AcFreaker Bmw 325i Goes Turbo

Andreas83
13 juni 2010 · 601 Inlägg

Mappde bilen idag så nu öser de.
Dock ska de skaffas lite värre stift å sen e den lit skum me laddet ibland. Kommer e bara ibland den går upp som den ska å lägger sig på 1bar. Å då öser de iväg gött satan men allför ofta e den skum å laddar typ runt 0.6. Får undersöka å försöka få rätt på de så den laddar som den ska.

Rita loss 2an lätt när man fick den å gå på 1bar istan här innan wink Sjukt gött ös när laddet väl kommer som de ska big_smile

Även ngt skumt skrammel i avgas som uppkommer när den blir varm. Kanske ngn dämpare lr nått som spökar man får undersöka de med wink

Senast redigerat av AcFreaker (13 juni 2010)

klaus84
13 juni 2010 · 49 Inlägg

gött andreas.. då kanske man snart får se upp vid rödljusena tongue du har lite chans mot min golf nu iaf tongue hahaha

Andreas83
13 juni 2010 · 601 Inlägg

klaus84 skrev:
gött andreas.. då kanske man snart får se upp vid rödljusena tongue du har lite chans mot min golf nu iaf tongue hahaha

Haha ja fyför tongue finns nock nån chans å ta din golf nu kanske om ja har tur wink

klaus84
13 juni 2010 · 49 Inlägg

AcFreaker skrev:

klaus84 skrev:
gött andreas.. då kanske man snart får se upp vid rödljusena tongue du har lite chans mot min golf nu iaf tongue hahaha

Haha ja fyför tongue finns nock nån chans å ta din golf nu kanske om ja har tur wink

en bra start så tongue

skämt o sido. riktigt grymt bygge detta. man blir ju själv sugen på bmw igen..
lite filmer på när du kör hade uppskattats.. big_smile

Andreas83
14 juni 2010 · 601 Inlägg

Lite update med positiva å negativa grejer.

Börjar med de negativa.
Börjat bli avgasläckage nånstans kring turbo/grenrör. Kan inte finna sprickor i grenröret va ja kan se när de sitter på plats. Låter som de skulle läcka från DP-fläns mot turbon men vetifan. Får undersöka de närmre senare.

Positiva grejer då:
Beställt Bosch F2CS Tändstift som ska lira fin fint enligt han som mappa då en Audi han mappat med närmre 1000hk åker på dessa stift. förhoppningsvis blir ja då av med småryckningar samt misständningar som kan komma nångång ibland å ev får man fin tomgång med.

Nästa positiva grej är att nu laddar bilen på å går redigt gött må ja säga på 0.8 i ladd som de står på nu.
Var WG-armen i turbon som kärva. Mässingsbussningen hade lossnat i huset å gledit ut lite. Ja knacka ner den satte en loppa å vips så gick allt lätt å smidigt å bilen gick utav bara fan nu jämfört me innan.

Får nock upp å justera mappen en gång till nu då den gick lite snålare än innan på 0.8 i ladd å allt lirar mkt bättre nu, Ingen brådska me de men får ha de gjort iaf sen så man kan få ut max effekt de går utav spridarna som sitter där nu.

De va allt för denna gången

Darkie dARKiE
14 juni 2010 · 5 031 Inlägg

De kan inte vara dämparen som ligger emot kardantunneln som låter? Tycker den ligger jävligt nära.. minsta rörelse/gupp så borde den ju slå i tunneln..? Det vet vi ju allt att det letar sig fram i kupén som ett jävla missljud minsta lilla.. big_smile

Senast redigerat av Darkie (14 juni 2010)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Andreas83
14 juni 2010 · 601 Inlägg

Darkie skrev:
De kan inte vara dämparen som ligger emot kardantunneln som låter? Tycker den ligger jävligt nära.. minsta rörelse/gupp så borde den ju slå i tunneln..? Det vet vi ju allt att det letar sig fram i kupén som ett jävla missljud minsta lilla.. big_smile

Nej slår inte i nånstans å oljudet e borta va brickan på wgarmen som skramla å förde oväsen då armen kärvade. Så inget skrammel å bilen ryter väg mkt goare än igår nu när de inte läcker massa luft från wg wink

Darkie dARKiE
14 juni 2010 · 5 031 Inlägg

härligt mannen big_smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Rock-Star
14 juni 2010 · 2 982 Inlägg

väldigt vågat med japs på en BMW. kommer bli ett najs resultat!

Andreas83
15 juni 2010 · 601 Inlägg

Bytte stift idag så nu har man rediga saker som ska palla med laddtryck

Var även ute å filma en snutt när man drar bilen med ett ladd på runt 0.7-0.8 bar
Ska upp på 1.2-1.5 beroende på va spridarna pallar med sen

Här e filmen:
http://www.garaget.org/video/olqlf0gyfqh1

Crille-76 Rekondchef
17 juni 2010 · 265 Inlägg

Andy svängde förbi hemmavid häromkvällen.. JÄVLIGT gott ljud o ryt i den redan!!! cool Inte direkt så man kan smyga hem me den men inte nåt störande bröl heller smile Ser grymt mkt fram emot o ha min klar o framförallt - få uppleva Andys på d laddtryck den tillåter vid rätt mappning! big_smilebig_smile

Andreas83
17 juni 2010 · 601 Inlägg

Lite mer grejer fixat.

Ställde tillbaka kammarna till orginalläge å då blev tomgång å ryckningar å alt helt 100 en enorm skillnad å köra bilen blev de. Hade nock vredit isär dem för mkt innan, nu får de va på orginalinställning.

Har även skruvat på wg så bilen laddar ca 0.9 nu utan å ha börjat skruva på laddtrycksstyrningen så har en bit å kunna gå på med styrningen nu med vid ökat ladd.

Hade lite kul igår å idag så mina bakdäck försvann:
http://img248.imageshack.us/img248/2669/slitnadck.jpg

Andreas83
29 juni 2010 · 601 Inlägg

Idag blev det lite meck med kärran.

Bytte Grenrörspackningen som börjat läcka för ett tag sen. Den va rätt trasig som bilden nedanför visar.
Polerade även upp Japsdämparen lite å snygga till plasten i M3diffusorn bak då den smällt lite av värmen från ljuddämparen så nu ser de lite snyggare ut.

Ska man bara få rätt på mappningen helt 100 med. Verkar precis som bilen går in i nödkörningsprogram lite efter man startat den så får väl mäta givare å sådana saker så inget sånt e kass annars e de ngt i mappen som orsakar att den går in i nödkörningsprogram, Märks direkt på lambda när den går i nödkörningsprogram. Skumt detta men ska fixas, Börjar bli lite trött på alla motgångar me bilen. Funkar dock hyffsat fint å köra med iaf men finns smågrejer som MÅSTE fixas innan ja e nöjd

http://img708.imageshack.us/img708/4158/trasiggrenrrspackning.jpg

Andreas83
1 juli 2010 · 601 Inlägg

Fixade man lite småpill idag med efter jobbet på kärran.

Efterdrog alla grenrörsmuttrar så man är säker de sitter där nu efter man kört med ny packning å allt.

Sen avgas har hela tiden hållt på å vrida sig å börja tröttna på de nu så fixade ett fäste i downpipe som jag fäste fast i en gummibuffert som skruvades i ett fäste i växellådan.
Satte även ett par svetsloppor var sida om på alla skarvar där jag använder avgasklammer.
Man har börjat tröttna på att systemet vrider sig å lägger sig mot bakaxelbryggan å skrammlar men nu ska de inte kunna göra det mer iaf big_smile

Tog sen å tvätta kärran å dammsuga samt damma av den så nu är den vårfin å redo för å användas på träffar race å dylikt smile

Såhär blev mitt fäste till downpipen:
http://img156.imageshack.us/img156/1478/fstedp.jpg

MrTegefeldt Stålverksarbetare
1 juli 2010 · 372 Inlägg

Frän BMW smile Diggade din Volvo stenhårt med!

Ligger inte tryckröret under bilen väldigt lågt?
Kommer du över vägbulor?

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
Andreas83
1 juli 2010 · 601 Inlägg

MrTegefeldt skrev:
Frän BMW smile Diggade din Volvo stenhårt med!

Ligger inte tryckröret under bilen väldigt lågt?
Kommer du över vägbulor?

Tackar smile Jo Volvon var väldigt grym med men har inte samma grymma ljud som Bmwn wink

Tryckröret ligger inte så lågt som man tror. Andra grejer under bilen ligger lägre. Kommer över vägbulor utan problem med smile Ljuddämpare från avgas tar i förre tryckröret med

Andreas83
3 juli 2010 · 601 Inlägg

Idag har man trixat å varit lite våglig wink

Vatt trött på att laddet varit skumt.
Har betett sig enligt följande:
Ladda 0.5Bar vid ca3600varv
Sen 0.7 Bar vid 5000 varv
Å sen ca 0.9 vid 6000 varv

Å idag provade ja å dra av Wg-slangen å köra å då kom den igång redigt med fullt ös med ladd vid ca 3500-4000varv smile))

Så ja laborerade lite å ströp slangen till Wg:n så nu har den ett litet hål på ett par mm å nu beter laddet sig som på en normal turbobil samt att bilen går så sjukt mkt bättre från lägre varv nu med så nu känner man sig mer motiverad å köra race från stillastående. Innan va de ej kul för bilen gick som bäst från Växel 3 och uppåt.


Säger bara: Kinaturbo e MÖG men e man en kunnig Svensson så får man även en sån snurra till å funka ok smile
De jag fått fixa på Kinaturbon är:
*Wg-armens bussning lossna å gled ur lite så wg låste sig i öppet läge ibland
Där knacka ja ner bussningen å satte en svetsloppa så den inte kan glida ur igen
*Portat Wg-hålet i Avgashuset så turbon inte skenladda
*Strypt Wg-Slangen då KinaWg e ett jävla mög rent ut sagt wink

Dagens update. Ikväll blir de köra lite race i Hörby me kärran smile

Andreas83
4 juli 2010 · 601 Inlägg

Jahopp lite skit igen.

Kopplat Vippbrytare till elfläkten så man kan styra elfläkten självmant med om man vill.
Var inte länge de höll innan de börja bl iavgasläckage på kärran igen. Inte haft möjlighet än å se var de läcker men antingen har grenröret spruckit lr så e de mellan DP å turbo. Återstår å se.

Läcker grenröret blir de å skaffa ett gjutet grenrör nu för de e minsann inte kul å stå å skruva ner grenröret på en E36 hela tiden wink

Blev även filmat en liten snutt när ja drar iväg med kärran:
http://www.garaget.org/video/sr2cx2dzp70b

Andreas83
4 juli 2010 · 601 Inlägg

Idag har jag å en polare revit ner å svetsat spricka i Kinaröret. Va duktig spricka samt nästan börjat smälta grenröret där sprickan va.
Grenröret e totalt kasst å värdelöst. Snett vingt oplant, Va nästintill omöjligt få tillbaka de men lyckades till sist. Är dock inte tätt å de beror nock på att de inte e plant å sånt skrot. Läcker lite avgaser men blev tystare än innan men blir nock inte alltför mkt körande me Bmwn förrän:

Jag slängt på detta grenrör jag införskaffade mig idag:
http://img685.imageshack.us/img685/8049/gjutetturbogrenrr.jpg

Lite mods enligt följande krävs:
*Slippa lite på Motorfästet från Streetpower å ev svetsa en plattjärnsförstärkning om man behöver ta för mkt för å få de passa med grenröret
*Bygga om Downpipe
*Troligen även bygga om Interna WG-fästet lite

Andreas83
9 juli 2010 · 601 Inlägg

Blev lite meckande idag på Kärran.
En polare kom å hjälpte till då han inte hade mkt annat för sig,
*Vi började med å riva ner allt som har med turbon å göra så man fick bort kinagrenröret då de gjort sitt på min bil iaf
*Sen rev vi av Hö motorfäste å montera grenröret å kom fram till att vi får kapa å förstärka motorfästet om de ska funka med detta grenröret. Så min polare satte Vinkelsipen i motorfästet å lite plattjärn å fixade till de undertiden jag byggde om WG-fästet å spännde dit gjutjärnsgrenröret,
*Sen blev de trixa till oljetryckledningen då turbon hamnar längre bak nu så drog om lite så räckte den till smile Oljereturen fick mer rak vinkel nu med så de va en annan positiv grej,

Det som är kvar nu är att:
*Kapa av Downpipe å bygga om lite då den inte går få upp nu utan å ta i golvet när turbon hamna längre bak
*Förlänga tryckröret från Turbon å fram till IC å sen montera lite småkrams runt om sen blir de byte av Oljefilter samt Olja till TWS Motorsport 10W60olja nu,

Lirar allt som de ska drar man till bilträffen i Ronneby nu Lördagkväll smile
Lite bilder då:

Här håller grenröret på å monteras:
http://img8.imageshack.us/img8/4163/gjutnagrenrretmonteras.jpg

Ombyggt Motorfäste samt WG-Fäste som fick bli lackat mattsvart:
http://img651.imageshack.us/img651/445/motorwgfste.jpg

Turbon monterad på Grenröret å blev bättre plats vid Gummimotorfästet så nu kan man sätta dit ett orginal igen om man vill:
http://img203.imageshack.us/img203/8956/grenrrturbomont.jpg

Turbon å grenrör från annan vinkel, Blev tajt med turbon mot Växellådan men den gick dit wink:
http://img192.imageshack.us/img192/9453/grenrrturbo.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang