2707
Sök

100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

4 001 Inlägg
28 januari 2010
peegee skrev:
Jo det kommer inte bli någon dans på rosor nu utan väldigt tuff tid att komma igen om det går vägen...

Men då ska du nog inte uttala dig om Saabs innovationer på det sättet om du inte ens granskat deras huvudsakliga visningar av dem (som alla biltillverkare gör).

Flera av detaljer i konceptbilarna finns idag och är på gång i seriebilarna och många kom aldrig fram pga GM.
Givetvis var flera detaljer inte tänkt att sättas i produktion utan bara som just kvitto på Innovation.

Dessutom så återfinns Saabs innovationer och funktioner i de flesta och sista årens GM bilar, t.ex Opel Insignia och nylanserade Opel Astra innehåller många komponenter och funktioner utvecklade av Saab-ingenjörer i Trollhättan, t.ex Infotainmant (Instrument, radio mm) Drivlinor, 4wd-systemen mm.

de Saabarna jag kör/har kört har jag inte lagt märke till några speciella innovatia saker (förutom tändningslåset nere på golvet) om man jämför med andra bilar, så därför anser jag att jag kan uttala mig.

Många skyller allt på GM och dom har nog inte varit världens bästa ägare men utan dom hade Saab gått kk för 20 år sedan.
GM har säkert haft nyttan av Saab på något vis annars hade detta hänt för länge sedan.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

876 Inlägg
28 januari 2010
kolvas skrev:
peegee skrev:
Jo det kommer inte bli någon dans på rosor nu utan väldigt tuff tid att komma igen om det går vägen...

Men då ska du nog inte uttala dig om Saabs innovationer på det sättet om du inte ens granskat deras huvudsakliga visningar av dem (som alla biltillverkare gör).

Flera av detaljer i konceptbilarna finns idag och är på gång i seriebilarna och många kom aldrig fram pga GM.
Givetvis var flera detaljer inte tänkt att sättas i produktion utan bara som just kvitto på Innovation.

Dessutom så återfinns Saabs innovationer och funktioner i de flesta och sista årens GM bilar, t.ex Opel Insignia och nylanserade Opel Astra innehåller många komponenter och funktioner utvecklade av Saab-ingenjörer i Trollhättan, t.ex Infotainmant (Instrument, radio mm) Drivlinor, 4wd-systemen mm.

de Saabarna jag kör/har kört har jag inte lagt märke till några speciella innovatia saker (förutom tändningslåset nere på golvet) om man jämför med andra bilar, så därför anser jag att jag kan uttala mig.

Många skyller allt på GM och dom har nog inte varit världens bästa ägare men utan dom hade Saab gått kk för 20 år sedan.
GM har säkert haft nyttan av Saab på något vis annars hade detta hänt för länge sedan.

Man vet ju inte heller om GM hade gjort sig av med Saab nu om det inte vore för att det var ett krav från amerikanska regeringen, annars hade inte GM fått något stöd om dem inte gjorde av med en del märken. Tror det va Saab, Opel från början, Pontiac, Saturn och Hummer.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 januari 2010
NiV3Rt skrev:
Rquired skrev:
Stora innovationer är en sak, bilen som helhet en annan. Även om Saabs modeller innehållit smarta prylar, har aldrig bilen som helhet legat i framkant.

Inte? wink
http://www.youtube.com/watch?v=krrO4BsF3Fk

Utmärkt exempel på vad jag menar, visst den har bra prestanda men bilen i övrigt var omodern och kunde utan tvivel dyka ner i diket om man inte var beredd vid gaspådrag. Fråga Saab-museet vad som hände en av deras 99 turbo och en polsk motorjournalist för ett par år sedan...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 januari 2010
NiV3Rt skrev:
Rquired skrev:
Stora innovationer är en sak, bilen som helhet en annan. Även om Saabs modeller innehållit smarta prylar, har aldrig bilen som helhet legat i framkant.

Inte? wink

Med den här videon vill du påvisa att Saab nådde sin höjdpunkt för 33 år sen? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

371 Inlägg
28 januari 2010
Rquired skrev:
NiV3Rt skrev:
Rquired skrev:

Inte? wink

Utmärkt exempel på vad jag menar, visst den har bra prestanda men bilen i övrigt var omodern och kunde utan tvivel dyka ner i diket om man inte var beredd vid gaspådrag. Fråga Saab-museet vad som hände en av deras 99 turbo och en polsk motorjournalist för ett par år sedan...

Att köra den typen av bil och inte vara beredd på ett gaspådrag som man reglerar med sin högerfot låter ju inte helt bright. Det är som att sätta en kvinna bakom ratten på en Koenigsegg. Alla vet vi hur detta slutar, men jag tror inte att någon är beredd att avfärda det som en skitbil för det wink
På tal om köregenskaper så fick bmw se sig slagna även i kontestet. Tur att det inte gjordes ett test på den beryktade ringen wink

TurbOla skrev:
NiV3Rt skrev:
Rquired skrev:

Inte? wink

Med den här videon vill du påvisa att Saab nådde sin höjdpunkt för 33 år sen? wink

Absolut! Vilket årtal är du beredd att säga att tillverkaren av din bil nådde sin höjdpunkt?

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 januari 2010
Rquired skrev:

Vi får hoppas att den Polske motorjournalisten var försäkrad låter det som?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
28 januari 2010
NiV3Rt skrev:
Rquired skrev:
NiV3Rt skrev:
Rquired skrev:

Inte? wink

Att köra den typen av bil och inte vara beredd på ett gaspådrag som man reglerar med sin högerfot låter ju inte helt bright. Det är som att sätta en kvinna bakom ratten på en Koenigsegg. Alla vet vi hur detta slutar, men jag tror inte att någon är beredd att avfärda det som en skitbil för det wink
På tal om köregenskaper så fick bmw se sig slagna även i kontestet. Tur att det inte gjordes ett test på den beryktade ringen wink

TurbOla skrev:

Absolut! Vilket årtal är du beredd att säga att tillverkaren av din bil nådde sin höjdpunkt?

Typ varje år sen 1987

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 januari 2010
caromania skrev:
Rquired skrev:

Tror inte det var pengarna som var "problemet" för Saab-museet faktiskt hmm

NiV3Rt skrev:
Rquired skrev:

För det första är det en reklamfilm där Saab utan tvivel sätts i fokus på mer än ett vis, men visst vi kör väl vidare på detta klipp (och så tar vi en Bmw reklamfilm sedan wink )

1. Slagna? Tycker inte det verkar vara så stor skillnad, Saab går visserligen i mål först men så är där en raksträcka (6:17-6:24) mitt i slalombanan också. Konstigt, kan det vara för att få den bevisligen snabbare Saaben i bättre dager? Nae, så skulle dom aldrig göra roll

2. Det är en stor tung 5a kontra lilla 99, plocka in en E30 eller E21 så är det åtminstone rätt modeller som jämförs.

Kollar man noga tycker jag faktiskt BMWn är något före Saaben ur slalombanan innan raksträckan (6:18), inte illa med tanke på att den är ett nummer större.
Senast redigerat av Rquired (28 januari 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 januari 2010
Elda skrev:
Rquired skrev:
caromania skrev:

Tror inte det var pengarna som var "problemet" för Saab-museet faktiskt hmm

There are certain things in life money simply Cannot buy.

Precis, som tex. bilar i ett unikt orginalskick. Oavsett om det står DKW eller Ferrari på motorhuven...

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 januari 2010
NiV3Rt skrev:

Volvo har haft många "toppar" med hög bilförsäljning och bra år och så, men jag tror inte höjdpunkten är nådd än.

PV 444, 544, Amazon, 240-serien, och 850-serien är bra exempel på höjdpunkter.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

12 086 Inlägg
28 januari 2010
Vem fan är Spyker?

956 Inlägg
28 januari 2010
JapMax skrev:
Vem fan är Spyker?

Det är en liten gubbe på ungefär 1,30 cm från Australien som härstammar från Aboriginerna men som utvandrat till Sofia för att livnära sig på att sälja glass på stranden till turister.
Hans årsinkomst 2009 var 58 889 SEK.

huh?
10 427 Inlägg
28 januari 2010
JapMax skrev:
Vem fan är Spyker?

Tror det är nån lirare som gick i konkurs 1929 redan wink
Men sedan kom tillbaka 1999.

Lite fränt att de har köpt rätten till ett varumärke och återanvänt det,
ungefär samma som jag fantiserade lite om tidigare i tråden som även
kunde gälla Saab. Dvs låta varumärket vila i några år och sen starta upp igen.
Men nu blir det full fart framåt istället! smile

8 894 Inlägg
31 januari 2010
Att bara infoga en länkar tillför inget i tråden.
Bifoga en länk + en egen kommentar är helt Ok

Tråden rensad

Fotograf på tierpidag.se

4 001 Inlägg
1 februari 2010
kolvas skrev:
lindell90 skrev:
kolvas skrev:
men jag är fortfarande skeptisk till att affären är klar, enligt GM:s pressrelease så är det "binding agreement on the purchase of Saab Automobile AB", vilket innebär att det är samma läge som CvK Group var i när dom hoppade av affären.

på nyheterna innan så förstod jag det som att det är bindande. Dem kan inte dra sig ur nu.

det vill framställas på det viset men det är i samma läge som CvK Group om jag förstått det hela rätt, EIB-lånet måste godkännas (det var gjort innan dom hoppade av) och sedan ska alla detaljer finslipas så det är LÅNG väg kvar men nu ser dom ju ljuset i tunneln, bara hoppas att det inte är ett mötande tåg.

får väl citera mig själv med att säga att Saab-köpet är långt ifrån klart, jag har i minnet att det saknades under 1 miljard kr för CvK-Group när dom hoppade av och att dom då redan hade lånelöfte från EIB vilket Spyker inte har ännu

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A … onId=Ettan

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

956 Inlägg
1 februari 2010
kolvas skrev:
kolvas skrev:
lindell90 skrev:

på nyheterna innan så förstod jag det som att det är bindande. Dem kan inte dra sig ur nu.

det vill framställas på det viset men det är i samma läge som CvK Group om jag förstått det hela rätt, EIB-lånet måste godkännas (det var gjort innan dom hoppade av) och sedan ska alla detaljer finslipas så det är LÅNG väg kvar men nu ser dom ju ljuset i tunneln, bara hoppas att det inte är ett mötande tåg.

får väl citera mig själv med att säga att Saab-köpet är långt ifrån klart, jag har i minnet att det saknades under 1 miljard kr för CvK-Group när dom hoppade av och att dom då redan hade lånelöfte från EIB vilket Spyker inte har ännu

Gött, hoppas det inte går igenom då så du blir riktigt glad!

4 001 Inlägg
1 februari 2010
Glader9991 skrev:
kolvas skrev:
kolvas skrev:

njae, glad skulle jag bli om jag såg en framtid för Saab, vilket jag inte gör med Spyker, hur ska man ha råd med nya modeller när man måste låna sig till mer än 90% av köpesumman och när finansiärerna inte verkar finnas.

Med det upplägget som är nu så ser det ut som om det kan gå några få år sedan är alla pengar slut och Saab är tillbaka på ruta 1 och vi har ett lån till EIB på 4 miljarder.

Om dom nu har en så bra affärsplan så varför har den eller delar av den inte presenterats i media?

2 924 Inlägg
1 februari 2010
kolvas skrev:
Glader9991 skrev:
kolvas skrev:

njae, glad skulle jag bli om jag såg en framtid för Saab, vilket jag inte gör med Spyker, hur ska man ha råd med nya modeller när man måste låna sig till mer än 90% av köpesumman och när finansiärerna inte verkar finnas.

Med det upplägget som är nu så ser det ut som om det kan gå några få år sedan är alla pengar slut och Saab är tillbaka på ruta 1 och vi har ett lån till EIB på 4 miljarder.

Om dom nu har en så bra affärsplan så varför har den eller delar av den inte presenterats i media?

Flera av de saker du efterfrågar har det stått svar på i media flera gånger om... men jag är övertygad om att det inte hjälper vad det står eller någon förklarar, för det märks så tydligt att du ignorerar allt positivt om Saab pga att du har bestämt dig att Saab är skit wink

~ Life is short, have FUN! ~

Sök