2469
Sök

Köpråd V70-06 vs SAAB 95 -06

Saab älskare!
4 597 Inlägg
31 december 2009
#61
slin skrev:
Ok, du röstar på saab, har du koll på förbrukningen?(95 2,0 -07a?)

Det där med förbrukningen kan variera från bil till bil, men när han ligger runt där undrar jag hur hans högerfot är... Men om du köper ex ett steg 1 så blir ju bilen både piggare och bränslesnålare, hur konstigt det än låter. Men ex landsväg. Nu blir min 9000 som exempel, men rullande landsväg med konstant 110km/h med fotgas ca 0.7 l/mil och med farthållare blev det 0.45 l/mil så det är även en sådan skillnad, men 9-5an är ju bra mycket snålare än volvon. Men pappas 9-5 SC -03 2.0t drar inte alls så mycket, hans drar balndad körning 0.7. Antagligen att hans bil drar mer är att det fortfarande var kvar e85 i tanken eller så är han gasglad wink

Mvh Patrik
Senast redigerat av Funkiee (31 december 2009)


2 600 Inlägg
31 december 2009
#62
min 9-5 a med chip steg 1 drog ifrån lund till karlskrona 0,68 vilket är snålt tycker jag. utan chip låg min på ca 0,75 enligt färd dator. men som sagt skiljer sig mellan bilarna och vem som kör.

gör som jag kör gubba racer=)

93 Inlägg
31 december 2009
#63
slin skrev:
Jo jag har provkört båda, men nu var ju frågan ang. förbrukningen på 95an.(se ovanstående frågeställning), som min bekant upplevde som mycket större än på hans tidigare 95 2,0.

sant de jag har haft en 9-5 -06a 2,0t biop trimmad hos BSR och nu har jag en 9-5 -08a 2,0t biop men den är automat. men det jag vill säga är att i fall du ska köpa saab så tycker jag du ska trimma den för att det ger en bra skillnad i förbrukningen. landsväg med min gamla (06an) låg jag på 0,8 ungefär. nu körde jag hem från malmö med -08an då låg jag på 1,1 och då körde jag på etanol med båda bilarna.

14 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
#64
740addon skrev:
ja det gör jag! ja på bensinmodellerna har jag absolut det! sen vet jag inte fall det var biopower eller diesel han skulle köpa,läste inte hela inlägget!. har du själv det?smile

Det är jag som startat tråden  (kolla signaturen), så jag har koll på vad jag ska köpa(bensin). Om du nu har koll på förbrukn. så kan du kanske delge det?

176 Inlägg
1 januari 2010
#65
Man e kanske partisk när man själv kör Volvo , men jag tror du vinner i längden på en V70, du har billig försäkring via Volvia om du väljer de bolaget sen e faktiskt inte reservdelar o service så dyrt om man vill ha Volvo service o personlig mekare. Som de e idag o du har rena pengar o utan byte så kan du som köpare få en jättefin bil för dina pengar men köp inte hos VOLVO handlaren, köp privat o du gör en bra affär, sen tycker ja du ska välja den trevligare 2,4T motorn el ev 2,5t de e mycker trevligare än tråkiga 140hk trötta maskin, visserligen e 170hk en lite rappare men de andra mer motor, de går lika billigt. Välj en bil med mycket utrustning de får du mer av till inga pengar och de vinner du på.  Lycka till

Saab älskare!
4 597 Inlägg
1 januari 2010
#66
Billig försäkring kan man få via saab också. Reservdelar och service är inte speciellt dyrt för en saab heller. Bästa affären gör du ju dock med saab, då du får mest bil för pengarna, och dessutom den piggaste bilen. Bara kolla på min slöa 9000 som jag dragit upp flera gånger när jag dragit ifrån en volvo v70 2.5T AWD i race... så det är ju skitdåligt av volvo, de plockar ju inte ut ngn effekt ur motorerna. Så saab är ju egentligen det självklara valet. Men allt är ju upp till var och en


Reservdansk
6 271 Inlägg
1 januari 2010
#67
Funkiee skrev:
så det är ju skitdåligt av volvo, de plockar ju inte ut ngn effekt ur motorerna. Så saab är ju egentligen det självklara valet.

Volvos 2,4liters 140hk motor har ju nästan samma effekt som Saabs svagare turbomotor på 150hk...
Både vrid och hk.

Och du tycker att Volvo har svaga motorer? roll
Hur stark är Saabs starkaste modell, Aeron har 230hk som mest?
Vad har en S60R?
S80 V8?
V70 T6?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

321 Inlägg
1 januari 2010
#68
TurbOla skrev:
Funkiee skrev:
så det är ju skitdåligt av volvo, de plockar ju inte ut ngn effekt ur motorerna. Så saab är ju egentligen det självklara valet.

Volvos 2,4liters 140hk motor har ju nästan samma effekt som Saabs svagare turbomotor på 150hk...
Både vrid och hk.

Och du tycker att Volvo har svaga motorer? roll
Hur stark är Saabs starkaste modell, Aeron har 230hk som mest?
Vad har en S60R?
S80 V8?
V70 T6?

Hmm stämmer ju inte riktigt!smile
Nya aeron har 250hk!
9-3 Turbo X har 280hk!
Senast redigerat av Superman (1 januari 2010)


OEM <3
6 957 Inlägg
1 januari 2010
#69
Superman skrev:
TurbOla skrev:
Funkiee skrev:
så det är ju skitdåligt av volvo, de plockar ju inte ut ngn effekt ur motorerna. Så saab är ju egentligen det självklara valet.

Volvos 2,4liters 140hk motor har ju nästan samma effekt som Saabs svagare turbomotor på 150hk...
Både vrid och hk.

Och du tycker att Volvo har svaga motorer? roll
Hur stark är Saabs starkaste modell, Aeron har 230hk som mest?
Vad har en S60R?
S80 V8?
V70 T6?

Hmm stämmer ju inte riktigt!smile
Nya aeron har 250hk!
9-3 Turbo X har 280hk!

Nya Aeron har t o m 260hk i 9-5an wink

OEM <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 januari 2010
#70
Bjork skrev:
Superman skrev:
TurbOla skrev:

Volvos 2,4liters 140hk motor har ju nästan samma effekt som Saabs svagare turbomotor på 150hk...
Både vrid och hk.

Och du tycker att Volvo har svaga motorer? roll
Hur stark är Saabs starkaste modell, Aeron har 230hk som mest?
Vad har en S60R?
S80 V8?
V70 T6?

Hmm stämmer ju inte riktigt!smile
Nya aeron har 250hk!
9-3 Turbo X har 280hk!

Nya Aeron har t o m 260hk i 9-5an wink

Men; Volvo tar också ut 260hp ur sin T5.
S60R ger 300hp
T6 ger 285hp

Så att påstå att Volvo inte tar ut någon effekt ur sina motorer jämfört med Saab är lite att kasta sten i glashus.

Som det sades tidigare, Saabs lilla turbomotor ger 150hp, Volvos lilla sugmotor 140hp och 170hp. Bara som ett exempel...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

321 Inlägg
1 januari 2010
#71
Bjork skrev:
Superman skrev:
TurbOla skrev:

Volvos 2,4liters 140hk motor har ju nästan samma effekt som Saabs svagare turbomotor på 150hk...
Både vrid och hk.

Och du tycker att Volvo har svaga motorer? roll
Hur stark är Saabs starkaste modell, Aeron har 230hk som mest?
Vad har en S60R?
S80 V8?
V70 T6?

Hmm stämmer ju inte riktigt!smile
Nya aeron har 250hk!
9-3 Turbo X har 280hk!

Nya Aeron har t o m 260hk i 9-5an wink

OK....jag tänkte bara på 9-3:an!smile


Egenföretagare
999 Inlägg
1 januari 2010
#72
Jag hade tagit Saaben, pga:

Turbo motor, bättre vridmomentskurva.
Etanol, 2,0t Biopower ger 180hk & 280 Nm på E85

Farsan körde sin 9-5 -03 i 18 000 mil, det enda som gick sönder var bensinpumpen.


OEM <3
6 957 Inlägg
1 januari 2010
#73
Rquired skrev:
Bjork skrev:
Superman skrev:
Hmm stämmer ju inte riktigt!smile
Nya aeron har 250hk!
9-3 Turbo X har 280hk!

Nya Aeron har t o m 260hk i 9-5an wink

Men; Volvo tar också ut 260hp ur sin T5.
S60R ger 300hp
T6 ger 285hp

Så att påstå att Volvo inte tar ut någon effekt ur sina motorer jämfört med Saab är lite att kasta sten i glashus.

Som det sades tidigare, Saabs lilla turbomotor ger 150hp, Volvos lilla sugmotor 140hp och 170hp. Bara som ett exempel...

Saaben är fan så rappare med sina 150hk får jag säga, men Volvon är en finfin glidarbil och då behövs inte mkt HK wink 140/170hk same shit..inget märkvärt med 170hk om jag får säga så..
Senast redigerat av Bjork (1 januari 2010)

OEM <3

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 januari 2010
#74
Bjork skrev:
Saaben är fan så rappare med sina 150hk får jag säga, men Volvon är en finfin glidarbil och då behövs inte mkt HK wink 140/170hk same shit..inget märkvärt med 170hk om jag får säga så..

Klart, det måste ju vara nån skillnad med turbo. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

OEM <3
6 957 Inlägg
2 januari 2010
#75
TurbOla skrev:
Bjork skrev:
Saaben är fan så rappare med sina 150hk får jag säga, men Volvon är en finfin glidarbil och då behövs inte mkt HK wink 140/170hk same shit..inget märkvärt med 170hk om jag får säga så..

Klart, det måste ju vara nån skillnad med turbo. wink

Ja, den lilla stressfläkten vete sjutton om jag vill kalla turbo tongue

OEM <3

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 januari 2010
#76
Förklara då hur jag med min trötta gamla saab 9000 cs 2.3i -92 23800mil kan dra en volvo v70 2.5T AWD -07?? det är för mig helt oklart.. och min bil har då 150hk och 215 nm hur går det till? wink


Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 januari 2010
#77
Funkiee skrev:
Förklara då hur jag med min trötta gamla saab 9000 cs 2.3i -92 23800mil kan dra en volvo v70 2.5T AWD -07?? det är för mig helt oklart.. och min bil har då 150hk och 215 nm hur går det till? wink

1. Du bara tror att Volvon drog mot dig.
2. Föraren i Volvon gjorde ett halvhjärtat försök
3. Föraren i Volvon är urusel på att växla
4. Du är riktigt duktig på att växla samtidigt som Volvoföraren är medelmåttig
5. Du är inte riktigt ärlig
6. Det är/var något fel på Volvon.

Välj själv.

Edit:
Saab 9000 2.3i gör 10.5s till 100, verkar rimligt åtminstone. Är det korrekt siffra? En V70 2.5t awd gör 0-100 på runt 7,6sek, stor skillnad således.

Källa:
http://auto.syl.com/auto/Saab/9000/seda … 02_3-1988/
http://www.carfolio.com/specifications/ … car=142813
Senast redigerat av Rquired (2 januari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 januari 2010
#78
Rquired skrev:
Funkiee skrev:
Förklara då hur jag med min trötta gamla saab 9000 cs 2.3i -92 23800mil kan dra en volvo v70 2.5T AWD -07?? det är för mig helt oklart.. och min bil har då 150hk och 215 nm hur går det till? wink

1. Du bara tror att Volvon drog mot dig.
2. Föraren i Volvon gjorde ett halvhjärtat försök
3. Föraren i Volvon är urusel på att växla
4. Du är riktigt duktig på att växla samtidigt som Volvoföraren är medelmåttig
5. Du är inte riktigt ärlig
6. Det är/var något fel på Volvon.

Välj själv.

lol
Men Rquired har rätt, några andra alternativ finns inte. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 januari 2010
#79
Jag och han pratade, och sen körde vi race, förklara endå hur fan han kan torska flera gånger då?!?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 januari 2010
#80
Funkiee skrev:
Jag och han pratade, och sen körde vi race, förklara endå hur fan han kan torska flera gånger då?!?

7. Ditt 3" avgas ger 75hp.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök