Vad har du haft för problem med din BMW

Rquired Allmänt envis
23 september 2012 · 12 512 Inlägg

Evildan skrev:

Hool skrev:

OpelP1 skrev:
Jag anser nog att BMW-fanatikerna med sin översittar attityd är värst, och då blir ju naturligtvis folk lite extra kvicka på att påpeka fel som uppstår på dom.


För att skriva ett ontopic inlägg så får jag väl nämna att det jag behövde byta på min E39 520 Touring -98 var en främre länkarm ink bussning och ett gäng glödlampor sä det var väl ingen katastrof direkt.
Hade bilen någon månad bara.

http://cdn.publishdev.se/cdn/3/1445476/ … 695850.jpg

Jadå vi är dryga och översittare.   roll

Snarare så att folk "vet" ju en jävla massa om oss som kör BMW..      Sedan att det stämmer väldigt dåligt med verkligheten är ju en helt annan sak..

http://static3.devote.se/gallery/big/20 … f4ef5b.jpg

Vi BMW-ägare behöver ingen tröja det räcker uppenbarligen med bilen, körstilen och hur vi parkerar. wink

Senast redigerat av Rquired (23 september 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
JsoooN
23 september 2012 · 388 Inlägg

Evildan skrev:

Hool skrev:

OpelP1 skrev:

Jag anser nog att BMW-fanatikerna med sin översittar attityd är värst, och då blir ju naturligtvis folk lite extra kvicka på att påpeka fel som uppstår på dom.


För att skriva ett ontopic inlägg så får jag väl nämna att det jag behövde byta på min E39 520 Touring -98 var en främre länkarm ink bussning och ett gäng glödlampor sä det var väl ingen katastrof direkt.
Hade bilen någon månad bara.

http://cdn.publishdev.se/cdn/3/1445476/ … 695850.jpg

Jadå vi är dryga och översittare.   roll

Snarare så att folk "vet" ju en jävla massa om oss som kör BMW..      Sedan att det stämmer väldigt dåligt med verkligheten är ju en helt annan sak..

http://static3.devote.se/gallery/big/20 … f4ef5b.jpg

Dock är det bara Volvofolk som är dumma nog att köpa och bära såna tröjor, sett några irl och då har det varit "Volvo versionen".lol (Jag äger både Audi, Opel och Volvo så jag anser att jag får föra negativ kritik om alla dessa märken)

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
OpelP1
23 september 2012 · 1 412 Inlägg

Hool skrev:

OpelP1 skrev:

Rquired skrev:

Jo det finns gott om BMW-fanatiker, på samma sätt som det finns gott om Volvo, Mercedes, Audi eller Toyota-fanatiker. Jag vågar påstå att Volvo är det märke som just i Sverige har den absolut största gruppen fanatiker till ägare som försvarar sitt bilmärke i vått och torrt och håller sig till samma märke oberoende av att Volvo´s produkter stigit i kraftigt pris i förhållande till andra märken i och med Volvo´s spirande premium-ambitioner.

Och fallit i kvalité i motsvarande omfattning, 2/7/900-modellernas enkla konstruktion är ett minne blott och Volvo har rent statistiskt blivit en sämre bil än genomsnittet. Likväl har det fortfarande varit Sverige´s mest populära bil under denna period på kanske 20år.

Men ditt inlägg förklarar ändå inte varför BMW än idag är lite extra tacksamt att skicka pikar mot, och varför man ens skulle döma ut ett helt märke för att någon BMW-ägare försökt trycka upp sitt bilval i ens ansikte?

Jag anser nog att BMW-fanatikerna med sin översittar attityd är värst, och då blir ju naturligtvis folk lite extra kvicka på att påpeka fel som uppstår på dom.


För att skriva ett ontopic inlägg så får jag väl nämna att det jag behövde byta på min E39 520 Touring -98 var en främre länkarm ink bussning och ett gäng glödlampor sä det var väl ingen katastrof direkt.
Hade bilen någon månad bara.

http://cdn.publishdev.se/cdn/3/1445476/ … 695850.jpg

Jadå vi är dryga och översittare.   roll

Snarare så att folk "vet" ju en jävla massa om oss som kör BMW..      Sedan att det stämmer väldigt dåligt med verkligheten är ju en helt annan sak..

Det var ju kul att du anser dig vara en fanatiker. smile

Nisse1
23 september 2012 · 175 Inlägg

Fått byta mycket i bromsväg. Skivor, belägg, bromssköldar. Men det är ju slitdelar wink
Utöver det är det abs givare fram och bak och ett expansionskärl som sprack smile Snart 30k mil.

Senast redigerat av Nisse1 (23 september 2012)

engolf
23 september 2012 · 3 235 Inlägg

Wicca skrev:

engolf skrev:
Inte min egen bil, föräldrarnas X5 2003-4 tror jag det var: dieselpumpen gick på den-30 tusen,
bagageluckan ballade ur på grund av fukt i knappen, hela listen med knappen måste bytas.
SRS lampan började lysa, fel på sensorn i det ena sätet, har inte fixats än,
elekroniken lever sitt eget liv, och då och då kan bilen tömma batteriet på ström...
Tråget på växellådan började droppa olja, byttes för några tusenlappar...
Det är fan måste fel också på nyare BMW,men det verkar som om ägarna bara tiger om det och lägger ut för reparationerna.

Tja, så är det på alla bilar, finns nog inget märke eller modell som är helt felfritt. Sen finns det alltid individuella skillnader mellan bilarna beroende på hur ojämn kvaliteten är.

Själv tycker jag att det skall bli spännande att se hur alla autobroms-system och dynamiska farthållare fungerar om några år när de blivit äldre och glappiga.

Håller inte helt med. jag har själv haft ett par tyska bilar, och bytt MASSA delar för att hålla dem gående. Nu har jag en Mitsubishi, och det enda jag har behövt göra var att byta kontakten till tändningslåset (för att någon hade skarvat sig in en ledning där), bortsett från det är det bara slitagedelar som byts. Det är för övrigt min andra Colt, och den första hade jag minst lika lite problem med. Det är ju allmänt känt att asiatiska bilar är ett par hack bättre än resten. Men det är ju inte "hipt" blant ungdomar att köra i en liten riskokare, därför skaffar man en BMW för ex, status, man känner sig mäktig, och då spelar det ingen roll att den kostar tre gånger mer i drift än en bil av ett annat märke med motsvarande effekt...

caromania Forummoderator
23 september 2012 · 9 296 Inlägg

Rquired skrev:

caromania skrev:

Rquired skrev:

Och Lexus, Toyota, Volvo? Det finns minst lika många exempel när dessa vagnar krävt reparationer för bra mycket mer än 30.000:-.

Du är helt fel ute med dina exempel, betalar man 28.000:- för att byta bromsar på en BMW X3 är man tvärt om inte riktigt klok i huvudet eftersom det är tre gånger så dyrt som vad en vettig och ärlig auktoriserad verkstad tar för bytet. Skivor och belägg inklusive arbetet till en 535d kostade något över 10.000:-, och den modellen som delvis delar bromsar med M5 V10 på 500hk har betydligt kraftigare och dyrare delar än någon av X3-modellerna har.

Att bilägare, oavsett vilket märke de kör, blir överdebiterade av verkstaden är åter igen inget bilmärket kan lastas för. Eventuellt att den genomsnittlige BMW-ägaren är mindre priskänslig än de som kör "billigare" märken och därmed har lite lättare att gå på en sådan nöt.

Okej, du vinner. BMW är inte dyrare att äga än någon annan bil. (Är den rent av billigare?) Dessutom håller de bättre tolkar jag det som? Kanske ska jag byta min Honda Accord mot en 325 då, eftersom de är ganska jämförbara i utrustning, motor, utrymmen, prestanda etc? Eller min har iofs lite mer utrustning men det kan jag leva med. En BMW håller ju trots allt bättre och är ju billigare att äga. Det låter som en bra affär. Fast jag skulle nog sakna det stora bagageutrymmet? Nu känner jag mig kluven...

"Vinner"? Är det vad den här diskussionen handlar om för dig? Du anklagar bland annat mig för att vara märkesfanatiker med skygglappar för ögonen, men det är du som nu och i föregående trådar har betett dig som om det låg någon form av prestige i det hela, en tävling om du så vill.

Så ser inte jag det.

Hur menar du nu? Jag är ju precis upplyst av denna aura av kunskap om hur billiga BMW är att äga. Som fem sidor pekar på. Och att de inte kostar mer att laga än andra bilar. Tänker på killen som reparerade sin 320 från -92 för 90.000 på 2 år, eller 750in som kostade 65.000 på 18månader. Iofs en 750... Eller den där 335an 07a med 4000mil med glapp i framvagnen...

Men sedan kommer ljuspunkter som påvisar att det här faktiskt handlar om bilar som är bättre, eller åtminstone lika bra som de andra. Som killen här uppe som bara bytte länkarm (på en månad) eller han som inte behövde laga nåt på länge, citat: "nu är den helt underbar och gått felfritt flera månader" slut citat.

Det är bevis nog för mig. Jag är såld. Min nästa bil blir en BMW. Ska bara dra in en 25a i månaden på trissen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
23 september 2012 · 1 004 Inlägg

Hade en E39 528ia -99.
Var en mycket nöjd BMW-ägare de första veckorna med den bilen. Hade den till och med till jobbet i Norge, körde om allt och alla..
Men när jag skulle hem efter arbetsveckans slut så hade det fallit ca 5 cm lappmögel, höll på att inte ta mig hem, bakvagnen slängde från vänster till höger och antisladdsystemet varnade och bröt febrilt hela tiden trots att jag körde försiktigt och hade v-däck på..
Trodde inte det var sant, skulle denna trevliga tysk klara vinterväglag sämre än en gammal Volvo 240??
Efter mycket funderande och x antal inlägg på Autopower.se så blev det till att byta övre bakre länkarmar,yttre bussningarna i nedre länkarmarna i bakvagnen (och något mer som jag glömt) samt en 4-hjulsinställning.
Insåg ganska snart att det här med BMW-åkande kostar betydligt mer än vad jag var van vid, även fast jag bytte delarna själv..
Men alla dessa utgifter glömdes bort lika fort som man överskred tillåtna hastigheter med ett stort flin i ansiktet..
Sen hade backsensorerna,ljusjusteringen och regnsensorn sitt eget liv..
Med facit i hand- Jodå ! Kommer absolut ha en BMW igen nån gång!

"My drinkingteam has a racingproblem"
Germax
23 september 2012 · 12 086 Inlägg

BMW har väl aldrig varit något under av driftsäkerhet. Men är bil kan ju va så mycket mer än sin driftsäkerhet.

Hool
23 september 2012 · 1 067 Inlägg

Evildan skrev:

Hool skrev:

OpelP1 skrev:

Jag anser nog att BMW-fanatikerna med sin översittar attityd är värst, och då blir ju naturligtvis folk lite extra kvicka på att påpeka fel som uppstår på dom.


För att skriva ett ontopic inlägg så får jag väl nämna att det jag behövde byta på min E39 520 Touring -98 var en främre länkarm ink bussning och ett gäng glödlampor sä det var väl ingen katastrof direkt.
Hade bilen någon månad bara.

http://cdn.publishdev.se/cdn/3/1445476/ … 695850.jpg

Jadå vi är dryga och översittare.   roll

Snarare så att folk "vet" ju en jävla massa om oss som kör BMW..      Sedan att det stämmer väldigt dåligt med verkligheten är ju en helt annan sak..

http://static3.devote.se/gallery/big/20 … f4ef5b.jpg

Har ännu inte sett någon såndär IRL smile   Sett hela stim med Volvo varianten dock ^^

Jag parkerar som när jag körde Volvo.. Helst långt bort från eventuell entré så jag slipper dörruppslag och annat skit...    Men om jag så ställer mig i nästa kommun så står det 4 bilar runt den när jag ska köra vidare smile

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Hool
23 september 2012 · 1 067 Inlägg

OpelP1 skrev:

Hool skrev:

OpelP1 skrev:

Jag anser nog att BMW-fanatikerna med sin översittar attityd är värst, och då blir ju naturligtvis folk lite extra kvicka på att påpeka fel som uppstår på dom.


För att skriva ett ontopic inlägg så får jag väl nämna att det jag behövde byta på min E39 520 Touring -98 var en främre länkarm ink bussning och ett gäng glödlampor sä det var väl ingen katastrof direkt.
Hade bilen någon månad bara.

http://cdn.publishdev.se/cdn/3/1445476/ … 695850.jpg

Jadå vi är dryga och översittare.   roll

Snarare så att folk "vet" ju en jävla massa om oss som kör BMW..      Sedan att det stämmer väldigt dåligt med verkligheten är ju en helt annan sak..

Det var ju kul att du anser dig vara en fanatiker. smile

Det är jag inte..   Men du drog nästan alla med samma kam så ...

Finns fler som skulle tänka sig att köra annat än Volvo och Saab.   Men dock så har de insett att om de köper något annat så slutar grannarna tala med dem.. 

Jante lever och frodas jomenhuvva..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
OpelP1
23 september 2012 · 1 412 Inlägg

Hool skrev:

OpelP1 skrev:

Hool skrev:

http://cdn.publishdev.se/cdn/3/1445476/ … 695850.jpg

Jadå vi är dryga och översittare.   roll

Snarare så att folk "vet" ju en jävla massa om oss som kör BMW..      Sedan att det stämmer väldigt dåligt med verkligheten är ju en helt annan sak..

Det var ju kul att du anser dig vara en fanatiker. smile

Det är jag inte..   Men du drog nästan alla med samma kam så ...

Finns fler som skulle tänka sig att köra annat än Volvo och Saab.   Men dock så har de insett att om de köper något annat så slutar grannarna tala med dem.. 

Jante lever och frodas jomenhuvva..

Nej, jag skrev BMW-fanatikerna, då syftar jag inte på alla BMW ägare på jorden utan på just fanatikerna.

Evildan
23 september 2012 ·

Rquired skrev:

Evildan skrev:

Hool skrev:

http://cdn.publishdev.se/cdn/3/1445476/ … 695850.jpg

Jadå vi är dryga och översittare.   roll

Snarare så att folk "vet" ju en jävla massa om oss som kör BMW..      Sedan att det stämmer väldigt dåligt med verkligheten är ju en helt annan sak..

http://static3.devote.se/gallery/big/20 … f4ef5b.jpg

Vi BMW-ägare behöver ingen tröja det räcker uppenbarligen med bilen, körstilen och hur vi parkerar. wink

lol

Hittar ingen t-tröja med "Fuck You i drive a FIAT"

Rquired Allmänt envis
23 september 2012 · 12 512 Inlägg

Evildan skrev:

Rquired skrev:

Evildan skrev:

http://static3.devote.se/gallery/big/20 … f4ef5b.jpg

Vi BMW-ägare behöver ingen tröja det räcker uppenbarligen med bilen, körstilen och hur vi parkerar. wink

lol

Hittar ingen t-tröja med "Fuck You i drive a FIAT"

Har du prövat på italienska?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
OpelP1
23 september 2012 · 1 412 Inlägg

caromania skrev:

Rquired skrev:

caromania skrev:

Okej, du vinner. BMW är inte dyrare att äga än någon annan bil. (Är den rent av billigare?) Dessutom håller de bättre tolkar jag det som? Kanske ska jag byta min Honda Accord mot en 325 då, eftersom de är ganska jämförbara i utrustning, motor, utrymmen, prestanda etc? Eller min har iofs lite mer utrustning men det kan jag leva med. En BMW håller ju trots allt bättre och är ju billigare att äga. Det låter som en bra affär. Fast jag skulle nog sakna det stora bagageutrymmet? Nu känner jag mig kluven...

"Vinner"? Är det vad den här diskussionen handlar om för dig? Du anklagar bland annat mig för att vara märkesfanatiker med skygglappar för ögonen, men det är du som nu och i föregående trådar har betett dig som om det låg någon form av prestige i det hela, en tävling om du så vill.

Så ser inte jag det.

Hur menar du nu? Jag är ju precis upplyst av denna aura av kunskap om hur billiga BMW är att äga. Som fem sidor pekar på. Och att de inte kostar mer att laga än andra bilar. Tänker på killen som reparerade sin 320 från -92 för 90.000 på 2 år, eller 750in som kostade 65.000 på 18månader. Iofs en 750... Eller den där 335an 07a med 4000mil med glapp i framvagnen...

Men sedan kommer ljuspunkter som påvisar att det här faktiskt handlar om bilar som är bättre, eller åtminstone lika bra som de andra. Som killen här uppe som bara bytte länkarm (på en månad) eller han som inte behövde laga nåt på länge, citat: "nu är den helt underbar och gått felfritt flera månader" slut citat.

Det är bevis nog för mig. Jag är såld. Min nästa bil blir en BMW. Ska bara dra in en 25a i månaden på trissen.

När du summerar det sådär så blir man ju riktigt sugen på en kebabsläde igen. lolsmile

jetta16v
23 september 2012 · 1 534 Inlägg

Far min köpte en 523 e39 -00 där bromsarna var slut, bilen köptes vid ca. 30.000 mil och behövde lite kärlek..
Förutom att (yt)rosten visade sig på sina ställen(huven, bakluckan, a-stolpen o längst ner på vissa dörrar, så är det en fantastisk bil.
Har fått byta kol på generatorn då den slutade ladda, fick nyligen byta koppling(hade den rullat 30.000??), o lite annat smått o gott.

Kan ärligt säga att jag fick en chock när jag skulle beställa bromsar o lite annat till den, jag förväntade mig att det skulle kosta ca. 2-3 gånger mer än det kostade..
Sen beställer jag även grejer från Schmiedmann o ibland vissa saker från eBay, det hjälper att hålla kostnaden nere.
Däremot är nya torkarblad/gummi löjligt dyrt att köpa från BMW..

Även om det inte är en ny bil, så är körglädjen enorm.
Motorn är inte i det kraftigaste laget("bara" 170hk), men den raka sexan är banne mig en dröm att köra.

Har en del vänner som tyvärr är lite inskränkta o tycker BMW är en turkbil, jag bryr mig inte ett skit ärligt talat.
Känner det som så att de bara har en trångsynt uppfattning och talar inte av egen erfarenhet utan de är uppväxta i en miljö där Volvo/Saab är det bästa man kan åka i, även om de skulle tycka att BMW är bra, så går de fortfarande på att det är dåligt rykte att köra BMW(yngre kids som vill skryta, invandrarbil osv.)

Nu kör jag iofs Audi 100 C4, men kan säga nästan samma sak där.
En välbyggd tysk bil, men tyvärr så har de vissa svaga punkter som alla bilar har och åldern tar även ut sin rätt ibland.
Men V6an på 174hk är grymt kul, fast den kan vara något törstig ibland big_smile
Komfortmässigt så slår även den 10-15 år nyare bilar av andra märken jag åkt i..

Har en bekant med en rätt ny i20 -11, den är inte alls lika rolig att åka i som Audin eller BMWn.
Visst, den är nyare och drar dessutom mindre soppa då den är mindre i storlek och bränslesnål motor, men var är körglädjen? Komforten?
Åker hellre en 20 år äldre tysk vagn än denna...

För mig är Audi och BMW det som jag har fastnat för, VW också för den delen, ex golf/jetta II är grejer det och även de senaste 12 årens Passater är bra bilar..
På tal om golf/jetta mk2, inte så mkt komfort i dom om man jämför med dagens bilar, men de är underbara att köra, sen är det inte helt fel att det finns mkt eftermarknads-prylar som gör det hela roligare.

Jag har åkt/kört en massa Volvo, VW, Audi mm. så det är inte jag som är insnöad, bara att jag tycker att BMW är enormt välbyggda och stryktåliga, speciellt drivlinan, men behöver lite kärlek ibland.

Komforten skall vi inte tala om, far min hade provkört "nya" S60, han sa så här, kommer inte köpa annat än BMW...

Kan ärligt säga att BMW ligger minst 10 år före Saab/Volvo/Renault/Peugeot/Opel/Ford när det gäller komfort, 15-20 år före asiatiska märken(undantag Subaru, Lexus, premiummärkena dvs.)

Åker hellre en 10-12 år gammal 5-serie än t.ex. en Saab 9-5 -09 eller Volvo V70/S60

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
23 september 2012 · 1 778 Inlägg

jetta16v skrev:
Far min köpte en 523 e39 -00 där bromsarna var slut, bilen köptes vid ca. 30.000 mil och behövde lite kärlek..
Förutom att (yt)rosten visade sig på sina ställen(huven, bakluckan, a-stolpen o längst ner på vissa dörrar, så är det en fantastisk bil.
Har fått byta kol på generatorn då den slutade ladda, fick nyligen byta koppling(hade den rullat 30.000??), o lite annat smått o gott.

Kan ärligt säga att jag fick en chock när jag skulle beställa bromsar o lite annat till den, jag förväntade mig att det skulle kosta ca. 2-3 gånger mer än det kostade..
Sen beställer jag även grejer från Schmiedmann o ibland vissa saker från eBay, det hjälper att hålla kostnaden nere.
Däremot är nya torkarblad/gummi löjligt dyrt att köpa från BMW..

Även om det inte är en ny bil, så är körglädjen enorm.
Motorn är inte i det kraftigaste laget("bara" 170hk), men den raka sexan är banne mig en dröm att köra.

Har en del vänner som tyvärr är lite inskränkta o tycker BMW är en turkbil, jag bryr mig inte ett skit ärligt talat.
Känner det som så att de bara har en trångsynt uppfattning och talar inte av egen erfarenhet utan de är uppväxta i en miljö där Volvo/Saab är det bästa man kan åka i, även om de skulle tycka att BMW är bra, så går de fortfarande på att det är dåligt rykte att köra BMW(yngre kids som vill skryta, invandrarbil osv.)

Nu kör jag iofs Audi 100 C4, men kan säga nästan samma sak där.
En välbyggd tysk bil, men tyvärr så har de vissa svaga punkter som alla bilar har och åldern tar även ut sin rätt ibland.
Men V6an på 174hk är grymt kul, fast den kan vara något törstig ibland big_smile
Komfortmässigt så slår även den 10-15 år nyare bilar av andra märken jag åkt i..

Har en bekant med en rätt ny i20 -11, den är inte alls lika rolig att åka i som Audin eller BMWn.
Visst, den är nyare och drar dessutom mindre soppa då den är mindre i storlek och bränslesnål motor, men var är körglädjen? Komforten?
Åker hellre en 20 år äldre tysk vagn än denna...

För mig är Audi och BMW det som jag har fastnat för, VW också för den delen, ex golf/jetta II är grejer det och även de senaste 12 årens Passater är bra bilar..
På tal om golf/jetta mk2, inte så mkt komfort i dom om man jämför med dagens bilar, men de är underbara att köra, sen är det inte helt fel att det finns mkt eftermarknads-prylar som gör det hela roligare.

Jag har åkt/kört en massa Volvo, VW, Audi mm. så det är inte jag som är insnöad, bara att jag tycker att BMW är enormt välbyggda och stryktåliga, speciellt drivlinan, men behöver lite kärlek ibland.

Komforten skall vi inte tala om, far min hade provkört "nya" S60, han sa så här, kommer inte köpa annat än BMW...

Kan ärligt säga att BMW ligger minst 10 år före Saab/Volvo/Renault/Peugeot/Opel/Ford när det gäller komfort, 15-20 år före asiatiska märken(undantag Subaru, Lexus, premiummärkena dvs.)


Åker hellre en 10-12 år gammal 5-serie än t.ex. en Saab 9-5 -09 eller Volvo V70/S60

Håller med där. Nu är ju visserligen jag BMW "fanatiker".
Men jag och sambon har en 540i/6 -97 och en Saab 93 vector 2,0t -09
Bmwn har: mer utrustning, samma bränsle förbrukning, bättre komfort, mindre vägljud, dubbelt så stor motor, kostat hälften i reparationer mot saaben(ägt dom lika länge), större bagage utrymme trots att bmwn är en sedan och saaben en kombi.  Vilken bil tror ni vi åker mest ismile?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Interlagos
23 september 2012 · 152 Inlägg

M3 E92 2007 6MT kört ca 8500 mil

Packning grenröret - 7500kr BMW garanti
H8 lampor - 100 kr egen ficka
Lampa bromsljus, glappade ur, tryckte i den igen - 0 kr
Olja i diffen - 1500 kr egen ficka

V8 med 420 Hk - ovärderligt !

ca 2 år problemfritt och kärleksfullt ägande/körande!

BMW M3 (2007)
IceEyes Varningar: För många..
23 september 2012 · 2 552 Inlägg

jetta16v skrev:
Far min köpte en 523 e39 -00 där bromsarna var slut, bilen köptes vid ca. 30.000 mil och behövde lite kärlek..
Förutom att (yt)rosten visade sig på sina ställen(huven, bakluckan, a-stolpen o längst ner på vissa dörrar, så är det en fantastisk bil.
Har fått byta kol på generatorn då den slutade ladda, fick nyligen byta koppling(hade den rullat 30.000??), o lite annat smått o gott.

Kan ärligt säga att jag fick en chock när jag skulle beställa bromsar o lite annat till den, jag förväntade mig att det skulle kosta ca. 2-3 gånger mer än det kostade..
Sen beställer jag även grejer från Schmiedmann o ibland vissa saker från eBay, det hjälper att hålla kostnaden nere.
Däremot är nya torkarblad/gummi löjligt dyrt att köpa från BMW..

Även om det inte är en ny bil, så är körglädjen enorm.
Motorn är inte i det kraftigaste laget("bara" 170hk), men den raka sexan är banne mig en dröm att köra.

Har en del vänner som tyvärr är lite inskränkta o tycker BMW är en turkbil, jag bryr mig inte ett skit ärligt talat.
Känner det som så att de bara har en trångsynt uppfattning och talar inte av egen erfarenhet utan de är uppväxta i en miljö där Volvo/Saab är det bästa man kan åka i, även om de skulle tycka att BMW är bra, så går de fortfarande på att det är dåligt rykte att köra BMW(yngre kids som vill skryta, invandrarbil osv.)

Nu kör jag iofs Audi 100 C4, men kan säga nästan samma sak där.
En välbyggd tysk bil, men tyvärr så har de vissa svaga punkter som alla bilar har och åldern tar även ut sin rätt ibland.
Men V6an på 174hk är grymt kul, fast den kan vara något törstig ibland big_smile
Komfortmässigt så slår även den 10-15 år nyare bilar av andra märken jag åkt i..

Har en bekant med en rätt ny i20 -11, den är inte alls lika rolig att åka i som Audin eller BMWn.
Visst, den är nyare och drar dessutom mindre soppa då den är mindre i storlek och bränslesnål motor, men var är körglädjen? Komforten?
Åker hellre en 20 år äldre tysk vagn än denna...

För mig är Audi och BMW det som jag har fastnat för, VW också för den delen, ex golf/jetta II är grejer det och även de senaste 12 årens Passater är bra bilar..
På tal om golf/jetta mk2, inte så mkt komfort i dom om man jämför med dagens bilar, men de är underbara att köra, sen är det inte helt fel att det finns mkt eftermarknads-prylar som gör det hela roligare.

Jag har åkt/kört en massa Volvo, VW, Audi mm. så det är inte jag som är insnöad, bara att jag tycker att BMW är enormt välbyggda och stryktåliga, speciellt drivlinan, men behöver lite kärlek ibland.

Komforten skall vi inte tala om, far min hade provkört "nya" S60, han sa så här, kommer inte köpa annat än BMW...

Kan ärligt säga att BMW ligger minst 10 år före Saab/Volvo/Renault/Peugeot/Opel/Ford när det gäller komfort, 15-20 år före asiatiska märken(undantag Subaru, Lexus, premiummärkena dvs.)

Åker hellre en 10-12 år gammal 5-serie än t.ex. en Saab 9-5 -09 eller Volvo V70/S60

Fast då ska man givetvis  även ha i åtanke att BMW är 10 resor värre än Saab/Volvo/Renault/Peugeot/Opel/Ford när det handlar om inköpspris.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
jetta16v
23 september 2012 · 1 534 Inlägg

IceEyes skrev:

jetta16v skrev:
Far min köpte en 523 e39 -00 där bromsarna var slut, bilen köptes vid ca. 30.000 mil och behövde lite kärlek..
Förutom att (yt)rosten visade sig på sina ställen(huven, bakluckan, a-stolpen o längst ner på vissa dörrar, så är det en fantastisk bil.
Har fått byta kol på generatorn då den slutade ladda, fick nyligen byta koppling(hade den rullat 30.000??), o lite annat smått o gott.

Kan ärligt säga att jag fick en chock när jag skulle beställa bromsar o lite annat till den, jag förväntade mig att det skulle kosta ca. 2-3 gånger mer än det kostade..
Sen beställer jag även grejer från Schmiedmann o ibland vissa saker från eBay, det hjälper att hålla kostnaden nere.
Däremot är nya torkarblad/gummi löjligt dyrt att köpa från BMW..

Även om det inte är en ny bil, så är körglädjen enorm.
Motorn är inte i det kraftigaste laget("bara" 170hk), men den raka sexan är banne mig en dröm att köra.

Har en del vänner som tyvärr är lite inskränkta o tycker BMW är en turkbil, jag bryr mig inte ett skit ärligt talat.
Känner det som så att de bara har en trångsynt uppfattning och talar inte av egen erfarenhet utan de är uppväxta i en miljö där Volvo/Saab är det bästa man kan åka i, även om de skulle tycka att BMW är bra, så går de fortfarande på att det är dåligt rykte att köra BMW(yngre kids som vill skryta, invandrarbil osv.)

Nu kör jag iofs Audi 100 C4, men kan säga nästan samma sak där.
En välbyggd tysk bil, men tyvärr så har de vissa svaga punkter som alla bilar har och åldern tar även ut sin rätt ibland.
Men V6an på 174hk är grymt kul, fast den kan vara något törstig ibland big_smile
Komfortmässigt så slår även den 10-15 år nyare bilar av andra märken jag åkt i..

Har en bekant med en rätt ny i20 -11, den är inte alls lika rolig att åka i som Audin eller BMWn.
Visst, den är nyare och drar dessutom mindre soppa då den är mindre i storlek och bränslesnål motor, men var är körglädjen? Komforten?
Åker hellre en 20 år äldre tysk vagn än denna...

För mig är Audi och BMW det som jag har fastnat för, VW också för den delen, ex golf/jetta II är grejer det och även de senaste 12 årens Passater är bra bilar..
På tal om golf/jetta mk2, inte så mkt komfort i dom om man jämför med dagens bilar, men de är underbara att köra, sen är det inte helt fel att det finns mkt eftermarknads-prylar som gör det hela roligare.

Jag har åkt/kört en massa Volvo, VW, Audi mm. så det är inte jag som är insnöad, bara att jag tycker att BMW är enormt välbyggda och stryktåliga, speciellt drivlinan, men behöver lite kärlek ibland.

Komforten skall vi inte tala om, far min hade provkört "nya" S60, han sa så här, kommer inte köpa annat än BMW...

Kan ärligt säga att BMW ligger minst 10 år före Saab/Volvo/Renault/Peugeot/Opel/Ford när det gäller komfort, 15-20 år före asiatiska märken(undantag Subaru, Lexus, premiummärkena dvs.)

Åker hellre en 10-12 år gammal 5-serie än t.ex. en Saab 9-5 -09 eller Volvo V70/S60

Fast då ska man givetvis  även ha i åtanke att BMW är 10 resor värre än Saab/Volvo/Renault/Peugeot/Opel/Ford när det handlar om inköpspris.

Om man handlar nytt ja, men handlar man nytt har man råd med det också..

Jag resonerar som så, har jag inte råd med en NY bil av det märke/modell så går jag inte o köper mig en NY bil av annat märke/modell bara för att det är billigare, jag köper helt enkelt en begagnad av rätt märke/modell.

Håller med dig att BMW är dyrare i inköp i nypris, men dom vet hur man bygger bilar också..
Det är inte för inte man brukar säga att "BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den"...

Wicca
24 september 2012 · 886 Inlägg

Angående BMWs höga pris så innebär även det att de håller sig i pris bättre än många andra märken så länge man håller efter bilen.


Vidare skall också påpekas att det är en något oschysst jämförelse att jämföra BMW och nån pendlar-toyota eller liknande bil. BMWn köps oftare av folk som gillar att köra hårt, bilarna uppmanar en att köra hårt och de allra flesta bmws körs också relativt hårt och långt relativt "pendlarbilar". Då är det inte konstigt att BMWs får byta delar lite oftare i chassiekomponenter.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang