Volvo 740 cab [nu förgasar turbo bygge]

Garage49
15 december 2010 · 210 Inlägg

Det är ju så grymt tragiskt att man inte äger ett garage, är gode grymt sugen på att skruva..
Skulle ju gå va i ett kallgarage om de inte skulle vara 32 minusgrader ute !!!!!!!!!!!

Chevrolet 210 "56an" (1956)
Mercedes W220 S350L "Diplomaten" (2004)
Mercedes S202 "Sleepern" (1998)
Garage49
19 januari 2011 · 210 Inlägg

Vet någon om de skulle finnas en möjlighet om det går att använda ett insuget (kanske toppen) och insprutnings sakerna från en b21a som har suttit i en 240GLT?

Om nån vet skriv gärna:)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/37677/1043574_algrbg.jpg
Har en ny projekt bil nu big_smile Jag och en kompis köpte den tillsammans. Volvo 245 förlängd till 247a 585cm lång

Längtar till sommarn så jag kan börja skruva i caben igen big_smile

P--JawZ--K
20 januari 2011 · 579 Inlägg

Trevligt med en förlängd 245 smile Sommarn längtar vi alla till hehe wink

Hur går det med cabben då? inte hänt nåt lr??

Angående b21 passningen så passar nog insuget rakt av. Men toppen skulle inte fungera och montera på eftersom kolvarna är smalare/mindre å då även förbränningskammarna. b21=92mm cylinderlopp, b23/b230=96mm cylinderlopp. Nu är jag ju inte helt hundra på detta men tror dä ska stämma, annars får nån annan som vet rätta mig om detta.

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
Garage49
20 januari 2011 · 210 Inlägg

P--JawZ--K skrev:
Trevligt med en förlängd 245 smile Sommarn längtar vi alla till hehe wink

Hur går det med cabben då? inte hänt nåt lr??

Angående b21 passningen så passar nog insuget rakt av. Men toppen skulle inte fungera och montera på eftersom kolvarna är smalare/mindre å då även förbränningskammarna. b21=92mm cylinderlopp, b23/b230=96mm cylinderlopp. Nu är jag ju inte helt hundra på detta men tror dä ska stämma, annars får nån annan som vet rätta mig om detta.

jo det är faktiskt en rolig bil att ha hehe:) nja det står stilla med caben har inget garage att vara isadsad okej jamen okej då vet jag för ska testa med insprutningen från 21an

P--JawZ--K
20 januari 2011 · 579 Inlägg

A tråkit, dä är dä värsta med vintern. Att man inte kan va ute å skruva på bilen, kan kan man men fy fan asså.

Dä blir mekaniskt då lr är dä elektroniskt? Är inte så in satt på b21 motorerna.

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
sydstatare
21 januari 2011 · 900 Inlägg

om man tar topp ifrån en b21 o sätter på b23/b230 får man lägre komp samtidigt. har ej provat de själv. men många som kör folkrace gör tydligen så.

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
Garage49
24 januari 2011 · 210 Inlägg

Nu är funderingarna igång igen, Fick aldrig caben att gå riktigt bra förra sommaren när jag tryckte genom förgasaren.. Så frågan hur blir det om ja suger genom turbon, alltså förgasaren före turbon kan ja använda intercoolern då eller kommer det att samlas bensin i den då ?

Blir det någon effekt skillnad oxå eller ?

Nån som vet svara gärna ladda gärna upp bilder oxå smile

För känner att det är ju lite coolare att ha en förgasar turbo istället för insprut, vill alltså inte ge upp med förgasaren än.

Putteliten
24 januari 2011 · 9 082 Inlägg

Om bilen inte funka med förgasaren placerad som du visade tidigare i tråden, så tycker jag du ska prova med orginal insug till förgasaren och se vad som händer då.

Garage49
24 januari 2011 · 210 Inlägg

Putteliten skrev:
Om bilen inte funka med förgasaren placerad som du visade tidigare i tråden, så tycker jag du ska prova med orginal insug till förgasaren och se vad som händer då.

Sista provstarten var med originalinsug... Men den gick inte alls bra hade för hög tomgång allt va konstigt, Sprutade bensin över allt...

Jacke90
24 januari 2011 · 128 Inlägg

Bilen gick väll utmärkt tills den blev varm sen fick den hög tomgång och börja lukta bensin..
låter ju som att choken skull ligg i.

Volvo Amazon "Cab" (1965)
Mercedes w123 "300 DT" (1980)
sydstatare
25 januari 2011 · 900 Inlägg

har du tätat choken annars e de nog de. kolla på min 240. bygger sugturbo på den. har även bild i mitt galleri på kit som fans förr me sugturbo. o många säger att man inte kan ha intercooler för bensinen blir så kall att den kondenseras. men har en gammal bilsporttidning där en har förgasaren som ja o sen trycker igenom en stor intercoller. men ja tror att man får bättre effekt utan faktiskt. förr på ett kitt som en hade här så skulle ett sugturbokitt på en b20 öka hästarna me ca 60hk. o då med väldigt lågt ladd.

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
P--JawZ--K
25 januari 2011 · 579 Inlägg

Testa är det bästa sättet all gånger wink ä ju inte mycket å göra för å montera/demontera intercoolern.

Som sydstatare nämnt, kolla över förgasaren/förgasarna för eventuellt läckage å försök få tag på nå riktigt "klister" tongue Använde loctite gängtätning + packning. Hållde tät både vid flottören å choken vid en 0.8 bar laddtryck under hårdpressning smile

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
Garage49
25 januari 2011 · 210 Inlägg

sydstatare skrev:
har du tätat choken annars e de nog de. kolla på min 240. bygger sugturbo på den. har även bild i mitt galleri på kit som fans förr me sugturbo. o många säger att man inte kan ha intercooler för bensinen blir så kall att den kondenseras. men har en gammal bilsporttidning där en har förgasaren som ja o sen trycker igenom en stor intercoller. men ja tror att man får bättre effekt utan faktiskt. förr på ett kitt som en hade här så skulle ett sugturbokitt på en b20 öka hästarna me ca 60hk. o då med väldigt lågt ladd.

Choken är tätad men ska kolla ditt galleri smile tack för svaret

P--JawZ--K
25 januari 2011 · 579 Inlägg

Dä såg riktigt trevligt ut dä. rent å snyggt wink

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
Garage49
25 januari 2011 · 210 Inlägg

P--JawZ--K skrev:
Dä såg riktigt trevligt ut dä. rent å snyggt wink

jo men har det hellre så de funkar riktigt bra, istället för snyggt.
För de kan man alltid göra till efteråt big_smile

P--JawZ--K
25 januari 2011 · 579 Inlägg

Dä ä kabeldragningen, men annars ser dä fan bättre ut än vad dä gjorde under min huv smile

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
Garage49
25 januari 2011 · 210 Inlägg

P--JawZ--K skrev:
Dä ä kabeldragningen, men annars ser dä fan bättre ut än vad dä gjorde under min huv smile

Man tackar det var lite jobb med kablarna faktiskt men resultatet blev ju bra smile Ska nu även ta och flytta tändspolen till nästa år så inte den heller syns på.

Ska nog sen lacka alla tryckrör i samma färg som bilen ska bli smile

P--JawZ--K
26 januari 2011 · 579 Inlägg

dä blir att bra dä smile

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
MTM_racing
14 mars 2011 · 31 Inlägg

Fixa ett garage så vi kan smälla i hop gam caben nu:)
Vi kan ju inte bara ragga limo

Volvo 245 "247an" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang