Har du ett problem me pengar? elr e det bara jag som har det?

Conceited GARAGET V.D.
25 november 2009 · 900 Inlägg

halloj..
jag får min lön den 25e av varje månad. jag får ganska bra lön faktiskt, men!! så fort det blir 29e då e min lön nästan slut! räkningarna tar slut på min lön sad . så e det 25e av varje månad då e ja värsta rik kille sen när det blir 29e då e jag fattigare än fattigast, å har bara 600 kr kvar o får leva på det resten av månaden! när jag funderar på det här så tror ja att d e bara jag som har det så? e det fler där ute som har samma problem?
berätta gärna.. man mår ju lite bättre när man får det ur sig, å kanske vi kan hitta lösningar tillsammans

MVH
Marcus

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
MilleN
25 november 2009 · 9 108 Inlägg

Skaffa mer lön eller mindre räkningar.

Conceited GARAGET V.D.
25 november 2009 · 900 Inlägg

MilleN skrev:
Skaffa mer lön eller mindre räkningar.

"skaffa" mer lön? man får ju inte jobba hur mkt som helst :b
midre räkningar måste vara en bra lösning.

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Andreas 940 -utan 940
25 november 2009 · 1 728 Inlägg

Så svårt kan det väl inte vara att se var alla pengarna tar vägen? smile
Jag betalar allt över 100kr med kort plus att jag får alla räkningar elektroniskt så jag ser exakt var pengarna tar vägen när jag loggar in på internetbanken.

MilleN
25 november 2009 · 9 108 Inlägg

MaRcUs_BMW skrev:
"skaffa" mer lön? man får ju inte jobba hur mkt som helst :b
midre räkningar måste vara en bra lösning.

Nej men du skrev ju själv att pengarna tar slut precis när räkningarna är betalda så då får du ju ändra på något av det jag skrev, om inte lönen räcker så tjänar du för lite eller så lever du över dina tillgångar tongue

Jag har också haft en liknande situation men det är ju för att jag lagt pengarna på bilar så jag vet ju vad man ska dra in på om man vill ha mer över.

Om du har mycket smålån så är det ju alltid en plan att ta ett större lån istället för att få ner räntekostnaderna, men ge fan i att ta fler smålån sedan bara.

Kolla på ett par avsnitt av Lyxfällan så förstår du wink www.tv3.se/play

Mortalis VW-nörd?
25 november 2009 · 4 332 Inlägg

Lider inte av samma problem då jag anpassar utgifter efter inkomster...

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
25 november 2009 · 1 874 Inlägg

Du är inte ensam.

Visst, vissa saker kan man leva utan, men jag tycker inte att jag har "köpt sönder" min ekonomi på det sättet. Bilen, lån på lägenhet, hyra, garage, bredband, telefon och digital-TV gör att det springer iväg, tusenlapp efter tusenlapp, varje månad. Nu har jag dock gjort mig av med bilen - Och bara där räknar jag med att spara 4 - 5.000 kr/mån... känns bra, även om jag måste gå/cykla överallt.

Brandis Diktator
25 november 2009 · 968 Inlägg

shit man, hur fan kan man blåsa 25 000 på en månad?


alla mina räkningar ligger på runt 6000, då med hyra och bil och garageplats... sen mat, kanske 1200 kr... alkohol 500 spänn (hemma gjort vin is the shit)... jag lever inte snålt för jag behöver, utan för jag är fett bekväm i det

-Mackan- Fire And Silk
25 november 2009 · 2 254 Inlägg

Brandis skrev:
shit man, hur fan kan man blåsa 25 000 på en månad?

Vem har gjort de?

Senast redigerat av -Mackan- (25 november 2009)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Conceited GARAGET V.D.
25 november 2009 · 900 Inlägg

-Mackan- skrev:

Brandis skrev:
shit man, hur fan kan man blåsa 25 000 på en månad?

Vem har gjort de?

ja precis ? jag tjänar 14000- 16000 sek i månaden!

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Conceited GARAGET V.D.
25 november 2009 · 900 Inlägg

Hexenhammer skrev:
Du är inte ensam.

Visst, vissa saker kan man leva utan, men jag tycker inte att jag har "köpt sönder" min ekonomi på det sättet. Bilen, lån på lägenhet, hyra, garage, bredband, telefon och digital-TV gör att det springer iväg, tusenlapp efter tusenlapp, varje månad. Nu har jag dock gjort mig av med bilen - Och bara där räknar jag med att spara 4 - 5.000 kr/mån... känns bra, även om jag måste gå/cykla överallt.

ja visst, ja har typ datan, bilförsäkring, mobil abonnemang, hyran (lägenheten,garaget) och bredband. maten ligger mellan 2000- 3000 kr och alkohol drar ca 1000.

så om vi säger att jag tjänar 14000 kr/månad då blir det så här:

lönen               14000 mån
- hyran             4200 mån
- bilförsäkring   800 mån
- datan             400 mån
- mobil             299 mån
- bredband       299 mån
- el                  349 mån
- bil/bensin       1500 mån
- mat/ alkohol   4000 mån
- cigg               1000 mån
övrigt tillkommer!!

då har man ca 1000 kvar sad måste sluta röka , försöker cykla istället för o åka bil och äta mindre/billigare mat?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Neos
25 november 2009 · 105 Inlägg

MaRcUs_BMW skrev:

Hexenhammer skrev:
Du är inte ensam.

Visst, vissa saker kan man leva utan, men jag tycker inte att jag har "köpt sönder" min ekonomi på det sättet. Bilen, lån på lägenhet, hyra, garage, bredband, telefon och digital-TV gör att det springer iväg, tusenlapp efter tusenlapp, varje månad. Nu har jag dock gjort mig av med bilen - Och bara där räknar jag med att spara 4 - 5.000 kr/mån... känns bra, även om jag måste gå/cykla överallt.

ja visst, ja har typ datan, bilförsäkring, mobil abonnemang, hyran (lägenheten,garaget) och bredband. maten ligger mellan 2000- 3000 kr och alkohol drar ca 1000.

så om vi säger att jag tjänar 14000 kr/månad då blir det så här:

lönen               14000 mån
- hyran             4200 mån
- bilförsäkring   800 mån
- datan             400 mån
- mobil             299 mån
- bredband       299 mån
- el                  349 mån
- bil/bensin       1500 mån
- mat/ alkohol   4000 mån
- cigg               1000 mån
övrigt tillkommer!!

då har man ca 1000 kvar sad måste sluta röka , försöker cykla istället för o åka bil och äta mindre/billigare mat?

äter du ofta ute och köper mycket hämt mat? borde ju gå att strypa på den kostnaden sen om du skulle sluta röka vore ju också bra. data och mobil. menar du att du betalar av på dem?

Jokke_
25 november 2009 · 453 Inlägg

mat och alkohol för 4000 i månaden? är inte det jäkligt mycket? för i så fall kan du ju dra in på det

Bossni
25 november 2009 · 274 Inlägg

MaRcUs_BMW skrev:
text

Inte äta mindre mat!
Men inte äta mat ute på krogen pizzerian etc,
Billigare bredband skulle jag leta efter om jag var du finns väll nått för 99kr/mån??!!

Sen det med alkohol och cigg kan diskuteras.
Vi som inte använder det ena eller det andra kommer nog satt äga till dig att sluta upp med både cigg och alkohol, med det är bara du som kan avgöra hur mycket du ska lägga på det.

Senast redigerat av Bossni (25 november 2009)

te_wik Forummoderator
25 november 2009 · 12 813 Inlägg

Har man råd att röka och dricka så har man det inte dåligt ekonomiskt. Eller hur?
Använd inte pengar du inte har till massa  onödigt.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Madhouse
25 november 2009 · 1 079 Inlägg

Finns väl lite saker man kan göra iaf, kolla runt med olika försäkringsbolag om billigare premie, mobilabbonemang, internetabbonemang, sen 4000kr mat/mån anser jag vara mycket för en person, sen rökningen är ju en annan last du betalar för som kan anses som onödig. Sedan "datan" är det någon typ av avbetalning, vet många som har flertalet avbetalningar på diverse elektronik som tjänat på att lösa dessa smålån med ett vanligt banklån, man kan ju också göra om räkningar till efakturor och spara faktureringsavgifter kan bli mycket pengar på ett år.

För att spara pengar på mat kan man köpa hel/halv/kvarts gris/nötkött från någon bonde för kanske 30kr/kg för gris och runt 50kr/kg för nötkött, blir på sikt billigare och man kan välja lite själv efter hur djur sköts om osv, bakar en del bröd själv för frukostbröd på helgerna, vardagar struntar jag i mackor och tar en gröt istället. Själv brukar jag fiska och jaga lite och får ibland lite mat från det, men det blir mest motion och frisk luft hehe.

I affären köper man mycket när det är kampanjvaror, typ runt jul kan man köpa 20paket kaffe istället för att nöja sig med 2paket för 40kr, 10kg köttfärs istället för ett paket när det är bra pris osv. Äter säsongsbetonade grönsaker och sånt då det är billigt med det. En stor åtgärd är att skippa luncher ute på restaurang och ta med matlåda istället, göra större matkok så det räcker i flera dagar iaf så man får ett par middagar och någon matlåda iaf. Så köp en stor frys och hamstra när det blir bra erbjudanden.

Håller på att försöka spara till en roligare bil än de jag har som bruksbilar så det är mina tips iaf.

Senast redigerat av Madhouse (25 november 2009)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
FoXoN
25 november 2009 · 502 Inlägg

Kontakta Lyxfällan, har hört att dom letar efter fler ? Eller det kanske bara är till folk som har grova problem med cashen. Vad vet jag. Lycka till i fortsättningen i allafall!

volvoentusiasten
25 november 2009 · 4 005 Inlägg

Du får väl göra en budget, skriva ner allt du köper så att du får koll på ekonomin.

angående mat så 4000kr/mån? för EN person?

Att laga mat och planera den typ 1 vecka matlista drar ner kostnaden något så ofantligt. Själv ligger jag runt 2000kr/mån, för TVÅ hungriga personer...

loudness
25 november 2009 · 4 554 Inlägg

linuslinje skrev:
Du får väl göra en budget, skriva ner allt du köper så att du får koll på ekonomin.

angående mat så 4000kr/mån? för EN person?

Att laga mat och planera den typ 1 vecka matlista drar ner kostnaden något så ofantligt. Själv ligger jag runt 2000kr/mån, för TVÅ hungriga personer...

ligger med på nästan den kostnaden av anledningen att jag kan inte laga mat för en vecka frammåt då jag åker runt hela dagarna i en bil och har ingen möjlighet att värma maten och pastasallad blir tjötigt i 3 månader och ja har jobbat så här i 2år snart och har inga planer att sluta så blir dagens varje dag på ett å annat ställe och sen tillkommer mat när man kommer hem.. låst situatioon tyvärr. den dagen de kommer micro till bil så ska ja ha de..

MaRcUs_BMW skrev:
"skaffa" mer lön? man får ju inte jobba hur mkt som helst :b
midre räkningar måste vara en bra lösning.

va hindrar dej? ja får jobba i princip hur mycke ja vill och gör de , sen att man är ett svart får hos facket skiter jag i

Muttley
25 november 2009 ·

MaRcUs_BMW skrev:

MilleN skrev:
Skaffa mer lön eller mindre räkningar.

"skaffa" mer lön? man får ju inte jobba hur mkt som helst :b
midre räkningar måste vara en bra lösning.

får du bara ut 14 tusen så jobbar du inte mycket.
Jag låg förra månaden på 240 timmar jobb. en månad i somras låg jag på ca 285 timmar minus rast.

Så du ligger väl på futtiga 160 ?

Och du lagar nog inte mat ? utan handlar färdigmat hela tiden ?

röka 20 pack cigg i månaden påg är du inte klok.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang