Hedlund - Volvo 740 Turbo, Startad med Nirat!

H3dlund Med lem
27 februari 2010 · 1 127 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Gött smile Blir bra detta, då har du lite inkörning framför dig sen wink Sen kan du gasa big_smile

Inkörning och inköring, ska se till så den startar och går sen åker den direkt upp i rullande landsväg för mappning. wink

_Fredrik skrev:
Motorblocket blev snuskigt snyggt smile Ser bra ut annars, lycka till!

Tackar, ja färgen blev riktigt bra. Köpte en burk från vp-autoparts. Dyr, men blev grym. Räcker till 2-3 motorer till. Trots att ja pensla på 4 lager färg. tongue

H3dlund Med lem
3 mars 2010 · 1 127 Inlägg

Sådär, fick hem batteri så jag kunde vikta kolvar igår. Som mest mellan tyngsta och lättaste kolven felade det 10 gram! Nu är det +/- 0,5 gram. smile Som synes så är det kolven längst upp till höger på bild som felade 10 gram, till slut tog nästan fantasin slut vart man skulle ta bort material. big_smile

http://img130.imageshack.us/img130/4771/mars002.jpg

Ringgapet var perfekt så inget behövs justeras där. 0,50 på övre ring och 0,55 på undre ringen. Oljeringarna var perfekt även de.

Cadillac123
3 mars 2010 · 292 Inlägg

Ser bra ut smile

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)
Volvo 740 GL "Orpen" (1990)
Swec
3 mars 2010 · 153 Inlägg

Vad beräknad du detta bygget går på då?

H3dlund Med lem
7 mars 2010 · 1 127 Inlägg

Swec skrev:
Vad beräknad du detta bygget går på då?

På tok för mycket. big_smile Vill helst slippa räkna så man slipper ha ångest. roll

Fick lite gjort idag iaf kolvar i och pinnbult i.

http://img707.imageshack.us/img707/5702/mars006.jpg

Senast redigerat av H3dlund (7 mars 2010)

H3dlund Med lem
21 mars 2010 · 1 127 Inlägg

Borta på jobb i metropolen HAGFORS nu så man har inte mycket lust kvar att skruva när man väl är hemma. sad Fått lite gjort denna helg iaf.

http://img405.imageshack.us/img405/2279/mars010.jpg

http://img511.imageshack.us/img511/2323/mars007.jpg

Nya fina glyco lager.

http://img718.imageshack.us/img718/7646/mars015.jpg

Momentdraget och klárt.

http://img339.imageshack.us/img339/3986/mars019.jpg

Det går sakta..

Löning snart så får beställa hem lite godis som turbo, grenrör och lite grejer till toppen. smile Måste få till någon form av skvalpplåt i tråget med, r-däck och bana kanske inte är så lyckat med org. tråg sen.

kungmartin Hopplös
21 mars 2010 · 328 Inlägg

Fan så fint big_smile mycket bra jobbat smile

BMW M535i "M50 Turbo" (1986)
Tiiiseen
21 mars 2010 · 526 Inlägg

Blir ju kanon ...Bra att du ska använda den och köra med på gatan inge kul och dra runt bilen på kärra bara.. Lycka till med byggandet wink

MrCarfreak Gasglad
21 mars 2010 · 3 244 Inlägg

mer bilder wink Riktigt härligt projekt, och snyggt blir det wink Tummen upp!!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
H3dlund Med lem
21 mars 2010 · 1 127 Inlägg

Kul det finns intresse. smile

pizza_gnun
22 mars 2010 · 110 Inlägg

detta börjar arta sig, riktigt fint jobb med motorn:)

Marbu
23 mars 2010 · 556 Inlägg

riktigt bra blir de!

jag håller på med samma på min b230fk och det är dags för balansering..

så tänkte höra med dig hur de går till du som håller på big_smile

balanserar man veven, svänghjul, lamell tryckplatta, remhjul mm tillsammans?

eller noll balanserar man t.ex veven för sig och svänghjulet för sig?, så man kan byta till ett annat svänghjul sen utan att balansera om hela skiten?, bara ha ett balanserat svänghjul?

om man har en balanserad vev så kan man själv väga in stakar kolvar med alla tillbehör så dom väger lika och de blir balans med veven?

för mig känns de ju praktiskt att ha allt balanserat i noll, så man kan byta olika delar, bara att balansera just den delen så passar den rakt på. men jag har hört att de inte funkar så?

hoppas du förstår vad jag menar smile

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
Volvo 740 "snobben" (1988)
BMW e34 540 "turbo" (1994)
H3dlund Med lem
24 mars 2010 · 1 127 Inlägg

Marbu skrev:
riktigt bra blir de!

jag håller på med samma på min b230fk och det är dags för balansering..

så tänkte höra med dig hur de går till du som håller på big_smile

balanserar man veven, svänghjul, lamell tryckplatta, remhjul mm tillsammans?

eller noll balanserar man t.ex veven för sig och svänghjulet för sig?, så man kan byta till ett annat svänghjul sen utan att balansera om hela skiten?, bara ha ett balanserat svänghjul?

om man har en balanserad vev så kan man själv väga in stakar kolvar med alla tillbehör så dom väger lika och de blir balans med veven?

för mig känns de ju praktiskt att ha allt balanserat i noll, så man kan byta olika delar, bara att balansera just den delen så passar den rakt på. men jag har hört att de inte funkar så?

hoppas du förstår vad jag menar smile

Allt nollbalanseras för sig, så man kan byta delar utan att behöva balansera om allting när det sitter ihopmonterat. Men byter du t ex svänghjul eller tryckplatta efteråt, så måste den nya delen nollbalanseras innan byte.

Turbo beställdes nyss. smile Lär dra iväg en beställning på delar till toppen med. Men vafan det är ju löning imorrn, drabbar ingen fattig. tongue

Senast redigerat av H3dlund (24 mars 2010)

Marcus_89 Biltokig elektriker
24 mars 2010 · 3 352 Inlägg

Härligt att det händer lite smile Vad blir det för turbo?

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
24 mars 2010 · 2 252 Inlägg

Wiechert skrev:
Helvete vad du ligger i!
Imponerande, du har inte lust att dela med dig av suget till att skruva? ;D

gör man lite varje dag, så tappar man inte suget, behöver inte vara så mycket bara nån liten grej..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
V_Racing
24 mars 2010 · 935 Inlägg

underbart bygge! smile tips är att se över svänghjulet såg att det fanns en del sprickor i det!

Keep it up! big_smile

Krilles_
24 mars 2010 · 131 Inlägg

Ruggit snygg 740 du har!
Funderar på att göra något liknanade senare smile
Lycka till med motorbygget det kommer följas!
Antar att man inte kommer få se något av dig på elmia , hoppas däremot på andra träffar!

Volvo 142 (1971)
H3dlund Med lem
30 mars 2010 · 1 127 Inlägg

V_Racing skrev:
underbart bygge! smile tips är att se över svänghjulet såg att det fanns en del sprickor i det!

Keep it up! big_smile

Jo båda svänghjulen jag hade var det lite småsprickor i. Men ytan slipades de yttersta, var ju inge grova sprickor direkt, syns inte längre.

Krilles_ skrev:
Ruggit snygg 740 du har!
Funderar på att göra något liknanade senare smile
Lycka till med motorbygget det kommer följas!
Antar att man inte kommer få se något av dig på elmia , hoppas däremot på andra träffar!

Elmia blir tajt. ;D Maj kanske jag kan få ut den, om jag inte tappar suget. tongue

Avbeställde turbon jag beställde, var en tb-58 jag beställde. Men jag tror det får bli nått värre. wink

Toppen är nu hos Tommy Luhr för "gatportning", riktplaning, mirafräsning och byte av samtliga styrningar. big_smile

Hermansson
30 mars 2010 · 235 Inlägg

tb-58an borde väl annars funkade jävligt bra på konbana med tanke på storleke smile Vad lutar det åt istället?

Ser bra ut det här smile Jobba på!

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
joelimmo
30 mars 2010 · 1 380 Inlägg

vart lämnade du in grejerna på balansering ? och vad kostade det ungefär ?smile
riktigt nice projekt ! kommer följas smile

BMW E28 (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang