100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

Moparboy440
18 december 2009 · 4 682 Inlägg

Det är ju ett mirakel att saab har överlevt så länge som det har gjort, ja menar dom har ju inte gjort vinst på över 20år. Jag sörjer inte, men det är ju dock aldrig roligt då ett blimärke går under.
En bra sak är i.a.f. att man inte behöver se dom där pinsamma "born from jets" reklarmerna nåmer tongue .
Nyheten finns förresten redan uppe på wikipedia yikes : http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab .

Slayerkiller
18 december 2009 · 109 Inlägg

Tråkigt besked. Men om det hade varit Volvo istället hade jag börjat gråta. Volvo gör dock inte lika snygga bilar idag som för några år sen. Volvo 850 och S70 är dom snyggaste Volvo's som har gjorts. 240 och 740 är dock en skam för Volvo. Eller är egentligen bra bilar som håller länge, men dom har fått ett dåligt rykte. Tacka alla bonneraggare som har en bas i bagaget och en fjortis i framsätet för det.

När det gäller Saab är 9-3:an från 2003 och uppåt dom snyggaste Saab har gjort. Va väldigt nära att köpa en sådan, men det blev tyskt istället smile

Senast redigerat av Slayerkiller (18 december 2009)

Audi S3 "Sportback" (2009)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
18 december 2009 · 1 874 Inlägg

Trist med tanke på alla jobb som går förlorade. Men vad gäller märket generellt så är det ju inte så att GM inte har tänkt igenom sitt beslut. Det var omöjligt att rädda Saab. Det har gått dåligt hur länge som helst och deras "sortiment" har aldrig varit det bästa/största. Enda sedan den ekonomiska krisen drog igång så har jag personligen trott att det skulle bli problem med Saab i framtiden...

Cromeaholic
18 december 2009 · 74 Inlägg

Detta är skamligt ._.'

Fritidsutforskare på heltid
patrik89
18 december 2009 ·

Slayerkiller skrev:
Tråkigt besked. Men om det hade varit Volvo istället hade jag börjat gråta. Volvo gör dock inte lika snygga bilar idag som för några år sen. Volvo 850 och S70 är dom snyggaste Volvo's som har gjorts. 240 och 740 är dock en skam för Volvo. Eller är egentligen bra bilar som håller länge, men dom har fått ett dåligt rykte. Tacka alla bonneraggare som har en bas i bagaget och en fjortis i framsätet för det.

När det gäller Saab är 9-3:an från 2003 och uppåt dom snyggaste Saab har gjort. Va väldigt nära att köpa en sådan, men det blev tyskt istället smile

hahahaha jag håller med som 740 ägare, enda man ser är  bonneraggare med  risiga 740is med mycket riktigt en fjortis i framsätet som skriker efter uppmärksamhet. Dock håller jag inte med om att 240/740 är en skam/misslyckad bil. tongue

Senast redigerat av patrik89 (18 december 2009)

lindell90
18 december 2009 · 876 Inlägg

Rquired skrev:

master_- skrev:

Rquired skrev:

Upplevd kvalitet har jag aldrig sett som Saabs problem, utan jag tror snarare att det beror på att 9-5 kom 1997. Det fungerade kanske att dra ut på modellerna för 30år sedan, men idag byts modellerna ut med en 7 års mellanrum.

För tidigt? Det tål att diskuteras, men det är den takten kunderna vant sig vid.

Att försöka sälja en 13år gammal modell när konkurrenterna är 7-10år färskare fungerar inte. Hur mycket modernare är inte Volvo S80? Bmw 5-serie är inne på sin tredje modell under 9-5s livstid (E39 1996 - E60 - F10 presenterad 2009). Detsamma gäller Mercedes E-klass, bilar som Saab mer eller mindre påstods konkurrera med.

Även om man går över till billigare bilar gäller det samma, Maxda 6, Peugeot 407 etc. Även detta avsevärt modernare konstruktioner än Saabs bilar.

9-3ss stod inför en annan situation, den är modernare. Men tänk efter, den är 8år gammal och borde alltså bytas ut. Jag tvivlar starkt på att Saab hade planerat någon ersättare i år, utan skulle dra ut på även denna modell ett par år till.

Takten inom bilindustrin var helt enkelt för hög för Saab, men det betyder inte att bilarna var dåliga. Men bara för att en modell var bra betyder det inte att det inte finns bättre.

Stämmer säkert mycket det du skriver, tvivlar jag inte på, då du är en av få här på garaget som skriver vettiga svar här i forumet:P

okej saab har sålt "äldre" modeller än vad tiden har varit igentligen, eller som du säger dom har inte bytt ut modellerna, Men varför har det blivit så? varför har inte saab kunat hänga med i bil marknaden, varför har inte dom bytt modeller efter 7år? finns många ? i allt kring saab tycker jag, tyvärr..

Hade gärna sätt saab i 70år till, fast jag inte har ägt någon som allas, men känns fortfarannde lite som en svensk ikon

Sen att jämföra saab med mazda eller peugeot nja det vet i tusan, då tycker jag nog saab stor högra:P
Men det är ju jag det, en av miljonerna på denna jord.

Menade inget illa, men tycker faktiskt att många av Peugeot, Mazda etc modeller höll samma nivå som Saab. Kanske inte på prestigestegen, men i praktiken.

Däremot ställer du en hel del bra frågor, förmodligen bara något som nuvarande och tidigare Saab-ledningar kan svara på.

jag kan svara på en del av hans frågor.
I Februari gjorde jag å en klasskompis att arbete om Saab och intervjuade då en på utvecklingsavdelningen. Han sa att dem var hårt hållna av GM och dem förstår inte vad Saab-kunderna vill ha. Hade Bob Lutz fått bestämma så hade en ny 9-5 kommit för ett par år sen men då varit en Holden med V8 och bakhjulsdrift. Inte mycket Saab över det.

Sen att Saab påstås konkurrera med MB, BMW stämmer inte enligt han vi intervjuade men media gör ju som dem vill och vinklar det som passar dem. Han sa att dem har inte samma resurser som MB och BMW och försöker inte konkurrera med dem men vara ett billigare alternativ.

Sen om nedläggning så tycker jag det är mycket tråkigt men kan fortfarande inte förstå varför inte Merbanco fick köpa Saab. Kapitalstarka, vänt krisdrabbade företag förut (Valmet eller Valtra) samt att företagsledningen är Saab-entusiaster. Vad skulle kunna vara fel med det?
Är GM så fruktansvärt rädda för konkurrens att man hellre lägger ned företaget än låter en ny ägare kunna bygga upp Saab till ett starkt vinstgående märke? Jag tror lite på det för där fans fler kapitalstarka spekulanter som dem sållade bort.

-stoffe-
18 december 2009 · 1 271 Inlägg

tycker "Sverige" kunde lagt pengarna som dom ska lägga på det nya stadiumet i Stockholm på saab istället jag vill väll inte att min skatte pengar ska gå till en jä**a fotbolls arena häller.

lillrackarn
18 december 2009 · 130 Inlägg

-stoffe- skrev:
tycker "Sverige" kunde lagt pengarna som dom ska lägga på det nya stadiumet i Stockholm på saab istället jag vill väll inte att min skatte pengar ska gå till en jä**a fotbolls arena häller.

Men varför kasta pengarna i sjön istället för en fotbollsstadium?

Okej, dom anställda har jobb ett till tag. Men staten kommer förlora på det hela! och det går ju inte!

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
18 december 2009 · 946 Inlägg

-stoffe- skrev:
tycker "Sverige" kunde lagt pengarna som dom ska lägga på det nya stadiumet i Stockholm på saab istället jag vill väll inte att min skatte pengar ska gå till en jä**a fotbolls arena häller.

Inte säker på att jag vill att mina skattepengar ska gå till en blödande bilindustri, trots att man vill att landets industrier ska må väl. Kan inte Detroit (bilens födelsestad) hålla Saab levande kan nog inte svenska staten göra det heller tyvärr... hmm

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
lindell90
18 december 2009 · 876 Inlägg

-stoffe- skrev:
tycker "Sverige" kunde lagt pengarna som dom ska lägga på det nya stadiumet i Stockholm på saab istället jag vill väll inte att min skatte pengar ska gå till en jä**a fotbolls arena häller.

nej, det finns mycket annat som en själv tycker är onödigt. Här i Kristianstad bygger dem arena för handboll som kostar bra många miljoner som många är emot. Men så är det. Jag tycker dock inte att pengarna skulle gått till Saab istället även om jag gillar Saab oerhört mycket. Förstår dock inte, som jag nämnde i mitt tidigare inlägg varför Merbanco inte fick köpa.

NiWi Hojstyling.se
18 december 2009 · 72 Inlägg

Regeringen kunde ju gjort lite bättre ifrån sig i mina ögon...

Förlust från start hit o dit. Fina och säkra bilar gjorde dem iallafall!

Prisras? Nja, inte så länge det finns reservdelar. Bara till att skita i att sälja till fegisar, sitta på bilarna, hålla dem i skick och vänta tills det vänder. smile

Tråkigt för anställda och Trollhättan och hela Trestad!

Ellertz skrev:
Sätt dig i en 9-5 från 98 och sen i en från 2008.... Exakt samma bil! De är för mycket plast, för mycket små missljud och glapp i styrningen för att få kosta dom pengarna dom gör! 9-3 an känns som en helt annan biltillverkade gjort dom..

Detta vill jag höra en mer utvecklad version av, tack smile

Senast redigerat av NiWi (18 december 2009)

Saab 9-5 2.0T "Trionic 5.9" (1999)
niclas_swe bitter besserwisser
18 december 2009 · 644 Inlägg

NiWi skrev:
Regeringen kunde ju gjort lite bättre ifrån sig i mina ögon...

Och vad skulle det vara?

Senast redigerat av niclas_swe (18 december 2009)

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
enpatte
18 december 2009 · 498 Inlägg

Vi skriver detta igen.....
Stora industristöd funkar ej!
Det har testats flera ggr förr runt om i världen utan att lyckats.
I Sverige var det den blödande teko-industrin och den lika blödande varvsindustrin som fick miljardbelopp i stöd.
Vad hände.......de kunde fortsätta att blöda pengar i kanske ett år extra för att sedan läggas ner i vilket fall.
Det handlade om miljarder i skattemedel som kunnat användas till vård, skola och omsorg som ist kastades i sjön.

Ett företag måste vara bärkraftigt(dra in pengar) långsiktigt annars har det inget existensberättigande, då kan dess resurser användas till en verksamhet som är vinstgivande ist.

Allt detta vet givetvis både regering och oppositionen om, regering har gjort rätt genom att inte slänga bort VÅRA pengar.
Oppositionen kommer nu trots bättre vetande försöka smutskasta regeringen för att vinna billiga poäng hos dem som inte förstår bättre.

Sedan finns det ett arv och ett sentimentalt värde i Saab men det är en helt annan sak, det går inte att leva på.

Blomman29 SAAB Entusiast
18 december 2009 · 162 Inlägg

Braather skrev:

Niklas1987 skrev:
Har aldrig gillat Saab, men ändå så känns det tungt att det ska läggas ner sad
Inte bara för att många blir arbetslösa utan för att ett klassiskt bilmärke går i graven, vilket är riktigt synd.

Alla bilmärken har alltid en skara människor som älskar bilen för vad den är, hur många gick inte i taket när GM offentlig gjorde att Oldsmobile skulle läggas ner, dålig försäljning och ekonomiska förluster även där precis som för Saab.

Men Saab Automobile kommer hänga med oss länge så länge det finns entusiaster som vårdar å sköter om bilen som dem älskar.

Så vila i frid Saab Automobile, hatad, älskad och och för vissa en vän för livet.

Väldigt fint och väl skrivet!

Håller med SAAB kommer aldrig Dö - helt så länge vi SAAB älskare vårdar minnet!!!tongue
Gör det till en gest och tuta och blinka på de SAABar som lever vidare i framtiden!!!'

Ska bli skoj att ta hand om dessa gamla vänner SAAB till bilar!!! Hade tyvärr aldrig haft råd att köpa en helt ny!!! Men ska ta hand om dem jag kommer över, och välkommen till mitt framtida SAAB museéum!!!hmm

En stor SAAB lover!!! Hälsar er alla!!!

Hoppas det löser sig för alla SAAB familjer som jobbat på SAAB!!! Har ju själv jobbat där och lider med er!!!sadhmm
Men all löser sig säger de ju, lycka till!!!smile

Senast redigerat av Blomman29 (18 december 2009)

master_-
19 december 2009 · 730 Inlägg

lindell90 skrev:

Rquired skrev:

master_- skrev:

Stämmer säkert mycket det du skriver, tvivlar jag inte på, då du är en av få här på garaget som skriver vettiga svar här i forumet:P

okej saab har sålt "äldre" modeller än vad tiden har varit igentligen, eller som du säger dom har inte bytt ut modellerna, Men varför har det blivit så? varför har inte saab kunat hänga med i bil marknaden, varför har inte dom bytt modeller efter 7år? finns många ? i allt kring saab tycker jag, tyvärr..

Hade gärna sätt saab i 70år till, fast jag inte har ägt någon som allas, men känns fortfarannde lite som en svensk ikon

Sen att jämföra saab med mazda eller peugeot nja det vet i tusan, då tycker jag nog saab stor högra:P
Men det är ju jag det, en av miljonerna på denna jord.

Menade inget illa, men tycker faktiskt att många av Peugeot, Mazda etc modeller höll samma nivå som Saab. Kanske inte på prestigestegen, men i praktiken.

Däremot ställer du en hel del bra frågor, förmodligen bara något som nuvarande och tidigare Saab-ledningar kan svara på.

jag kan svara på en del av hans frågor.
I Februari gjorde jag å en klasskompis att arbete om Saab och intervjuade då en på utvecklingsavdelningen. Han sa att dem var hårt hållna av GM och dem förstår inte vad Saab-kunderna vill ha. Hade Bob Lutz fått bestämma så hade en ny 9-5 kommit för ett par år sen men då varit en Holden med V8 och bakhjulsdrift. Inte mycket Saab över det.

Sen att Saab påstås konkurrera med MB, BMW stämmer inte enligt han vi intervjuade men media gör ju som dem vill och vinklar det som passar dem. Han sa att dem har inte samma resurser som MB och BMW och försöker inte konkurrera med dem men vara ett billigare alternativ.

Sen om nedläggning så tycker jag det är mycket tråkigt men kan fortfarande inte förstå varför inte Merbanco fick köpa Saab. Kapitalstarka, vänt krisdrabbade företag förut (Valmet eller Valtra) samt att företagsledningen är Saab-entusiaster. Vad skulle kunna vara fel med det?
Är GM så fruktansvärt rädda för konkurrens att man hellre lägger ned företaget än låter en ny ägare kunna bygga upp Saab till ett starkt vinstgående märke? Jag tror lite på det för där fans fler kapitalstarka spekulanter som dem sållade bort.

Intressant! Men varför har det blivit så att GM har velat hålla saab som dom är?
Du säger en holden v8 och bakhulsdrift, låter intresant men hur intressant för marknaden?
vad hade igentligen varit bäst för saab? sattsat på utseende, motor inredning? va har saab "GM" gjort för fel, verkar inte vara så många som kan svara på vad det..

jag hade helllre velat veta vad som gått fel istället, vad folk "tror" gått fel, och varför dom förlorat så mycket pengar i så många år?..

Och hur har det gått runt med så mycket förlust år efter år? vem har skjutit in pengar?

NiWi Hojstyling.se
19 december 2009 · 72 Inlägg

niclas_swe skrev:

NiWi skrev:
Regeringen kunde ju gjort lite bättre ifrån sig i mina ögon...

Och vad skulle det vara?

Mer för att rädda 10 000 jobb! Mer för att rädda den svenska industrin!
De kunde gjort mer redan från början för att få folk att välja de gröna sorters bilarna, och kanske vad vet jag räddat SAAB?
De hade/har nya modeller som jag tror mycket på! Med blickarna framåt tror jag det hade kunnat gå med nöd och näppe.

Men visst de har varit ganska duktiga ändå...
Hoppas nu att de tar tag i de drabbade på ett bra sätt!

De sprider ju miljarder runt sig på jobbcoacher som klappar folk i ryggen, så varför inte?

Senast redigerat av NiWi (19 december 2009)

Saab 9-5 2.0T "Trionic 5.9" (1999)
OphanWitehall
19 december 2009 · 1 335 Inlägg

Va ska vi nu köra på folkrace banan? sad

Friberg-Lundin
19 december 2009 · 57 Inlägg

Är bara och beklaga situationen för alla som nyss fått veta såhär till jul att de inom en snar framtid kommer vara arbetslösa.
Förjävligt.

OskarLB
19 december 2009 · 82 Inlägg

Har inte direkt fattat vad som hände, skulle inte en rysk mång miljardär köpa Saab?

Hamilton
19 december 2009 · 8 864 Inlägg

Dave_C70 skrev:

-stoffe- skrev:
tycker "Sverige" kunde lagt pengarna som dom ska lägga på det nya stadiumet i Stockholm på saab istället jag vill väll inte att min skatte pengar ska gå till en jä**a fotbolls arena häller.

Inte säker på att jag vill att mina skattepengar ska gå till en blödande bilindustri, trots att man vill att landets industrier ska må väl. Kan inte Detroit (bilens födelsestad) hålla Saab levande kan nog inte svenska staten göra det heller tyvärr... hmm

men nästan 700miljader till bankerna är ok?, inte en spänn går tillbaka till skattebetalarna roll

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang