Securitas har köpt upp sthlm stad parkering. Här har "p-lisorna" securitas-märkta fordon med orange saftblandare som de ska ha påslagna då de stannar för att lappa. De har således gått utbildning för att få stanna på trafikerade vägar. Detta vet jag med säkerhet då jag själv jobbar på Securitas, dock ej "ute i fält" så att säga. Däremot känns det lite olustigt att de får springa runt i väktaruniform. Dels för att flertalet inte ens är väktare utan just "biljettkontrollanter". Dels för att de vanliga väktarna (ronderande, stationära m.fl.) får ta skit av folk som fått böter, får parkeringsfrågor m.m. En annan sak man kan reflektera över som anställd på detta underbart skenheliga bolag är ju varför de som bara glider runt i stan ska ha helt nya Saab 9-3 SC medan de ronderande som kör betydligt mer får åka Polo 1,2..
Så ja, de har rätt att stanna illa, iaf mina kollegor. Förutsatt att de har saftblandarna på och giltig utbildning. Och ja, man är förordnad av polisen att sätta p-böter, dock har man inte rätt att stå riktigt hur som helst bara för sakens skull. De är inte direkt omtyckta av varken mig eller mina kollegor men det är en inkomstkälla för företaget. "Våra" parkeringsvakter arbetar inte på provision, man har en lönegrupp, a-e. Minns jag inte fel ligger de på lönegrupp B, således 21.635/mån + OB före skatt.