Vad har bilar med orginal xenon för kelvin?

SimonFlygare
22 december 2009 · 269 Inlägg

daekol skrev:
Ljusets styrka mäts i Lumen.
4300k = 3200lm = bra ljus (vitaktigt)
5000k = 3000lm = bra ljus (blåaktigt)

Jag hade dock satsat på 4300k då det är original i fabriksbilar med xenon. Dessutom är ju det starkast ljus.

Japp, märkte att 4300k är starkast när jag monterade 50w 4300k i helljuset idag cool

Senast redigerat av SimonFlygare (22 december 2009)

mindovermatter
17 december 2010 · 1 Inlägg

JapMax skrev:
Jag kör 4300 i hela fronten, blå lysen är töntigt

Att det är plus att blått fungerar dåligt på bruna nyanser typ vildsvin, rådjur osv osv

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
17 december 2010 · 5 650 Inlägg

mindovermatter skrev:

JapMax skrev:
Jag kör 4300 i hela fronten, blå lysen är töntigt

Att det är plus att blått fungerar dåligt på bruna nyanser typ vildsvin, rådjur osv osv

beror vell på vad de finns för ljus i närheten bortsätt från äns egna lycktor
jag skulle säga att ju blåare man kör ju mer iriterade ögon får man vid tex gatubelysning och andra ljus.
medans mitt ute i ingenstans där de är bäcksvart är de skit bra .

jag hade hellre valt lite gulare/ vitt xenon som halvljus och ev 8000 k som helljus eller i extra ljus.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Thorssa
17 december 2010 ·

Härligt trådlyft så här ett år senare!

Orfeous
19 november 2021 · 14 Inlägg

10år senare.. men ändå aktuellt.
Jag har i många år kört olika Xenon HID kit till min bil på halvljus. 35W 6000K.

Nu är jag intresserad av att prova något nytt så är lite nyfiken på 35W 4300K.
Vvme har jag ju beställt allt ifrån genom åren men jag blev deppig när de försvann. De var suveräna.

Xenonkungen har det inte varit någon höjdare med. En hel del problem med ballaster.
Har varit svårt att få tag i dem på mail ibland. Men de vill gärna försöka att hjälpa en och skickar snabbt ut reservdelar/utbytes. Direkt till dörren via brevbäraren. Vilket är det nya.

När jag tittar på olika videos på youtube för 35W 4300K så är det allt från ganska gult ljus till blått ljus. Så hur ser det egentligen ut i verkligheten i bilen?

Eller ska jag kompromissa lite och testa 5000K-lampor eftersom jag är van 6000K?

Jag tycker ju inte om standard halogenfärgen.

Volvo S40N -06
Volvo S40N (2006)
Lucif3r
19 november 2021 · 2 207 Inlägg

Alltså, färg är ju snudd på omöjligt att beskriva... Dels beror det helt på den individuella personens ögon, och när det gäller film/bilder beror det helt på kamera som använts, tittarens skärm och skärmens inställningar...
Personligen tycker jag 4300k är "pissgult", snarlikt halogen, i mina ögon.

Orfeous
19 november 2021 · 14 Inlägg

I de flesta av mina grannars moderna bilar så verkar de ha vita ljus med eventuellt något litet blåstick.. känns inte alls som halogengult..

Volvo S40N -06
Volvo S40N (2006)
Hilmer
19 november 2021 · 1 777 Inlägg

Nu väljer jag efter att få bästa möjliga ljus, inte hur det ser ut. 4300k är det som ger mest ljus och det som jag alltid har återkommit till när jag testat, 5000k kan också funka men över det så blir det bara sämre ljus. Det beror ju lite på vad man är ute efter.
4300k är absolut inte "pissgult", 4300/5000k är det som sitter originalmonterat, men ljuset kan uppfattas lite olika beroende på om man har reflektor eller lins i strålkastaren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang