6168
Sök

Bandpasslåda, hjälp sökes!

1 150 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Tja.

Ska nu försöka snickra ihop lite ljud i Audin. Nu under helgen har jag plastat dörrsidorna, så där hamnar en 6,5a i varje, och i hatthyllan sitter det två 6,9or.

Men nu vill jag ha bas med, men hur ska jag bygga min låda? Menar inte kunskapsmässigt utan visuellt. Tycker de är skitsvårt att bestämma mig för hur de ska vara.

Basarna i fråga är 3 st 10". Både basar, 6.9", 6.5" är Mutant för Er som undrar.

Vad tror ni?

/S_Henjer
Senast redigerat av S_Henjer (9 januari 2010)

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Ingen som vill lätta på hjärtat?

a slice of lemon
and a shot tequila..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 januari 2010
Är det fällbart baksäte? Skidlucka? Ser man ner i skuffen innifrån kupén?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 150 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Är det fällbart baksäte? Skidlucka? Ser man ner i skuffen innifrån kupén?

Japp. Kan fixa bilder om du sitter och klämmer på någon idé. Men de är rätt så du skrev..

a slice of lemon
and a shot tequila..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 januari 2010
Ja bilder vore ju inte fel, lättare att ge lite förslag då. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 150 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/69353/833579_2bqd2c.jpg
Skuffen..

Så kan man väl säga att det ser ut.. En "tillfällig" baslåda som legat där i ett tag nu.. Varför pappskivan ligger där var nog för jag hade nåt skitit i bilen.. Men de går ju se lite hur det ser ut.. Tack på förhand!

a slice of lemon
and a shot tequila..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 januari 2010
Kan du tänka dig att köra med skidluckan nere? Isåfall så vore det jäkligt fränt att bygga en bandpasslåda med en stor port in genom skidluckan! smile Basarna kan du ju då sätta med konen eller magneten bakåt och sen en plexi/glasskiva bakom för att se in i lådan. Hade själv en sån lösning på gång i min bil men skulle få problem med att få in lådan i bilen, så de sket sig.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

MR
295 Inlägg
9 januari 2010
Finns ingen skidport i coupé heller... wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 januari 2010
Nehe, vad är det då för nåt där bakom baslådan? Ser då i mina ögon ut precis som en skidlucka/armstöd.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 150 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
henkz skrev:
Finns ingen skidport i coupé heller... wink

Jojjomän, visst finns de de.. Det är det fyrkantiga hålet vid baslådan..

a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Kan du tänka dig att köra med skidluckan nere? Isåfall så vore det jäkligt fränt att bygga en bandpasslåda med en stor port in genom skidluckan! smile Basarna kan du ju då sätta med konen eller magneten bakåt och sen en plexi/glasskiva bakom för att se in i lådan. Hade själv en sån lösning på gång i min bil men skulle få problem med att få in lådan i bilen, så de sket sig.

Jo det kanske hade vart nåt..  Tack!

a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
Går det att ha 3 basar i en bandpasslåda? Är inte så inne när det gäller den typen av lådor. Ska det vara samma volym till varje bas, som det skulle vart i en reflexlåda? Hur ska man sätta basarna för att få bäst ljud då? Om man tänker bakifrån bilen, ska basarna vara med konen mot varandra? Eller kan de sitta så man tycker ser bäst ut?

Ändrar nu topic när jag vet hur det ska vara! Ljudbygge Audi Coupe! Tips och Idéer sökes! -> Bandpasslåda, hjälp sökes!

a slice of lemon
and a shot tequila..

4 693 Inlägg
9 januari 2010
Klart att man kan ha 3 st i samma låda. Kammarna blir bara större. Lägg upp lite spec så ska vi se om vår allas favorit kommer in och räknar ut en bandpasslåda åt dig smile

Booyakasha!

1 150 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
Softis skrev:
Klart att man kan ha 3 st i samma låda. Kammarna blir bara större. Lägg upp lite spec så ska vi se om vår allas favorit kommer in och räknar ut en bandpasslåda åt dig smile

Okej, jag har alltid trott att en bandpasslåda kunde ha max två basar, och att konan skulle ligga mot varandra.. Ska försöka hitta specifikationer..

a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
Här är specifikationerna för basarna.

Description SUBWOOFER, WHITE CONE 10" SB SERIES
External Diameter:270mm
External Length / Height:140mm
Frequency Response Lower Limit:35Hz
Frequency Response Upper Limit:1kHz
RMS Power:150W

Jag tror det ska vara rätt, har inte kvar instruktionerna till basarna, så tog det från internet. Hoppas någon kan komma fram till något. Tack på förhand!

a slice of lemon
and a shot tequila..

4 693 Inlägg
9 januari 2010
Tyvärr så blev det lite fel, kan du skicka länk till basarna istället?

Booyakasha!

3 466 Inlägg
9 januari 2010
Tror du kommer spela högre med en vanlig Basreflex riktad bakåt.. Har du testat att spela med ett basreflexrör i den befintliga lådan?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 150 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
Softis skrev:
Tyvärr så blev det lite fel, kan du skicka länk till basarna istället?

http://www.dealtime.co.uk/xPF-Mutant-NW1040SB

a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Tror du kommer spela högre med en vanlig Basreflex riktad bakåt.. Har du testat att spela med ett basreflexrör i den befintliga lådan?

Jo de är möjligt. Jag har av nån anledning fått för mig att bandpass ger en mer dov bas så att säga. Nej jag har inte haft nåt rör i den lådan jag har nu, för de var ju som sagt, hrm, en tillfällig låda. lol

a slice of lemon
and a shot tequila..

2 665 Inlägg
9 januari 2010
Nej en bandpass låda ger inte dovare bas. Den ger inte alla frekvenser som en basreflex pga att det just är en bandpass låda.
Du lyssnar bara på resonansen i röret o då kan det låta entonigt om den inte är rätt byggd. Så denna låd typ är den som är svårast att låta bra. Ur röret kommer det kanske 35-70hz ca 1oktav.

Tycker inte du behöver bygga bandpass när du har en sånt bra hål i baksätet. Montera dem där bakom spelandes mot luckan som ska vara öppen. kan vara så att arean på hålet är för litet för 3st basar. Mär arean o jämför med sammalagda konarean på 3basar.
Senast redigerat av Rickard-v (9 januari 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Sök