2467
Sök

Såld bil.. nu polisanmäla ang bedrägeri..FÅTT SVAR 08FEB

2 072 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
tja.. alla..
idag fick jag brevet från transport S..
fick några brev.. bla polisanmälan att köparen/ägaren inte köpt bilen från mig..

urdrag ur polisanmälan:
"Någon har använt sig av målsägarens persnr namn adres o med dessa upg köpt bilen med reg ###-###
i målsägandes namn..."
målsägandeen har från TS fått nytt reggbevis samt ett meddelande om att bilen inte är trafikföräkrad"

urdrag ur polisanmälan:
Övrigt: målsägande vill natrurligtvis att han skall tagas bort som ägare till ###-###
han vill ej stå för kostnader för sammanhanget..han kommer vända sig till TS för åtgär...

så min sanna version är..
killen ringer från HBG och vill komma o köpa min bil.. (killen som påstår att han ej köpt bilen av mig är åxå från HBG)
vi bestämmer tid..
han kommer..
provar bilen...
vi skriver på han visar legg..
jag får pengar..
vi skriver på..
han kör i väg..
efter 1 vecka för jag att bilen är hans...

(ps en kille va med han.. han hade en bil från rysslan eller lettland..)

polisen vet ej vart bilen är
och ägaren vet ej vart bilen är.. han påstår att han ej köpt bilen från mig..

ja så är det..

vad ska jag göra..?

______________________________________________________________________________________
2010-01-19

hej alla som väntat på svar..
har ring nu hela morgonen..
fick till svar från TS som är :

1 jag står ej som ägare..
2 jag kommer ej stå för några kostnader "böter" mm..
3 jag har gjort allt som jag ska.. uppvisning av ID vid försäljning
4 har fått betalt för bilen
5 de ville få min version av de hela.. och allt stämmer som det ska..
6 jag har egentlingen inget med detta o göra utan de ville bara att jag skulle veta vad de som hänt med bilen.. för jag var ju ägare innan detta hände..

sen ska de dra vidare på frågan vart bilen är och vem som äger bilen..
inga fler svar kunde de ge..

jag kommer kontaktas via brev hur de har gått vidare med ärendet..

------------------------------------------------------------------------------------
2010-02-08

tja alla.. nu har jag fått svar från TS...ang min gammla bil samt vad de har gjort med ärendet..

"vi finner ej skäl att bilen ska strykas som ägare från KILLE2 (killen som påstår att inte han äger bilen)"
detta kopia kommer skickas så väl till KILLE2..
vid överklagan av detta kan det gå till domstol..

vi finner att KILLE1 har gjort lagligt försäljning via blocket samt fått betalt för bilen
därmed kommer ej KILLE1 att stå för bilen samt inte stå för några kostnader av audin...

ja grabbar/tjejer lättnad blev de ju alltid.. men kan gå till domstol om han nu överklagar igen..men men..
är inget jag bekymrar mig över..

ville bara dela med mig av detta..
kommer med uppdateringar om jag blir kallad till domstol.. osv..
hoppas ni ej råkar ut för samma sak..
ha de

PS: KILLE1 är jag
      KILLE2 är han som påstår att inte äga audin jag sålt till han smile
Senast redigerat av sandzoo (8 februari 2010)

Sandzoo i da house

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 januari 2010
Så som jag förstår det är det han som är skojjaren, Har tyvärr ingen vettigt förslag, men gud va less man blir på folk ibland

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

4 005 Inlägg
18 januari 2010
sandzoo skrev:
tja.. alla..
fick några brev.. bla polisanmälan att köparen/ägaren inte köpt bilen från mig..

"Någon har använt sig av målsägarens persnr namn adres o med dessa upg köpt bilen med reg ###-###
i målsägandes namn..."
bla bla bla bla.. står massa onödigt så jag sparar är tid..

Övrigt: målsägande vill natrurligtvis att han skall tagas bort som ägare till ###-###
han vill ej stå för kostnader för sammanhanget..han kommer vända sig till TS för åtgär...

killen ringer från HBG och vill komma o köpa min bil..
vi bestämmer tid.. han kommer.. provar bilen... vi skriver på han visar lägg.. (jag kollar ej så noga men de stämmer med namn)
jag får pengar.. vi skriver på.. han kör i väg.. efter 1 vecka för jag att bilen är hans...

de vet ej vart bilen är..

ja så är det..

vad ska jag göra..?

Luddigt skrivet med alla dina hopp i texten. Det är svårt att förstå vad det är som har hänt.
Kan du renskriva?

Hade den falska ryssen svenskt körkort och adress när du skrev på bilen eller? Och nu har den riktiga personen polisanmält dig?

Förvirrande hmm

18 Inlägg
18 januari 2010
Bor i hbg, Kan hålla ögonen öppna. Vad är det för bil o reg.nr? /Mvh/ Oskar

347 Inlägg
18 januari 2010
Kanske ska upplysa den person som har polisanmält att hans leg/körkort är ute och far för det är väl antagligen så att han som köpte bilen hade ett falskt leg.
Vet faktiskt inte vad man kan göra. Ta tillbaka ägandet och ställa av bilen kanske och sen när dom frågar om den ska finnas kvar i registret så kan du ju be dom tabort den kanske? Om du har fått pengarna så bör du inte förlora på det iallafall.

4 005 Inlägg
18 januari 2010
camaro67 skrev:
Verkar ju sjukt att betala och sen fuska så med ägarpapper. Någon som förstår varför man gör så?

Kanske ska användas vid brott?

Som jag tolkar det så borde väl transportstyrelsen häva överföringen och så går bilägandet tillbaka till TS.

Sen får nog TS anmäla den stulen om han inte får tag på personen som köpte den för att förhindra att den används.

En promenad ner till polisstationen reder nog ut detta. Skriv gärna i tråden hur det går i framtiden. Väldigt intressant problem!

8 892 Inlägg
18 januari 2010
Första inlägget är svårt att tyda, men så som jag fattat det så har köparen legitimerat sig med ett falskt legg. Att du skulle ha betet dig "berägligt" ang anmälan om bedrägeri ser jag inte som troligt det måste ju vara köparen du menar.

Fotograf på tierpidag.se

336 Inlägg
18 januari 2010
Råkade ut för samma sak för ett tag sen, sålde en bil till en person i Göteborg tror jag det var, fick efter någon månad brev från Polis och Vägverket, hade fått en anmälan på mig om bedrägeri, bilen stod med obetalda parkeringsböter och skulle skrotas av Göteborgs kommun, i detta fallet så hade den nya ägaren väntat med och göra anmälan lagom tills bilen skulle skrotas av Göteborg så det var inga större problem och lösa det, är bara och ta kontakt med myndigheterna som är inblandade och förklara läget.

Meister
6 763 Inlägg
18 januari 2010
linuslinje skrev:
camaro67 skrev:
Verkar ju sjukt att betala och sen fuska så med ägarpapper. Någon som förstår varför man gör så?

Kanske ska användas vid brott?

Som jag tolkar det så borde väl transportstyrelsen häva överföringen och så går bilägandet tillbaka till TS.

Sen får nog TS anmäla den stulen om han inte får tag på personen som köpte den för att förhindra att den används.

En promenad ner till polisstationen reder nog ut detta. Skriv gärna i tråden hur det går i framtiden. Väldigt intressant problem!

Jag skulle inte betala för en bil som jag skulle använda till att begå brott med. Jag skulle stjäla den.

2 072 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
linuslinje skrev:
sandzoo skrev:
tja.. alla..

i målsägandes namn..."
bla bla bla bla.. står massa onödigt så jag sparar är tid..

killen ringer från HBG och vill komma o köpa min bil..
vi bestämmer tid.. han kommer.. provar bilen... vi skriver på han visar lägg.. (jag kollar ej så noga men de stämmer med namn)
jag får pengar.. vi skriver på.. han kör i väg.. efter 1 vecka för jag att bilen är hans...

de vet ej vart bilen är..

ja så är det..

vad ska jag göra..?

Luddigt skrivet med alla dina hopp i texten. Det är svårt att förstå vad det är som har hänt.
Kan du renskriva?

Hade den falska ryssen svenskt körkort och adress när du skrev på bilen eller? Och nu har den riktiga personen polisanmält dig?

Förvirrande hmm

så du kanske förstår bättre nu..
är lite urklipp ur polisanmällan mm..

Sandzoo i da house

22 Inlägg
18 januari 2010
Som jag fattar det så är du den ända som kan tjäna något på detta. Eftersom du redan har fått betalt, men den nye ägaren inte vill kännas vid bilen så är det bara att anmäla den stulen och kanske t om få tillbaka den.

Rasmus Nilsson

2 072 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
Rnilsson skrev:
Som jag fattar det så är du den ända som kan tjäna något på detta. Eftersom du redan har fått betalt, men den nye ägaren inte vill kännas vid bilen så är det bara att anmäla den stulen och kanske t om få tillbaka den.

jo de stämmer.. men fattar ej vad de är med polisanmälan.. :S
tydligen så är ej bilen försäkrad mellan 2009-11-06 och 2009-11-20 (TS vill ha betalt för de dagar.. men han påstår att han ej köpt bilen från mig..)
vad är de man betalar per dag då.. nån 100lapp per dag?
Senast redigerat av sandzoo (18 januari 2010)

Sandzoo i da house

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
18 januari 2010
Kan du inte försöka få bilen registrerad på dig igen? Det är ju bara att sälja igen så har du fått betalt 2ggr
för samma bil...

Jag har för mig att jag betalade 400:- för 3dagar (länge sen,kan ha fel) då jag hade en bil som inte var försäkrad men påställd.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

2 072 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
RannerKing skrev:
Kan du inte försöka få bilen registrerad på dig igen? Det är ju bara att sälja igen så har du fått betalt 2ggr
för samma bil...

Jag har för mig att jag betalade 400:- för 3dagar (länge sen,kan ha fel) då jag hade en bil som inte var försäkrad men påställd.

ja men var är bilen nu? de ju frågan.. ingen vet..

Sandzoo i da house

Meister
6 763 Inlägg
18 januari 2010
RannerKing skrev:
för samma bil...

Om han ska sälja bilen igen så måste han ju få tillbaka den. Men den är förmodligen redan i estland nu

4 001 Inlägg
18 januari 2010
sandzoo skrev:
Rnilsson skrev:

jo de stämmer.. men fattar ej vad de är med polisanmälan.. :S
tydligen så är ej bilen försäkrad mellan 2009-11-06 och 2009-11-20 (TS vill ha betalt för de dagar.. men han påstår att han ej köpt bilen från mig..)
vad är de man betalar per dag då.. nån 100lapp per dag?

jag skulle vilja ha ett förtydligande på denna raden:
efter 1 vecka för jag att bilen är hans...

det beror på vilken bil det är och vart man bor på hur mycket man ska betala till Trafikförsäkrings föreningen (eller vad den heter) men det är minst 100kr per dag men i detta fallet borde du kunna komma undan det p.g.a omständigheter och en eventuell stöldanmälan.

Men om detta ska hårddras och ägarbytet gå tillbaka så borde det ju bli något tillfälle då du får träffa han som polisanmält dig och då vet du ju om det var samma person som hämtade bilen, men det finns ju en risk att den kommer att användas vid något brott i framtiden.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

2 072 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
camaro67 skrev:
RannerKing skrev:
för samma bil...

Om han ska sälja bilen igen så måste han ju få tillbaka den. Men den är förmodligen redan i estland nu

ja precis.. de ju säkert slaktad nånstanns.. eller såld..
men om bilen är såld.. och i trafik i estland.. så kan man spåra den.. via regnr.. och däras reggnr..
men är de lönsamt.. att göra för 7000:- som jag sålde bilen för

Sandzoo i da house

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
18 januari 2010
Ja det var ju det. Jag kollade på ttf.se och det kostar 104,20:-/dag att ha bilen påställd och oförsäkrad vad jag kunde tyda....

Vad nu det hjälper nu när bilen ändå är borta...

http://www.tff.se/Documents/Trafikf%c3% … 080501.pdf

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

2 072 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
RannerKing skrev:
Ja det var ju det. Jag kollade på ttf.se och det kostar 104,20:-/dag att ha bilen påställd och oförsäkrad vad jag kunde tyda....

Vad nu det hjälper nu när bilen ändå är borta...

http://www.tff.se/Documents/Trafikf%c3% … 080501.pdf

ja där kan man se.. ska ta o snacka med polisen imorgon o se vad de har att säga..
samma sak så ska jag ringa TS ta o snacka me de..
kommer skriva här så fort jag vet nått om de..

Sandzoo i da house

Sök