Min saab startar inte när den är varm och emellanåt när jag kör hackar bilen till.. Saab 9-3 Aero -01

850:ns Hajomsbo
21 januari 2010 · 14 Inlägg

Hej!

Har ett jobbigt problem från en liten tid tillbaka.
I början märkte jag problemet när jag va ute och körde, helt plötsligt ej beroende på varvtal och gas hackade bilen till.. som att bilen antingen inte fick luft eller bränsle.
När jag ett tag efter detta skulle tanka så startade inte bilen när jag va färdig.
Jag väntade ca 30 min sen startade bilen utan problem.
Samma sak hände för en vecka sen, väntade 30 min igen och bilen startade utan problem.
Har precis bytt bränslefilter så det kan det inte vara och bensinpumpen låter som den ska.
Det verkar alltså som att felet uppstår när den är varm.

När jag letade fel i motorn så upptäckte jag att nippeln på backventilen till vakumstyrningen på vevhusventilationen var av så den sög antagligen luft.. kan detta ha med saken att göra kanske?
Har inte fått tag i delen än men den är på väg.

Har hört att det kan vara tätt i luftfiltret men det ser bra ut.

Fick tips om att det kanske kunde vara vevaxelns lägesgivare också av Saab, tydligen ett vanligt fel på Saab 9-3..

Alla tips är mycket välkomna! Är riktigt trött på att inte kunna lita på bilen sad

Mvh/Fredrik

Att köra Aero är som att vilja få ut den sista ketchupen från glasflaskan och när det väl kommer så kommer allt!! =D
Jani Hast
21 januari 2010 · 213 Inlägg

Dax att köpa en ny DI kassett.

emilborg
21 januari 2010 · 21 Inlägg

vevaxelgivare skulle ja tro! rätt vanligt, spec när du säger att den dör när den blir varm!

Money makes the world go round
850:ns Hajomsbo
21 januari 2010 · 14 Inlägg

emilborg skrev:
vevaxelgivare skulle ja tro! rätt vanligt, spec när du säger att den dör när den blir varm!

Ligger nog något i det, men den har aldrig dött när jag kört.. bara hackat och när jag stängt av så startar den inte. Men det va kanske det du menade big_smile  Ligger nog på en sådär 800 svenska rikstaler!! Men men, det kostar att köra Saab cool haha

Att köra Aero är som att vilja få ut den sista ketchupen från glasflaskan och när det väl kommer så kommer allt!! =D
850:ns Hajomsbo
21 januari 2010 · 14 Inlägg

Jani Hast skrev:
Dax att köpa en ny DI kassett.

DI kasseten, menar du programvaruboxen då? är inte riktigt haj på alla benämningar smile

Att köra Aero är som att vilja få ut den sista ketchupen från glasflaskan och när det väl kommer så kommer allt!! =D
lelleal
21 januari 2010 · 1 150 Inlägg

vevaxel givaren ganska så säker på de med brukar bli så dåsmile

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Funkiee Saab älskare!
21 januari 2010 · 4 597 Inlägg

Den svarta saken mitt på motorn, om du har T7, har du T5 har du en röd sak smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/87951/789452_k8q19r.jpg

Jag har en röd då jag har T5 men du ska ha en svart då du har T7 smile

Senast redigerat av Funkiee (21 januari 2010)

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
850:ns Hajomsbo
21 januari 2010 · 14 Inlägg

Funkiee skrev:
Den svarta saken mitt på motorn, om du har T7, har du T5 har du en röd sak smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive … k8q19r.jpg

Jag har en röd då jag har T5 men du ska ha en svart då du har T7 smile

I see!! Låter dyrt sad men jag ska ha det i åtanke om det inte fungerar att byta vevaxelgivaren! smile

Att köra Aero är som att vilja få ut den sista ketchupen från glasflaskan och när det väl kommer så kommer allt!! =D
Funkiee Saab älskare!
21 januari 2010 · 4 597 Inlägg

Du kan ju testa en polares DI kasett om du känner någon som har. Men det är troligast att vevaxelgivaren inte mår bra tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
AxlSam
21 januari 2010 · 1 497 Inlägg

Byt vevaxelgivaren!

850:ns Hajomsbo
22 januari 2010 · 14 Inlägg

Idag när bilen hackade till så tändes motorstörningslampan.. och den lyser hela tiden, har prövat att stänga av och starta igen. Kan detta stärka tron att det är vevaxelgivaren kanske? får se om den startar när den blir kall igen.. Ska hur som helst beställa en sådan på måndag! Tur man har känningar på Saab big_smile

Tack för alla tankar! smile

Att köra Aero är som att vilja få ut den sista ketchupen från glasflaskan och när det väl kommer så kommer allt!! =D
Aerodynamik ...
28 maj 2012 · 7 120 Inlägg

Hur gick det till slut? Har EXAKT samma problem med min 9-3, börjar bli lite trött på den :p

Pure Mångsysslare
28 maj 2012 · 162 Inlägg

Det är Vevaxel läges givaren med stor säkerhet!

Mvh Pure

Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bra lite längre tid.
Mvh Pure
M5kung3n Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
28 maj 2012 · 36 Inlägg

Vevaxelgivare garanterat...

Bmw tok
Karlssoon
28 maj 2012 · 2 Inlägg

Som tidigare har skrivit, det är Vevaxelläges givaren. Hade samma problem med min förra sommaren!

mvh Karlsson

david850
28 maj 2012 · 331 Inlägg

Vevaxelläges givarn!

Volvo 945 Classic "Gatbils och drifting sleeper" (1998)
Aerodynamik ...
29 maj 2012 · 7 120 Inlägg

Tack för det, då köper vi en sån. :-)

Aerodynamik ...
29 maj 2012 · 7 120 Inlägg

Beställde givaren idag och den kommer imorgon men när jag skulle starta bilen idag dök ett annat problem upp.. hmm
Den går att starta om man gasar lite och sen måste man hålla på och gasa hela tiden annars dör den direkt. Även motorlampan lyser.. Har det något samband med givaren tror ni eller är det något helt nytt? tongue

Senast redigerat av Aerodynamik (29 maj 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang