Kolla vad aggregatet heter så kan jag nog hjälpa dig, har aldrig sett en turbo med fyra uttag förut. Men kan vara 2;an och 4;an för olje smörjning och 1;an och 3 ;an för vattenkylning. Chansa inte för jag är osäker på detta dock.
okej vet att det heter Gargett a/r 48 eller det är de som står på kompressorhuset iaf... Kan se om jag hittar något på avgashuset sen, då jag kommer hem
Kolla vad aggregatet heter så kan jag nog hjälpa dig, har aldrig sett en turbo med fyra uttag förut. Men kan vara 2;an och 4;an för olje smörjning och 1;an och 3 ;an för vattenkylning. Chansa inte för jag är osäker på detta dock.
Ja det var du för du sa tvärtom mot vad det är. och 1 ska peka neråt för det är oljereturen
Men nu när jag monterar turbon så pekar ju oljereturen uppåt gör de något ? Så du menar att 3an är där oljan ska in.. Sen på vattnet spelar de nån roll där eller ?
Kolla vad aggregatet heter så kan jag nog hjälpa dig, har aldrig sett en turbo med fyra uttag förut. Men kan vara 2;an och 4;an för olje smörjning och 1;an och 3 ;an för vattenkylning. Chansa inte för jag är osäker på detta dock.
Ja det var du för du sa tvärtom mot vad det är. och 1 ska peka neråt för det är oljereturen
Men nu när jag monterar turbon så pekar ju oljereturen uppåt gör de något ? Så du menar att 3an är där oljan ska in.. Sen på vattnet spelar de nån roll där eller ?
Ja den ska vara neråt. om du kollar på ingångarna så är oljereturens anslutning mycket större än ingången på motsatt sida. Det är för att oljan kommer in i turbon uder tryck och rinner sedan ur den bara. men det är ju bara att lossa några skruvar och vri turbon så grejerna kommer åt rätt håll. I Hur du monterar vattnet in och ur turbon tror jag inte spelar nån roll.
Hade du inte monterat ner den sa du, alltså tagit loss avgashuset och kompressorhuset? snurra bara på axel/lagerenheten 180 grader i såna fall. För oftast så är oljereturen större för att oljan fortare ska kunna rinna igenom turbon å tillbaks till tråget. Och att blanda vatten och olja är ej bra, så håll reda på vart slangarna går så det blir vatten > vatten och olja > olja. Vatten smörjer inte så bra
Ja det var du för du sa tvärtom mot vad det är. och 1 ska peka neråt för det är oljereturen
Men nu när jag monterar turbon så pekar ju oljereturen uppåt gör de något ? Så du menar att 3an är där oljan ska in.. Sen på vattnet spelar de nån roll där eller ?
Ja den ska vara neråt. om du kollar på ingångarna så är oljereturens anslutning mycket större än ingången på motsatt sida. Det är för att oljan kommer in i turbon uder tryck och rinner sedan ur den bara. men det är ju bara att lossa några skruvar och vri turbon så grejerna kommer åt rätt håll. I Hur du monterar vattnet in och ur turbon tror jag inte spelar nån roll.
Har försökt lossa på skruvarna och vrida den men går en bit sen stoppar det i staget till westgaten eller vad det nu är för något? :S Hur ska jag då göra?
Hade du inte monterat ner den sa du, alltså tagit loss avgashuset och kompressorhuset? snurra bara på axel/lagerenheten 180 grader i såna fall. För oftast så är oljereturen större för att oljan fortare ska kunna rinna igenom turbon å tillbaks till tråget. Och att blanda vatten och olja är ej bra, så håll reda på vart slangarna går så det blir vatten > vatten och olja > olja. Vatten smörjer inte så bra
Hahah det har jag förstått att man inte ska blanda olja och vatten
precis som n_andersson säger lossa fästningen för avgas och kompressor huset å snurra runt lagerhuset endast, sen innan du skruvar fast se till att inte bladen skrapar i, kan hända att de gör i vissa lägen.
precis som n_andersson säger lossa fästningen för avgas och kompressor huset å snurra runt lagerhuset endast, sen innan du skruvar fast se till att inte bladen skrapar i, kan hända att de gör i vissa lägen.
som alla säger så ska 1'an vara neråt då de är en oljeretur men du kommer att behöva lossa avgashuset & kompressorhuset för att sedan vara så snurra på mitten delen. som du vill... ta bort flänsen på returen å sätt dit en ny packning btw. sen kan ja varna dig för att både kompressorhuse å avgashuse kan sitta ganska så bra.
som alla säger så ska 1'an vara neråt då de är en oljeretur men du kommer att behöva lossa avgashuset & kompressorhuset för att sedan vara så snurra på mitten delen. som du vill... ta bort flänsen på returen å sätt dit en ny packning btw. sen kan ja varna dig för att både kompressorhuse å avgashuse kan sitta ganska så bra.
Fixade allt idag men då när jag skulle montera slangarna till oljekylaren så for gängerna i oljetrycksadapterplatan.... Biltema skräp..... hahahah men ska försöka fixa det ändå
kp_stenberg - Så typiskt att gängor ska gå sönder vid montering, samma sak hände för mig fast då var dä förgasaren
Jacke90 - Som sagt häll i olja innan du monterar ifall du inte gör det kommer den gå utan smörjning ett tag efter du startar bilen, och den blir stummare, rörelse i cirkel ska den kunna göra både med å utan olja. Men inte fram å tebaks genom lagerhuset då är det inget att rekommendera å köra med den.
kp_stenberg - Så typiskt att gängor ska gå sönder vid montering, samma sak hände för mig fast då var dä förgasaren
Jacke90 - Som sagt häll i olja innan du monterar ifall du inte gör det kommer den gå utan smörjning ett tag efter du startar bilen, och den blir stummare, rörelse i cirkel ska den kunna göra både med å utan olja. Men inte fram å tebaks genom lagerhuset då är det inget att rekommendera å köra med den.
jo det är lite jobbigt då saker går sönder
Jamen de kommer nog lösa sig med turbon och oljan och allt... Ska bara fixa en ny nippel till adapterplatan, då kommer det nog att funka om jag har tur.. Sen är det bara att göra klart insuget och montera förgasaren:)
Gött å höra, ska bli roligt å se när det är klart för uppstart
Jag fick en liten idè när jag läste hur du skulle göra med förgasaren, och tänkte att istället för att använda förgasarens spjäll så använder man separata spjäll i varje runners, för att (teoretiskt sett) få lika mycket bensin te varje cylinder. Dock bara nåt jag kom å tänka på som skulle vara rolit å testa hur det skulle va å köra på. Det blir nåt jag själv kommer att testa innan jag monterar ett par MC-förgasare på min motor. Alltid rolit att experimentera