Breddad Audi S2 -91 - Update 18/10 Bromsar

Drömbilen som behövde lite kärlek. Sen skulle den in och få lite nya bussningar och blev stående i flera år. Det här är min vision om hur en S2 borde ha byggts från början.
  • 115 Följare
  • 188 349 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 oktober 2012
Josam
17 december 2009 · 135 Inlägg

MattiasH skrev:
Nej nej nej!! Skynda dig att ta bort nitarna nu annars kommer dom komma upp genom lacken sen när du är klar och det är inge roligt wink

fish skrev:
jag håller med, borra ur nitarna INNAN lack, det tar inte lång tid innan det börjar synas genom lacken, och det vill vi ju inte nu när den kommer bli fet=)

Jag räknar med att det kommer att bli en del sättningar i bak när man börjar köra med bilen. Samt att värme och kyla kommer att göra sitt. Nitarna får nog sitta kvar för det blir garanterat ny lack efter något år i alla fall. Sen har fått för mig att skärmarna sitter bättre om nitarna får sitta kvar.

Jag passar på att visa några bilder på ett nytt projekt som jag har skaffat mig.

Jag var och hämtade en tyskreggad Audi 90 Quattro i mycket fint skick. Samma kväll rev vi ur motorn och senare samma vecka så hämtade vi en turbo motor från Audi 100. 90n var precis helt ren på inredning när jag hämtade den men motorn var komplett.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17253/821177_c6766k.jpg

Det låg ett par decimeter snö på bilen så jag blev tvungen att sopa av den innan fotografering.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17253/821180_k0bvkh.jpg

Senast redigerat av Josam (29 januari 2010)

Audi S2 quattro "Breddad" (1991)
Volkswagen Polo TDI "Polo är också en bil" (2008)
MattiasH
17 december 2009 · 1 291 Inlägg

Är skärmarna bara limmade med ett bra lim ska du kunna lyfta bilen i skärmarna grovt sagt, dvs ryck och slit så du känner att dom verkligen sitter ordentligt. Nitarna gör ingen skillnad.

Nitarna kommer komma upp fortare än några år, förmodligen redan i sommar, olika material har ju olika värmeutvidgningskoefficient.

Prova kyla bakskärmana till typ -20 och sedan värma runt nitarna till typ 60grader och se vad som händer efter ett par gånger smile

Säger allt detta i all välmening.

fox_88
17 december 2009 · 145 Inlägg

MattiasH skrev:
Är skärmarna bara limmade med ett bra lim ska du kunna lyfta bilen i skärmarna grovt sagt, dvs ryck och slit så du känner att dom verkligen sitter ordentligt. Nitarna gör ingen skillnad.

Nitarna kommer komma upp fortare än några år, förmodligen redan i sommar, olika material har ju olika värmeutvidgningskoefficient.

Prova kyla bakskärmana till typ -20 och sedan värma runt nitarna till typ 60grader och se vad som händer efter ett par gånger smile

Säger allt detta i all välmening.

Håller med här. Borra ut nitarna och plasta igen hålen så kommer du slippa dessa problem i framtiden.
Kan lova dig att de är värt de

Lycka till med bygget

Lexus LS400 "Familjen" (1995)
Nissan 200sx s13 "Luxury Design" (1995)
Tottii Audiskadad
19 december 2009 · 1 287 Inlägg

tjenare tjenare josam! nu har man orkat logga in här! hehe
jäkla roligt projekt du skaffat dej dåe! skoj å se att ni pulat där uppe=)


ps hittade en till på garaget med din breddning... såg den på "hetast nu"


mvh

# Tobias Lundin / 80 sportquattro sedan bygge !
Följ gärna projektet här:
https://www.facebook.com/groups/458659997514331/
Sponsorer: Spacer.se :)
Volkswagen bubbla "8100mil 1 ägare" (1965)
Audi Gt quattro "coupe" (1985)
Audi 80 quattro "20v turbo AAN" (1986)
Josam
20 december 2009 · 135 Inlägg

fox_88 skrev:

MattiasH skrev:
Är skärmarna bara limmade med ett bra lim ska du kunna lyfta bilen i skärmarna grovt sagt, dvs ryck och slit så du känner att dom verkligen sitter ordentligt. Nitarna gör ingen skillnad.

Nitarna kommer komma upp fortare än några år, förmodligen redan i sommar, olika material har ju olika värmeutvidgningskoefficient.

Prova kyla bakskärmana till typ -20 och sedan värma runt nitarna till typ 60grader och se vad som händer efter ett par gånger smile

Säger allt detta i all välmening.

Håller med här. Borra ut nitarna och plasta igen hålen så kommer du slippa dessa problem i framtiden.
Kan lova dig att de är värt de

Lycka till med bygget

Jag har kollat lite med folk som håller på mycket med breddning och lackering av bilar. Jag måste säga att jag får lite delade meningar om vad som är bäst men det är övervägande folk som tycker att det är bäst att ta bort nitarna. Så nu har jag bestämt mig för att borra ut nitarna och lita helt på limmet.

Audi S2 quattro "Breddad" (1991)
Volkswagen Polo TDI "Polo är också en bil" (2008)
Zerox1
21 december 2009 · 400 Inlägg

Josam skrev:

fox_88 skrev:

MattiasH skrev:
Är skärmarna bara limmade med ett bra lim ska du kunna lyfta bilen i skärmarna grovt sagt, dvs ryck och slit så du känner att dom verkligen sitter ordentligt. Nitarna gör ingen skillnad.

Nitarna kommer komma upp fortare än några år, förmodligen redan i sommar, olika material har ju olika värmeutvidgningskoefficient.

Prova kyla bakskärmana till typ -20 och sedan värma runt nitarna till typ 60grader och se vad som händer efter ett par gånger smile

Säger allt detta i all välmening.

Håller med här. Borra ut nitarna och plasta igen hålen så kommer du slippa dessa problem i framtiden.
Kan lova dig att de är värt de

Lycka till med bygget

Jag har kollat lite med folk som håller på mycket med breddning och lackering av bilar. Jag måste säga att jag får lite delade meningar om vad som är bäst men det är övervägande folk som tycker att det är bäst att ta bort nitarna. Så nu har jag bestämt mig för att borra ut nitarna och lita helt på limmet.

då får vi hoppas att limet e bra skulle ju inte vara roligt om du tappar skärmarna när du kör haha

Zerox
Josam
22 december 2009 · 135 Inlägg

Här kommer ett inlägg med info och bilder på burbygget

Tanken var att inte förlora någon styvhet i chassit när jag såga ut bakskärmarna samt att man ska sitta lite säkrare om det mot förmodan skulle smälla eller gå runt. Sen att man får en mer racing känsla och ett räjsigt utseende är ju ett plus.

Bågen och ett knippe rör inhandlades av Finess.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17253/522965_cd3zm7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17253/522967_sz2hbr.jpg

Det va lite pyssel med att mäta och såga för att få delarna på plats. Sen kom den stora dagen när allt skulle lödas ihop. Jag har inte svetsat så mycket förut så det fick bli en del prov svetsar först.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17253/672889_75d0iz.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17253/672893_8dz9ka.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17253/672895_wr48r3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17253/823987_d75sck.jpg

Buren är nu lackad och tillbakastoppad i bilen. Men jag är lite osäker på lacken så jag lugnar mig med bilder på det.

Volkswagen Polo TDI "Polo är också en bil" (2008)
Audi S2 quattro "Breddad" (1991)
Tottii Audiskadad
28 december 2009 · 1 287 Inlägg

ser riktigt nice ut josam! kommer du köra med baksäte sen??

hinkat i maskin i 90q???wink

# Tobias Lundin / 80 sportquattro sedan bygge !
Följ gärna projektet här:
https://www.facebook.com/groups/458659997514331/
Sponsorer: Spacer.se :)
Engen HEAVY METAL
28 december 2009 · 765 Inlägg

Oxå ett riktigt trevligt audi bygge.. Ska bli riktigt skoj och se hur det blir sen när det är färdigt.,!! MVH/ Andreas

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
Josam
28 december 2009 · 135 Inlägg

Tottii skrev:
ser riktigt nice ut josam! kommer du köra med baksäte sen??

hinkat i maskin i 90q???wink

Ja jag tänkte det, men det blir i praktiken helt omöjligt att ta sig in där bak så det blir mest för syns skull.

Jag slängde i motorn här före Jul men har inte grejat någe mer sen dess, ska väl ta tag i det nu i veckan.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/17253/826357_qxl0op.jpg
Motorn är i, bara lite krimskrams runtikring kvar.

Volkswagen Polo TDI "Polo är också en bil" (2008)
Audi S2 quattro "Breddad" (1991)
syabo
28 december 2009 · 1 278 Inlägg

Fränt! en s2 drömmer nog de flesta om att få äga:)

Street Knight
ljungbacker Audi frälst
28 december 2009 · 102 Inlägg

Gillar din bil och projekt riktigt starkt !
detta projekt tror jag kommer bli riktigt snyggt.
och själv klart så kommer denna tråd att följas wink

Four rings to rule ´em all
vorsprung durch technik
Audi S4 "V8" (1993)
Zwudda Refined
28 december 2009 · 1 770 Inlägg

Riktigt riktigt grymt bygge smile

Josam
31 december 2009 · 135 Inlägg

Man kan ju tycka att en breddad S2a är fränt, men jag tycke att det fattades något.

När jag för dryg ett år sen köpte RS fronten, som jag sedan krachade, så fick jag ju med ett Reiger Evo I paket. Eller ja jag fick ju med allt utom fronten.
I januari -08 så beställde jag en styling front till S2an som jag hade tänk ha sommarn -08. Jag beställde, betalade sen hörde jag inget mer från dom som jag köpt fronten från. Förns på hösten en månad innan jag hyvlade av RS fronten.
Jag fick en avi i brevlådan där det stod att jag hade paket att hämta och att detta paket var för stort för att stoppa i brevinkastet. Det stod även handskrivet på avin att paketet var väldigt stort och skrymmande och att det bör hämtas snarats. Så jag gick dit lite fundersam på vad det kunde vara, jag hade inget minne av att jag beställt något. När jag lämnade fram avin till tjejen bakom postdisken log hon och drog ett djupt andetag och sa "jaha det va den" sen pep hon iväg in bakom alla hyllor med paket. Hon va borta en stund och folk bakom började titta över axeln på mig och både dom och jag undrade var hon tagit vägen. Till slut kom hon tillbaka med ett paket, dubbelt så stort som henne själv och men det karaktäristiska formen av en bilstötfångare.
Jag gick hem med paketet och öppnade och såg att fronten som jag beställt för 8 månader sen hade kommit.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/17253/828121_mw4ph1.jpg
Så helt plötsligt så hade jag det här


https://www1.garaget.org/gallery/archive/17253/828122_xif8ii.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17253/711470_2qidtz.jpg

Kolpaketet kommer att göras om en del efter eget tycke och smak, jag menar jag kan ju inte ha ett Evo I paket på min Audi S2 Evo III.

Volkswagen Polo TDI "Polo är också en bil" (2008)
Audi S2 quattro "Breddad" (1991)
ts85
31 december 2009 · 729 Inlägg

det där kjolpaketet är grymt snyggt! smile stilrent som det ska va!

BKM
31 december 2009 · 38 Inlägg

Nice bygge roligt att du lägger upp lite bilder efterhand.
Det var ett klok beslut att borra bort nitarna.Har du annvänt polyester som man brukar till glasfiber så är det inte nitarna som håller fast skärmarna.Själv så brukar jag skruva dit allt med självborrande plåtskruv sen är dom lätta att bort.Min manta är ju lite bredare så jag var tvngen att svetsa upp plåt som breddningen kunde vila på.Eftersom karossen rör sig en del så ligger min skärmar enbart och vila på innerplåten.
Men nog om mitt bygge.
Ska följa detta bygge riktigt nice mannen

gott nytt år alla

Mazda 323 F "Nya grupp E bilen" (1998)
_Fredrik
31 december 2009 · 2 788 Inlägg

Blev jävligt grymt med nya kaross- paketet smile Snyggt svetsat också, fortsätt så!

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
-Akerfeldt-
31 december 2009 · 2 638 Inlägg

Trevligt projekt och riktigt kul att du räddar den smile Det var intressant att se bilder från ursprungsobjektet tills idag, kommer följa detta fortsättningsvis smile

oggy_swe utbildad klant
31 december 2009 · 2 197 Inlägg

Grymt detta kommer bli en sjukt snygg s2a big_smile konstigt om du inte hamnar på garaget första sida när den är klar:P

Mvh O.Frankeståhl
Josam
2 januari 2010 · 135 Inlägg

På en frän bil måste man ju ha fräna fälgar

Jakten på fälgar har varit lång och tagit många oplanerade vändningar. Min första tanke var 18-19 tum och rätt så breda.
Jag ville ha femekrade med fälgbana så det naturliga första valet blev Brock B1. Problemen men dom var bara att ingen av dom lokala däckmojarna kunde ta hem dom, dom fanns bara i 16" och 17", många som köper dom köper två 8,5" breda fälgar och två 10" breda så begagnat så var det ända alternativet.
Nästa fälg som jag funderade på var en Braid fälg, 18" hög 9" bred och femekrad med fälgkant. Problemet med dom var priset, drygt 6000kr/fälg satte stop för den idén.
Det tredje fälgen i ordningen som jag tänkte att jag skulle ha blev Rotas egna 45R, billig och snygg och lätt att få tag på... trodde jag ja. Jag såg på Rotas hemsida att P45R fanns med bultdelning 5/112 men när jag kollade med en svensk återförsäljare som sa dom att det inte fanns, jag fick överbevisa dom genom att visa på Rotas hemsida att jag hade rätt, då ändra dom sig istället och sa att dom inte kunde ta hem dom. Så jag fick gå en annan väg. Jag pratade med en privat impotör som va lite mer tillmötesgående och som fixade så att jag kunde få mina fälgar. Jag beställde vita 18x9", betalade och fick ett löfte om tre-sex veckors leveranstid. Efter en vecka ringde killen och sa att han hade fått broblem med sin leverantör men att han skulle försöka lösa det, efter ett par dagar ringe han ingen och sa att han hade hittat en ny leverantör men att denna endast kunde erbjuda min fälg i svart med röd kant. Javafan tänkte jag kör på det, efter en vecka ringde han igen och sa att det hade uppstått nya problem men den nya leverantören. Jag bad genast om penarna tillbaka.
Det fjärde alternativet kom till efter ett besök på mantorp under en Gatebilfestival. Jag såg en urquattro köra några varv, varav några i mycket låg fart. Då kunde man se att par vita femekrade fälgar med en liten bana. Efter en närmare titt på bilen såg jag att märket va Compomotive och modellen MO5. Senare på kvällen satt jag hemma och letade efter en svensk återförsäljare. När jag tillslut hittade en så kontaktade jag denne och vi, efter lite funderingar och mätningar, la senare en beställning på fyra nya fälgar. Den ända kompromiss jag fick göra var att välja 17" och femekrade eller 18" och sex ekrar. Mitt val blev en uppsättning 18x9" vita compomotiv MO6 med ET 15.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17253/723450_wuj6ln.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/17253/829455_zzsh0k.jpg
Såhär sitter dom på en original S2

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17253/829460_fhgi7v.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/17253/829462_wytvhj.jpg
Och såhär sitter dom på min

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17253/829463_gq8qm1.jpg

Jag är grymt nöjd med dom fälgarna, nu är det bara kränga på några fina däck.

Senast redigerat av Josam (2 januari 2010)

Volkswagen Polo TDI "Polo är också en bil" (2008)
Audi S2 quattro "Breddad" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang