kvällen med dimljusen på. De finns en lag på att man inte får ha dom på när de inte är dålig sikt. Då kan jag lika gärna köra med helljusen på jämt för de är samma sak.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
Darkie dARKiE
14 maj 2006 · 5 031 Inlägg

Founder skrev:
Jo det är klart att man blir bländad, det känner jag även av. Kör även mycket nattetid. Men jag tror att det handlar mycket om fel-inställda dimljus. Har sett många bilar som kör med dimljusen pekandes åt alla möjliga håll snarare än "rätt" håll.

Det kanske du har rätt i. Man brukar ju inte kolla hur dimljusen lyser direkt, det är ju mest för att det är fint, så folk sätter på sina dimljus och tänker det lyser snyggt men tänker inte på "vart" dem lyser.

Har också mött vissa bilar som jag inte reagerat på alls medans vissa är rena rama spotlighten i huvet.

Du kanske har en poäng där, ställ in era dimljus wink

Senast redigerat av Darkie (14 maj 2006)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Gizmojohan
14 maj 2006 · 3 295 Inlägg

dom kollar intällningen på besiktningen på dimljusen.. så egentligen så ska det inte blända..
Jag tror det är mkt "I Huvudet" på folk när dom ser en bil med dimljus/Halvljus att dom automatiskt blir bländade fast dom inte blir det..

Simppi too fast to live, too young to die
14 maj 2006 · 357 Inlägg

vi snackade med några poliser om detta en gång, och dom sa att orsaken till att man inte får ha på dimljusen på på natten är att det fäster blicken för nära bilen. detta alltså fast man kör med dimljusen på tillsammans med helljusen (men också med halvljus) . men med min erfarenhet har de flesta nära-på-situationerna varit när något djur hoppat ut strax framför en på vägen. körde på en hare för några veckor sen, och orsaken till att jag inte såg den var att jag inte hade dimljusen på. sen om jag hunnit reagera trots påslagna dimljus och göra en undanmanöver är ju en annan sak. men jag tycker man borde få ha på dimljusen, jag menar man ser ju vad som händer i dikeskanten och skogskanten mycket bättre.
ett alternativ skulle ju va att man stänger av dem tillsammans med helljsuen vid möte. brukar jag iaf göra, för den mötande bilen lyser ju då upp diket....

..ja och tur att ni klarade er ! smile ...hade inte varit trevligt å smälla in i en sån..hmm

Founder
14 maj 2006 · 1 414 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:
J-vligt irriterande när någon kommer upp bakom en på kvällen med dimljusen på. De finns en lag på att man inte får ha dom på när de inte är dålig sikt. Då kan jag lika gärna köra med helljusen på jämt för de är samma sak.

Avbländnings funktion på backspegeln är standard sedan 70-talet på de flesta bilar!! smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Darkie dARKiE
14 maj 2006 · 5 031 Inlägg

Slave_joe skrev:
dom kollar intällningen på besiktningen på dimljusen.. så egentligen så ska det inte blända..
Jag tror det är mkt "I Huvudet" på folk när dom ser en bil med dimljus/Halvljus att dom automatiskt blir bländade fast dom inte blir det..

Dem har aldrig kollat mina minsann, det är ju inte ens lag på att ha dimljus på en bil? rätta mej om jag har fel. (ialf inte framåt)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Founder
14 maj 2006 · 1 414 Inlägg

Jo det var riktig tur att det inte hände något... har sett bilar som smällt med grävlingar och det är ingen vacker syn.

På min bil kan jag välja som jag vill ha dimljusen med halvljus eller enbart med hel-ljus så att när jag bländar av slocknar både hel och dimljusen. Dock kör jag nästan alltid med halv och dim i mörker just på grund av att jag ser det som en säkerhetsrisk att köra utan, tycker att jag fick min åsikt väl bevisad natten till lördag.

För dom som inte har dimljus på sina bilar kan jag förstå att dom är relativt oförstående till att köra med dom på, men den dagen man sätter sig i och jämför ljusbilden i dikeskanten med dimljusen på och av ser man verkligen skillnaden.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Founder
14 maj 2006 · 1 414 Inlägg

Darkie skrev:

Slave_joe skrev:
dom kollar intällningen på besiktningen på dimljusen.. så egentligen så ska det inte blända..
Jag tror det är mkt "I Huvudet" på folk när dom ser en bil med dimljus/Halvljus att dom automatiskt blir bländade fast dom inte blir det..

Dem har aldrig kollat mina minsann, det är ju inte ens lag på att ha dimljus på en bil? rätta mej om jag har fel. (ialf inte framåt)

Jag fick en 2'a vid min besiktning på att dimljusen var felinställda. Krävdes dock ingen efterkontroll efter dom ställts in. Jag fick till o med en instruktion på hur dom skulle vara inställda. Detta stod också i världens minst lästa bok: bilens manual smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
AdamOpel DraMinBil.nu
14 maj 2006 · 1 016 Inlägg

tycker inte dimljus bländar mer än alla idioter som inte BLÄNDAR AV från helljus, eller bländar på helljus för tidigt för o jävlas. Där snackar vi saftig pärla i ögonen.

Dimljus är inte 5% lika jobbigt, ända gångerna man kan störas är vid våt vägbana.
Så avskaffa skitlagen tycker jag smile

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
Darkie dARKiE
14 maj 2006 · 5 031 Inlägg

Founder skrev:

Darkie skrev:

Slave_joe skrev:
dom kollar intällningen på besiktningen på dimljusen.. så egentligen så ska det inte blända..
Jag tror det är mkt "I Huvudet" på folk när dom ser en bil med dimljus/Halvljus att dom automatiskt blir bländade fast dom inte blir det..

Dem har aldrig kollat mina minsann, det är ju inte ens lag på att ha dimljus på en bil? rätta mej om jag har fel. (ialf inte framåt)

Jag fick en 2'a vid min besiktning på att dimljusen var felinställda. Krävdes dock ingen efterkontroll efter dom ställts in. Jag fick till o med en instruktion på hur dom skulle vara inställda. Detta stod också i världens minst lästa bok: bilens manual smile

Men på vissa bilar finns inte ens dimljus ju? hehe.  dem har ialf aldrig tittat på mina, men visst jag tror på er smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
mickecorrado Bilplåtslagare
14 maj 2006 · 1 036 Inlägg

Ingen dålig reakton från din sida. 90km/h är 25meter/sekund och grävlingen kom upp 5 meter framför bilen. Tror nog avståndet var lite längre och då funkar det fint med halvljuset.

Smoke Tires Not Drugs.
Founder
14 maj 2006 · 1 414 Inlägg

mickecorrado skrev:
Ingen dålig reakton från din sida. 90km/h är 25meter/sekund och grävlingen kom upp 5 meter framför bilen. Tror nog avståndet var lite längre och då funkar det fint med halvljuset.

Jag stannade inte bilen och tog fram måttbandet, men det rör sig inte om mer än 2-3 stolpar med vaijer räcke och dom står med ca 2 meters mellanrum. Samt att grävlingen var inte framför bilen, den va på högersida framför vid en av stolparna och tog kanske 2 steg fram emot bilen. Med andra ord var dimljusen i högsta grad anledningen till att jag såg grävlingen.

Senast redigerat av Founder (14 maj 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Martin 9-3 Fisketokig
14 maj 2006 · 2 997 Inlägg

Jag tycker det är lättare att bestämma fart och avstånd på en mötande bil när den har dimljus på, kombinerat med halvljus.

Kanske bara jag men det är iaf något jag reagerat på.

Skiljer sig nog kraftigt mellan dimljus på bilarna för är det helt svart ute och jag har halvljus på och slår på dimmarna så är det knappt märkbart. Lyser inte något i sidled utan det blir bara lite vitare framför bilen 1-2 meter vilket inte påverkar körning i mörker till bättre seende.

Men snyggt är det iaf smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Founder
14 maj 2006 · 1 414 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Jag tycker det är lättare att bestämma fart och avstånd på en mötande bil när den har dimljus på, kombinerat med halvljus.

Kanske bara jag men det är iaf något jag reagerat på.

Skiljer sig nog kraftigt mellan dimljus på bilarna för är det helt svart ute och jag har halvljus på och slår på dimmarna så är det knappt märkbart. Lyser inte något i sidled utan det blir bara lite vitare framför bilen 1-2 meter vilket inte påverkar körning i mörker till bättre seende.

Men snyggt är det iaf smile

Jag skulle tippa på att dina dimljus är felinställda, hela tanken med dimljusen är ju att dom ska lysa upp vägkanterna i kraftig dimma så att man vet vart kanten är någonstans smile

och jag håller med dig, snyggt är det smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
JohnnyN Rutinerad medlem
14 maj 2006 · 1 938 Inlägg

Nog tycker jag att det kanske vore befogat att ha dimljus på i mörker, men då FAN ska de släckas av med/som helljuset vid möte! Många har som sagt felinställda dimljus, så de bländer mötande tongue
Folk tänker inte alls på det att ljusbilen ändras om bilen är full med folk, de har en stor tung bas i bagaget, och pga blir man bländad i 90% av fallen.

Nknn
14 maj 2006 ·

Martin 9-3 skrev:
Jag tycker det är lättare att bestämma fart och avstånd på en mötande bil när den har dimljus på, kombinerat med halvljus.

Kanske bara jag men det är iaf något jag reagerat på.

Det har jag svårt o tänka mig, det är nog enbart inbillning. Och så fungerar vi ju också, tror vi nånting, så har vi lättare att inbilla oss att det är sant.

TS_quattro fyrkrafsare
15 maj 2006 · 1 443 Inlägg

rätt inställda dimljus är ingenting som bländar tycker jag, dvs de ska vara vinklade lätt ut från vägen, inte in i den samt ha 10% "lutning", dvs om ljusen sitter 10 cm över vägbanan ska ljuskäglan räcka max 10 meter framför bilen. sedan ser man ofta skräckexempel på felinställda dimljus som pekar upp i träden och sådant är fruktansvärt störande eftersom ljuset i dimljusen ofta är skarpare än halvljusen...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang