100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

DasAuto
27 januari 2010 · 2 751 Inlägg

Founder skrev:

DasAuto skrev:
Folk verkar tycka det är viktigare att rädda märket än jobben här i Sverige.

Jag har själv ett företag o jag vet att bygga upp ett varumärke är otroligt svårt, det tar löjligt lång tid o kostar otroliga pengar... därför är det så viktigt, kan man rädda varumärket så räddar man även företaget och jobben...

Jo jag förstår att det hänger ihop. Men vissa verkar ju tycka att det är skitsamma vart företaget ligger bara det finns. Jag tycker självklart att jobben är viktigare. Saab är ju inte samma Saab ifall det kommer tillverkas i Holland. Hela företaget är ju förknippat med Sverige. Hoppas dom inte flyttar iaf.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
kolvas
27 januari 2010 · 4 001 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Malheus skrev:
Vad negativa vissa är..

Är väl inga fel om Saab skulle byggas i Holland också; 300, 400 och S/V40 var väl inga dåliga bilar? big_smile

300-serien, inte vidare lyckad vad jag hört. Dåligt rostskydd.
400-serien, en av de sämsta bilar man kan köpa enligt Svensk Bilprovnings statistik, undvik enligt Folksams krockundersökningar, dåligt rostskydd, dålig kvalitet, trång för storleken.
S/V40, även där misslyckades Volvo men de blev lite bättre med åren. S40N/V50 saknar jag kunskap om men bättre bilar verkar finnas.

och vad tillför detta denna tråden?
dessutom så är ingen av de bilarna du nämner ovan är Volvo förutom S40N/V50.

Tillbaka till topic:
Om nu Spyker flyttar tillverkningen så tror jag inte det blir till Holland utan till GM:s gamla fabriker i Belgien ligger nog närmare till hands, nu tror jag iofs. inte att det blir någon flytt på några år, det kostar det med.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
saab_sonett Handledare
27 januari 2010 · 1 481 Inlägg

kolvas skrev:

EmilHammarlund skrev:

Malheus skrev:
Vad negativa vissa är..

Är väl inga fel om Saab skulle byggas i Holland också; 300, 400 och S/V40 var väl inga dåliga bilar? big_smile

300-serien, inte vidare lyckad vad jag hört. Dåligt rostskydd.
400-serien, en av de sämsta bilar man kan köpa enligt Svensk Bilprovnings statistik, undvik enligt Folksams krockundersökningar, dåligt rostskydd, dålig kvalitet, trång för storleken.
S/V40, även där misslyckades Volvo men de blev lite bättre med åren. S40N/V50 saknar jag kunskap om men bättre bilar verkar finnas.

och vad tillför detta denna tråden?
dessutom så är ingen av de bilarna du nämner ovan är Volvo förutom S40N/V50.

Tillbaka till topic:
Om nu Spyker flyttar tillverkningen så tror jag inte det blir till Holland utan till GM:s gamla fabriker i Belgien ligger nog närmare till hands, nu tror jag iofs. inte att det blir någon flytt på några år, det kostar det med.

S40N/V50 är ingen volvo, Det är en Ford focus.

Opelmadness German cars, quality and beyond
27 januari 2010 · 8 197 Inlägg

En undran... Blir det Spyab eller Saker det ska heta tro? roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
peegee Forummoderator
27 januari 2010 · 2 924 Inlägg

kolvas skrev:
Om nu Spyker flyttar tillverkningen så tror jag inte det blir till Holland utan till GM:s gamla fabriker i Belgien ligger nog närmare till hands, nu tror jag iofs. inte att det blir någon flytt på några år, det kostar det med.

Jag är väldigt nyfiken på din motivering(?) varför du tror att de skulle flytta Saab till Belgien nu när allt uttalande och den godkända affärsplanen helt pekar på Sverige och bara en obekräftad artikel ryktas om det du nämner? roll

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
lindell90
27 januari 2010 · 876 Inlägg

peegee skrev:

kolvas skrev:
Om nu Spyker flyttar tillverkningen så tror jag inte det blir till Holland utan till GM:s gamla fabriker i Belgien ligger nog närmare till hands, nu tror jag iofs. inte att det blir någon flytt på några år, det kostar det med.

Jag är väldigt nyfiken på din motivering(?) varför du tror att de skulle flytta Saab till Belgien nu när allt uttalande och den godkända affärsplanen helt pekar på Sverige och bara en obekräftad artikel ryktas om det du nämner? roll

är arbetskraften så mycket billigare i Belgien än Sverige så att det är lönt överhuvudtaget? Tror dock inte att det kommer flytta och Mr Muller verkar inte ha några planer på det heller smile Inte om man ska lita på vad han säger och det gör jag av någon anledning. Han inger förtroende.

kolvas
27 januari 2010 · 4 001 Inlägg

peegee skrev:

kolvas skrev:
Om nu Spyker flyttar tillverkningen så tror jag inte det blir till Holland utan till GM:s gamla fabriker i Belgien ligger nog närmare till hands, nu tror jag iofs. inte att det blir någon flytt på några år, det kostar det med.

Jag är väldigt nyfiken på din motivering(?) varför du tror att de skulle flytta Saab till Belgien nu när allt uttalande och den godkända affärsplanen helt pekar på Sverige och bara en obekräftad artikel ryktas om det du nämner? roll

skrev jag att det skulle hända i det närmaste? jag skrev OM.

Det finns lite olika anledningar till varför Belgien skulle vara ett alternativ, t.ex GM:s fabriker, närmre den Spykers "hemmamarknad" och deras egna spelplan, men som jag skrev så kostar en flytt mycket pengar och ingenting som kommer att göras i den närmsta tiden.
Sen sa Victor Muller att Spyker var ett holländskt företag och skulle tillverkas i holland, kort där efter flyttade dom till Coventry, Spykers VD är en man med stora ord och visioner men verkligheten har hunnit ikapp honom några gånger.
Läser man GM:s pressreleaser och media ifrån USA så ser den lite dystrare ut än hurra-ropen här i Sverige

saab_sonett skrev:
S40N/V50 är ingen volvo, Det är en Ford focus.

jo, men det är mera volvo i dom än i de andra som nämndes.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
krutmats
27 januari 2010 · 1 892 Inlägg

Opelmadness skrev:
En undran... Blir det Spyab eller Saker det ska heta tro? roll

Saab Spyker Automobile NV

Opelmadness German cars, quality and beyond
27 januari 2010 · 8 197 Inlägg

krutmats skrev:

Opelmadness skrev:
En undran... Blir det Spyab eller Saker det ska heta tro? roll

Saab Spyker Automobile NV

Neee, lät ju inte ens kul... tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Mortalis VW-nörd?
27 januari 2010 · 4 332 Inlägg

Grattis till de anställda, och även alla skattebetalare som slipper betala massa sysselsättningsersättningar, utbildningar, söka jobb kurser osv.
Till alla gnällkärringar som bara tror det värsta om allt...de e väl ändå bättre att de försöker få igång bolaget en sista gång nu än att de läggs ner av GM, kan ju liksom inte gå värre än en nedläggning som ändå skulle hänt?

Mortalis VW-nörd?
27 januari 2010 · 4 332 Inlägg

Tokken skrev:

bollen1986 skrev:
Nån som tror att tilverkningen kommer hamna i holland?

Men SAAB kommer ALLtid vara SAAB så det spelar ingen roll vart den tillverkas tycker jag......

Flyttas från Sverige lär det garanterat göra..

Hur kan man låta spyker köpa saab överhuvudtaget fattar inte jag.. Vi förlänger ett onödigt lidande tror jag.

Låt oss ta en titt på spyker.. ett företag som gått med stora förluster och även har en konkurs i ryggen.
Spyker köper SAAB.. spyker som knappt kan styra sitt eget företag skall ge sig på att bygga bilar
i massproduktion. Något spyker inte har någon erfarenhet av alls.
Spykers VD som jag inte ger många spänn för heller som tvingats avgå tidigare som VD efter diverse
fifflande med vinstsiffror som sen visade sig vara stora förluster.
HUR HUR HUR kan man tycka att spyker är en vettig ägare till SAAB som visserligen redan ÄR dödsdömt.

Min prognos är att detta kommer i slutänden gå åt pipsvängen i alla fall.

