Vevhusventilation b230

kolvas
17 november 2009 · 4 001 Inlägg

Marbu skrev:
kollade lite på slangen som går ner i tråget.. blåste genom den och inga tecken på att den är tät..

om de nu är en kolv eller kolvring som läcker kompression, borde inte en fungerande vevhusventilation ta hand om de? de är la mycket lättare för gaserna att ta den vägen i stället för genom oljestickan?

nej, det blir alldeles för mycket för vevhusventilationen att ta hand om, men dra upp oljestickan helt när motorn är igång och kolla om det blåser en del där ur.
Kolla även stiften så inte något utav dom är nerskitat med olja

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
ToFFe-
17 november 2009 · 39 Inlägg

Det är inte övanligt med dess problem på rödmotorn, ett Leakdown test är mer intresant än komp.Dock dyra instrument.

Men de låter onekligen som en kolvring eller toppackning.

V_Racing
17 november 2009 · 935 Inlägg

Har samma problem.. Har nu rivit ner mitt block för byte av kolvringar sad
Min oljepump var även igensatt sad

Volvo 760 GLE T5 "Bruksbilen" (1988)
Marbu
18 november 2009 · 556 Inlägg

V_Racing skrev:
Har samma problem.. Har nu rivit ner mitt block för byte av kolvringar sad
Min oljepump var även igensatt sad

satsar du bara på att byta ringar?, inte kolvar

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
Volvo 740 "snobben" (1988)
BMW e34 540 "turbo" (1994)
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
dannnej
18 november 2009 · 761 Inlägg

Är laddet öket så räcker inte original ventilation till även om allt är rätt.

Jag satte ihop en nyrenoverad motor och den tryckte ut olja i alla packboxar, monterade då extra ventilation så löste det sig direkt.

Ventilerar motorn mycket så gör det ju inte saken bättre.

Prova med oljelock från B20 med ventilation i.

Eller om du har en 405 topp kan du använda ventilkåpan som har uttag för vevhusventilation

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Xuri One Man Clan
18 november 2009 · 4 286 Inlägg

dannnej skrev:
Är laddet öket så räcker inte original ventilation till även om allt är rätt.

Jag satte ihop en nyrenoverad motor och den tryckte ut olja i alla packboxar, monterade då extra ventilation så löste det sig direkt.

Ventilerar motorn mycket så gör det ju inte saken bättre.

Prova med oljelock från B20 med ventilation i.

Eller om du har en 405 topp kan du använda ventilkåpan som har uttag för vevhusventilation

jag håller inte riktigt med där faktiskt.. är ventilationen ordentlig så orkar den med rätt mycke,,, i början hade jag problem med vevhusventen men då var min slang från fällan körd men efter att jag fixade de så har jag inte haft problem med att stickan åker upp även att jag laddat runt 1.5 bar med std grejer bra länge.. har laddat strax över de nu å kör fortfarande orginal vevhusvent utan problem, trycker inte en droppe olja ur packboxarna

Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
V_Racing
18 november 2009 · 935 Inlägg

Marbu skrev:

V_Racing skrev:
Har samma problem.. Har nu rivit ner mitt block för byte av kolvringar sad
Min oljepump var även igensatt sad

satsar du bara på att byta ringar?, inte kolvar

FT-kolvarna ska ju hålla för runt 500hk om man har riktigt sprut så jag kör med dom ett tag till smile
så byter nu Kolvringar och alla lager/packningar smile MVH...

Volvo 760 GLE T5 "Bruksbilen" (1988)
Marbu
18 november 2009 · 556 Inlägg

V_Racing skrev:

Marbu skrev:

V_Racing skrev:
Har samma problem.. Har nu rivit ner mitt block för byte av kolvringar sad
Min oljepump var även igensatt sad

satsar du bara på att byta ringar?, inte kolvar

FT-kolvarna ska ju hålla för runt 500hk om man har riktigt sprut så jag kör med dom ett tag till smile
så byter nu Kolvringar och alla lager/packningar smile MVH...

oväntade utgifter är aldrig kul :p

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
BMW e34 540 "turbo" (1994)
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
Volvo 740 "snobben" (1988)
Marbu
20 november 2009 · 556 Inlägg

efter att ja gjorde rent oljefällan så gott de gick och bytte ut ett rör som va sprucket så är de nu mycket bättre... oljestickan åker inte alls upp på samma sätt.. nu åker den u typ 1 mm, hade aldrig tänkt på de om ja inte visste om de..

får se om de kanske blir byte av kolvringar och honing ändå..

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
BMW e34 540 "turbo" (1994)
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
Volvo 740 "snobben" (1988)
Pettzon88
5 april 2013 · 295 Inlägg

Bytt packningen som sitter upp på oljestickan? Hade samma problem som du med 1.1 i ladd, bytte o-ringen där uppe vid plasten och sen dess har den inte åkt upp 1mm ens.. smile

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang