Hur laga abs plast?

_rockabilly86_
3 december 2009 · 97 Inlägg

Tja jag har precis köpr en 850 r front till min bil med den är sprucken på en del ställen. Skulle vara sjyst om det va nån som hade någe tips om hur jag kan laga dom?

lever mitt liv i bredställ omgiven av däckrök
Volvo 945 "orginal är för gubbjävlar" (1991)
hangman
4 december 2009 · 2 174 Inlägg

polyester och glasfiber blir bäst och starkast, tål flex och sånt. spackel spricker bara!

@nDerS
4 december 2009 · 74 Inlägg

ABS-plast kan du ju plastsvetsa ihop med lödkolv, sen plasta på det från insidan så blir det starkt. Sen spackla på utsidan och lacka.

MVH
Anders

Sponsorer: TM Tuning Bilvårdsgrossisten Meguiars Degfabriken Joakimrissveds.com Wiklunds Glas
Falu Billackering
ToBe www.maniacracing.se
4 december 2009 · 494 Inlägg

ABS är en "fet" plast alltså så kommer inte polyester eller spacklet att festa så bra på ytan.... plastsvetsa så mycket du kan och sen köper du DP 8005  på mekonomen som är ett lim som du både kan lika med och spackla med kostar typ 300kr dyrt men heltklart värt  det och det funkar så mycket bättre en vanligt spackel då spacklet blir så mycket hårdare en plasten så spricker det o lossnar mycket lätt

lycka till mvh ToBe

Senast redigerat av ToBe (4 december 2009)

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
danne460 Das vas das das
4 december 2009 · 179 Inlägg

@nDerS skrev:
ABS-plast kan du ju plastsvetsa ihop med lödkolv, sen plasta på det från insidan så blir det starkt. Sen spackla på utsidan och lacka.

MVH
Anders

lödkolv funka kanon som du seger. men använd munskydd bara (så vidare du inte ska ha roligt en fredag kväll) sån har buntagasbrännare är att rekommendera funka att smälta dit nu plast...
mvh danne

Some say, one of his legs get longer when he sees a pretty lady... and that I haven't done one of these for some time and I've forgetten to make up a second thing. All we know is, he's called the Stig.
--Richard Hammond [S12E6]
Volvo 240 glt "svarte" (1988)
schruttan
5 december 2009 · 218 Inlägg

kolla vad ToBe skrev, är det vettigaste svaret i den här tråden smile

Absplast "rör" på sig, och flexar..

_rockabilly86_
8 december 2009 · 97 Inlägg

men hur ska man gå tillväga när man plast svetsar ? är inte så haj på området. tack för svar

lever mitt liv i bredställ omgiven av däckrök
Volvo 945 "orginal är för gubbjävlar" (1991)
ToBe www.maniacracing.se
9 december 2009 · 494 Inlägg

_rockabilly86_ skrev:
men hur ska man gå tillväga när man plast svetsar ? är inte så haj på området. tack för svar

först så slipar du som ett "V" på sprickan och sen tar du en lödkolv och en bit ABS-plast och typ smälter ner i sprickan....

Men skulle jag vara dig så skulle jag limma skadan för att laga ABS-plast är ganska så svårt det är inte BARA att plastsvetsa som väldigt många tror
man ska ha Rätt utrustning Rätt typ av plast Rätt kunskap om det man gör
Risken är ganska så stor att du smälter igenom plasten och då får du en större skada och då blir det svårare och laga det.... så mitt råd till dig är att åka o köpa lim och limma skadan och vill du lära dig att plastsvetsa så finns det en plastsvets på biltema o köpa....
jag har en utbildning i plastlagning och lite mer en 1000 timmars plastlagning av olika typer av plast och ABS-plast är det svåraste jag har get mig på o laga... är mycket lätt hänt att man värmer för mycket eller för lite och att plasten slår sig ganska så lätt och då får man stora problem...


Mvh ToBe

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
volvonisse440 yrkeschaufför
9 december 2009 · 709 Inlägg

hangman skrev:
polyester och glasfiber blir bäst och starkast, tål flex och sånt. spackel spricker bara!

du ska absolut inte andsvända glasfiber........ ABS plasten ska svetsas..
i viss mån med jätte liten skada så kan man andvända glasfiber men det är inte nå vidare hållbart.. abs plasten sviktar det gör inte glasfibret..glasfibret är samma sak som att spackla.. det måste svetsas för att det ska hålla.
mvh jocke

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
_rockabilly86_
9 december 2009 · 97 Inlägg

men tror ni att det håller om man bara använder limmet som föreslagits DP 8005. mvh

lever mitt liv i bredställ omgiven av däckrök
Volvo 945 "orginal är för gubbjävlar" (1991)
ToBe www.maniacracing.se
9 december 2009 · 494 Inlägg

_rockabilly86_ skrev:
men tror ni att det håller om man bara använder limmet som föreslagits DP 8005. mvh

Japp det gör det och du kan köpa ett "startkit" på meko och då följer det med armeringsnät som du kan förstärka med.....

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
ToBe www.maniacracing.se
9 december 2009 · 494 Inlägg

volvonisse440 skrev:

hangman skrev:
polyester och glasfiber blir bäst och starkast, tål flex och sånt. spackel spricker bara!

du ska absolut inte andsvända glasfiber........ ABS plasten ska svetsas..
i viss mån med jätte liten skada så kan man andvända glasfiber men det är inte nå vidare hållbart.. abs plasten sviktar det gör inte glasfibret..glasfibret är samma sak som att spackla.. det måste svetsas för att det ska hålla.
mvh jocke

Eller limma det..... Och man ska ALDRIG använda glasfiber oavsett hur stor skadan är då glasfiber blir så mycket hårade en va absplast blir alltså så kommer det att spricka ganska så fort och det skulle vara tråkigt om allt är lagat och lackat....

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
_rockabilly86_
9 december 2009 · 97 Inlägg

ok det låter ganska smidigt. jag får ta o prova. ska bara få hem en överdel som är hel så man kan sätta ihop allt så de blir rätt. tack för svar

lever mitt liv i bredställ omgiven av däckrök
Volvo 945 "orginal är för gubbjävlar" (1991)
volvonisse440 yrkeschaufför
10 december 2009 · 709 Inlägg

ToBe skrev:

volvonisse440 skrev:

hangman skrev:
polyester och glasfiber blir bäst och starkast, tål flex och sånt. spackel spricker bara!

du ska absolut inte andsvända glasfiber........ ABS plasten ska svetsas..
i viss mån med jätte liten skada så kan man andvända glasfiber men det är inte nå vidare hållbart.. abs plasten sviktar det gör inte glasfibret..glasfibret är samma sak som att spackla.. det måste svetsas för att det ska hålla.
mvh jocke

Eller limma det..... Och man ska ALDRIG använda glasfiber oavsett hur stor skadan är då glasfiber blir så mycket hårade en va absplast blir alltså så kommer det att spricka ganska så fort och det skulle vara tråkigt om allt är lagat och lackat....

det är ju precis det jag själv skrivit... men i vissa fall kan man andvända glasfiber beroende på hur man andvänder det och vart.. tex borra små hål i plasten sen lägger man poliester sen glasfiber och dränker med poliester igen...  ..
men som du säger så är limmet med en abs matta att före dra eller nån form av armering..

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
ToBe www.maniacracing.se
11 december 2009 · 494 Inlägg

volvonisse440 skrev:

ToBe skrev:

volvonisse440 skrev:

du ska absolut inte andsvända glasfiber........ ABS plasten ska svetsas..
i viss mån med jätte liten skada så kan man andvända glasfiber men det är inte nå vidare hållbart.. abs plasten sviktar det gör inte glasfibret..glasfibret är samma sak som att spackla.. det måste svetsas för att det ska hålla.
mvh jocke

Eller limma det..... Och man ska ALDRIG använda glasfiber oavsett hur stor skadan är då glasfiber blir så mycket hårade en va absplast blir alltså så kommer det att spricka ganska så fort och det skulle vara tråkigt om allt är lagat och lackat....

det är ju precis det jag själv skrivit... men i vissa fall kan man andvända glasfiber beroende på hur man andvänder det och vart.. tex borra små hål i plasten sen lägger man poliester sen glasfiber och dränker med poliester igen...  ..
men som du säger så är limmet med en abs matta att före dra eller nån form av armering..

humm NE du kan inte avvända glasfiber på en abs-plast... En absplast är en fet plast allså den avger sig olja hela tiden och då fäster  inte polyesten  som den ska.... Plus att glasfiber blir HÅRT och det är inte abs.plast.. En abs-plast flexar hela tiden och lägger du glasfiber på en yta stor som lite så kommer plasten under att flexa men inte glasfibern och den kommer att leda till att det spricker med tiden och du får göra om det igen

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
_rockabilly86_
13 december 2009 · 97 Inlägg

någon som vet vart man kan köpa dp8005? när jag va på mekonomen o fråga så kollade dom bara på mig som om jag vore dum eller nåt.

lever mitt liv i bredställ omgiven av däckrök
Volvo 945 "orginal är för gubbjävlar" (1991)
ToBe www.maniacracing.se
14 december 2009 · 494 Inlägg

dom har på mekonomen men det heter något annat...

Karosseri/Plastlim / Lim/tätning
Artikelnr: 41-TE315
Artikel: Plastlim
Beskrivning: Terokal 9225
Fabrikat: Patron 2x25 ml
Fabrikat: Teroson
Info: Tvåkomponent plastlim i praktisk dubbelpatron. Används för reparation av alla plasttyper i förening med primer Terokal 150. Ingen identifiering av plast är nödvändig. Enkel bearbetning tack vare systemet dubbelpatron-munstycke. Har hög ståndfastighet även på lodräta ytor och har högre temperaturer, även lätt att slipa. Överlackeringsbar i förening med Terokal 150.
Info: Teroson
Pris: 395.00 kr

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
_rockabilly86_
31 januari 2010 · 97 Inlägg

om det är någon som vill laga åt mig för en slant så får dom gärna hojta till. mvh

lever mitt liv i bredställ omgiven av däckrök
Volvo 945 "orginal är för gubbjävlar" (1991)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
27 februari 2010 · 999 Inlägg

Någon som vet var det är för material i en BMW stötfångare från 2000-talet?
Skall laga en spricka, se bild:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/3454/867365_qoex57.jpg
Lätt stukad M-front

Lange-Mikael
27 februari 2010 · 10 Inlägg

_rockabilly86_ skrev:
om det är någon som vill laga åt mig för en slant så får dom gärna hojta till. mvh

Hej!

Bara dra iväg ett mail med en bild på skadan till info@l-m-r.se så ska vi allt lösa de..

Som ni säger så är ABS-plast svetsbar..
Men just 850R fronten i en typ av plast som inte är svetsbar, den är alldeles för fet..
Så den går bara limma..
I stort sett alla andra volvo stötar är i PP EPDM plast, som är fullt svetsbar å enkelt att svetsa i..

Weeman:
De brukar stå ingjutet på insidan av stöten, typ där datum å artnr står ingjutet, vad de är för typ av plast..
Men skulle chansa på PP även där..

Hör av sig om du fårt problem..

Mvh
Långe-Mikael

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang