Volvo 740 med el problem? Behöver hjälp med vad detta kan vara!

_Limpan MulleRacing
18 november 2009 · 499 Inlägg

Hejsan! har problem med el och det är inte min starka sida:P Det är så att när man varvar mellan 3500 - 4500 någonstans så tänds alla lampor i instrument brädan:S Dom lyser inte jätte skarpt men det är så att det märks, samtidigt håller vanliga lamporna på att slockna. Ljuset försvinner mer ju mer jag varvar, det är inte trevligt. Sen har jag nyligen bytt kol i generatorn och efter det så är bilen slöare än innan. Det här problemet har jag haft sen i somras sen har det bara blivit värre och värre.

Tacksam för hjälp!

Mvh Jimmy

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
18 november 2009 · 499 Inlägg

Jag har även kollat hur mycket den laddar och den ligger precis som den ska.

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
18 november 2009 · 499 Inlägg

ingen som har något tips om vart man kan börja? kan det kanske vara batteriet?

Volvo 242 (1975)
turboforssen Telge Drifting Team
18 november 2009 · 5 398 Inlägg

kolla jord kablarna från batterit + jord kabeln till generatorn

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
norpan1
18 november 2009 · 1 043 Inlägg

Troligtvis laddproblem prova att byta generatorn och kolla jordkablar/strömkablarna.

_Limpan MulleRacing
18 november 2009 · 499 Inlägg

Jorden till batteriet är kollad, rengjort och åtskruvat. Jorden till generatorn vart sitter den? Byta generator är lite svårt med tanke på att fästet för generatorn är spegelvänt på denna motorn, så antingen måste jag byta hela fästet med ac/servo/generator och få det att funka. Eller har någon en spegelvänd 100 amp generator liggandes?

Mvh

Volvo 242 (1975)
volvodrifter
18 november 2009 · 342 Inlägg

byt generator så e problemet löst.. hade själv detta problem på min efter kolbyte..  troligtvis någon lindning i generatorn som pajat

Drönirettab
18 november 2009 · 21 761 Inlägg

GLT_Racing_ skrev:
Jag har även kollat hur mycket den laddar och den ligger precis som den ska.

Hur mycket laddade det?
Var mätte du, på batteriet eller generatorn?

norpan1
18 november 2009 · 1 043 Inlägg

Kolla jordkabeln mellan motorn och karossen, även kabeln mellan generatorn och batteriet.

volvodrifter
18 november 2009 · 342 Inlägg

skaffa en begagnad generator från en 16v..

_Limpan MulleRacing
18 november 2009 · 499 Inlägg

volvodrifter skrev:
byt generator så e problemet löst.. hade själv detta problem på min efter kolbyte..  troligtvis någon lindning i generatorn som pajat

Problemet uppstod innan kolbytet, men jag ska börja på att leta efter en fräsch generator

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
18 november 2009 · 499 Inlägg

Drönirettab skrev:

GLT_Racing_ skrev:
Jag har även kollat hur mycket den laddar och den ligger precis som den ska.

Hur mycket laddade det?
Var mätte du, på batteriet eller generatorn?

Mellan 14 och 14.5 med musik och liknande på.

Volvo 242 (1975)
Drönirettab
18 november 2009 · 21 761 Inlägg

GLT_Racing_ skrev:
Mellan 14 och 14.5 med musik och liknande på.

Okej, men mätte du på batteriet eller generatorn?
Om du mätte på batteriet, satte du mätpinnarna på polerna eller polskorna?
Mätte du även vid 3500 varv?

Senast redigerat av Drönirettab (18 november 2009)

_Limpan MulleRacing
18 november 2009 · 499 Inlägg

Det var svärfar som mätte, men vad spelar det för roll om det var på skorna eller polerna? Mätte inte vid 3500 varv

Volvo 242 (1975)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
18 november 2009 · 3 180 Inlägg

GLT_Racing_ skrev:
Det var svärfar som mätte, men vad spelar det för roll om det var på skorna eller polerna? Mätte inte vid 3500 varv

har du dålig kontakt mellan polen och polskon kan värdet bli fel.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
_Limpan MulleRacing
18 november 2009 · 499 Inlägg

NITROUS skrev:

GLT_Racing_ skrev:
Det var svärfar som mätte, men vad spelar det för roll om det var på skorna eller polerna? Mätte inte vid 3500 varv

har du dålig kontakt mellan polen och polskon kan värdet bli fel.

Vilken ska jag mäta på då?

Volvo 242 (1975)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
18 november 2009 · 3 180 Inlägg

GLT_Racing_ skrev:

NITROUS skrev:

GLT_Racing_ skrev:
Det var svärfar som mätte, men vad spelar det för roll om det var på skorna eller polerna? Mätte inte vid 3500 varv

har du dålig kontakt mellan polen och polskon kan värdet bli fel.

Vilken ska jag mäta på då?

batteripolen, om det är skitigt där så ta bort båda skorna, gör rent och sätt dit batteripolfett.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
_Limpan MulleRacing
19 november 2009 · 499 Inlägg

NITROUS skrev:

GLT_Racing_ skrev:

NITROUS skrev:

har du dålig kontakt mellan polen och polskon kan värdet bli fel.

Vilken ska jag mäta på då?

batteripolen, om det är skitigt där så ta bort båda skorna, gör rent och sätt dit batteripolfett.

Ska mäta det där imorn hoppas jag:)

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
20 november 2009 · 499 Inlägg

Nu har jag gjort rent polerna, haft på fett och sen har jag även gjort rent jorden till generatorn men fortfarande samma problem!sad nått annat tips? eller ska jag byta generator?

Mvh

Volvo 242 (1975)
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
21 november 2009 · 695 Inlägg

Verkar lite dumt men jag skriver det ändå, har du bytt generator-remmen och fortfarande problem, det ska spännas med ett visst vrid-moment (moment), så händer det annars om den är lös att batteri lyser väldigt svagt när du kör.

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Volvo V70 "Classic" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang