Frågor ang. tjuvström/sleepmode BMW E32 750 91:a

wentma
16 januari 2010 · 83 Inlägg

Har som sagt blivit med en BMW E32 750:a.

Den drar tjuvstöm och inte lite heller, ca. 4.3A mäter jag med multimetern i serie med minuspolen på batteriet. Har dragit varenda säkring som jag hat hittat medans jag har mätt men ingen skillnad på mätvärdet. Har kopplat loss div. saker men fortfarande ingen skillnad. Det jag har plockat loss är ACC panel, färdator, värmeventiler, luftmassemätare bägge två, RM och GM boxarna under baksätet men inget hjälper, fortfarande ca. 4.3A.
Kopplade idag loss bägge generatorkablarna uppe vid +polen i motorrummet men fortfarnde ingen skillnad. Kommer inte åt dom vid generatorn, trångt är bara förnamnet. Bägge kablarna går direkt från
generatorn upp till +polen och en annan koppling där.
Jag hade hoppats att det skulle vara generatorn som tjuvade men icke.sadsad

Den skall enl. uppgift gå ner i sleepmode efter ca. 16 min men den verkar inte göra det.
Mätte idag med alla dörrar, skufflucka och motorhuv stängda men hade efter 1 timme fortfarande inte gått ner i sleepmode. Var tvungen att avbryta där då Fluken(multimetern) stängde av sig själv.

Måste man ha alla komponenter inkopplade för att den skall gå ner i sleepmode? Hade inte idag färddatorn, Acc-panelen luftmassemätarna inkopplade.
Hur mycket Ampere kan den tänkas dra om den inte går ner i sleepmode? Mina 4.3A är väl i mesta laget.

Har även två andra elfel i den. Centrallåset på förardörren och bakrutedefrosten. Ansluter man dessa så
smäller säkring nr. 20 i elcentalen så fort man vrider på tändningen. Generalkortis någonstans.
Säkringinghållaren till bakrute defrosten har någongång(sitter under baksätet) råkat ut för en riktig härdsmälta. Sådär har jag satt dit en extra säkringshållare.

Tips och ideer emottages tacksamt.   

Mackan

wentma
19 januari 2010 · 83 Inlägg

Kom igen nu BMW experter


//Mackan

240bns
20 januari 2010 · 1 008 Inlägg

Du hade provat ryckt samtliga säkingar under baksätet oxå?
om jag inte minns fel är ett par av dessa dolda av plasten på säkringsdosan vid de andra säkringarna, tror de säkringar jag syftar på finns avbildade på locket,men kanske kommer ihåg fel.
En polare hade tjyvströmsproblem i sin gamla 540 som jag kikade i och då var det remoten till originalslutsteg etc som var kopplad till direktpluss bakom stereon som någon klåpare kopplat in.

Dock tycker jag 4.3A låter väldigt mycket för att vara exempelvis slutsteg i standbyläge..
räknat på 12 volt är det ju nått som käkar 51watt..
Jag hade varit orolig redan vid 430mA tjyvström oxå..

wentma
20 januari 2010 · 83 Inlägg

240bns skrev:
Du hade provat ryckt samtliga säkingar under baksätet oxå?
om jag inte minns fel är ett par av dessa dolda av plasten på säkringsdosan vid de andra säkringarna, tror de säkringar jag syftar på finns avbildade på locket,men kanske kommer ihåg fel.
En polare hade tjyvströmsproblem i sin gamla 540 som jag kikade i och då var det remoten till originalslutsteg etc som var kopplad till direktpluss bakom stereon som någon klåpare kopplat in.

Dock tycker jag 4.3A låter väldigt mycket för att vara exempelvis slutsteg i standbyläge..
räknat på 12 volt är det ju nått som käkar 51watt..
Jag hade varit orolig redan vid 430mA tjyvström oxå..

Japp har ryckt alla säkringar under baksätet, även dom under locket.
Finns inget slutsteg i bilen. Den har dock haft slutsteg någon gång under sitt liv. Alla orginal högtalarkablar
och plus och minus matning är draget bak till skuffen.

Börjar mer och mer tro att det har någonting med härdsmältan i säkringshållaren att göra.
Bakrute deffrosten är ju kopplad ihop med styrningen till klimat panelen på någotvis, alla fall enligt elschemat.

Har provat och känt men hittar inte något som blir varmt eller luktar.
Det gnistrar rätt bra när man sätter på/tar av kabeln från batteriet och checkmodulen plingar till.

Mera tips

//Mackan

wentma
29 januari 2010 · 83 Inlägg

Har nu koncentrerat mig lite mer på bakrute defrostrn. Har kollat på lite elscheman och enl. dessa så skall bakrutedefrostern inte ha något att göra med säkring nr. 20. Kortis med andra ord. Bakrute defrostern är dock ihopkopplad med den sk. IHKA modulen. IHKA modulen styr bl.a alla spjäll motorer och är kopplad till
ACC panelen där även brytaren till bakrute defrostern sitter. IHKA modulen är dock säkrad till nr. 20.

Kopplade idag loss alla 4 kontakterna till IHKA:n men ingen skillnad. Fortfrarande ca. 4.0A i tjuvström.
Har tappat ca. 0.3A på vägen någonstans medans jag har hållit på och rotat. Jag har dock tappat dessa 0.3A innan dagens operation.

Hur fan skall man komma vidare nu då?

Nästa tanke som jag har är att ev. riva säkringsboxen i motorrummet och se att säkring nr 20 och 21 inte
är kortslutna på något vis sins emellan då säkring 21 skall vara för bakrutan.

Mer tips önskas eller förslag på en bra bilelekrtiker i södra stockholm.

//Mackan åter fast i BMW träsket

Kavli Motborgare
29 januari 2010 · 1 099 Inlägg

wentma skrev:
Har nu koncentrerat mig lite mer på bakrute defrostrn. Har kollat på lite elscheman och enl. dessa så skall bakrutedefrostern inte ha något att göra med säkring nr. 20. Kortis med andra ord. Bakrute defrostern är dock ihopkopplad med den sk. IHKA modulen. IHKA modulen styr bl.a alla spjäll motorer och är kopplad till
ACC panelen där även brytaren till bakrute defrostern sitter. IHKA modulen är dock säkrad till nr. 20.

Kopplade idag loss alla 4 kontakterna till IHKA:n men ingen skillnad. Fortfrarande ca. 4.0A i tjuvström.
Har tappat ca. 0.3A på vägen någonstans medans jag har hållit på och rotat. Jag har dock tappat dessa 0.3A innan dagens operation.

Hur fan skall man komma vidare nu då?

Nästa tanke som jag har är att ev. riva säkringsboxen i motorrummet och se att säkring nr 20 och 21 inte
är kortslutna på något vis sins emellan då säkring 21 skall vara för bakrutan.

Mer tips önskas eller förslag på en bra bilelekrtiker i södra stockholm.

//Mackan åter fast i BMW träsket

Få tag på en tångamperemätare som klarar likström. Sen följer du var strömmen går nånstans. När jag hittar en kabelstomme som det läcker i, öppnar jag den, delar hälften av ledningarna och hittar vilken halvdel det läcker i, sen delar jag igen, tills jag hittar den jävel som det läcker i. Sen har du förhoppningsvis ett elschema med färgkoder.

-- K

Senast redigerat av Kavli (29 januari 2010)

Bygdemeken
10 februari 2020 · 1 Inlägg

Hej! Fick du någon ordning på 750in? Har liknande problem med min!
Skulle vara intressant att veta!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang