Trollhättans stads snö röjning och höga gupp..

Lillfan
2 januari 2010 · 24 Inlägg

idag är det 2 januari.. vi har 10-40cm snö på våra vägar.. jag va ute nyss och åkte en sväng.. såg inte en ända gång en skottare.. det har snöat hela dan.. finns de inga idag eller?... och vart finns de man kallar för framförhållning.. det är många som inte änns kan komma ifrån sina parkeringar.. och även om man kan seja att vid sånt här väder så låt bilen va.. så finns de folk som jag som måste jobba idag.. jag jobbar natt och ska åka till jobbet sen.. är ganska orolig.. hoppas att jag kan komma fram..

Rock-Star
2 januari 2010 · 2 982 Inlägg

Lillfan skrev:

TurboThell skrev:
prioriteringen på en tvärgata utan genomfart där "baggis" ligger har inte precis högsta prioritet när det har snöat så mycket som det gjort. särskilt inte precis innan jul och nyår då budgeten är helt slut. att gatorna varit dåligt plogade beror även på en liten ändring angående ersättning till plogbilarna nu när chaufförerna själva får ersätta plogskären. de vill ju inte direkt byta ut dem så ofta när de kostar som de gör:S att du kör en sänkt bil är ett val du gjort själv och kommunen kan inte direkt anpassa alla vägar och väglag till hur låga bilar bilägarna vill ha utan de bygger sina vägar efter hur höga bilarna är normalt. hur gubbigt det än känns:S
om jag sladdar in i en stolpe ska jag då anmäla kommunen för att de placerat stolpen på "fel" plats?
ta konsekvenserna för ditt handlande.
klart att vanliga bilar kan gå sönder när man framför dom helt normalt och då ska man agera!

så du menar att det är mitt fel att jag inte kan framföra min bil på en vanlig gata som Tunhemsvägen utan att slå sönder saker.. de e sant att jag har valt att sänka min bil.. men den här tråden går inte ut på att vi som har sänka bilar ska klaga.. Alla som råkat ut för nått liknande ska klaga...
känner du dej inte träffad så skit i de då..

men de finns en del människor som har normala bilar och framför dom på ett normalt sätt och ändå går de sönder..

det är ju ett val som jag vill att kommunen ska välja mellan antingen höja ersättningen för plogarna eller ersätta dom som fått bilarna sönderslagna av isen...

den här tråden startade jag för att jag ville ta initiativ...
menar du att jag, efter som att jag har en sänkt bil inte borde klaga.. !?!?..

Ja, du bör inte klaga då du sänkt din bil JA.
ganska logiskt.
och iochmed att detta är ditt i stort sett 13e inlägg så vet jag inte om du hängt med i andra liknande diskussioner.

om du nu verkligen vill klaga på kommunen så bör du även lägga till infon om att din bil är sänkt från orginal.
- om du nu endå känner att du ska klaga så tycker jag att du bör göra rätt för dig.

Dansken-
2 januari 2010 · 950 Inlägg

Lillfan skrev:
idag är det 2 januari.. vi har 10-40cm snö på våra vägar.. jag va ute nyss och åkte en sväng.. såg inte en ända gång en skottare.. det har snöat hela dan.. finns de inga idag eller?... och vart finns de man kallar för framförhållning.. det är många som inte änns kan komma ifrån sina parkeringar.. och även om man kan seja att vid sånt här väder så låt bilen va.. så finns de folk som jag som måste jobba idag.. jag jobbar natt och ska åka till jobbet sen.. är ganska orolig.. hoppas att jag kan komma fram..

Det började först snöa runt klockan 14 i Trollhättan i dag.

Lillfan
2 januari 2010 · 24 Inlägg

Residence skrev:

Lillfan skrev:

TurboThell skrev:
prioriteringen på en tvärgata utan genomfart där "baggis" ligger har inte precis högsta prioritet när det har snöat så mycket som det gjort. särskilt inte precis innan jul och nyår då budgeten är helt slut. att gatorna varit dåligt plogade beror även på en liten ändring angående ersättning till plogbilarna nu när chaufförerna själva får ersätta plogskären. de vill ju inte direkt byta ut dem så ofta när de kostar som de gör:S att du kör en sänkt bil är ett val du gjort själv och kommunen kan inte direkt anpassa alla vägar och väglag till hur låga bilar bilägarna vill ha utan de bygger sina vägar efter hur höga bilarna är normalt. hur gubbigt det än känns:S
om jag sladdar in i en stolpe ska jag då anmäla kommunen för att de placerat stolpen på "fel" plats?
ta konsekvenserna för ditt handlande.
klart att vanliga bilar kan gå sönder när man framför dom helt normalt och då ska man agera!

så du menar att det är mitt fel att jag inte kan framföra min bil på en vanlig gata som Tunhemsvägen utan att slå sönder saker.. de e sant att jag har valt att sänka min bil.. men den här tråden går inte ut på att vi som har sänka bilar ska klaga.. Alla som råkat ut för nått liknande ska klaga...
känner du dej inte träffad så skit i de då..

men de finns en del människor som har normala bilar och framför dom på ett normalt sätt och ändå går de sönder..

det är ju ett val som jag vill att kommunen ska välja mellan antingen höja ersättningen för plogarna eller ersätta dom som fått bilarna sönderslagna av isen...

den här tråden startade jag för att jag ville ta initiativ...
menar du att jag, efter som att jag har en sänkt bil inte borde klaga.. !?!?..

Ja, du bör inte klaga då du sänkt din bil JA.
ganska logiskt.
och iochmed att detta är ditt i stort sett 13e inlägg så vet jag inte om du hängt med i andra liknande diskussioner.

om du nu verkligen vill klaga på kommunen så bör du även lägga till infon om att din bil är sänkt från orginal.
- om du nu endå känner att du ska klaga så tycker jag att du bör göra rätt för dig.

jag gjorde denna tråd för att uppmana folk till att klaga.. jag vet inte om du hängt med i diskutionen eller bara är almänt trög... om du nu inte samtycker med mej så ge fan i att skriva här då..
ja jag skrev i mina mail till kommunen att bilen inte är orginal höjd.. om du inte vill hjälpa till att förändra så föreslår jag att du lämnar denna tråd ifred.. jag riktar mej till dom som faktiskt tycker att de borde bli en förändring.. de e jävla illa att de inte finns nån annan som hade en orginal bil som kunde ta initativet..

Senast redigerat av Lillfan (2 januari 2010)

twin_cam Smålänning
2 januari 2010 · 7 877 Inlägg

Begär att kommunen börjat salta vägarna i stan?

Nu gör dem inte det för att spara pengar och miljö, och för att folk klagat, vilket får följden att vägen blir kass, eftersom det itne går att skrapa vägen inne i stan (borde alla begripa).

Så välj, salt eller gupp...

Eller så kan man parkera utanför och gå in till stan? Eller skita i att köra där om man nöjeskör...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
FLindgren
2 januari 2010 · 5 089 Inlägg

Jag har inte orkar läsa igenom någonting alls, men skaffa dig ett eget jobb som snöplogare och se ifall du hinner med 40 cm snö i hela stan, innom 3 timmar. och allt måste tydligen bort på din gata först?
vad tror du stan har för budget på snöröjning när vi knappt har haft någon snö dom tidigare åren?

och angående vägguppen. hur kör du igenkligen? jag kör med toklåg bil på sommaren(med lång och låg front). Och även ännu lägre bil på vintern. och jag har aldrig dragit i något enns. pedalen i mitten underlättar när man kommer fram emot ett väggupp.........

Du uppmanar folk till att klaga, men sålänge dom står på din sida. eftersom du "om du nu inte samtycker med mej så ge fan i att skriva här då.."


Snön är snart över och sommaren är här igen. ut å sladda i snön med dig istället för att sitta hemma å klaga över någon annan.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
JaZoR Team RmR
3 januari 2010 · 393 Inlägg

Vad jag vet av vänner som plogar vägar osv , så är det inte ett lätt jobb och det tar väldigt lång tid , vet folk som sitter o plogar 20 timmar i sträck , då kan du tänka dig hur många bilar som är ute och gör samma sak så dom plogar och har fullt upp , sen håller jag med lindgren till fullo, så höga är ju inte guppen, om man bortser ifrån det vid troget, sen hur hänger ni upp era avgasrör får jag fråga wink

MVh/Jocke

king_of_the_road89
6 januari 2010 · 33 Inlägg

jag har med haft ett antal låga bilar som jag inte haft ett ända problem med, men om jag kör runt i en låg bil och nått går sönder så får jag, (JAG) stå för mina egna kostnader för det jag själv som valt o köra lågt.

Sen de här med snö röjning, har någon tänkt på att de e lågkonjuktur. Kommunen har inte råd att anställa 700 pers för att plogas bort all snö på en natt, det funkar inte så, att en gata är lite värre än en annan är för dom ska ta dom större vägarna först, prioritera kallas detta....

Så om du väljer att köra in i en snö driva som du ser är för hög, som du nu tydligen kört i 4 ggr enligt dig, o din bil kommer ta i, bromsa då för faan o kör sakta, men behöver inte köra fullt så de går sönder.

Jag vet att kommunen försöker så gott dom kan och de e inte så lätt heller, så här mycke snö som vi har nu, de va ju sjukt länge sedan vi hade detta o thn stad har inte råd med mer, så sluta klaga nu o tänk dig för lite

Senast redigerat av king_of_the_road89 (7 januari 2010)

Schotttz
6 januari 2010 · 586 Inlägg

Jag vet när jag körde våran gamla 9-3 aero combi. Fullt med folk i bilen så bakkofångaren eller om det var draget som dom i trottoarkanten när jag skulle vända utanför backstage..

Ska jag skicka in en räkning till kommunen för tottoarkanten e förhög, eller skylla mig själv?

Anpassa sig istället till väglaget/vägen till förhållande till vad du kör för bil. I ditt fall skulle kanske glasögon skulle hjälpa då eller köp en hjullastare och bränn omrking i... då kan du ju passa på att röja på din gata, så det blir riktigt gjort....

Ingen ide att klaga, såvida det inte är en grop som halva bilen försvinner i.. då kanske det är dags att påpeka att det kan vara läge att laga de.. Kommunen gör nog så gott dom kan, och det är inte helt lätt att röja snö, speciellt inte när det är mycket snö, vart ska du göra av allt? Igår körde maskintjänst THN bort snö ifrån centrum hela dagen tex...

Senast redigerat av SpotniX (6 januari 2010)

expect1991
6 januari 2010 · 1 814 Inlägg

Lillfan skrev:

loudness skrev:
hade varit intressant och läsa upphandlingen för snöröjningen, den borde väl vara offentlig handling? får man de svart på vitt

Tror att man kan få tag i den på kommunen.. men dom har varit väldigt stela i samtalen med dom och de verkar som om dom inte vill veta av nån som är under 30 och har åsikter..

Ring och hota med att du anser att de till råga på allt diskriminerar ungdomar.

henke_99 Offroad Racing
6 januari 2010 · 3 122 Inlägg

SpotniX skrev:
Jag vet när jag körde våran gamla 9-3 aero combi. Fullt med folk i bilen så bakkofångaren eller om det var draget som dom i trottoarkanten när jag skulle vända utanför backstage..

Ska jag skicka in en räkning till kommunen för tottoarkanten e förhög, eller skylla mig själv?

Anpassa sig istället till väglaget/vägen till förhållande till vad du kör för bil. I ditt fall skulle kanske glasögon skulle hjälpa då eller köp en hjullastare och bränn omrking i... då kan du ju passa på att röja på din gata, så det blir riktigt gjort....

Ingen ide att klaga, såvida det inte är en grop som halva bilen försvinner i.. då kanske det är dags att påpeka att det kan vara läge att laga de.. Kommunen gör nog så gott dom kan, och det är inte helt lätt att röja snö, speciellt inte när det är mycket snö, vart ska du göra av allt? Igår körde maskintjänst THN bort snö ifrån centrum hela dagen tex...

Men det förstår du väl att allt måste ju se ut precis som på sommaren, vinter får det ju inte vara på gatorna. wink Och kommunen måste ju anpassa sig till dom som känner att dom vill köra bilar som är lägre än medel eftersom dom inte får känna sig diskriminerade roll

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Steenzor
16 januari 2010 · 489 Inlägg

Jag mailade för 1 vecka sedab och fick en bekräftelse att det hade tagit emot det, men fortfarande inget svar.

DanielssonC
16 januari 2010 · 213 Inlägg

JaZoR skrev:
Vad jag vet av vänner som plogar vägar osv , så är det inte ett lätt jobb och det tar väldigt lång tid , vet folk som sitter o plogar 20 timmar i sträck , då kan du tänka dig hur många bilar som är ute och gör samma sak så dom plogar och har fullt upp , sen håller jag med lindgren till fullo, så höga är ju inte guppen, om man bortser ifrån det vid troget, sen hur hänger ni upp era avgasrör får jag fråga wink

MVh/Jocke

Jag är en av dessa som har haft jouren.. dock inte i din stad menmen.. jag ger fullständigt fan i om din opel skrapar i isen.. Har man sänkt bilen får man ta och skylla sig själv.. Och duger inte snöröjjningen gå och köp dig en spade och ploga själv då... mad

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
king_of_the_road89
23 januari 2010 · 33 Inlägg

DanielssonC skrev:

JaZoR skrev:
Vad jag vet av vänner som plogar vägar osv , så är det inte ett lätt jobb och det tar väldigt lång tid , vet folk som sitter o plogar 20 timmar i sträck , då kan du tänka dig hur många bilar som är ute och gör samma sak så dom plogar och har fullt upp , sen håller jag med lindgren till fullo, så höga är ju inte guppen, om man bortser ifrån det vid troget, sen hur hänger ni upp era avgasrör får jag fråga wink

MVh/Jocke

Jag är en av dessa som har haft jouren.. dock inte i din stad menmen.. jag ger fullständigt fan i om din opel skrapar i isen.. Har man sänkt bilen får man ta och skylla sig själv.. Och duger inte snöröjjningen gå och köp dig en spade och ploga själv då... mad

bra sagt därbig_smile

volvoentusiasten
23 januari 2010 · 4 005 Inlägg

Jag undrar lite om TS har kontaktat kommunen - och isåfall vilket svar det gick?
Har TS skickat in en insändare till den lokala tidningen?
Har TS pratat med den lokala tidningen

ekelund88
23 januari 2010 · 2 656 Inlägg

FLindgren skrev:
Jag har inte orkar läsa igenom någonting alls, men skaffa dig ett eget jobb som snöplogare och se ifall du hinner med 40 cm snö i hela stan, innom 3 timmar. och allt måste tydligen bort på din gata först?
vad tror du stan har för budget på snöröjning när vi knappt har haft någon snö dom tidigare åren?

och angående vägguppen. hur kör du igenkligen? jag kör med toklåg bil på sommaren(med lång och låg front). Och även ännu lägre bil på vintern. och jag har aldrig dragit i något enns. pedalen i mitten underlättar när man kommer fram emot ett väggupp.........

Du uppmanar folk till att klaga, men sålänge dom står på din sida. eftersom du "om du nu inte samtycker med mej så ge fan i att skriva här då.."


Snön är snart över och sommaren är här igen. ut å sladda i snön med dig istället för att sitta hemma å klaga över någon annan.

reglerna ang gupp säger väl att man ska kunna hålla tex 50 över guppet om de e 50 på vägen så har jag fått för mmig när jag läste igenom reglerna i sommras

sen får den ju inte va högre än tex trottoarkanten heller då e dom tvugna o hyvla där

men snöröjningen e KASS under ALL kritik i trollhättan

JaZoR Team RmR
24 januari 2010 · 393 Inlägg

hmm du har nog fått lite om bakfoten om du läst att det ska gå och köra i 50 över ett gupp på 50 sträcka,
50 km/h är ganska mycket över ett fartgupp :S

ekelund88
25 januari 2010 · 2 656 Inlägg

JaZoR skrev:
hmm du har nog fått lite om bakfoten om du läst att det ska gå och köra i 50 över ett gupp på 50 sträcka,
50 km/h är ganska mycket över ett fartgupp :S

går ju hålla 100 utan problem med en orginal 740 wink

JaZoR Team RmR
25 januari 2010 · 393 Inlägg

ekelund88 skrev:

JaZoR skrev:
hmm du har nog fått lite om bakfoten om du läst att det ska gå och köra i 50 över ett gupp på 50 sträcka,
50 km/h är ganska mycket över ett fartgupp :S

går ju hålla 100 utan problem med en orginal 740 wink

självklart går det göra de, det går även dra upp den i 200 över ett gupp!

Juvakka
25 januari 2010 · 1 697 Inlägg

JaZoR skrev:

ekelund88 skrev:

JaZoR skrev:
hmm du har nog fått lite om bakfoten om du läst att det ska gå och köra i 50 över ett gupp på 50 sträcka,
50 km/h är ganska mycket över ett fartgupp :S

går ju hålla 100 utan problem med en orginal 740 wink

självklart går det göra de, det går även dra upp den i 200 över ett gupp!

om den sletna 740:in pallar det tongue

Saab 900 "T16" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang