BJonsson skrev:
Antihero skrev:
BJonsson skrev:
Körkort eller inte,en olycka händer skit lätt varken man heter "Nisse" och är 16år utan körkort eller "Bengan" 42år och haft körkort i 24år. Nu va jag ju inte där (tack Dj_din mamma för de) så jag kan inte uttala mig om just det som hände. I övrigt håller jag med helt och hållet med övriga angående raglerna.... Ses nästa gång
Inte om du tittar på Trafiksäkerhetsverkets statistik över olyckor. 18-24 åringarna är i den övre graden mest inblandade i olyckor, också dom med dödlig utgång. Vid en situation där man måste handla snabbt och effektivt i en krissituation så handlar personer i de övre åldrarna mycket mer effektivare och oftast på "rätt" sätt. Det är också svaret på varför du som är under 25 har högre försäkring på ditt fordon.
Men det är klart, människor i alla åldrar är ju med i olyckor men det finns alltid statistik som visar hur människor i olika åldergrupper är utsatta. En sådan statistik ljuger aldrig, det är därför som det heter att
man ALLTID lär sig något nytt och man förtjänar erfarenhet, det är inget man vinner på lotto eller föds med.
Hmm.... jag visste inte att trafiksäkerhetsverket förde statistik över olyckor på isbelagda sjöar!? för det va väl det vi pratar om va,och det trådan handlar om? Det skiljer ju sig lite från det vanliga åkandet på vägarna runt omkring. Man sätter ju sig inte och åker runt en slinga i stan med oti däck å plattan i mattan direkt,vilket man gör på sjön. am i right?

Jo det gör dom faktist, dom tar upp ALLA anmälda olyckor som sker innanför sveriges gräns, finns statestik på bil,mc,båt,skoter,cykel m.m. Inte så att dom skiter i olyckorna som sker utanför vägen precis hahaha. enda skillnaden är att när man är med bil på sjön så gäller INGA försäkringar och det skulle vara fruktansvärt tråkigt om det hände något p.g.a att en person kör in i den andra och ingen får något på försäkringen. En nära vän till mig jobbar med just dessa saker på vägverket i Borlänge.
Olycka är en olycka, spelar ingen roll hur du vrider och vänder på det. Det kommer anmälas.
Om det uppstår en okontrollerad sladd på sjön så ska man kunna veta hur man rätar upp bilen och inte kanar in i en annan bil och just därför lär man också veta vilket avstånd man bör ha och mycket annat, det har hänt förut och det kommer sannerligen hända igen. Det vi såg i lördags va en bil som vi fick gräva ut ur snödrivorna gång på gång och föraren hade inte körkort. Mig gör det inget , bra ställe att träna på men det måste ske på ett någorlunda kontrollerat sätt eller hur ? Det händer olyckor på sjön varje år och det är dom jag vill undvika i min närhet för det skapar bara skit för oss alla.
Därför tyckte jag att om man inte har körkort så är det viktig information för de andra, som sagt alla är välkomna med eller utan körkort för körningen sker på egen risk men då lär förarna runt i kring veta vilka dom har på banan, am i right

Dessutom så tar en normal människa det lugnt inne i stan och på allmänna vägar och på sjön så gasar man lite extra och det är också då de oväntade sakerna och olyckorna kan hända, varför tror du t.ex det sker skoterolyckor mitt på sjön eller båtolyckor??? dom är ju mitt på sjön !?!?! för att man ser möjligheten att svina lite extra.