1513
Sök

Hedlund - Volvo 740 Turbo, Startad med Nirat!

2 419 Inlägg
24 januari 2011
Tid har jag gott om så det kan du hämta här tongue nej du får ju fixa allt nu så du kan testa den på isen wink

Med lem
1 127 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
Nej inge isåka för denna. tongue

Det suger lite i spenderartarmen så jag beställde nyss IPD 25mm krängare, och lite grejer i byggsats till justerbara coilovers. smile

Tänkte ta försöka få start på bilen nu i helgen igen. Nu tors, fre ska jag till Sthlm på mc.mässa så hinner inte med nu.

Med lem
1 127 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
Har inga bilder att bjuda på men kan hålla updaterat att jag inte är helt död iaf. 

Kör igenom hela bilen exakt som jag vill ha den nu, annars blir den aldrig som jag vill ha den. Farsan tröttnade på att addonpaketet ligger och skräpar så han erbjöd sig betala lacken för skiten. lol Ingen flickvän hemma heller så jag är så rastlös så får avreagera mig på bilaset. big_smile

Påbörjade bakvagn idag. Rev bort panhardstag, kränghämmare, bytte fjädrar och kapade till lagom höjd. Blev biltemas "husvagnsfjädrar" till 245, hårdaste volvo fjädern jag hittat som passar rätt på. Hade liknande fjädrar förut fast från 745, men dessa är snäppet hårdare.

Tog loss lite bult som behövs bytas ut, bla dom till kardan/medbringare. Pinjongvinkeln ska justeras med nya bakvagnsstaget, nu pekar den några grader uppåt. Totalt fel...

Och IPD krängarna borde komma tidigt denna vecka. smile

Kör bakvagn först nu, gör klart framvagn helt efter det. Motorn ska ju igång den med, men ändå inte körbar utan färdigt chassi. tongue

446 Inlägg
30 januari 2011
kör med husvagnsfjädrar från 245 jag med blev en jäka skillnad från husvagnsfjädrarna som va till 740 tyckte jag smile

Med lem
1 127 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Så gött med motivationen tillbaka, gör lite varje dag så man kommer nån vart.

Imorrn blir jag klar med bakvagnen. Fick nya krängarna idag också, IPDs 25mm. smile Imorrn borde coilbenen komma.

http://img37.imageshack.us/img37/1696/dsc00577jc.jpg

http://img87.imageshack.us/img87/1282/dsc00576x.jpg

Med lem
1 127 Inlägg
2 419 Inlägg
2 februari 2011
Nu du börjar det likna nått big_smile Någon framgång med boxen?

Med lem
1 127 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
strandberg31 skrev:
Nu du börjar det likna nått big_smile Någon framgång med boxen?

Jag avreagerar mig med något kul istället, gör klart chassit som jag vill ha det. Boxen är ju hemma och lagad, inte satt i den och prövat bara. men bilen är ändå inte körbar utan chassit klart. tongue Och gör jag det inte nu när skruvarlusten är tillbaka blir det aldrig gjort. big_smile

Blir förhoppningsvis klar med bakvagnen idag, så börjar jag på framvagnen sen. Först efter det blire uppstart igen.

Med lem
1 127 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Bakvagnen klar!

Det jag gjort:
Justerat pinjongvinkeln med nya momentstaget, pekade åt helvete förut.
Nya hårdare fjädrar (sänkt den lite till också)
Drop-stops så inte fjädrarna åker ur tallriken när man hissar upp bilen, syns på bild längre ner
Nya 12.9 bult till kardan/medbringare
Justerat panhardstaget så hjulen sitter lika i hjulhusen.
IPD 25mm krängare

http://img192.imageshack.us/img192/2618/dsc00581zh.jpg
19mm vs 25mm krängare

http://img137.imageshack.us/img137/6456/dsc00582qz.jpg
Lagom stöddig krängarn var. tongue Dropstopena syns också, hemmamek gjord av gamla bälten.

http://img546.imageshack.us/img546/7544/dsc00584w.jpg
Max utfjädrat

http://img197.imageshack.us/img197/938/dsc00585ls.jpg
"Ride height"

http://img573.imageshack.us/img573/1816/dsc00587r.jpg
Kom över en lite roligare växelspak för ett tag sen.

Imorrn kommer tjejen hem från holland så inge mek imorrn. roll Får påbörja coilsen till helgen

675 Inlägg
2 februari 2011
Härligt bygge, läste igenom hela tråden nu. Mycket intressant och rolig läsning smile Detta ska följas! big_smile
Mvh/Linkan

Med lem
1 127 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
Benen kommer från m&m motorsport.

Nja nån skarv måste jag ju ha på avgassystemet annars får jag ju inte bort det från bilen. Det är svetsat på några ställen iaf.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
4 februari 2011
MantaRobin skrev:
H3dlund skrev:
Fick tillbaka MS boxen från "backeliten" som felsökt den i veckan, den var ju förfan felbyggd av han som byggt den. :S Den triggade inte tändning rätt pga det, samt nån kompenent till en spridarutgång var dålig.

Ska se när jag har tid över, kört sönder isbilen lite så grejar med den nu. tongue

Inte så konstigt den dummar sig då.. roll fakturerat boxbyggaren för felsökning? wink

grejen är att du skulle skickat tillbaka boxen till Mofid som han heter som byggt din box så hade han fått felsöka den och reparera, fel byggd och fel byggd, säkert du bad han löda triggern som du ville ha den då?
Mofid bygger många och väldigt bra boxar, han är bara lite sämre på support men den biten brukar jonas back(backeliten) ta hand om ..

om du ska mappa bilen som den hobby trimmare du är så Bör du skaffa en avgastemp mätare eller knocklink och en bredbandslambda men de sist nämnda förväntar jag mig att du har redan smile
men sprit i tanken så ska du se de blir snyyt i den där
Senast redigerat av Wikstromm (4 februari 2011)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Med lem
1 127 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
Wikstromm skrev:
grejen är att du skulle skickat tillbaka boxen till Mofid som han heter som byggt din box så hade han fått felsöka den och reparera, fel byggd och fel byggd, säkert du bad han löda triggern som du ville ha den då?
Mofid bygger många och väldigt bra boxar, han är bara lite sämre på support men den biten brukar jonas back(backeliten) ta hand om ..

om du ska mappa bilen som den hobby trimmare du är så Bör du skaffa en avgastemp mätare eller knocklink och en bredbandslambda men de sist nämnda förväntar jag mig att du har redan smile

Jo men nu gick det snabbare att få tag på jonas så det blev han.

Felbyggd? Ja.. Jag berättade vad jag skulle köra med för grejer. Men mänskligt att göra fel. tongue

Mappa bilen själv skall jag inte, ingen erfarenhet alls av det.. PPF ska få tand om den. Bredbandslambda har jag såklart, uttag för avgastempmätare finns på grenröret, har ingen egen tempmätare dock.

446 Inlägg
4 februari 2011
ska du mappa den på ppf finns det kanske en chans att man kan se bilen? om inte annat när man väll göra det på nått drifting event wink

040 RedLine
1 219 Inlägg
5 februari 2011
vad fick du ge för fjäderbenen samt varför minska fjädervägen bak? smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
6 februari 2011
H3dlund skrev:
Wikstromm skrev:

Jo men nu gick det snabbare att få tag på jonas så det blev han.

Felbyggd? Ja.. Jag berättade vad jag skulle köra med för grejer. Men mänskligt att göra fel. tongue

Mappa bilen själv skall jag inte, ingen erfarenhet alls av det.. PPF ska få tand om den. Bredbandslambda har jag såklart, uttag för avgastempmätare finns på grenröret, har ingen egen tempmätare dock.

PPF mappar med knocklink inte avgastemp, PPF mappar helst inte något annat sprut än ViPec eller Autronic iom att det är det dom är ÅF för men Ärtan på PPF är grym bakom datorn!

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Med lem
1 127 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
victor91 skrev:
ska du mappa den på ppf finns det kanske en chans att man kan se bilen? om inte annat när man väll göra det på nått drifting event wink

Javisst, kan väl skriva vilket datum det blir när tid är bokad.

BrajjAxx skrev:
vad fick du ge för fjäderbenen samt varför minska fjädervägen bak? smile

1500kr st.

Att jag satte dit drop-stops var mest för att slippa att fjädrarna trillar ur när man hissar upp bilen.

Wikstromm skrev:
PPF mappar med knocklink inte avgastemp, PPF mappar helst inte något annat sprut än ViPec eller Autronic iom att det är det dom är ÅF för men Ärtan på PPF är grym bakom datorn!

Okej. En bekant fick sin bil med VEMS mappad utan problem, förståeligt att de helst tar spruten dom säljer. Men vems och ms är de ju inte stor skillnad när de kommer till mappning.

Sök