Angående SMS-lån!

MarcusL #2573
11 november 2009 · 1 489 Inlägg

Hej allihopa

Jag kör taxi 7 dagar i veckan, 10h om dagen!

Jag kollade nyss på Lyxfällan. Där vart en kille som tog SMS-lån för och betala sina räkningar för månaden. Jag själv skulle inte kunna leva med mig själv om jag tog ETT SMS-lån med typ 100% ränta? Jag har hört många gånger i min taxibil

" Kom igen grabbar! Jag bjuder! "

Halvvägs genom resan har personen ifråga tagit ett SMS-lån! Personen ifråga frågar mig som chaufför vad jag tycker om detta. Jag svarar oftast:

" Inga problem, jag har aldrig tagit ett SMS-lån, och kommer aldrig göra det heller. Vill jag bjuda mina kompisar eller mig själv så fixar jag gott om pengar innan dess "

Svaret är oftast

" Okej, man vill ju inte vara snål "

Då kontrar jag med ungefär

" Har man inte råd och dricka, så ska man inte dricka heller. Och MINST inte bjuda sina kompisar "

Då svara vedebörande med ett svar som lyder

" Inga problem, jag betalar imorgon. Så är dessa problemen ur världen "

Då jag, som taxiförare börjar fundera. Om en person inte har råd och bjuda ena dagen. Hur i h*lvete har han råd dagen efter? Jag säger givetvis ingenting om detta. Men hur funkar sådana personer?!

Då frågar jag en stilla frågan; är det någon utav er som brukar ta SMS-LÅN för och betala krogrunda samt taxi hem?

Jag som jobbar med detta märker tydlig skillnad på helgerna!

Mvh Marcus / Taxiförare!

Senast redigerat av MarcusL (11 november 2009)

• Även den starka måste ta i när han skiter
sirmiro Double-Unicorn Rider
11 november 2009 · 2 486 Inlägg

Skulle inte falla mig in.
Skulle det vara riktig kris så man inte har pengar till mat så ringer man mamma och skäms. Det fick jag testa på när akassan tog tid på sig, och det är inte roligt. Att ens tänka på att gå till krogen då, nej.

CarpeDiem German Engineering
11 november 2009 · 9 083 Inlägg

Jag har aldrig tagit SMS-lån men har hört mkt om att räntan är skyhög. Tror att folk som tar SMS-lån inte tänker på räntekostnaderna plus andra avgifter som dessutom är dolda.

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Tokken Team dBakuten
11 november 2009 · 3 453 Inlägg

Handlar inte bara om ränta hit och dit.. Problemet är att man lever upp pengar i förtid.

Ett lån på 3000:- skall betalas 30 dagar senare och då till den ofta snygga summan 3600:-

Om man anser att man har råd att betala det 30 dagar senare fine..

Det enda man gör med SMS lån är att leva upp pengar från kommande lön 30 dagar i förväg..
HUR KORKAT SOM HELST!

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Bebben Legitimerad besserwisser
11 november 2009 · 921 Inlägg

Skulle aldrig falla mig in att ta ett SMS-lån. Som tidigare i tråden redan sagt, tar jag hellre svansen mellan benen och ringer päronen.

MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
11 november 2009 · 559 Inlägg

Nejdu, inte sms-lån. Enligt mig rent idiotiskt. Lånar hellre en liten slant till bröd å mjölk av en kompis om det skulle inträffa. (jag = arbetslös)

Mvh Thomas

Mvh Thomas
FreddeK
11 november 2009 ·

jag hade aldrig försökt varit "bättre" än mina kunder, som taxichaufför så ska du sätta kunden i fokus och inte göra det obekvämt för dem.

Men svaret på din fråga så skulle jag aldrig göra det nej!

volvoentusiasten
11 november 2009 · 4 005 Inlägg

Är det inte självklart?

Det är ett sjukligt beteende och de kan inte matte?

Jokke_
11 november 2009 · 453 Inlägg

Man gör väl inte av med mer pengar än vad man har. Alltså inte ta lån. Så länge det inte typ gäller husköp eller något. Men absolut inte sms-lån

RacingBunny
11 november 2009 · 508 Inlägg

Sms-lån som kredit, lika illa båda två! Varför sätta sig i sån sits o göra av med pengar man inte ens har. Vill jag ha något så kämpar jag lite å jobbar extra. Men som sagt, folk är folk och folk gör olika...

westlife
11 november 2009 · 246 Inlägg

Det avsnittet såg jag med.. Helt sjukt att ta massa sms-lån för att kunna bjuda på krogen. Sen fick han väl spendera hela lönen på att betala lånen och sen ta nya för att klara månaden igen..  Helt otroligt i mina ögon.

Hellre ringer jag mamma o skäms som "sirmiro" skriver :-)

FireTraXX DFFL
11 november 2009 · 9 020 Inlägg

Skulle det någon gång komma till den punkten att jag har fler dagar kvar av månaden än jag har pengar på kontona så skulle jag definitivt inte spenderat de summor jag gör nu på krogen med sms-lån.
Då ringer jag hellre mamma och pappa och låter ledsen. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Noxxer
11 november 2009 · 1 482 Inlägg

Skulle aldrig ta sms lån för att ha råd med en krogrunda. Jag skulle därimot inte tveka på att ta ett sms lån om pengar behövs fort och det är väldigt viktigt.

Annars skulle jag fråga mina päron. Fast jag skulle dock aldrig skämmas för dom har lånat av mig så många gånger smile

BLT Service
Theracords Music Label
blixtn
11 november 2009 · 214 Inlägg

Nej, jag har aldrig heller tagit SMS lån. Många som hamnar i SMS lån träsket säger oftast likadant.
-Det löser sig imorgon...

Det kan ju också vara så att han "får lön imorgon men det är idag det är fest".
Men ta SMS lån för att klara hyran och liknande är ruskigt farligt.

Martin 9-3 Fisketokig
11 november 2009 · 2 997 Inlägg

Vem i helvete tar lån för att ha råd med en runda på krogen?

Den dagen man skulle överväga ett sms-lån så skulle det vara till en låda hagel att skicka på andra sidan pannbenet.

Snacka om att vara totalt slut i skallen, man blir äcklad när man tänker att man delar plats på jorden med sådanna.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
von_blad
12 november 2009 · 461 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Vem i helvete tar lån för att ha råd med en runda på krogen?

Den dagen man skulle överväga ett sms-lån så skulle det vara till en låda hagel att skicka på andra sidan pannbenet.

Snacka om att vara totalt slut i skallen, man blir äcklad när man tänker att man delar plats på jorden med sådanna.

+1

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Annevare
12 november 2009 · 189 Inlägg

Tycker det är helt sjukt att det finns såna saker som sms-lån. Borde inte få existera enligt mig, allt man hör om är personer som har satt sig i skiten för att dom har lånat till skit grejer som dom inte har råd med eller behöver.

Låna gör man till ett hus/lägenhet på en riktig bank. har man det illa nån månad så får man väll försöka låna av nån förälder eller polare, om man inte har pengarna som fattas den här månaden så lär det ju inte bli bättre av å måsta betala flera hundra i ränta nästa månad.

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson
Niinaskyline
12 november 2009 · 455 Inlägg

Bratsen wink haha nävars men dom kan om dom vill wink fy fan sad 

Nae jag skulle inte heller ta sms-lån.. Lite dumt om man inte har råd att betala tebax..

matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 november 2009 · 2 972 Inlägg

Rätt rolig tråd. Precis som mina högst ovetenskapliga undersökningar i umgängeskretsen så tar INGEN SMS-lån. Inte jag heller. Man undrar ju hur dom där företagen går runt - så bra som dom verkar dessutom. Killen i lyxfällan berättade ju inte för nån mer än sin syster om problemen, och många skäms säkert (förutom på fyllan då) över räkningarna som dom inte har råd med osv.

Så även om folk här tar SMS-lån så skriver dom nog inte det öppet här. Mina $.02

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
MilleN
12 november 2009 · 9 108 Inlägg

Det skulle vara i yttersta jäkla nödfall i så fall (troligtvis aldrig) och om man verkligen hade vetat att man får en fet lön nästa månad. Dock ska det ju inte vara till en krogrunda utan till något livsviktigt i så fall.. Hur som helst är risken att jag skulle göra det minimal.

Tror säkert det är många här som tagit det men såklart är det inte någon som har en vettig förklaring eller ursäkt till varför så därför är det ingen som ger sig tillkänna.

Är ju flera gånger nu i Lyxfällan som någon tar ett sms-lån extra i månaden för att kunna betala av den förra månadens. Galet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang