3150
Sök

Dåliga vägar osakar trasiga fälgar.

Os Difuntos
1 822 Inlägg
15 november 2009
FireTraXX skrev:
Hur fort kör ni på dåliga vägar och förbi vägarbeten egentligen?

Jag höll 40-50km/h över en ~4cm hög skarp asfaltskant när jag missade att det varit arbete där.
Inga skador på varken däck eller fälg.

Så antingen kör ni skitfort eller köper skitfälgar.

Det e skillnad på att köra över en asfaltskant än att köra ner i ett jävla hål. Fälgen går å helvetet oavsett om det är en billig sket fälg eller nån dyr super-delux fälg som är gjutna ur ett stycke, och putsade av små italienska barn i armani kostymer.

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

DFFL
9 020 Inlägg
15 november 2009
baca skrev:
FireTraXX skrev:
Hur fort kör ni på dåliga vägar och förbi vägarbeten egentligen?

Jag höll 40-50km/h över en ~4cm hög skarp asfaltskant när jag missade att det varit arbete där.
Inga skador på varken däck eller fälg.

Så antingen kör ni skitfort eller köper skitfälgar.

Det e skillnad på att köra över en asfaltskant än att köra ner i ett jävla hål. Fälgen går å helvetet oavsett om det är en billig sket fälg eller nån dyr super-delux fälg som är gjutna ur ett stycke, och putsade av små italienska barn i armani kostymer.

235/35-19 borde göra skillnaden minimal...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
15 november 2009
Sen beror det på också... jag anser dock att alla här i har rätt! vägarna SKA vara i skick nog att man inte ska kunna köra sönder bilen, även då med "lite" större fälgar...

Men ärligt talat asså.... om man t.ex sänker bilen så man har typ 3cm markfrigång och sen tror att man ska få ersättning när man kör i en kant så kan man gå hem och lägga sig tycker jag... fälgar är det lite annorlunda med... men man får ändå "skylla sig själv" till en viss mån om man köper 20" cromfälgar med diamantinlägg och däck med typ 10 profil.

men det finns gränser för hur mycket dem kan låta vägarna förfalla... man sa kunna ha en bil som är lite lägre än original och man ska kunna köra med hyfsat låg profil utan att bilen tar skada...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

54 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
lätt att se med sol i ögonen :p

Hammerway Racecrew

464 Inlägg
19 november 2009
baca skrev:
Hamilton skrev:
Kanske dags att se vart och hur man kör......
Fan dagens ungar ska ju ha betalt för allt dom har sönder roll

Det finns ju en anledning varför man betalar vägskatt.

å den anledningen är för att alla söder skall få köra på fina vägar, händer nästan ingenting med vägarna här uppe i norr, då groparna i vägen är någon meter djup så kanske man kan tänka sig å ta en titt medans det blir en liten skit spricka på e4'an så skall det lagas på stört.

141 Inlägg
19 november 2009
hmmm, körde på en stor sten som en bil/lastbil/maskin hade tappat på E45 å ringde då PEAB som har hand om bygget just på 45an norr om GBG, först va de trögt å blev runtskickad å massa snack om att ja inte kunde bevisa att de va dom som hade tappat en sten stor som en melon på vägen! ja låg i ca 50 km/h då de hade börjat köa på lite på väg hem från jobbet å fick helt plötsligt se hur en bamse sten studsade under en kangoo framför mig å sen in under min bil å klappa till underedet å sen under min bakfälg så hela bilen reste sig (enligt "vännerna" som låg bakom mig) punka å fälgen sprucken!!
men efter å lite grann utav att "ni kan inte veta vem som pajjat era maskiner på nätterna" så blev allt jättebra faktiskt, sjukt nöjd! fick ett nytt däck å dom betalade svetsning av fälg! Å då snackar vi ändå 235/35/19.
sen e de lite som så att ja håller med om att vi faktiskt betalar bra me pengar i skatter hit å dit på vägar å fordon så nån sorts hyffsad standard borde de finnas!!

Do not kill, do not rape, do not steal, these are principles that every man of every faith can embrace.
These are not polite suggestions,
these are codes of behavior and those of you that ignore them will pay the dearest cost!

1 364 Inlägg
19 november 2009
Dom som säger att man ska köra med sletnare fäljar bara för att man ska behöva räkna med hål i vägen borde ju tänka till lite...

Hände mig en gång körde dotz 17tummare med 40profil på landsväg
Körde 70 helt plötsligt smäller det till och bilen stutsar lite gran kollar fäljarna och båda fram var in bucklade på vägen hem såg jag att skylten som varnar för vägarbete var vält ner i diket.
Dom hade altså kapat bort asfalten så det var en hög kant.
Skulle det vara mitt fel då bara för att jag kör med såna fäljar?

16 197 Inlägg
19 november 2009
Beangt skrev:
Dom som säger att man ska köra med sletnare fäljar bara för att man ska behöva räkna med hål i vägen borde ju tänka till lite...

Körde 70 helt plötsligt smäller det till och bilen stutsar lite gran kollar fäljarna och båda fram var in bucklade på vägen hem såg jag att skylten som varnar för vägarbete var vält ner i diket.

de stämmer bra de.. man MÅSTE alltid anpassa farten efter rådande vägförhållande...

"Testar man inte så får man aldrig veta"

DFFL
9 020 Inlägg
19 november 2009
evilaudio skrev:
Beangt skrev:

de stämmer bra de.. man MÅSTE alltid anpassa farten efter rådande vägförhållande...

Håller med, shit happens.
Bara att gilla läget och acceptera att du körde fortare än vägen tillät.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 364 Inlägg
19 november 2009
FireTraXX skrev:
evilaudio skrev:
Beangt skrev:

Är 70 fortare än vad vägen tillät menar du? det var 70, har körd på den vägen hundratalsgånger hur kunde jag veta att det var vägarbete denna gången utan att det var skyltat?

DFFL
9 020 Inlägg
19 november 2009
Beangt skrev:
FireTraXX skrev:
evilaudio skrev:

Är 70 fortare än vad vägen tillät menar du? det var 70, har körd på den vägen hundratalsgånger hur kunde jag veta att det var vägarbete denna gången utan att det var skyltat?

Det var snabbare än vägen tillät ja, det är precis vad jag skrivit och det är precis vad jag menar.
Just p.g.a. vägarbetet oavsett om du såg det eller inte.

Hur ofta hinner man inte se ett vägarbete i 70km/h innan det är för sent?
Oavsett om en liten skylt ligger i diket så är det ju stora feta reflex-grejsimojser o.s.v. överallt.

Russel Crowe, Gladiator.

1 364 Inlägg
19 november 2009
FireTraXX skrev:
Beangt skrev:
FireTraXX skrev:

Det var snabbare än vägen tillät ja, det är precis vad jag skrivit och det är precis vad jag menar.
Just p.g.a. vägarbetet oavsett om du såg det eller inte.

Hur ofta hinner man inte se ett vägarbete i 70km/h innan det är för sent?
Oavsett om en liten skylt ligger i diket så är det ju stora feta reflex-grejsimojser o.s.v. överallt.

kan tillägga att det var mörkt och skylten som var i diket syntes inte såg den sen när jag stannade och kolla på vägen hem fanns inget annat som visade att det var vägarbete. så nej det är inte lätt och se när dom bara kapat bort assfalt så det är en hög kant tro vad du vill kan fixa bild på stället med om du vill fast asfalten är lappad nu.

men nu ska detta inte bli en jävla tjafs tråd.
on topic istället.

Cupra_
19 november 2009
Jag tror att skattepengarna används till HELT fel saker helt enkelt, "Fel" saker prioriteras i mitt tycke. Sen har det väl att göra med "nollvisionen" säkert. Är vägarna dåliga kör folk försiktigt för de är rädda om sina bilar tongue Men till största delen är det troligtvis snålhet och prioriteringar det handlar om.

265 Inlägg
19 november 2009
Diabolo skrev:
Jag tror att skattepengarna används till HELT fel saker helt enkelt, "Fel" saker prioriteras i mitt tycke. Sen har det väl att göra med "nollvisionen" säkert. Är vägarna dåliga kör folk försiktigt för de är rädda om sina bilar tongue Men till största delen är det troligtvis snålhet och prioriteringar det handlar om.

Precis samtycke prioriterings fel jag menar visst till en del att man ska anpassa sig för vägen och väglaget
men jag menar vi betalar en jädrans massa skatt så att jag tycker iaf att vägverket borde ha bättre informationer om vägarbeten och markera hål man ska kunna ha vilka j"¤¤%a fälgar som helst utan att man ska behöva bekymra sig för att man ska fara ner i ett hål . och som sagt så den som sa att man ska slänga på sket fälgar jag menar hallååå varför ?

DFFL
9 020 Inlägg
19 november 2009
rossboss skrev:
Diabolo skrev:

Precis samtycke prioriterings fel jag menar visst till en del att man ska anpassa sig för vägen och väglaget
men jag menar vi betalar en jädrans massa skatt så att jag tycker iaf att vägverket borde ha bättre informationer om vägarbeten och markera hål man ska kunna ha vilka j"¤¤%a fälgar som helst utan att man ska behöva bekymra sig för att man ska fara ner i ett hål . och som sagt så den som sa att man ska slänga på sket fälgar jag menar hallååå varför ?

Troligtvis så vet ingen utav er hur Svevia fungerar, hur vägnätet prioriteras på riksdagsnivå eller hur mycket pengar som hamnar var och därför så borde ni troligtvis inte heller uttala er om hur pengarna används.

Och vem fan har sagt att man ska köra med skitfälgar?
Läs vad folk skriver, inte vad du vill att folk ska ha skrivit.

Russel Crowe, Gladiator.

265 Inlägg
19 november 2009
ironhead skrev:
inte vägverkets fel att du kör i gropar släng på nå skitfälgar i stället så  gör det ju inte så mycket

LÄS!

DFFL
9 020 Inlägg
19 november 2009
rossboss skrev:
ironhead skrev:
inte vägverkets fel att du kör i gropar släng på nå skitfälgar i stället så  gör det ju inte så mycket

LÄS!

I stand corrected, övriga gäller dock fortfarande.

Russel Crowe, Gladiator.

956 Inlägg
19 november 2009
Kanske inte tillhör dåliga vägar. Men dessa förbannade höga trottoarerna. Kör man i där är fälgen rökt. Varför så höga? Inte nog med att de förstör fälgarna så förbannat om man kör emot. Men det måste ju vara svårt för funktionshindrade och äldre att ta sig ner?

265 Inlägg
19 november 2009
jooo har sett ett fåtal där jag bor som behövt hjälp med sin rulator upp på trottoaren sad dock även sett där dom som har "ramper" med asfalt upp för trottoarer som är höga dock bra det !
Och som du sa jooo du kör man in med fälgen är fälgen körd !

Dieselgypsy
538 Inlägg
19 november 2009
tja.. Ni i söder borde se hur fina våra vägar i Norrlands inland är wink

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

Sök