2 januari 2010
Trådstartare
tja!
Har en 4-växlad Golf 2a årsmodell 1984. Låg på motorvägen hem från malmö, då helt plötsligt motorn började låta lite konstigt och därefter tappade kraft. Stannade till efter 1km på en mack och då rök det som fan från huven. Öppnade upp den men det luktade ingenting så antog att det måste vara vatten. Väntade ca 30 minuter så bilen skulle svalna något. Felsökte som fan, kollade olja men det var normalt så såg jag att det var ganska lite vatten i kylarvätskebehållaren. Jag såg då att den tunna textilbeklädda slangen som går från Kylarvätskebehållaren till högersidan högst upp på kylaren hade börjat läcka vid kylaren, så slet bort den, klippte till den och nöp dit den igen.
Därefter startade jag upp, den lät normalt så jag körde igen och fortsatte resan mot Jönköping samtidigt som jag lyssnade jävligt noga från motorrummet, låg i 80-90km/h resten utav vägen (ca 30mil) då jag tänkte att den skulle slippa gå på höga varv så man kom hem över huvud taget, den gick bra hem därefter.
Väl hemma parkerar jag och går ut för att öppna motorhuven och kolla hur den uppför sig nu, då hörs ett knackande från vänster sida av motorn, där bla. fläktremmen sitter. Kan inte lokalisera 100% igt vart det knackar med någonstans till vänster om motorn, skulle ev. kunna tänka mig ventilerna.
vad tror ni kan vara fel? Kan det vara nån fara att köra den till jobbet imorgon? (ca 10-15 minuters stadstrafikskörning).
MVH Svante