Det var väl som så att när Saab såg krocktesterna med Fiat Croma så blev de bedrövade, medans italienarna ansåg att "de dög", så Saab förstärkte väl dessutom upp konstruktionen på snillrika ställen och resultatet blev en bil som var oerhört mycket säkrare än vad någon nånsin hade tänkt...
Granada hade bra säkerhet för sin tid, men jag har för mig att jag läste nånstans (kan t.om. ha varit i artikeln om 9000 vs. Scorpio) att det var en bil där det kunde hända att de främre rambalkarna helt enkelt bara veks undan i stället för att deformeras när det hände krockar med liten träffyta.
Saab löste det på sitt sätt, Mercedes använde, som synes i filmen, en gaffelliknande struktur i fronten som fördelade krafterna. Bägge får anses vara föregångare inom området...
Förresten, är det någon mer än jag som sitter och funderar på vad "konkurrentbilen" i Mercedesfilmen ska föreställa för någon bil egentligen? Har suttit och grubblat på det ett bra tag nu...

Angående mitten 80-talets mercor:
W126 är byggd för att hantera offsetkrockar som sagt, liksom W201 och W124. W123 konstruerades inte med det i åtanke och den fanns ju också i mitten av 80-talet. Dock, ska det nämnas, så förbättrades den just därför till årsmodell 1980, som har en förändrad tvärbalk fram och förstärkingsbalkar i hjulhuset som ska hindra framhjulet att tränga in i bilen. (Något som saknas men uppenbarligen hade behövts i en 18 år nyare Volvo 940...) Därmed inte sagt att den är lika bra som nyare bilar eller ens lika bra som W124...