100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

Berg Berg
19 december 2009 · 424 Inlägg

Maud Olofsson.. AVGÅ FÖR FAN! Du är ju helt värdelös på att du rör vid!

Hoppas något svenskt bolag/koncorium köper varumärket saab nu, och börjar bygga bilar igen någon gång i framtiden!

Saab 9-3 "Viggen" "Second Edition" (1999)
Saab 9-3 Aero Griffin XWD "fresh as fuck" (2012)
kwansa Hmm, vet inte?
19 december 2009 · 1 775 Inlägg

OskarLB skrev:
Har inte direkt fattat vad som hände, skulle inte en rysk mång miljardär köpa Saab?

GM hade nog inte förtroende för honom, det var nog lite halv mafiapengar över det hela.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
9Femma
19 december 2009 · 342 Inlägg

Elda skrev:
GM har ägt saab sen 1991. innan dess gick det inte så dåligt.

Mjae ... Detta är väl inte helt sant?
Saab har varit beroende av en samarbetspartner sedan tidigt 80-tal.
De saknade helt finanser för att på egen väg utveckla modell 9000, vilket istället blev ett samarbete med Fiat, Lancia och Alfa.

Och unionen med lastbilstillverkaren Scania låg mer i Saabs intresse än Scanias ... Scania var till och med de som propsade på att bryta denna union, vilket också till slut skedde.

Därtill var ägarbilden kring Saab minst lika osäker under tidigt 90-tal i det skede GM gick in som delägare (vilket de inledde med innan de till slut köpte upp hela Saab).
GM:s delägarskap blev ett faktum nära nog i samma akuta skede som Saab befann sig i när Koenigsegg kom in i bilden denna gång. Det var lika akut då och extremt få tillverkare som visade intresse att bli delägare i eller köpa upp företaget helt.

Don't get me wrong.
Jag är själv Saab-entusiast och jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att GM tagit detta beslut.
Samtidigt är det inte överraskande på något sätt.

Saab hade för många saker att brottas med nu och i princip en enda livlina: Nya Saab 9-5.
Visst fanns även en ny 9-3 i det närmaste lanseringsklar, men Saab hade behövt ett betydligt mer omfattande modellprogram än så för att vara fullt konkurrenskraftig på dagens marknad.
Och ekvationen utveckla helt nya modeller kontra den låga försäljningsvolymen som företaget visat upp på senare år går inte ens i närheten av ihop.

Det största problemet var dock inte det alltför smala modellprogrammet och en rådande låg försäljning, utan det allt mer sviktande förtroendet hos allmänheten världen över till företaget. Varunamnet Saab har ju tagit extremt grov skada efter alla dessa turer och (fram tills nu) osäkerhet kring företagets framtid.
En osäkerhet som inte en ny ägare kunnat vända på, då de enda slutgiltiga kandidaterna väckt mer frågetecken än utropstecken.

På 90-talet, när GM steg in som delägare i sista stund, andades alla ut. GM är GM. Globalt välkänd multimärkeskoncern med många fabrikat med ännu fler modeller under sina vingar.
Men Koenigsegg eller Spyker Cars? Två extrema nischtillverkare som helt saknar erfarenhet av att sköta en så stor koncern som Saab faktiskt är? Och därtill med finansiärer bakom sig som även de väcker ännu fler frågetecken?
Vilket förtroende inger det?

Det är väldigt trist och jag känner verkligen med alla anställda på Saab. Det är en tung och mörk dag.
Men detta kommer tyvärr inte som någon blixt från klarblå himmel.
Saab har stått med ena foten i graven under ett par år allaredan.

Senast redigerat av 9Femma (19 december 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Drfrasse Trabant und Saab Uber alles:) 14
19 december 2009 · 1 035 Inlägg

hon sa att dem kunde bygga vindkraft istället :S avgå Maud olofsoson !

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14
Saab 9000 cse 2.3T a50 "Fidelli" (1998)
Mazda 323 GLC "Kadaffi rwd" (1979)
Trabant 1.1 "Sportcombi Trabi" (1990)
lelleal
19 december 2009 · 1 150 Inlägg

jätte tråkigt detta som har hänt inte skojj alls så fina bilar som tillverkats under åren !
sen dessa som kör volvo och klagar på att 95 sett samma ut i 10 år känns inte dugg plastig lite lyxigare  och bättre bra väghållning med  tillskillnad från andra märken!sen att volvo har kört samma kaross modell från 1966-1999 145 till första v70 modellen 43 år tkr ja är starkt jobbat roll
http://www.geting.se/image.php/209863-693211_zuoiko.jpg

Senast redigerat av lelleal (19 december 2009)

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
enpatte
19 december 2009 · 498 Inlägg

Hamilton skrev:

Dave_C70 skrev:

-stoffe- skrev:
tycker "Sverige" kunde lagt pengarna som dom ska lägga på det nya stadiumet i Stockholm på saab istället jag vill väll inte att min skatte pengar ska gå till en jä**a fotbolls arena häller.

Inte säker på att jag vill att mina skattepengar ska gå till en blödande bilindustri, trots att man vill att landets industrier ska må väl. Kan inte Detroit (bilens födelsestad) hålla Saab levande kan nog inte svenska staten göra det heller tyvärr... hmm

men nästan 700miljader till bankerna är ok?, inte en spänn går tillbaka till skattebetalarna roll

Samhället kollapsar inte för att saab konkar men om bankerna inte har likvida medel och några konkar då får vi alla börja äta barkbröd i hyddan i skogen igen...inte kanske riktigt så illa men illa.

Sedan har det aldrig gets några pengar till bankerna det har lånats ut pengar billigt mot säkerhet .

Muttley
19 december 2009 ·

Hamilton skrev:

Dave_C70 skrev:

-stoffe- skrev:
tycker "Sverige" kunde lagt pengarna som dom ska lägga på det nya stadiumet i Stockholm på saab istället jag vill väll inte att min skatte pengar ska gå till en jä**a fotbolls arena häller.

Inte säker på att jag vill att mina skattepengar ska gå till en blödande bilindustri, trots att man vill att landets industrier ska må väl. Kan inte Detroit (bilens födelsestad) hålla Saab levande kan nog inte svenska staten göra det heller tyvärr... hmm

men nästan 700miljader till bankerna är ok?, inte en spänn går tillbaka till skattebetalarna roll

skulle vi slänga pengar på något som hade dött ut om 10-20 år ändå ? Är enbart att sätta nödlösning på nödlösning.
Inga skattepengar alls åt bilbranschen alls tycker jag.
synd om de som blir av med jobben, men vad fasen ska man göra åt de ?. världen vänder hela tiden.

niclas_swe bitter besserwisser
19 december 2009 · 644 Inlägg

NiWi skrev:

niclas_swe skrev:

NiWi skrev:
Regeringen kunde ju gjort lite bättre ifrån sig i mina ögon...

Och vad skulle det vara?

Mer för att rädda 10 000 jobb! Mer för att rädda den svenska industrin!
De kunde gjort mer redan från början för att få folk att välja de gröna sorters bilarna, och kanske vad vet jag räddat SAAB?
De hade/har nya modeller som jag tror mycket på! Med blickarna framåt tror jag det hade kunnat gå med nöd och näppe.

Men visst de har varit ganska duktiga ändå...
Hoppas nu att de tar tag i de drabbade på ett bra sätt!

De sprider ju miljarder runt sig på jobbcoacher som klappar folk i ryggen, så varför inte?

Och pengarna ska komma ifrån? Jag är inte beredd att betala för något som inte fungerar.
Varför sälja saker som vi inte själva vill ha? varför ska vi plöja ner miljarder i något som inte har fungerat på 2 decennier.. det finns inga argument som är goda nog för att regeringen ska gå in och stödköpa SAAB. Hävdar man det så bevisar man mer sin totala okunnighet hur ekonomi på allt ifrån hushålls till internationella plan fungerar.

Grundkurs: Supply and Demand - Tillgång och Efterfrågan. Efterfrågan av en produkt skall mötas mot tillgången. Görs inte detta så är det inte hållbart. Efterfrågan av produkten, i detta fallet, mötte inte tillgången. Folk vill inte ha SAAB, folk betalar inte, pengar kommer inte in, folk får gå.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
enpatte
19 december 2009 · 498 Inlägg

Drfrasse skrev:
hon sa att dem kunde bygga vindkraft istället :S avgå Maud olofsoson !

Vad är det för fel med det?
Om nu total nedläggning genomförs så är det världens läge för driftiga entreprenörer att tillskansa sig ett fint bidrag för uppstart av ny lönsam verksamhet och samtidigt ha möjlighet att binda till sig duktigt folk.
Lokaler och infrastruktur finns.
Sedan är det bara att börja räkna av - på de där ca 8000 jobben.

Blomman29 SAAB Entusiast
19 december 2009 · 162 Inlägg

Bjornn skrev:
Väldigt tråkigt med nedläggningen, felet är att SAAB liksom Volvo inte äger sej själva.

Hur ska företag som VOLVO och SAAB växa sej starkare och bli större än Ford och GM när de tar all vinst från dem?
Sen när folk inte vill köpa Fordar och Oplar så drabbad de av nerläggning.
Om nu företagen ägt sej själva kunde de ju konkurerat mot Ford och GM så de hade gått ännu sämre för Gm/Ford.
Det hade ju varit possitivt.

En skam att det är på detta viset. Vi har ledande biltillverkning i världsklass enligt min åsikt betydligt bättre än ford och GM bilar.

Tycker regeringen kan ta lite ansvar och köpa loss våra stora biltillverkare så de får en chans att konkurera och inte behöver dela med sej av deras vinst och teknik till andra.

Tycker synd om SAAB och om Volvo också läggs ner kommer jag ändå köra Volvo tills jag dör, kommer aldrig nånsin köpa nått annat iallafall. Min 700 har så pass bra kvalitet att den håller min tid ut.

Håller med dig fullt ut fast jag är SAAB människa!!! Kommer aldrig sträva efter något Annat än SAAB!!!big_smile
Nu får vi hoppas på "Jag Rullar för svensk bil historias skulle!!! Länge leve svenska bilindustri!!!wink

Blomman29 SAAB Entusiast
19 december 2009 · 162 Inlägg

big_smile

JaggaChafen skrev:
Saab kommer alltid vara min favorit biltillverkare

Så mkt bra minnen jag har ifrån mina gamla 900

Skall ta mig en gravöl å Hoppas nu att Saab kommer till Bilhimlen det e dom absolut värda.

Kul att höra!!! Man kanske ska börja åka Jagga framöver!!!big_smile
Nej SAAB duger gott åt mig framöver med!!!lol

TMW-Performance Avstängd
19 december 2009 · 914 Inlägg

Dags att bygga ut Saab tattoon på vänsterarmen smile

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
niclas_swe bitter besserwisser
19 december 2009 · 644 Inlägg

Hamilton skrev:

Dave_C70 skrev:

-stoffe- skrev:
tycker "Sverige" kunde lagt pengarna som dom ska lägga på det nya stadiumet i Stockholm på saab istället jag vill väll inte att min skatte pengar ska gå till en jä**a fotbolls arena häller.

Inte säker på att jag vill att mina skattepengar ska gå till en blödande bilindustri, trots att man vill att landets industrier ska må väl. Kan inte Detroit (bilens födelsestad) hålla Saab levande kan nog inte svenska staten göra det heller tyvärr... hmm

men nästan 700miljader till bankerna är ok?, inte en spänn går tillbaka till skattebetalarna roll

Man kan bevisa okunnighet på många sätt. Vem förlorar på om bankerna går omkull? bankens kunder, dvs. privatpersoner (skattebetalare), företag, små som stora, vilka är anställda på företagen? skattebetalare. Vilka har sina pensioner i fonder hos bankerna? skattebetalare..

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
Blomman29 SAAB Entusiast
19 december 2009 · 162 Inlägg

THE_SAAB_DUDE skrev:

Niklas1987 skrev:

Braather skrev:

Väldigt fint och väl skrivet!

Man får tacka å bocka

En liten del av mig hoppas fortfarande på ett mirakel, för det ju runt jul mirakel sker eller hur? wink

Riktigt fint skrivet Nicke smile

Jag kommer hoppas å hoppas, jag fattar faktiskt inte att det kunde hända,  (SAAB) är en jäkligt säker bil,
med riktigt fina motorer, och en sjuk åk komfort,  dock med ett jävla dåligt rykte som dom inte förtjänade,  kommer alltid älska saab, för deras underbara bilar,  <3

Bara så helrätt håller med kan man annat göra!!!
Älskar er!!! Och lycka till på oss!!!smile

Ksj
19 december 2009 · 1 217 Inlägg

Skattepengar är folkets pengar som skall användas till vår välfärd samt välmående.

Hade vi förstatligat SAAB och gett ingenjörerna fria händer att plocka fram nya billiga, hållbara (säkra) och attraktiva modeller så hade SAAB utan tvekan gått med vinst inom en 10-års period.

Men vad gör regeringen?  INTE ETT JOTA!

Att bygga en bandyarena i vänersborg för en kvarts miljard, det går bra det. Den kommer ju verkligen gynna vår välfärd. OR NOT!

Stolpskotten som styr verkar inte förstå hur man ska sköta ett lands ekonomi på bästa sätt för att gynna dess invånare.

Hela det här industrihaveriet dom nu indirekt ställt till med kommer kosta det mångdubbla för staten jämtemot vad ett statligt uppköp av SAAB hade gjort och man räknar på en 20-års period.

Idioti, det är synonymt med dagens makthavare.

Senast redigerat av Ksj (19 december 2009)

Saab 900 "2.1an" (1992)
evilaudio
19 december 2009 · 16 195 Inlägg

Ksj skrev:
Skattepengar är folkets pengar som skall användas till vår välfärd samt välmående.

Hade vi förstatligat SAAB och gett ingenjörerna fria händer att plocka fram nya billiga, hållbara (säkra) och attraktiva modeller så hade SAAB utan tvekan gått med vinst inom en 10-års period.

Men vad gör regeringen?  INTE ETT JOTA!

Att bygga en bandyarena i vänersborg för en kvarts miljard, det går bra det. Den kommer ju verkligen gynna vår välfärd. OR NOT!

Stolpskotten som styr verkar inte förstå hur man ska sköta ett lands ekonomi på bästa sätt för att gynna dess invånare.

Hela det här industrihaveriet dom nu indirekt ställt till med kommer kosta det mångdubbla för staten jämtemot vad ett statligt uppköp av SAAB hade gjort och man räknar på en 20-års period.

Idioti, det är synonymt med dagens makthavare.

då finns de MYCKE bättre sätt att styra upp vår välfärd på än att lägga pengar på SAAB.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Ellertz Norrlänning
19 december 2009 · 1 453 Inlägg

NiWi skrev:
Regeringen kunde ju gjort lite bättre ifrån sig i mina ögon...

Förlust från start hit o dit. Fina och säkra bilar gjorde dem iallafall!

Prisras? Nja, inte så länge det finns reservdelar. Bara till att skita i att sälja till fegisar, sitta på bilarna, hålla dem i skick och vänta tills det vänder. smile

Tråkigt för anställda och Trollhättan och hela Trestad!

Ellertz skrev:
Sätt dig i en 9-5 från 98 och sen i en från 2008.... Exakt samma bil! De är för mycket plast, för mycket små missljud och glapp i styrningen för att få kosta dom pengarna dom gör! 9-3 an känns som en helt annan biltillverkade gjort dom..

Detta vill jag höra en mer utvecklad version av, tack smile

Absolut!

Vi hade några helt nya saab 9-5 på jobbet förut som uthyrningsfordon. De var av årsmodell 09 och de var i praktiken exakt samma bil som årsmodell 98 förutom att dom bytt lampor och bytt färg på inredningen. På den tiden skulle dom gjort minst en helt nu modell till. Det håller inte att sälja en 11 år gammal bil som ny.

När vi hämtade ut dom bilarna hade dom gått exakt runt 2 mil. Stolarna gnekade när man satt sig i dom. Växlarna hade inga riktiga fasta lägen, utan de kändes som att spaken "flöt" runt mellan sätena. Sen det jag reagerade mest på var att styrningen kändes helt okänslig och "glappade" i lägena. Bilen kändes helt enkelt som en V70 känns efter 15000 mil på vägen.

Sen försöka påstå att dessa bilar ska jämföras med VW passat, Volvo V70, Audi A6, BMW 5 serien och Mercedes E klass.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
niclas_swe bitter besserwisser
19 december 2009 · 644 Inlägg

Ksj skrev:
Skattepengar är folkets pengar som skall användas till vår välfärd samt välmående.

Hade vi förstatligat SAAB och gett ingenjörerna fria händer att plocka fram nya billiga, hållbara (säkra) och attraktiva modeller så hade SAAB utan tvekan gått med vinst inom en 10-års period.

Men vad gör regeringen?  INTE ETT JOTA!

Att bygga en bandyarena i vänersborg för en kvarts miljard, det går bra det. Den kommer ju verkligen gynna vår välfärd. OR NOT!

Stolpskotten som styr verkar inte förstå hur man ska sköta ett lands ekonomi på bästa sätt för att gynna dess invånare.

Hela det här industrihaveriet dom nu indirekt ställt till med kommer kosta det mångdubbla för staten jämtemot vad ett statligt uppköp av SAAB hade gjort och man räknar på en 20-års period.

Idioti, det är synonymt med dagens makthavare.

Nu råkar det inte vara så lätt att vända en utveckling som varit negativ i decennier. Det är inte dagens svenska makthavare som orsakat den rådande situationen.
Om man ska se till Sveriges välfärdsutveckling så ska vi knappast klaga på den sittande regeringen, utan på de som kört landet i botten. Man kan inte säga att sossarna gjorde ett bra jobb för att bättra på svensk industri. Den ekonomiska "termen" Decades of bad decisions är ett ständigt återkommande sätt att förklara socialdemokratins utveckling de senaste 40 åren. Ingen kan säga att genom att öka på den svenska statsskulden med ca 1000% är ett sätt att sköta den svenska ekonomin på ett önskvärt sätt.
Och sedan skylla på en sittande regering som försöker att rätta till 40 års misstag och nonchalans är bara löjligt.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
enpatte
19 december 2009 · 498 Inlägg

Ksj skrev:
Skattepengar är folkets pengar som skall användas till vår välfärd samt välmående.

Hade vi förstatligat SAAB och gett ingenjörerna fria händer att plocka fram nya billiga, hållbara (säkra) och attraktiva modeller så hade SAAB utan tvekan gått med vinst inom en 10-års period.

Men vad gör regeringen?  INTE ETT JOTA!

Att bygga en bandyarena i vänersborg för en kvarts miljard, det går bra det. Den kommer ju verkligen gynna vår välfärd. OR NOT!

Stolpskotten som styr verkar inte förstå hur man ska sköta ett lands ekonomi på bästa sätt för att gynna dess invånare.

Hela det här industrihaveriet dom nu indirekt ställt till med kommer kosta det mångdubbla för staten jämtemot vad ett statligt uppköp av SAAB hade gjort och man räknar på en 20-års period.

Idioti, det är synonymt med dagens makthavare.

tråden slår nya rekord.

Staten är ingen bra ägare eftersom den inte har något starkt motiv att driva verksamheten framåt, det är alltid någon annan som betalar osv.
Enda gången staten ska gå in är när det gäller samhällsviktiga saker som tex Carnegie(bank) och då ska det snabbt ordas upp igen för att kunna säljas så snabbt som möjligt igen.

Som sagt rakt industristöd till saab hade också varit bortkastade pengar.
Sedan om du anser att Sossekommunen värnersborg slänger bort pengar i onödan så har det inget med staten att göra, det får du tycka till om i nästa kommunval.

Senast redigerat av enpatte (19 december 2009)

Ksj
19 december 2009 · 1 217 Inlägg

evilaudio skrev:

Ksj skrev:
Skattepengar är folkets pengar som skall användas till vår välfärd samt välmående.

Hade vi förstatligat SAAB och gett ingenjörerna fria händer att plocka fram nya billiga, hållbara (säkra) och attraktiva modeller så hade SAAB utan tvekan gått med vinst inom en 10-års period.

Men vad gör regeringen?  INTE ETT JOTA!

Att bygga en bandyarena i vänersborg för en kvarts miljard, det går bra det. Den kommer ju verkligen gynna vår välfärd. OR NOT!

Stolpskotten som styr verkar inte förstå hur man ska sköta ett lands ekonomi på bästa sätt för att gynna dess invånare.

Hela det här industrihaveriet dom nu indirekt ställt till med kommer kosta det mångdubbla för staten jämtemot vad ett statligt uppköp av SAAB hade gjort och man räknar på en 20-års period.

Idioti, det är synonymt med dagens makthavare.

då finns de MYCKE bättre sätt att styra upp vår välfärd på än att lägga pengar på SAAB.

Ja, t ex gå ur EU så vi slipper deras svindyra medlemsavgift.

Då kan vi kicka ut alla polacker och annat folk som är här och jobbar för växelpengar tack vare EU´s regel som säger att man kan ta ett jobb i random EU-land utan några som helst bekymmer eller krav (more or less).

Då skulle vi direkt få mindre arbetslöshet och mer pengar i stadskassan.

Vi skulle även kunna sluta skicka iväg miljardbelopp till u-länder som ändå inte jobbar speciellt hårt för att bygga upp sina egna länder.

Sedan skulle vi ju kunna införa dödsstraff så vi slipper ha "livstidsdömda" i fängelse år efter år, dom kostar staten enorma summor.

Det finns hur många saker som helst som vi skulle kunna göra för att förbättra vår välfärd, men det går inte tack vare dagens makthavare.

Kom inte och säg att det jag skrev om förstatligande av SAAB skulle vara dåligt ur ekonomisk synpunkt för det är det inte, iallafall inte långsiktigt.

Och senast jag kollade så skulle inte Sverige sluta existera om några år.

Saab 900 "2.1an" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang