På "vanliga" sedaner (dvs ej SUV eller liknande "högbyggen") så brukar strålkastarna var nedvinklade mellan 1.5-2%. Finns ett enkelt o tillräckligt exakt sätt att ställa in rätt vinkling utan tillgång till mer än vanliga verktyg...
Gör så här: Mät (så noggrant som möjligt) upp höjden till mitten av strålkastarna, eller där lampan sitter. Notera denna höjd. Ställ bilen på PLAN mark framför en lämplig vägg, markera den tidigare uppmätta höjden på väggen med ett streck. Dra sedan ifrån 1.5 till 2%, dvs om du ställer bilen på 10m avstånd från väggen (mätt från framlyktorna så noga det går) så skall du dra ifrån 15-20cm, jag skulle dra ifrån mitt-emellan dvs 17.5cm. Gör en ny markering på väggen med denna lägre höjd. Nu när bilen står 10m från väggen så skruvar du på inställningsskruvarna tills haljusets "streck" når din markering. Du är klar o godkänd av SBP, kostnad ca 0kr.
På en del bilar så står det på lyktan hur mycket de skall vinklas ner, brukar anges i %, men det normala är som sagt 1.5-2% på vanliga bilar.
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure