2144
Sök

100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

2 751 Inlägg
27 januari 2010
att dom inte bygger en 9-1 eller 9-2.. Det är ju småbilar som säljer

Who Djaa bless no man curse

876 Inlägg
27 januari 2010
DasAuto skrev:
att dom inte bygger en 9-1 eller 9-2.. Det är ju småbilar som säljer

Muller pratade om det igår. Kommer nog men kommer dröja något/några år. Finns nog en anledning till att Saab har Saab BioHybrid Concept bilen. Skulle kunna vara något att bygga vidare på.

925 Inlägg
27 januari 2010
Jaadu detta kommer bli kul att se Spyker betala  4 miljarder på 4 år när saab går me ca 37000kr förlust på varje bil som rullar på bandet:) det håller inte i längden:)

Feel The Difference

876 Inlägg
27 januari 2010
Legwind skrev:
Jaadu detta kommer bli kul att se Spyker betala  4 miljarder på 4 år när saab går me ca 37000kr förlust på varje bil som rullar på bandet:) det håller inte i längden:)

aa inte 37000:- Lite mindre än hälften av det stämmer bättre. 18000:- någonting var det per bil. Men Lars Carlström påstod att Saab gick med vinst 2007 men med GM internfaktureringar så blev det förlust sen.

4 001 Inlägg
27 januari 2010
lindell90 skrev:
Legwind skrev:

aa inte 37000:- Lite mindre än hälften av det stämmer bättre. 18000:- någonting var det per bil. Men Lars Carlström påstod att Saab gick med vinst 2007 men med GM internfaktureringar så blev det förlust sen.

kanske var så men 2007 så sålde Saab runt 95.000 bilar, 2009 var det nere på ca 35.000 bilar, att komma upp till 95.000 bilar igen tar nog också lite tid, många drar sig nog för att köpa en Saab p.g.a lite olika anledningar, dels så kan man köpa 9-5:an billigare om man låter den heta Opel Insignia istället och där har man mera säkerhet och stabilitet rent företagsmässigt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

371 Inlägg
27 januari 2010
Rquired skrev:
Att sedan innovation är Saabs ledstjärna är också lite felvridet, visst har dom kommit fram med en del smarta saker men finns det något märke (bortsett från nischprodukter a´la Morgan) som dragit ut så länge på modellerna? Var det innovation att dra ut på tvåtaktsmotorn så länge det var möjligt?

Om du tänker efter lite så har Saab varit väldigt innovativa genom tiderna. Redan den första bilen de lanserade hade drivning framhjulen, något som de flesta andra tillverkare idag har anammat. Lågt luftmotstånd är också väldigt poppis nu för tiden, vilket Saab var väldigt tidiga med att tänka på. Man kan väl säga att avsaknaden av en stor motor har gjort att de fick ta till alternativa metoder att kunna hävda sig. De har genom tiderna visat att motor inte är allt när det gäller att vinna rally-tävlingar. De hävdade sig istället på ett framgångsrikt vis genom sina köregenskaper.

Samma var det med turbo-motorn. De fick helt enkelt inte ner en 6-cylindrig motor i 99 och en sådan motor skulle samtidigt göra bilen väldigt framtung. De lyckades tämja turbo-aggregatet med waste-gate ventilen, och förfinade utnyttjandet av turbon genom sitt apc-system (som lade grunden för laddtrycksstyrning). Efter lanseringen av 99 turbo hade Saab en period där man låg i framkant när det gäller motorteknik. Tanken var att denna svit skulle fortsätta under 90-talet då man utvecklade en motor med variabel kompression, en motor som GM senare lade ner. Att de inte har gjort några täta modellsläpp kan man beskylla GM´s filosofi med att bromsa sig framåt för, samt deras bristande förståelse för hur man konkurrerar på den europeiska marknaden. Ska man hävda sig i premiumsegmentet så gäller det att ligga i framkant, samt att ha något unikt att erbjuda. Genom att lansera bilar baserade på gamla generationer Opel-bilar gör man inte det.

Många frågar sig vad Spyker har att erbjuda som inte GM har. Svaret på denna fråga är i min mening vision. Man kan ha hur mycket resurser som helst. Saknar man en tydlig vision och insikt om vad kunden i det marknadssegment man vill hävda sig i vill ha så räcker inga resurser i världen.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 januari 2010
NiV3Rt skrev:
Rquired skrev:
Att sedan innovation är Saabs ledstjärna är också lite felvridet, visst har dom kommit fram med en del smarta saker men finns det något märke (bortsett från nischprodukter a´la Morgan) som dragit ut så länge på modellerna? Var det innovation att dra ut på tvåtaktsmotorn så länge det var möjligt?

Om du tänker efter lite så har Saab varit väldigt innovativa genom tiderna. Redan den första bilen de lanserade hade drivning framhjulen, något som de flesta andra tillverkare idag har anammat. Lågt luftmotstånd är också väldigt poppis nu för tiden, vilket Saab var väldigt tidiga med att tänka på. Man kan väl säga att avsaknaden av en stor motor har gjort att de fick ta till alternativa metoder att kunna hävda sig. De har genom tiderna visat att motor inte är allt när det gäller att vinna rally-tävlingar. De hävdade sig istället på ett framgångsrikt vis genom sina köregenskaper.

Samma var det med turbo-motorn. De fick helt enkelt inte ner en 6-cylindrig motor i 99 och en sådan motor skulle samtidigt göra bilen väldigt framtung. De lyckades tämja turbo-aggregatet med waste-gate ventilen, och förfinade utnyttjandet av turbon genom sitt apc-system (som lade grunden för laddtrycksstyrning). Efter lanseringen av 99 turbo hade Saab en period där man låg i framkant när det gäller motorteknik. Tanken var att denna svit skulle fortsätta under 90-talet då man utvecklade en motor med variabel kompression, en motor som GM senare lade ner. Att de inte har gjort några täta modellsläpp kan man beskylla GM´s filosofi med att bromsa sig framåt för, samt deras bristande förståelse för hur man konkurrerar på den europeiska marknaden. Ska man hävda sig i premiumsegmentet så gäller det att ligga i framkant, samt att ha något unikt att erbjuda. Genom att lansera bilar baserade på gamla generationer Opel-bilar gör man inte det.

Många frågar sig vad Spyker har att erbjuda som inte GM har. Svaret på denna fråga är i min mening vision. Man kan ha hur mycket resurser som helst. Saknar man en tydlig vision och insikt om vad kunden i det marknadssegment man vill hävda sig i vill ha så räcker inga resurser i världen.

Ok, det kanske kom ut fel. Saab har verkligen haft sina ljusa stunder, ingen tvekan om det. Men dessa har varit som... "utvecklare", inte biltillverkare.

Stora innovationer är en sak, bilen som helhet en annan. Även om Saabs modeller innehållit smarta prylar, har aldrig bilen som helhet legat i framkant. Vem vet, Saab skulle kanske sälja bilsystem vid sidan om som tex Bosch?

I övrigt håller jag med, enbart pengar gör inget framgångsrikt projekt. Tyvärr blir det inget men enbart vision heller, vilket verkar vara det (enda?) kortet Spyker sitter på smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

371 Inlägg
28 januari 2010
Rquired skrev:
Stora innovationer är en sak, bilen som helhet en annan. Även om Saabs modeller innehållit smarta prylar, har aldrig bilen som helhet legat i framkant.

Inte? wink
http://www.youtube.com/watch?v=krrO4BsF3Fk

4 001 Inlägg
28 januari 2010
NiV3Rt skrev:
Rquired skrev:
Stora innovationer är en sak, bilen som helhet en annan. Även om Saabs modeller innehållit smarta prylar, har aldrig bilen som helhet legat i framkant.

Inte? wink

1977 var det ja.

Om nu Saab vore så innovativt och bra så skulle dom inte lida av ekonomiska bekymmer och försäljningssiffror under 100k bilar om året sedan start.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

371 Inlägg
28 januari 2010
kolvas skrev:
NiV3Rt skrev:
Rquired skrev:

Inte? wink

1977 var det ja.

Om nu Saab vore så innovativt och bra så skulle dom inte lida av ekonomiska bekymmer och försäljningssiffror under 100k bilar om året sedan start.

Diskussionen gick kring påståendet att Saab aldrig legat i framkant så årtalet är helt irrelevant. Bilmarknaden präglas av en stor patriotism och den lilla hemmamarknad Saab har är inte direkt gynnsam om man säger så. Det samma gäller Volvo som skulle kunnat vara enormt mycket större ifall de hade haft en mer bastant hemmamarknad att vila på. Att en bra produkt inte är allt borde vi alla veta efter historien kring Betamax wink

2 924 Inlägg
28 januari 2010
kolvas skrev:
NiV3Rt skrev:
Rquired skrev:

Inte? wink

1977 var det ja.

Största orsaken till att det blivet så, är dess fd ägare GM som bromskloss.
Saabs utveckling har hängt i GM:s konservativa strypsnara i många år...

Har du spanat in konceptbilarna från Saab de senaste åren och dess detaljer & funktioner samt hört om deras recenssioner från mässor...?
Innovation e ju bara förnamnet...

Saabs nya affärsplan bygger på de innovationer de byggt om under senaste åren... inte från historien från 20-30 år tillbaka förutom den vilja att skapa Retro (med grön innovation).

~ Life is short, have FUN! ~

Hobby Fotograf
650 Inlägg
28 januari 2010
Jag tycker det va bra att inte saab la ner för dom anställda där. Men som bilmärke kan jag inte bry mig mindre faktiskt? Jag menar ett bil märke mer eller mindre + att det är saab. Men smaken är som baken, delad. Jag är inte så förtjust i saab men så har jag ju aldrig ägt en saab heller. Men allt som allt så är jag glad att nån köpte dom så dom inte la ner.

2 982 Inlägg
28 januari 2010
ProXem skrev:
Jag tycker det va bra att inte saab la ner för dom anställda där. Men som bilmärke kan jag inte bry mig mindre faktiskt? Jag menar ett bil märke mer eller mindre + att det är saab. Men smaken är som baken, delad. Jag är inte så förtjust i saab men så har jag ju aldrig ägt en saab heller. Men allt som allt så är jag glad att nån köpte dom så dom inte la ner.

håller med dig helt och hållet.

4 001 Inlägg
28 januari 2010
peegee skrev:
kolvas skrev:

1977 var det ja.

Har du spanat in konceptbilarna från Saab de senaste åren och dess detaljer & funktioner samt hört om deras recenssioner från mässor...?

Saabs nya affärsplan bygger på de innovationer de byggt om under senaste åren... inte från historien från 20-30 år tillbaka förutom den vilja att skapa Retro (med grön innovation).

nej, jag har helt ärligt inte tittat så mycket på koncept-bilarna, varken Saab eller nåt annat märke för konceptbilar intresserar mig inte, den teknik/design som finns på dessa brukar ALDRIG komma ut på marknaden, iaf. inte inom en rimlig framtid.

Fortfarande så är det LÅNG väg för Saab att gå för att få en ekonomisk stabilitet och de närmsta åren så är fortfarande Saab 9-5 en Insigna och 9-4X är väl Cadillac, så innan Saab har lanserat ett eget nytt modellprogram så ser iaf. inte jag deras egna innovativitet eller något som gör att dom ska få större marknadsandelar, ska dom dessutom som Victor Muller vill, konkurrera med MB/Audi/BMW så krävs ytterligare en hel del arbete/pengar för att attrahera denna kundgruppen så krävs det att företaget är stabilt.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
28 januari 2010
Gött för GM att bli av med det svarta hålet och dessutom få en rejäl slant, hur spyker ska driva saab däremot blir intressant eftersom dom redan har/haft ekonomiska problem och sedan lånar till att köpa ett bilmärke som går ännu sämre?

2 924 Inlägg
28 januari 2010
kolvas skrev:
peegee skrev:
kolvas skrev:
1977 var det ja.

nej, jag har helt ärligt inte tittat så mycket på koncept-bilarna, varken Saab eller nåt annat märke för konceptbilar intresserar mig inte, den teknik/design som finns på dessa brukar ALDRIG komma ut på marknaden, iaf. inte inom en rimlig framtid.

Fortfarande så är det LÅNG väg för Saab att gå för att få en ekonomisk stabilitet och de närmsta åren så är fortfarande Saab 9-5 en Insigna och 9-4X är väl Cadillac, så innan Saab har lanserat ett eget nytt modellprogram så ser iaf. inte jag deras egna innovativitet eller något som gör att dom ska få större marknadsandelar, ska dom dessutom som Victor Muller vill, konkurrera med MB/Audi/BMW så krävs ytterligare en hel del arbete/pengar för att attrahera denna kundgruppen så krävs det att företaget är stabilt.

Jo det kommer inte bli någon dans på rosor nu utan väldigt tuff tid att komma igen om det går vägen...

Men då ska du nog inte uttala dig om Saabs innovationer på det sättet om du inte ens granskat deras huvudsakliga visningar av dem (som alla biltillverkare gör).

Flera av detaljer i konceptbilarna finns idag och är på gång i seriebilarna och många kom aldrig fram pga GM.
Givetvis var flera detaljer inte tänkt att sättas i produktion utan bara som just kvitto på Innovation.

Dessutom så återfinns Saabs innovationer och funktioner i de flesta och sista årens GM bilar, t.ex Opel Insignia och nylanserade Opel Astra innehåller många komponenter och funktioner utvecklade av Saab-ingenjörer i Trollhättan, t.ex Infotainmant (Instrument, radio mm) Drivlinor, 4wd-systemen mm.

1 697 Inlägg
28 januari 2010
kolvas skrev:
peegee skrev:
kolvas skrev:

1977 var det ja.

är inte den baserad på tahoe?

2 924 Inlägg
28 januari 2010
Juvakka skrev:

Du tänker nog på nedlagda Saab 9-7X

1 697 Inlägg
28 januari 2010
peegee skrev:
Juvakka skrev:

Du tänker nog på nedlagda Saab 9-7X

never mind, det va nåt annat jag tänkte på tongue

1 228 Inlägg
28 januari 2010
Innan man uttalar sig bör man ha rejält med fakta på fötterna.

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar … vudnyheter

http://www.e24.se/business/verkstadsind … 823093.e24

Sen kan man ju fundera lite på alla dessa människor resonerar när de påstår att SAAB gått med förluster i 30 år. Till er vill jag bara säga, läs på lite om koncernredovisning, koncernfakturering samt hur koncerners organisationer är uppbyggda. Hade SAAB gått med miljarförluster år efter år så hade man lagt ner bolaget för länge sedan.

Sök