Som aftonbladet skriver:

Företaget rapporterade sin första och enda årsvinst 2006. Men då anklagade holländska finansinspektionen bolaget för att ha friserat siffrorna – och det Spyker visade sig ha gått med förlust då också. I början av 2007 uttryckte revisorerna Ernst & Young öppet tvivel om Spyker överhuvudtaget skulle överleva utan nytt kapital. Uttalandet fick investerare att oroas över Spykers framtid. Senare samma år fick Victor Muller avgå som vd. Ett drygt år senare återkom han.

Källa: E24

Och vad innebär detta..? Nu kan spyker fiska bidrag delux "för SAAB´s" räkning.
EU-pengar som garanterat inte kommer att läggas på någon förbättring av SAAB.
EU-bidragen är den största delen varför ett företag som spyker väljar att köpa
ett företag nära kollaps, mjölka ur och lägga ner.

Endast framtiden kommer att visa hur det går.

Vet du ens hur det gick till när de blev beviljade att köpa bolaget eller? De var tvungna att visa upp sina investerare, visa att pengarna fanns på kontot, visa att de kunde följa planen osv osv....det är ju inte för inte som de tog ett tag innan affären blev klar.
Att de skulle ta pengarna och använda till andra bilmärken är även de bullshit eftersom dom är "öronmärkta" till SAAB.
Fan sluta läsa Aftonbladets konspirationsteorier...
Många bilföretag går med förlust när de är nystartade, Koeoenenieoeojeoenegssägget gör ju de också...tror du att Porsche blev byggt över en natt eller?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
27 januari 2010 · 6 170 Inlägg

Opelmadness skrev:

krutmats skrev:

Opelmadness skrev:
En undran... Blir det Spyab eller Saker det ska heta tro? roll

Saab Spyker Automobile NV

Neee, lät ju inte ens kul... tongue

På sätt och vis är det lite roligt:

Spyker heter idag Spyker Cars NV och Saab heter Saab Automobile AB, efter den 15:e februari kommer företaget heta Saab Spyker Automobiles NV.

Dom tar alltså hela Saabs namn och lägger till Spyker, om man inte visste bättre hade man kunnat tro att det var Saab som köpte Spyker och inte tvärt om wink


Källa taget ifrån Spykers egna pressrelease:

• Spyker will as soon as practically possible convene a general meeting of shareholders to
approve the transaction. Spyker obtained irrevocable voting undertakings to vote in favour of
the transaction representing the voting majority of its current shareholders.

• It is the intention to change the name of Spyker Cars N.V. at that general meeting of
shareholders to Saab Spyker Automobiles N.V.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
kolvas
27 januari 2010 · 4 001 Inlägg

Mortalis skrev:
Grattis till de anställda, och även alla skattebetalare som slipper betala massa sysselsättningsersättningar, utbildningar, söka jobb kurser osv.
Till alla gnällkärringar som bara tror det värsta om allt...de e väl ändå bättre att de försöker få igång bolaget en sista gång nu än att de läggs ner av GM, kan ju liksom inte gå värre än en nedläggning som ändå skulle hänt?

jag får väl vara en gnällkärring men som jag ser det så hade en nedläggning troligtvis varit bättre än detta fortsatta utdragandet av dödskampen.
Om 3-4 år får vi se vem som hade fel, har jag fel är det bara att gratulera alla, har jag rätt så lär vi alla få betala för EIB-lånet OCH för alla som då blir arbetslösa = dubbla kostnader.

Jag kan inte se hur Saab inom kort tid ska kunna öka sin försäljning och sin status att hamna i "premium"-segmentet där Victor Muller vill att dom ska vara, då ska dom locka köpare ifrån MB/Audi/BMW/Jaguar med den nya 9-5:an, det tror jag inte går.
Alternativet är att dom tar fram ett helt nytt modellprogram inom 1-2 år men varifrån ska dom pengarna komma till det?

Sen ang. "öronmärkta" pengar så är det ju inte svårt att bolla runt dom, det har hänt förr.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Aero T16
27 januari 2010 · 1 327 Inlägg

Jag är glad att saab är sålt men har även jag svårt att förstå hur Spyker ska lyckas få igång Saab igen. Den nya 9-5an är ju knappast vad som efterfrågas av barnfamiljer i samma utrsäckning som den gamla. Den är ju alldeles för stor. Jag hoppas att jag har fel.

turboforssen Telge Drifting Team
27 januari 2010 · 5 398 Inlägg

en positiv grej är ju att nu har saab anställda lite längre tid på sig att hitta ett nytt jobb innan dom lägs ner

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Ellertz Norrlänning
27 januari 2010 · 1 453 Inlägg

saab_sonett skrev:

kolvas skrev:

EmilHammarlund skrev:

300-serien, inte vidare lyckad vad jag hört. Dåligt rostskydd.
400-serien, en av de sämsta bilar man kan köpa enligt Svensk Bilprovnings statistik, undvik enligt Folksams krockundersökningar, dåligt rostskydd, dålig kvalitet, trång för storleken.
S/V40, även där misslyckades Volvo men de blev lite bättre med åren. S40N/V50 saknar jag kunskap om men bättre bilar verkar finnas.

och vad tillför detta denna tråden?
dessutom så är ingen av de bilarna du nämner ovan är Volvo förutom S40N/V50.

Tillbaka till topic:
Om nu Spyker flyttar tillverkningen så tror jag inte det blir till Holland utan till GM:s gamla fabriker i Belgien ligger nog närmare till hands, nu tror jag iofs. inte att det blir någon flytt på några år, det kostar det med.

S40N/V50 är ingen volvo, Det är en Ford focus.

jasså? Det finns väl inget som en Focus och V50 har gemensamt.. ja jobbar just med dessa bilar dagligen, och ja tycker det är mer skillnader än olikheter bilarna emellan.

Har du överhuvudtaget suttit i en V50 eller focus från -10?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Bjork OEM <3
27 januari 2010 · 6 957 Inlägg

Bara hoppas på det bästa nu, vill iaf se fler nya 9-5or ute på vägarna efter ha sett den IRL nu tongue
Snögg ! cool

OEM <3
Ekis!
27 januari 2010 · 1 210 Inlägg

Bjork skrev:
Bara hoppas på det bästa nu, vill iaf se fler nya 9-5or ute på vägarna efter ha sett den IRL nu tongue
Snögg ! cool

+1 Att den är..

ögongodis! cool

Rquired Allmänt envis
27 januari 2010 · 12 512 Inlägg

krutmats skrev:
Saab har MASSOR  av egen kunskap och en fabrik i världsklass att ställa om en produktion,
Saab själva har velat utvecklats men bromsats av GM,  tillexempel har saab velat göra en 4-hjulsdriven bil i 10 år, men bromsats av GM,
Så jag tror inte att Spyker behöver styra upp Saabs produktionsmodeller, det har nog Saab själva ganska bra koll på,  det klart det komemr bli tufft för det är en jävla tuff bransh!

Innovation är saabs ledstjärna, och om Spyker låter Saab utvecklas kan detta verkligen sluta i något riktigt bra!
Det är lättare att vara negativ än positiv och det kan jag förstå efter man ser alla negativa siffror,
Men det ligger SÅ mycket mer bakom!

Känns som någon överskattar Saab rejält, hade Saab nu varit en så bra biltillverkare hade dom gott runt själva (och alltså aldrig behövt underkasta sig GM) och kanske tom gått med vinst någon gång under historien...

Att sedan innovation är Saabs ledstjärna är också lite felvridet, visst har dom kommit fram med en del smarta saker men finns det något märke (bortsett från nischprodukter a´la Morgan) som dragit ut så länge på modellerna? Var det innovation att dra ut på tvåtaktsmotorn så länge det var möjligt?

Saab har ju haft ungefär lika många egna modeller som Mercedes haft generationer av sin E-klass och under Saab 9-5s livstid tillverkades 3 olika modeller av E-klass, W210 som kom strax före, W211 som tillverkades under tiden och W212(?) som släpptes nått år innan Saab gick omkull. Och under halva sin livstid har 9-5 varit omodern, och fått höra det i diverse provkörningar...

Men visst det är fritt fram att gissa om Saabs framtid, så som det ser ut i dag tror jag det går omkull snart. Spyker bara drar ut på det hela, och riskerar kanske tom att dra ner sig själva i fallet...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang