PointMan - Honda Civic Type-R - SÅLD! :(

P-H-G Utbildad proffsamatör
6 maj 2010 · 782 Inlägg

Smyger in med en bild här...

https://www1.garaget.org/archive/20/19463/83888/83888-1884194.jpg
Helt nysänkt med coilovers och nya fälgarna. Allt kommer sätta sig lite till tror jag. Hjulvinklarna är helt åt helvete och lite fågelbajs på rutan smile

... mer info kommer! smile

iAudi
6 maj 2010 · 78 Inlägg

ser riktigt najs ut smile

albin_a
6 maj 2010 · 382 Inlägg

sänk mer p-h däcket ska va under skärmen! du har ju coils !

honda civic ep3 spec.e.d. projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=163075
Brett och fett
Honda s2000 turbo "timeattack stance" (2000)
P-H-G Utbildad proffsamatör
6 maj 2010 · 782 Inlägg

iAudi skrev:
ser riktigt najs ut smile

Tackar smile

albin_a skrev:
sänk mer p-h däcket ska va under skärmen! du har ju coils !

Haha, nää... hade jag velat ha en Citroen så hade jag köpt en smile

Det ska vara så här... kanske liiiite lägre... men det löser man rätt lätt... coilovers är underbara!

Fipo
7 maj 2010 · 80 Inlägg

Blev bra med rekonden smile och med OZ, har du kikat på några nya bromsar till bilen? Mvh Filipe.

P-H-G Utbildad proffsamatör
7 maj 2010 · 782 Inlägg

Fipo skrev:
Blev bra med rekonden smile och med OZ, har du kikat på några nya bromsar till bilen? Mvh Filipe.

Tackar tackar smile Jag är supernöjd faktiskt! smile

Bromsar blir orginal ok och skivor men med S2000 belägg samt stålomspunna slangar och bättre vätska. Ska plocka ner oken och få dem lackerade också, om det inte kostar multum vill säga smile

Vad kör du med för bromsar?

P-H-G Utbildad proffsamatör
10 maj 2010 · 782 Inlägg

Varning för mycket text! smile

Tänkte ta och uppdatera tråden med allt som har hänt med bilen de sista dagarna. Det har hänt en del faktiskt.

Först av allt så bestämde jag och en mekaniker att vi tillsammans på onsdagskvällen efter jobb skulle montera mina coilovers och camberkit ute i hans verkstad. Ringer några timmar innan angiven tid och får till svar att saker hade dykt upp och att han inte kunde men att hans kompis kunde hjälpa mig och att hans kompis visste precis hur man skulle göra.

Så jag och Jim (Shindai) kör ut till verkstaden i fråga på kvällen, vi hissar upp bilen och börjar demontera naven från fjäderbenen, mekanikerns kompis hjälper oss med en hel del, bland annat med knep för att få ner orginal fjäderben och liknande då de satt som fan. Enligt mekanikern som äger verkstaden så vet hans kompis hur man ställer in och monterar coilovers, så vi litar på hans ord och frågar lite då och då hur vi ska göra.

Sitter och förbereder coilsen, smörjer in dem med litiumfett och så...
Försöker läsa manualen tillhandahållen av K-Sport, vilket visar sig vara svårare sagt än gjort då en är översatt från Taiwanesiska eller något likande till engelska genom Google translate... värdelöst m.a.o.

Så efter att ha monterat de båda främre fjäderbenen så går vi loss på de bakre, efter lite problem med bultar som inte ville riktigt så får vi av orginal och kan sätta dit de nya fjäderbenen bak. Jag hade som sagt ingen aning hur de skulle ställas in så jag skruvade upp fjädrarna dit jag trodde var lagom och låste fast dem.
Samma sak med de främre, jag skruvade upp fjädrarna en bit och låste dem där.

Det hade då gått runt sex timmar från att vi hissade upp bilen och vi var alla rätt trötta.

Jag går runt och tänker att det är saker som inte stämmer jämfört med bilderna i den kassa manualen, vi har inte gjort saker som står i manualen. Bland annat så skall man enligt manualen slå till något på de främre benen med en hammare och mejsel så de låses fast... hittade en nedre låsring som vi inte ens rört när vi monterade dem. Frågade mekanikerns kompis och han visste inte riktigt, men iaf... vi tog en hammare och skruvmejsel och smällde till dem så de satt... frågade mekanikerns kompis om det var ok så, han tyckte det.

Sätter på hjulen och sänker ner bilen, med bilen på marken ser jag att de främre hjulen är högre upp än orginal och baken står typ 8 cm över hjulhusen. Inga problem, det kommer sätta sig när jag kör en runda enligt mekanikerns kompis...

Så jag kör ut ur verkstan runt 03.00, visst sjönk bilen något men den stod ändå helt fel. Körde 5 meter och märker att något är RIKTIGT fel, det kändes som om jag satt i en eka på sjön. Vi öppnar motorhuven, Jim kollar fjäderbenen och jag svänger på ratten, de främre benen rör sig fram och tillbaka när jag svänger på ratten stillastående, vi hade glömt spänna de övre fyra skruvarna som håller benen till pillowballplattan. Vi rotar runt i mörker och hittar till slut de verktyg vi behöver för att spänna dem så nära mitten som möjligt.

Bestämmer mig för att köra hem sakta och fint och kolla på det imorgon istället. Jag kör hemåt sakta mitt i natten och märker hela tiden att något inte står rätt till med däcken, det svajar och känns hemskt.

Sover några få timmar och vaknar och ska köra till jobb... när ratten är rak ser jag att ett främre hjul har negativ toe och ett har massor av positiv toe... tänker att jag måste till jobb så jag kör sakta på 50 vägarna hela vägen. Kommer till jobb, jobbar lite och ber sen en av mekanikerna på jobb (Tack Ola!) att hjälpa mig kolla vad som är fel.

Vi hissar upp bilen på jobb, plockar av hjulen och kollar. Han bara skrattar och virrar på huvudet, allt är åt helvete... den nedre låsringen som låser fast navdelen av coilovern är helt lös. Han konstaterar att jag haft en jävla tur eftersom de satt kvar, hade jag haft otur så hade bilen befunnit sig i ett dike istället. Jag hade så jävla ont i magen efter det...

Jag fick en grundlig undervisning i hur coilovers fungerar efter det, vi plockade ner allt igen och justerade in den nedre delen av coilsen, d.v.s. där man ställer in hur hög bilen ska vara (enligt mekanikerns kompis gjorde man det genom att skruva upp fjädern).

Efter att ha monterat tillbaka allt RÄTT så åkte hjulen på och vi kollade höjden, fick höja lite fram och sänka lite bak, så av med hjulen igen, upp med bilen och skruva lite på benen.

Efter det var höjden ok men hjulinställningen var fortfarande åt helvete. Dock hade jag bokat tid hos Ringtjänst på fredagseftermiddagen så de skulle hjälpa mig rätta till det på fredagen.

Åkte hem sakta för att inte slita ut däcken och ställde bilen. Tog taxi till och från jobb på fredagen (350kr ToR hmm ) för att inte förvärra skadan.

Micke på Ringtjänst i Arlöv börjar mecka med bilen efter jobbet på fredagen och skrattar åt allt, det är helt åt helvete så han fick börja med en grovjustering för att sen kunna mäta och sen finjustera. Det tog totalt tre timmar för en riktigt duktig mekaniker att lösa hjulinställningen, helt otroligt...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/925875_3wnj93.jpg
Micke på Ringtjänst i Arlöv fixar hjulinställningen på min CTR

Efter allt detta så är bilen nu klar. Den är sänkt runt om och hjulen pekar åt samma håll... alltid något...

Så, vad kan man lära sig av detta?
Jo, var inte så jävla dumsnål och försök fixa det själv om du inte kan... lämna in till någon som kan och betala vad det kostar!

Tyvärr försvann alla bilder från demontering/montering eftersom Jim's iFån crashade, surt som fan hmm

Senast redigerat av PointMan (10 maj 2010)

P-H-G Utbildad proffsamatör
11 maj 2010 · 782 Inlägg

Så, då har jag börjat samla på mig delar inför bromsuppgradering.

Denna gången blev det HEL stålomspunna bromsslangar från UK:
http://helcarkits.co.uk/images/aw11-kit.gif

Ska även ta och beställa S2000 belägg via jobb samt Motul Dot 5.1 longlife Performance vätska... om jag kan hitta det någonstans hmm

Kollade framskivorna och de ser bra ut så de kommer få sitta kvar ett tag till... kanske får sig lite färg dock smile

Oken skall rengöras och målas med silver Hammarlack.

Har även beställt två nya regskyltar smile

Senast redigerat av PointMan (11 maj 2010)

kourosh Honda Performance Club
11 maj 2010 · 236 Inlägg

åh fyfan va suuuuuurt.  asså de finns såna idiot mekaniker som tror att de kan allting. herregud va seegt.
ibland får vi in bilar som kunden har lämnat in till en annan verkstad och känner att nåt är fel, så hissar man upp bilen och ser hur jävla dålig jobb förra verkstaden gjort.

men tur att inget gick sönder på bilen. men du sa någort jävligt bra där!! vet man inte hur man ska göra så ska man fan lämna in det till en bra verkstad och få det fixat, tro mig det blir billigare i slutändan.

men men det blev bra till slut smile
kul o se lite honda projekt här också, garaget.org är sämsta tänkbara sidan när det gäller honda projekt, garaget.org är bra för volvo bönder

hpc: korre
Kör: Civic Type-R FN2
P-H-G Utbildad proffsamatör
13 maj 2010 · 782 Inlägg

Motul RBF 600 bromsvätska köpt smile

http://www.volvospeed.com/Pics/Review/rbf600.jpg


kourosh skrev:
åh fyfan va suuuuuurt.  asså de finns såna idiot mekaniker som tror att de kan allting. herregud va seegt.
ibland får vi in bilar som kunden har lämnat in till en annan verkstad och känner att nåt är fel, så hissar man upp bilen och ser hur jävla dålig jobb förra verkstaden gjort.

men tur att inget gick sönder på bilen. men du sa någort jävligt bra där!! vet man inte hur man ska göra så ska man fan lämna in det till en bra verkstad och få det fixat, tro mig det blir billigare i slutändan.

men men det blev bra till slut smile
kul o se lite honda projekt här också, garaget.org är sämsta tänkbara sidan när det gäller honda projekt, garaget.org är bra för volvo bönder

Jo... kan tänka mig att ni får se en hel del... skrämmande...

Det verkar som om inget gick sönder, jag hoppas verkligen inte det iaf, vi får se neutral

Ja, det blir bra när man har bra hjälp runt omkring sig.

Helt rätt, finns för få Hondaprojekt här smile

P-H-G Utbildad proffsamatör
16 maj 2010 · 782 Inlägg

Om någon mot förmodan fortfarande läser denna tråd så kanske ni kan hjälpa mig...

Jag letar efter ett par 15x7" fälgar i bultmönster 5x114.3 som passar min CTR. Jag ska köra bana på Sturup Raceway den 30 Maj och behöver fälgar och R-däck innan dess.

Alla tips är välkomna!

WaoW ClubJDM
16 maj 2010 · 531 Inlägg

har inte blocket fälgar? kanske lite svårt att få tag på med R-däcken på dock

Mitsubishi Evolution X "Work Meister" (2008)
albin_a
16 maj 2010 · 382 Inlägg

jag såg orginal 17" ctr fälg med r däck för 7lakarn på blocket

honda civic ep3 spec.e.d. projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=163075
Brett och fett
Honda s2000 turbo "timeattack stance" (2000)
P-H-G Utbildad proffsamatör
16 maj 2010 · 782 Inlägg

WaoW skrev:
har inte blocket fälgar? kanske lite svårt att få tag på med R-däcken på dock

Lusläser blocket varje dag smile

albin_a skrev:
jag såg orginal 17" ctr fälg med r däck för 7lakarn på blocket

Jepp, men de är borta... skulle ringt när jag såg dem, men men... "You snooze, you loose" sad

Senast redigerat av PointMan (16 maj 2010)

Jollejohlgren
16 maj 2010 · 122 Inlägg

skön tråd kommer följas

Volvo v70 xc "The Green Machine" (2000)
P-H-G Utbildad proffsamatör
18 maj 2010 · 782 Inlägg

Då har jag fått mina stålomspunna slangar, härligt värre smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/932835_p4m5e1.jpg
HEL stålomspunna bromsslangar i den moderiktiga färgen rött smile

Jollejohlgren skrev:
skön tråd kommer följas

Tackar, gör så... smile

Owla
19 maj 2010 · 751 Inlägg

PointMan skrev:
Då har jag fått mina stålomspunna slangar, härligt värre smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/932835_p4m5e1.jpg
HEL stålomspunna bromsslangar i den moderiktiga färgen rött smile

Jollejohlgren skrev:
skön tråd kommer följas

Tackar, gör så... smile

Ser gött ut! Tur du fick ordning på coiloversen! Kunde slutat illa.

WaoW ClubJDM
2 juni 2010 · 531 Inlägg

Hur går det med r-däcken?

Mitsubishi Evolution X "Work Meister" (2008)
P-H-G Utbildad proffsamatör
2 juni 2010 · 782 Inlägg

Owla skrev:
Ser gött ut! Tur du fick ordning på coiloversen! Kunde slutat illa.

Tackar! Jo, eller hur... mådde riktigt dåligt efteråt faktiskt. De ska justeras lite till, inte helt nöjd just nu, men det kommer smile

WaoW skrev:
Hur går det med r-däcken?

Jodå, jag har två stycken Toyo R888 i storlek 205/40 17" på väg hem, de är nästan nya. Ska beställa två nya till.
Sen blir frågan om jag ska montera dem på orginalfälgarna eller om jag ska köpa fyra billiga 17":are istället. Vad tycker ni? big_smile

P-H-G Utbildad proffsamatör
5 juni 2010 · 782 Inlägg

HEL stålomspunna bromsslangar monterade tillsammans med lite rejsig Motul RBF600 vätska.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/944238_ay0yw0.jpg

Det ser snyggt ut men ja, ska jag vara helt ärlig så märker jag inte någon större skillnad faktiskt. Hade förväntat mig "Wow, vilket skillnad!". Men jag har inte hårdtestat dem än så vi får se smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang