2972
Sök

Golf II -84a. Tappade kraft på motorväg och slår i sidan.

15 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
tja!

Har en 4-växlad Golf 2a årsmodell 1984. Låg på motorvägen hem från malmö, då helt plötsligt motorn började låta lite konstigt och därefter tappade kraft. Stannade till efter 1km på en mack och då rök det som fan från huven. Öppnade upp den men det luktade ingenting så antog att det måste vara vatten. Väntade ca 30 minuter så bilen skulle svalna något. Felsökte som fan, kollade olja men det var normalt så såg jag att det var ganska lite vatten i kylarvätskebehållaren. Jag såg då att den tunna textilbeklädda slangen som går från Kylarvätskebehållaren till högersidan högst upp på kylaren hade börjat läcka vid kylaren, så slet bort den, klippte till den och nöp dit den igen.

Därefter startade jag upp, den lät normalt så jag körde igen och fortsatte resan mot Jönköping samtidigt som jag lyssnade jävligt noga från motorrummet, låg i 80-90km/h resten utav vägen (ca 30mil) då jag tänkte att den skulle slippa gå på höga varv så man kom hem över huvud taget, den gick bra hem därefter.

Väl hemma parkerar jag och går ut för att öppna motorhuven och kolla hur den uppför sig nu, då hörs ett knackande från vänster sida av motorn, där bla. fläktremmen sitter. Kan inte lokalisera 100% igt vart det knackar med någonstans till vänster om motorn, skulle ev. kunna tänka mig ventilerna.

vad tror ni kan vara fel? Kan det vara nån fara att köra den till jobbet imorgon? (ca 10-15 minuters stadstrafikskörning).

MVH Svante

3 235 Inlägg
2 januari 2010
Knackar det uppe i toppen, eller nere i blocket?

15 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
det låter som att det är i toppen det knackar.
Senast redigerat av Bajjeen (2 januari 2010)

3 235 Inlägg
2 januari 2010
Hur är oljan, ser bra ut, luktar inte bränt?
Byt olja och filter. När en motor gått varm att den tappar kraft är det inte bra, oljan förlorar sina smörjegenskaper på grund av värmeutvecklingen och slitaget ökar drastiskt.
Hjälper inte oljebyte kan du läsa på rvs.se, har haft det på alla mina bilar och har bara positiva erfarenheter.

15 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
förra ägaren gjorde ett motorbyte på bilen så oljan är relativt ny, den ser ren och bra ut, gott om olja finns det även. Förutsätter även att filter osv. är bytt i och med att han bytt motor. Det luktar ej bränt när jag kör, det har dock luktat bränt ibland när jag startat den nu på senare tid men har trott att det är för att fläktremmen har slirat som fan, ska köpa mig en ny på måndag och byta den då jag ej haft tid innan..

den verkade ju dock inte tappa kraft över huvudtaget när jag körde hem de resterande 25 milen efter att detta inträffade.

jag funderar på om det är några av ventilerna som småjävlas med mig..
Senast redigerat av Bajjeen (3 januari 2010)

473 Inlägg
3 januari 2010
har du kollat vattenpumpen ?

15 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
nej, men känns väl inte som det är vattenpumpen eftersom bilen ändå rullade hem 30 mil sen utan det var ju pga. läckage som den blev överhettad och tappade kraft..

dock funderar jag på vad detta knackande ljudet är.. om det nu är ventilerna, är det så man kan laga det själv? vad kostar det att lämna in för att laga? vad händer om jag ignorerar det och kör vidare?

bilen kostade mig ändå bara 4000kr så är ingen bil jag vill lägga pengar på...

15 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
har inte hittat felet än för det är ju så satans kallt att man inte kan göra något.. men om det nu skulle vara ventilerna, vad kan hända om man kör med det knakcande ljudet ändå?

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
13 oktober 2011
Måste också skriva här i tråden, Har samma problem med min golf, Verkar inte alls lika pigg som alla andra 90hk golfar vid 110 km/h typ. Knackar från blocket dock sad Vad kan de vara?

Audis in Scandinavia Crew

Sök