Bilförsäkring, hur tänker försäkringsbolagen?

JaggaChafen Tesla Senior Technician
9 december 2009 · 2 307 Inlägg

Så här tänker försäkringsbolagen.

Hur mkt kn vi skinna denna stackaren på å hur många skulle vilja slåss om å försäkra denna bilewn med oss.

Mao Jag försäkrade min första Jagga hoss Trygghansa. Tyckte dom va lite dyra så jag började ringa runt. Kommer inte ihåg va alla skulle ha men dom flesta va dyrare.

Bilen i fråga va en Jaguar XJ6 92 årsmodell importerad 02 av mig. Bilen kostade mig 45,000 kr å det fanns fler bilar i samma prisklass till salu.

Roligaste samtalet hade jag med Länsförsäkringar.

Då jag använde bilen till att pendla e å ville jag ha upp miltalet en del samt tillägsförsäkringar som villt å hyrbil.

Så full försäkring med 3000 mil om året.


Detta skulle då kosta på Länsförsäkringar 22,500 jag var vid tillfället 25 år. Jag frågade hin som skulle sälja försäkringen till mig varför färsäkringen va så dyr då bilen egentligen har ett lågt värde å det e ju i slutet det dom måste betala mig vid eventuellt inlösen av min bil å det borde egentligen va det enda som räknas. Det beroode bla på enl henne på att.

1. Jaguar e en exclusiv bil å dom stjäls oftare ???? Sa jag har du någon statistik på hur många Jaguarer som blir stulna. Det hadde hon inte men det fall under den biltypen å så va det med det.
Jag sa då till henne att jag jobbar på en Jaguar verkstad å stulna bilar hör till en extrem ovanlighet. Spelade ingen roll sa hon.

2. Jaguar har dyra delar så dom e dyra å laga om det skulle hända nått. Ja vistst sa jag delarna e dyra men värdet på bilen e ju inte direkt högt så den kommer ju bara bli inlöst endå det e ju inte många krockar stöklder som e billigare å laga än bilens värde ändå. Detta hade hon inget svar på.

3. Ok sa jag allt har nu haft att göra med att min bil e dyr å exklusiv (vilket kan tas med en nypa salt eller). Varför e trafikförsäkringen så dyr??? För det första att du kör så många mil å för det andra att din bil e tung. WTF Att man kör många mil borde ju göra en till en säkrare förare då jag aldrig haft någon olycka å att min bil e tung va fan. E du mer på vägen e det större risk för att det händer nått. sa hon å det kan jag köpa men vikten va kom den in. Om du skulle köra på en annan bil så orsakar du större skador på den. Du menar altså först att min bil e dyr å exklusiv en bil som man som ägare borde ta bättre hand om å vara mera rädd om än vanliga bilar än sen säger du att den e dyr för att den orsakar större skader på all annan skit som kör runt på vägarna????? Ja sa hon då.


Hon slapp sälja nån försäkring till mig det kan jag lova dig

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Hamilton
9 december 2009 · 8 864 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Hamilton skrev:
Bil 2 har gått längre och är dyrare att försäkra, plätt-lätt

Ehh vaa? smile Hur långt bilen har rullat har inte ett skit med försäkringspremien att göra.

Kanske inte i din värld men i FB´s gör den det, som "åkare" borde du ha bättre koll än så.

Senast redigerat av Hamilton (9 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se
sandzoo
9 december 2009 · 2 071 Inlägg

Hamilton skrev:

NiKeMaN skrev:

Hamilton skrev:
Bil 2 har gått längre och är dyrare att försäkra, plätt-lätt

Ehh vaa? smile Hur långt bilen har rullat har inte ett skit med försäkringspremien att göra.

Kanske inte i din värld men i FB´s gör den det, som "åkare" borde du ha bättre koll än så.

har försäkrat ett antal X bilar och aldrig har de frågat hur mycket min bil har gått :S
så miltalen "borde" inte påverkar föräkringen
(om de ej handlar om nyare bil "några år gammal" då frågar de pga motorgaranti..mm)

men uppger man att man kör mer än 10,000mil/år då blir de dyrare...

Sandzoo i da house
Hamilton
9 december 2009 · 8 864 Inlägg

sandzoo skrev:

Hamilton skrev:

NiKeMaN skrev:

Ehh vaa? smile Hur långt bilen har rullat har inte ett skit med försäkringspremien att göra.

Kanske inte i din värld men i FB´s gör den det, som "åkare" borde du ha bättre koll än så.

har försäkrat ett antal X bilar och aldrig har de frågat hur mycket min bil har gått :S
så miltalen "borde" inte påverkar föräkringen
(om de ej handlar om nyare bil "några år gammal" då frågar de pga motorgaranti..mm)

men uppger man att man kör mer än 10,000mil/år då blir de dyrare...

När du ringer och ska försäkra eller ta en prisuppgift så uppger du oftast ett reggnr eller hur..?
Resten borde du kunna räkna ut själv vad som händer dom sekunderna det är tyst i luren.....

Fotograf på tierpidag.se
jakob_enkvist
9 december 2009 · 144 Inlägg

Hamilton skrev:

sandzoo skrev:

Hamilton skrev:

Kanske inte i din värld men i FB´s gör den det, som "åkare" borde du ha bättre koll än så.

har försäkrat ett antal X bilar och aldrig har de frågat hur mycket min bil har gått :S
så miltalen "borde" inte påverkar föräkringen
(om de ej handlar om nyare bil "några år gammal" då frågar de pga motorgaranti..mm)

men uppger man att man kör mer än 10,000mil/år då blir de dyrare...

När du ringer och ska försäkra eller ta en prisuppgift så uppger du oftast ett reggnr eller hur..?
Resten borde du kunna räkna ut själv vad som händer dom sekunderna det är tyst i luren.....

Fel dom kollar aldrig upp miltalen mer än vid eventuellt olycksfall. Jag och min far har försäkrat säkert 150bilar och det har aldrig haft betydelse! Inte ens vid dom eventuella olycksfall som vi haft på vägen!

sandzoo
10 december 2009 · 2 071 Inlägg

Hamilton skrev:

sandzoo skrev:

Hamilton skrev:

Kanske inte i din värld men i FB´s gör den det, som "åkare" borde du ha bättre koll än så.

har försäkrat ett antal X bilar och aldrig har de frågat hur mycket min bil har gått :S
så miltalen "borde" inte påverkar föräkringen
(om de ej handlar om nyare bil "några år gammal" då frågar de pga motorgaranti..mm)

men uppger man att man kör mer än 10,000mil/år då blir de dyrare...

När du ringer och ska försäkra eller ta en prisuppgift så uppger du oftast ett reggnr eller hur..?
Resten borde du kunna räkna ut själv vad som händer dom sekunderna det är tyst i luren.....

de kan ju variera hur mycket som helst..
skulle de ha nån betydelse ang miltal så skulle man säkert uppge de eller visa upp bilen hos de..
(jag fick visa upp min bil för att försäkra från trafik till halv/hel)
under de 11 mån utan besikt kan bilen köra mycket eller hur??

Sandzoo i da house
Hamilton
10 december 2009 · 8 864 Inlägg

sandzoo skrev:

Hamilton skrev:

sandzoo skrev:
har försäkrat ett antal X bilar och aldrig har de frågat hur mycket min bil har gått :S
så miltalen "borde" inte påverkar föräkringen
(om de ej handlar om nyare bil "några år gammal" då frågar de pga motorgaranti..mm)

men uppger man att man kör mer än 10,000mil/år då blir de dyrare...

När du ringer och ska försäkra eller ta en prisuppgift så uppger du oftast ett reggnr eller hur..?
Resten borde du kunna räkna ut själv vad som händer dom sekunderna det är tyst i luren.....

de kan ju variera hur mycket som helst..
skulle de ha nån betydelse ang miltal så skulle man säkert uppge de eller visa upp bilen hos de..
(jag fick visa upp min bil för att försäkra från trafik till halv/hel)
under de 11 mån utan besikt kan bilen köra mycket eller hur??

Visst hinner man köra mycket på 11 månader.
Men FB får en liten hum om hur långt bilen gått när du ringer och anger ett reggnr genom att kolla hur långt den gått.
I trådskaparens första inlägg såg dom att bil 1 gått 16000mil och bil 2, 19000mil.
Man behöver som sagt inte uppge hur långt bilen gått, FB ser det via senaste besiktning och tar det med i sina beräkningar.

Senast redigerat av Hamilton (10 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se
Juvakka
10 december 2009 · 1 697 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Så här tänker försäkringsbolagen.

Hur mkt kn vi skinna denna stackaren på å hur många skulle vilja slåss om å försäkra denna bilewn med oss.

Mao Jag försäkrade min första Jagga hoss Trygghansa. Tyckte dom va lite dyra så jag började ringa runt. Kommer inte ihåg va alla skulle ha men dom flesta va dyrare.

Bilen i fråga va en Jaguar XJ6 92 årsmodell importerad 02 av mig. Bilen kostade mig 45,000 kr å det fanns fler bilar i samma prisklass till salu.

Roligaste samtalet hade jag med Länsförsäkringar.

Då jag använde bilen till att pendla e å ville jag ha upp miltalet en del samt tillägsförsäkringar som villt å hyrbil.

Så full försäkring med 3000 mil om året.


Detta skulle då kosta på Länsförsäkringar 22,500 jag var vid tillfället 25 år. Jag frågade hin som skulle sälja försäkringen till mig varför färsäkringen va så dyr då bilen egentligen har ett lågt värde å det e ju i slutet det dom måste betala mig vid eventuellt inlösen av min bil å det borde egentligen va det enda som räknas. Det beroode bla på enl henne på att.

1. Jaguar e en exclusiv bil å dom stjäls oftare ???? Sa jag har du någon statistik på hur många Jaguarer som blir stulna. Det hadde hon inte men det fall under den biltypen å så va det med det.
Jag sa då till henne att jag jobbar på en Jaguar verkstad å stulna bilar hör till en extrem ovanlighet. Spelade ingen roll sa hon.

2. Jaguar har dyra delar så dom e dyra å laga om det skulle hända nått. Ja vistst sa jag delarna e dyra men värdet på bilen e ju inte direkt högt så den kommer ju bara bli inlöst endå det e ju inte många krockar stöklder som e billigare å laga än bilens värde ändå. Detta hade hon inget svar på.

3. Ok sa jag allt har nu haft att göra med att min bil e dyr å exklusiv (vilket kan tas med en nypa salt eller). Varför e trafikförsäkringen så dyr??? För det första att du kör så många mil å för det andra att din bil e tung. WTF Att man kör många mil borde ju göra en till en säkrare förare då jag aldrig haft någon olycka å att min bil e tung va fan. E du mer på vägen e det större risk för att det händer nått. sa hon å det kan jag köpa men vikten va kom den in. Om du skulle köra på en annan bil så orsakar du större skador på den. Du menar altså först att min bil e dyr å exklusiv en bil som man som ägare borde ta bättre hand om å vara mera rädd om än vanliga bilar än sen säger du att den e dyr för att den orsakar större skader på all annan skit som kör runt på vägarna????? Ja sa hon då.


Hon slapp sälja nån försäkring till mig det kan jag lova dig

mycket bättre med försäkringar i finland, där gick dem på värdet av min båt när jag skulle försäkra den med 60 hk. I sverige fanns det bara ett bolag som ens kunde tänka sig att försäkra den sportbåten, och det var svindyrt.

Saab 900 "T16" (1992)
NiKeMaN Entreprenör
10 december 2009 · 1 286 Inlägg

Hamilton. Idag har jag varit i kontakt med Länsförsäkringar via telefon och enligt henne jag pratade med så har bilens miltal absolut ingenting med premien att göra. Det finns däremot en väldans massa andra faktorer man tar i beräkning. Men hur långt bilen har rullat är helt oväsentligt vid premieuträkningen.

2-0 till mig.

// Niklas Johansson
sandzoo
10 december 2009 · 2 071 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Hamilton. Idag har jag varit i kontakt med Länsförsäkringar via telefon och enligt henne jag pratade med så har bilens miltal absolut ingenting med premien att göra. Det finns däremot en väldans massa andra faktorer man tar i beräkning. Men hur långt bilen har rullat är helt oväsentligt vid premieuträkningen.

2-0 till mig.

bra att nån vet vad de snackar om.. smile

3-0 till mig tongue hehe

Sandzoo i da house
trippelturbo Trucker
10 december 2009 · 2 710 Inlägg

Hur långt bilen GÅTT har ingen betydelse men hur långt du BRUKAR KÖRA ÅRLIGEN är av stor betydelse. Matten är enkel, ju längre du kör desto mer är risken för olycka. Som nån annan nämnde tidigare här smile

Fart missbrukare
trippelturbo Trucker
10 december 2009 · 2 710 Inlägg

Lånar tråden lite: nån här som vet nån speciell FB som är lite extra billiga för saabar? smile Har Gjensidige nu, betalar ~9k / år. Hel.

Fart missbrukare
sandzoo
10 december 2009 · 2 071 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Lånar tråden lite: nån här som vet nån speciell FB som är lite extra billiga för saabar? smile Har Gjensidige nu, betalar ~9k / år. Hel.

https://www.compricer.se/forsakring/bil/

Sandzoo i da house
trippelturbo Trucker
10 december 2009 · 2 710 Inlägg

sandzoo skrev:

BMWgrabben skrev:
Lånar tråden lite: nån här som vet nån speciell FB som är lite extra billiga för saabar? smile Har Gjensidige nu, betalar ~9k / år. Hel.

https://www.compricer.se/forsakring/bil/

Det e konstigt.. Ringde insplanet när jag försäkrade den och då fick dom tydligen på mitt nyvarande FB på  ~9K.

Sökte på compricer och fick upp aktsam på 7.5K

Varför fick jag ej upp aktsam av insplanet?

Fart missbrukare
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang