Ställa in strålkastarna till besiktningen?

SimonFlygare
26 december 2009 · 269 Inlägg

Tjo!
När jag monterade xenon på audin var jag tvungen att ställa ner strålkastarna lite, men hur gör jag nu när jag sätter tillbaks halogen lampor till besiktningen? ställer man in dom där på besiktningen eller får man 2a för att ljusbilden är felaktig?

Marcus_89 Biltokig elektriker
26 december 2009 · 3 352 Inlägg

Beror helt på vilken gubbe du får på besiktningen, en del är snälla och ställer in lyset. Men det beror ju på hur lätt det är me tongue Jag hade ju ställt tillbaka det, så slipper man få en 2:a smile

gamlingen
26 december 2009 · 5 198 Inlägg

Jag fick *bra att veta *när dom stog för lågt

henke_99 Offroad Racing
26 december 2009 · 3 122 Inlägg

Dom brukar ställa om det om det står fel. Men det brukar kunna vara så att har man fått 2:or på annat så får man det på ljusinställningen oxå. Man bör inte enbart få en tvåa på ljusinställning om allt annat är riktigt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
SimonFlygare
26 december 2009 · 269 Inlägg

Det är relativt enkelt på min audi att ställa om dom behövs bara en insexnyckel, får hoppas på att man får en snäll besiktnings gubbe då smile

P_H Elektriker
26 december 2009 · 109 Inlägg

Oftast hjälper dom till med inställningen, om inte så är det ombesiktning om det står för högt. Står det för lågt blir det villkorstvåa.

SimonFlygare
26 december 2009 · 269 Inlägg

Tycker det är sjukt om dom inte ställer in ljusen åt en, för hur ska en vanlig svensson utan verkstads tillgång veta hur högt/lågt strålkastarna ska vara inställda!

Timmyboy hellaflush!
26 december 2009 · 1 266 Inlägg

sant, men när jag besiktigade så ställde bes gubben in dom till mig smile

Drönirettab
26 december 2009 · 21 761 Inlägg

SimonFlygare skrev:
Tycker det är sjukt om dom inte ställer in ljusen åt en, för hur ska en vanlig svensson utan verkstads tillgång veta hur högt/lågt strålkastarna ska vara inställda!

Man kan iof tycka så, men de har ju egentligen ingen skyldighet alls att justera in ljusbilden åt folk. Det är bilägarens skyldighet att hålla bilen i godkänt skick, med hjälp av verkstad om det behövs. smile

Jag har varit med om båda sakerna, dvs dels att de har ställt in ljusbilden och dels att de har skrivit en 2:a.

dawwe ...has left the building...
26 december 2009 · 4 474 Inlägg

På "vanliga" sedaner (dvs ej SUV eller liknande "högbyggen") så brukar strålkastarna var nedvinklade mellan 1.5-2%. Finns ett enkelt o tillräckligt exakt sätt att ställa in rätt vinkling utan tillgång till mer än vanliga verktyg...
Gör så här: Mät (så noggrant som möjligt) upp höjden till mitten av strålkastarna, eller där lampan sitter. Notera denna höjd. Ställ bilen på PLAN mark framför en lämplig vägg, markera den tidigare uppmätta höjden på väggen med ett streck. Dra sedan ifrån 1.5 till 2%, dvs om du ställer bilen på 10m avstånd från väggen (mätt från framlyktorna så noga det går) så skall du dra ifrån 15-20cm, jag skulle dra ifrån mitt-emellan dvs 17.5cm. Gör en ny markering på väggen med denna lägre höjd. Nu när bilen står 10m från väggen så skruvar du på inställningsskruvarna tills haljusets "streck" når din markering. Du är klar o godkänd av SBP, kostnad ca 0kr.
På en del bilar så står det på lyktan hur mycket de skall vinklas ner, brukar anges i %, men det normala är som sagt 1.5-2% på vanliga bilar.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Funkiee Saab älskare!
26 december 2009 · 4 597 Inlägg

Ofta brukar besiktningen vara snälla och ställa in det, men får man en sur jävel så går det ju inte...

Där om hur det anges, det står på lyktan hur många % den ska vara vinklad smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
SimonFlygare
26 december 2009 · 269 Inlägg

Aja, tur så har man tillgång till verkstad som har sån där sak man ställer halvljuset efter! smile var bara nyfiken på om besiktningen är snäll nog och ställer in dom åt en.

Engkan
26 oktober 2010 · 83 Inlägg

Happ besiktade min bil idag och det enda, ja just det, det enda, som inte var godkänt var att ena strålkastaren lös något för lågt. Är tvungen att göra ombesiktning.

Har försökt ett tag i garaget att själv justera in lyset utan resultat.. Behövs ett särskilt verktyg?

Trist som fan, några tips? Hade varit väldigt glad för svar tongue

Senast redigerat av Engkan (26 oktober 2010)

Mercedes CLS 63 AMG "Kleemann K4" (2012)
te_wik Forummoderator
26 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Har du inte på audin så du kan ställa ljusen längre ner elektroniskt ifall du drar släp eller annars har tung last bak? Det brukar funka att ställa ner lite via den isåfall när man sätter xenon, sen med halogen bara vrida till baka till 0 läget.

Ljusbilden är ju fortfarande kass, men lyser inte upp i trädtopparna.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Engkan
26 oktober 2010 · 83 Inlägg

Det är det som är det roliga, förra gången jag besiktigade min bil då jag nyss köpt den var det massor med andra fel som skulle åtgärdas, men denna gången kanske de så gärna ville hitta något fel att de inte ville hjälpa mig på plats, så att jag var tvungen att göra ombesiktningen! Kanske lite långdraget...

Men hur som helst, det är som sagt bara höger strålkastare som lyser för lågt och behöver justeras separat. Tänkte på det du sa te_wik, med elektroniska inställningar lär båda strålkastarnas position ändras tillsammans.

Mercedes CLS 63 AMG "Kleemann K4" (2012)
te_wik Forummoderator
26 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Engkan skrev:
Tänkte på det du sa te_wik, med elektroniska inställningar lär båda strålkastarnas position ändras tillsammans.

Ja? Det är ju det som är meningen.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Engkan
26 oktober 2010 · 83 Inlägg

te_wik skrev:

Engkan skrev:
Tänkte på det du sa te_wik, med elektroniska inställningar lär båda strålkastarnas position ändras tillsammans.

Ja? Det är ju det som är meningen.


Mvh Tommy

Inte i det här fallet när det endast är den ena strålkastaren som behöver justeras big_smile

Mercedes CLS 63 AMG "Kleemann K4" (2012)
te_wik Forummoderator
26 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Engkan skrev:

te_wik skrev:

Engkan skrev:
Tänkte på det du sa te_wik, med elektroniska inställningar lär båda strålkastarnas position ändras tillsammans.

Ja? Det är ju det som är meningen.


Mvh Tommy

Inte i det här fallet när det endast är den ena strålkastaren som behöver justeras big_smile

Ah, jag svarade på första inlägget i tråden men den var visst 10mån gammal.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Kentasweden
8 juli 2019 · 3 Inlägg

Hej. Fick nedslag på att vänster lyser fel i sidled. Nån som vet hur man justerar det på en Saab 9-3 -03?

Kenta.

Kentasweden
8 juli 2019 · 3 Inlägg

Ivel skrev:

Kentasweden skrev:
Hej. Fick nedslag på att vänster lyser fel i sidled. Nån som vet hur man justerar det på en Saab 9-3 -03?

Kenta.

Vilken generation av 9-3?
Vad är det för ljuskälla i det aktuella lyset?

Og. Vanlig H4.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang