Aero T16 skrev:
Staten lär ju få betala något som godkänt lånet till spyker om Spyker är ett så oseriöst företag som media skriver. Om hälften av det som media skriver om Spyker är sant så ser det ju inte så bra ut.
Hmm, Staten/Riksgälden har gått in som lånegaranti till EiB som lånar ut pengarna, så vad skulle Staten få betala menar du?

Om SAAB läggs ned får Staten astronomiska kostnader i form av arbetslöshetsersättningar, nedläggningar i underleverantörsleden, minskade sociala avgifter etc.etc.
Varför är detta så svårt att förstå. Varje försök att rädda SAAB är ett nollsummespel för Sverige om det går åt skogen. Men skulle det lyckas så är det oerhört positivt för de anställda, för Västra Sverige för svensk bilindustri och för hela samhället.
Att många ifrågasätter Spyker och deras finanser är lite komiskt då de inte alls avspeglar en uppstart av en ny biltillverkning från grunden... Det kostar otroligt mycket pengar initialt att få fram modeller och framförallt marknadsföra sig på ett sätt som lockar denna kundgrupp! Spyker har bara funnits i ca 10 år...
Skillnad mot Ferrari, lambo osv som funnits i 100 år och var med och skapade marknaden....man måste ge det tid att sätta sig.
Wanegardh skrev:
Det är ingen som har köpt SAAB än.
Och det verkar inte bli nån eftersom Spyker saknar drygt en miljard.
Fel, det är ju tvärtom att det mesta är ju klart med köpet om du hänger med lite bättre...
Spyker saknar inte en miljard till köpet, de saknar 175 miljoner som de behöver ha fram inom 6 månader, vilket de själva inte sagt är några problem.
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?s … 3%5C369595Annars finns ju detta som back-up lösning;
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?s … tornyheter