Sotam skrev:
Rquired skrev:
Angående en tid på 7.3sek till 100 för 330xi, så ser jag inte heller riktigt vad du menar. När och var har jag påstått att bilen gör en tid och länkat till ett test där bilen har en annan (7.3s) tid? Rätt tid för 330i SMG till 100 är 6.6sek i alla fall, vilket är 0.1sek långsammare än en manuell. I alla fall på pappret...
Tiden på 7,3sek är hämtad från samma test som du hänvisade till (Teknikens Värld 14/2002) och som du hämtade tiden på 28sek för 0-200 ifrån) och avser en 330i SMG (sedan). Uppenbarligen kan "rätt tid" för 330 SMG sträcka sig från 6,6s - 7,3s beroende på grepp, förare m.m. ![wink](img/smilies/wink.png)
Om jag tittar efter 0-200 tid, betyder det samtidigt att jag automatiskt kikar igenom resten av tiderna? Svaret är nej, jag tittade inte på vad där står för 0-100 tid.
Eftersom det var en provkörning och inget test har de sannolikt inte mätt upp några tider själva utan hämtad farbriksuppgifter som de brukar. Eftersom 0-100 inte stämmer är det kanske inte säkert att 0-200 stämmer heller, vem vet. Du skrev själv;
Sotam skrev:
Tyvärr är det ett skrivfel för 0-200 och vi vet ju inte riktigt vad tiden är men baserat på siffrorna för 0-1000m så borde den hamna under 27s för 0-200. I det test som du refererade till (TV 2002/14) så behövde 330n 7,3sek för 0-100, vilket visar på att en T5 ibland även kan vara snabbare till 100, eller hur??
Vilket bör tyda på att båda tiderna i det testet är felaktiga, 0-100 på 7.3sek stämmer ej för 330i SMG. Sedan kan tiden säkert hamna där med en sämre förare, precis som för Volvo.
Sotam skrev:
Rquired skrev:
Men som jag fattade det menar du att "prestandan för 330i och T5 är rätt lika"? 330i är (oftast) lite snabbare i lägre fart vilket S60 T5 tar igen i högre fart, oavsett hur det går i början?
Ja, ungefär så! Men jag menar också att T5-motorn inte alls gör ett särskilt dåligt jobb. I teorin gör den prestandamässigt t o m ett bättre jobb än motorn i 330. Sett till vikt-/effektförhållande borde 330 vara minst lika snabb, om inte snabbare än s60 t5.
Bmw 330: ca 1510kg/231hk = ca 6,54kg/hk (vikt hämtad från inläggen ovan)
S60 t5: ca 1650 kg/250hk = 6,6 kg/hk (vikten lågt räknad jämfört med bilarna i TV:s tester. Är 6,79kg/hk om vi räknar på den tyngsta vikten)
Antingen har T5-motorn ett bredare och mer användbart effektregister eller så har Volvo-ingenjörerna gjort ett bättre jobb med aerodynamiken (eller både och?)
Om vi utgår ifrån TV:s tester så hade t o m 330xi lägre drivhjulsförlust (9 %) än s60 t5 (ca 10,5%) så förklaringen ligger inte där.
Visst kan en S60 T5 väga mer, men tror du att alla 330i väger detsamma? Vi tar min fars välutrustade 330i E46 som exempel, tjänstevikt 1620kg. 1620kg/231hp=7.01kg/hp. Jag vet inte vad vikten 1510kg kommer ifrån, men få 330i väger däromkring. Förmodligen på samma vis som få S60 väger kring 1616kg.
Så 6.79kg/hp för S60 kontra runt 7kg/hp för 330i, jag tycker fortfarande det verkar som det är effektskillnaden som ligger bakom att S60n kommer ikapp i högre fart.
9% effektförlust i en 4x4? Det vore något, förmodligen en felskrivning även det. Annars har Volvo gjort ett väldigt dåligt jobb med växellådan, eller Bmw ett kanonjobb med sin om man så vill. Rent generellt har rwd högre effektförlust.
Tänk själv, istället för att föra över effekten till en axel parallell med vevaxeln (fwd) skall effekten bakåt längs en kardan för att sedan ändra riktning till tvärt mot vevaxeln (Att ändra riktning=energiförlust).
Så vikt/effektförhållande är ungefär detsamma, tom något högre lite beroende på. Effekten är lägre, drivhjulsförlusten högre och bilen saknar andningshjälp (turbo). Trots detta är den snabbare upp till tresiffrigt och en bit till för att Volvon senare skall komma ikapp i högre fart, med all rätt med tanke på turbo, högre effekt och lägre drivlineförlust.
Så jag tycker det är Bmws sugsexa som gör ett rätt bra jobb, därmed inte sagt att T5an är dålig på något vis...
Senast redigerat av Rquired (3 januari 2010)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.