7450
Sök

Sluten eller portad låda? Ground Zero 10"

538 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
Hejsan hejsan, som rubiken säger har jag 2 st Ground zero GZHW25X 2x2 ohm 600WRMS !
Och ska driva dom med ett Sinus live SLA-1500 V2, och jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha portad eller sluten låda?Kommer sitta i en Ford mondeo ST200 sedan!
Vilket passar bäst för en blandad musiksmak? (Mest metal)
Är de jätte svårt att bygga en portad låda?

Tack som fan på förhand / Robin

219 Inlägg
9 december 2009
de är inge krångligt o bygga portad låda. men sen beror de ju på om du vill staga den invändigt plasta den osv. kör du mycke hårdrock skulle ja nog köra på sluten låda då den för de mesta spelar tightare. så då får du snärtbasen som hårdrock brukar levera:-)

538 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
Men vad blir de för karraktär på basen med en sluten låda? alltså går de att lyssna på musik med mycket bas, och ändå ha den här riktigt bröliga basen? om du förstår vad jag menar:P

219 Inlägg
9 december 2009
du menar djupbas. hehe. ja de går o få djupbas också. dcok så blir de mycke mer djopbas o lådan/basen kan gå djupare med en portad låda. o en sluten låda kräver i regel mer effekt då den blir lite mer tung driven.

2 914 Inlägg
9 december 2009
Golf2freak skrev:
Men vad blir de för karraktär på basen med en sluten låda? alltså går de att lyssna på musik med mycket bas, och ändå ha den här riktigt bröliga basen? om du förstår vad jag menar:P

jag har en sluten låda, om du bygger en som inte är som en kub så skippar du dämpull (försvinner lite snärtbas av det, upplevde jag i min låda iallafall).
sedan den bröliga basen finns det inte i min låda har jag upplevt. en kompis har 2st pioneer 10" (är inte säker på serien men tror det är serien under domdär som pallar 1000 watt rms som finns på www.nardik.se) och han har portat. MYCKET mera djupbas än mina jbl gto 1214 @650 watt rms och polarn har väl en 325 watt rms tror jag det var. dock var det i en merca w124 och jag i en volvo 740,

JAG personligen skulle bygga portat men smaken är som baken. delad

538 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
Golf2freak skrev:

jag har en sluten låda, om du bygger en som inte är som en kub så skippar du dämpull (försvinner lite snärtbas av det, upplevde jag i min låda iallafall).
sedan den bröliga basen finns det inte i min låda har jag upplevt. en kompis har 2st pioneer 10" (är inte säker på serien men tror det är serien under domdär som pallar 1000 watt rms som finns på www.nardik.se) och han har portat. MYCKET mera djupbas än mina jbl gto 1214 @650 watt rms och polarn har väl en 325 watt rms tror jag det var. dock var det i en merca w124 och jag i en volvo 740,

JAG personligen skulle bygga portat men smaken är som baken. delad

Jag har verkligen problem att bestämma mig:P haha får se hur de här går:D MEn tack för svar iaf:)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
9 december 2009
GZ hydrogen basarna går ganska djupt i sluten låda och går att poppa på rätt bra, men dem spelar mkt högre i portat utan tvekan och det går o få bra klipp i det med. hade en GZH38x ifjol, asså 15" varianten, den spelade på rätt hårt och gick att plåga en hel del utan den gav upp, spelade både hiphop o metal hyfsat bra. 10" lär ju inte va slöare iaf.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

538 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
per-kan skrev:
du menar djupbas. hehe. ja de går o få djupbas också. dcok så blir de mycke mer djopbas o lådan/basen kan gå djupare med en portad låda. o en sluten låda kräver i regel mer effekt då den blir lite mer tung driven.

Så om vi tar dom 2 basarna jag har, och steget som levererar ca 900WRMS i 2 ohm, och basarna ska enligt tillverkare likka på 1200wrms tillsammans, räcker de för att få de bra med sluten?smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
9 december 2009
Golf2freak skrev:
Frippe_L skrev:
GZ hydrogen basarna går ganska djupt i sluten låda och går att poppa på rätt bra, men dem spelar mkt högre i portat utan tvekan och det går o få bra klipp i det med. hade en GZH38x ifjol, asså 15" varianten, den spelade på rätt hårt och gick att plåga en hel del utan den gav upp, spelade både hiphop o metal hyfsat bra. 10" lär ju inte va slöare iaf.

nice, någon som har erfarenhet av just dom här basarna:) så man vet vad man ska utgå efter`smile ja alltså jag är ju ute efter att spela högt, men samtidigt ha kontroll över basen, Men om vi säger såhär, jag har just nu i bilen, 2st MDS fanatic i portad låda, alltså om jag slänger i dom nya i en sluten, kommer dom låta mycket bättre än mina MDS? smile jag är mest ute efter att få renare bas än vad jag har i dagens läge`smile

TAck o bock för svar smile

Skadar inte att prova en liten sluten låda iaf, runt 30L med basar inräknat i lådan om man ska gå efter GZ´s egna rek. på 12L per bas (vet inte om dem räknat med basen så man kan göra lådan lite större o minska den med klossar eller likande om den visar sig vara för stor.)

Blir den inte bra nog så testa en låda på 70L med en 4" aeroport. portlängden beror på vilken avstämning du vill ha men 15-20cm nånstans bör funka, det bästa är att börja med längre rör o kapa tills man tycker det låter bra. Flåsar det det för mkt i porten så får du köra med dubbla portar, men då blir oxå portlängden nästan dubbelt så lång för samma avstämning.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

538 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
Okej, då blir de nog att prova en sluten först:D  MEn sen en fråga till, hur fan vet man exakt vart man ska sätta basporten? jag har en 4" aero port påväg, utifall man skulle ändra sig och vilja bygga portat:)

Tackar o Bugar!smile
Senast redigerat av Golf2freak (9 december 2009)

2 914 Inlägg
9 december 2009
en portad låda är oftast (i regel) mycket större.
därför går inte bygga en sluten sedan bygga en port i den bara för att... eller så vänder du på basen och kör korgen utåt ifall du vill göra portat. det skulle dock gå.

219 Inlägg
9 december 2009
i regel sätter man porten på samma sida som basen. i 90% procent i alla fall. sen om du ska jaga db så kan man prova olika varianter. men du ska väl bygga lite ljud i bilen o har inte ställt in sicktet på sm:-) så då är de nog port o bas på samma baffel.

538 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
Jo jag vet, men jag ska prova med sluten först, och blir jag inte nöjd så bygger jag en ny låda, med basport, men jag vet liksom inte hur o var man ska sätta basporten så att säga?tongue

538 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
Ja men om man bara ska ha 1 basport då? hur funkar de då med om man ska ha skilje vägg mellan basarna?:S för han jag pratade med när jag beställde sa att om jag skulle ha portad låda, så skulle han skicka med 1 4" aeroport:S för vad jag förstått så ska man ha skilje vägg mellan basarna?:S  haha nu har jag nog dribblat bort mig själv "Ännu en gång" hahaha

4 693 Inlägg
9 december 2009
Du kan inte ha skiljevägg om du hade tänkt att använda en port bara.

Booyakasha!

538 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
Nej, men vadå gör skiljeväggen någon större skillnad på ljud kvalle då? eller alltså får man lov att bygga lådan på helt annat vis då eller? alltså blir den mindre i totalt antal liter än om jag skulle använt 2 portar? Jag menar, man måste ju sätta skiljevägg där utan någon anledning?tongue

4 693 Inlägg
9 december 2009
Skiljevägg kan man ha om man vill att lådan ska bli mer stabil. Enligt vissa så blir ljudet lite finare, men det är testat att det spelar högre utan skiljevägg.

Lådan är precis likadan med som utan väggen.

Booyakasha!

Sök