Mazda 323 hög bränsleförbrukning, motorn blir inte varm

skutt80
10 december 2009 · 4 Inlägg

Hej

har en mazda 323 - 86 som drar väldigt mycket bensin, den dricker upp en halvtank på 1.5 mil, eller inte en halvtank men iallafall så mycket bensin så att lampan börjar lysa att man ska tanka, och den börjar lysa ungefär när det är 8 liter kvar i tanken.

Bilen är ju inte så stor så den borde väl inte dra så mycket? hmm

problemet ligger nog i att motorn inte blir riktigt varm, den ligger inom "normal" området på mätaren men väldigt lite över strecket där "normal" området börjar, den ska väl ligga ungefär i mitten?

bör jag byta termostat? eller kan det vara någon annan orsak att motorn inte blir tillräckligt varm eller kommer upp i en schyst arbets tempratur?

tacksam för hjälp då mina kunskaper är begränsade

skutt80
10 december 2009 · 4 Inlägg

Bullet--- skrev:
säker på att mätaren visar rätt?

nej det är jag iofs inte , men jag tänkte med tanke på att den drar så mycket bensin och mätaren visar på att motorn inte är riktigt varm , om det är termostaten eller nåt annat ? eller så är det fel på mätaren och bilen är varm som den ska men drar mycket av någon annan anledning?

trippelturbo Trucker
10 december 2009 · 2 710 Inlägg

Bullet--- skrev:
säker på att mätaren visar rätt?

Vilken mätare syftar du på? bensin eller temp?

termostaten är väl en grej man borde tänka på i det fallet..

köpte en 323f -91 för 2 veckor. fan så snål den är smile

Fart missbrukare
skutt80
10 december 2009 · 4 Inlägg

BMWgrabben skrev:

Bullet--- skrev:
säker på att mätaren visar rätt?

Vilken mätare syftar du på? bensin eller temp?

termostaten är väl en grej man borde tänka på i det fallet..

köpte en 323f -91 för 2 veckor. fan så snål den är smile

alltså mätaren som visar temp på motorn , den är alltid inom ´normal området fast det är knappt , ja dom ska ju va snåla har jag hört men fan inte märkt på min i vare fall sad

trippelturbo Trucker
10 december 2009 · 2 710 Inlägg

Är du kunnig eller har du nån kunnig i kontaktkrets så kan du väl kolla tempgivaren..

Fart missbrukare
st220hgv Chaufför
10 december 2009 · 418 Inlägg

Termostaten låter troligt..

Kör Scania!!
Hyundai i30 (2012)
DKWpontus
10 december 2009 · 66 Inlägg

Det är samma sak med min 9000 så jag har trott flera ggr att den inte blir varm men när jag hade en tester inkopplat så visade den 90-100 grader fast den är precis ovanför det blåa, förmodligen är det mätarna som larvar sig på din, men en smart grej skulle ju vara att tanka bilen full och sen kör du ett tag och sen tankar fullt igen så kan du ju se hur mycket soppa den har dragit:)

Bayerische116i
13 december 2009 · 4 Inlägg

För det första du verkar ha två olika fel på bilen !börja med att byta termostaten ,det börjar man med vid misstanke om bil ej verkar komma upp i temperatur,
Bränsle förbrukning är till viss del beroende av att motor är i rätt temperatur ,ska göra en enkel förklaring av detta ,Motor styrdon hämtar info från det olika givare som alla bilar är försedda med ,tex temp givare ,
vevaxel givare ,kamaxelgivare mm.
så om motorstyr ej fått information om rätt arbetstemperatur ställer han om motor till mer bränsle +luft =
motor går i princip på kallstart hela tiden.hoppas förklaringen är till någon hjälp .Men börja med att byta termostaten.obs vid all felsökning börjar man med det grundläggande felavhjäpningar +kännedom om funktionen i varje modell alternativt bygggrupp.

skutt80
13 december 2009 · 4 Inlägg

Bayerische116i skrev:
För det första du verkar ha två olika fel på bilen !börja med att byta termostaten ,det börjar man med vid misstanke om bil ej verkar komma upp i temperatur,
Bränsle förbrukning är till viss del beroende av att motor är i rätt temperatur ,ska göra en enkel förklaring av detta ,Motor styrdon hämtar info från det olika givare som alla bilar är försedda med ,tex temp givare ,
vevaxel givare ,kamaxelgivare mm.
så om motorstyr ej fått information om rätt arbetstemperatur ställer han om motor till mer bränsle +luft =
motor går i princip på kallstart hela tiden.hoppas förklaringen är till någon hjälp .Men börja med att byta termostaten.obs vid all felsökning börjar man med det grundläggande felavhjäpningar +kännedom om funktionen i varje modell alternativt bygggrupp.

okej tack för förklaringen, jo har köpt en ny termostat nu så ska byta den, så får man se hur mycket skillnad det blir

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang