6241
Sök

En liten varning angående försäkringar..

Fattig student
1 282 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Har haft inbrott i mitt garage, och blev av med stereo prylar för ca 15.000:- (Låg där då jag skulle bytt bil).. Var i kontakt med mitt försäkringsbolag, och fick beskedet att dom inte ersätter "stöldbegärlig egendom" då det har varit förvarat i garage eller uthus..
Det är underbart att man betalar typ 6000:- i villahem försäkring, och blir otrevligt bemött när man behöver hjälp.. Så se till att prylarna ligger i bilen eller inne i hus/lägenhet om ni vill ha nån ersättning för era prylar..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

1 327 Inlägg
9 februari 2010
Om det är i ett låst förråd eller garage så ska väl försäkringen gälla?

Fattig student
1 282 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Tydligen inte.. I mitt fall tog dom sig in i ett haspat fönster, men det spelade ingen roll om det var det eller helt låst.. Blir mest förbannad på att gubben hade en så tråkig attityd, men men byter bolag nu så dom kan stå för den förlusten..

Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.

4 001 Inlägg
9 februari 2010
ehhmm, sånt där brukar dom ta om det är ett låst förråd/garage.

fast det är kul hur dom benämner vissa saker som "stöldbegärligt", om någon snor något så var det ju tydligen "stöldbegärligt" oavsett vad det är eller hur?

Vilket bolag?

Edit: finns det inte någon förening som ska hjälpa till med sådana här frågor om man är oense med sitt försäkringsbolag?
Senast redigerat av kolvas (9 februari 2010)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Fattig student
1 282 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Länsförsäkringar.. Jag vet inte riktigt hur sånt där funkar tyvärr.. Nån som har ett tips så är det bara lägga fram det..

Offroad Racing
3 123 Inlägg
9 februari 2010
Är det förvarat i ett låst utrymme så ska försäkringen täcka, har för mig att jag läste att man ska vara noga att förvara stöldbegärliga föremål i låst utrymme just för att försäkringen inte gäller annars. (och nu pratar jag om just länsförsäkringar)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 februari 2010
Tiger1978 skrev:
Länsförsäkringar.. Jag vet inte riktigt hur sånt där funkar tyvärr.. Nån som har ett tips så är det bara lägga fram det..

(Nu är vi där igen med gnälltrådar. Jag gillar dem inte över lag, men i detta fallet tycker jag att det är värt att lyfta problemet som finns bland försäkringsbolag generellt.)

Jag vart också paff över Läns bemötande.  Då gällde det en pryl som jag lånat av en kompis och lyckats förstöra.  Jag gjorde en anmälan och skrev ner förloppet noga till Läns. Min kompis gör anmälan till sitt bolag via telefon.

Senare får jag ett kaxigt brev från Läns där de menar att jag skall vara riktigt glad att jag inte blev polisanmäld för bedrägeri eftersom min och kamratens historia går isär.

Jag menade på att det är väl ganska uppenbart att historierna skiljer sig när jag var närvarande och kompisen inte var det och sedan i sin tur per telefon förmedlat sin uppfattning av historian till sitt bolag... samtidigt menade jag att jag betalar för era tjänster och förväntar mig uppbackning av er inte att man skall bli "hotat" med polisanmälan utan att de ens kan ringa upp och undra vad/varför/hur etc.

lustigt i mina ögon...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 697 Inlägg
9 februari 2010
Tiger1978 skrev:

Testa slå en signal igen senare. Ibland skiljer det sig om du får en annan person å prata med. Har gjort för mig i varje fall. Vissa e gamla gubbar som ska visa att dem inte e redo för pensionen än och bara jävlas.

Hoppas du löser det. Lycka till smile

Fattig student
1 282 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Tack för alla tips.. Det var inte meningen att gnälla utan bara varna lite för att fler inte ska råka ut för samma sak, har fått bra tips om att man inte ska ge sig för lätt.. Men man känner sig inte stor när man blir idiot förklarad av en otrevlig skadereglerare..

4 001 Inlägg
9 februari 2010
hittade den där föreningen nu, dom kan säkert hjälpa dig om det inte löser sig på ett smidigt sätt.
http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

MADMIKE
152 Inlägg
9 februari 2010
Jag hade ett eget låst garage i ett låst centralgarage. Dom bröt sönder dörren, stal min KTM Motard, mina hjälmar, min Minimoto, min PGO vespa, min Navigator Nuvi.

*Navigatorn: stödbegärligt gods, får ej bevaras i låst garage = ingen ersättning.
*Vespan: saknade försäkring = självklart ingen errsättning.
*KTM:en: var Bilsport MC-helförs. hojens värde 35k. självrisk 20.000kr för ersättning.
*Minimoton: den hänger i ett gränsland hos förs.bolagen = ingen ersättning.
*Hjälmarna: JA, 2 år gammla hjälmar utan sparade kvitton.... 1.500kr ersättning.
*Blev borta halva dan från jobbet medans man vänta på polis o deras "undersökning" = ingen ersättning.

Så se till o ha rätt försäkringar, för jag fick fan suga hårt.

FEARLESS
TelgeTokarMC
TEAM HOOLIGAN
NSR - No Shame Racing #Topp10stockholm

831 Inlägg
9 februari 2010
Länsförsäkringar är värdelösa! Aldrig mer dom.

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
11 februari 2010
CrilleD skrev:
Länsförsäkringar är värdelösa! Aldrig mer dom.

Har blivit av med både hoj och MC-utrustning i hyrt garage i hyresfastighet mitt i stan.
Jag fick ersättning i båda fallen.
Dock inte så mkt som jag värderade det, men hyfsat nära iaf.
Så tycker rätt bra om länsförsäkringar.
Handlar nog bara om att ha rätt försäkringsgubbe och min hade jag bra kontakt med.

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

Fattig student
1 282 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
Jag mailade in en begäran om att få en omprövnad och fick svar redan.. Det löd så här: Den stulna bilstereon, högtalare och slutsteget är stöldbegärlig egendom enligt vilkoren. Stöldbegärlig egendom kan inte ersättas genom försäkringen när den stulits från annan lokal än själva bostaden..

Detta har gjort att den bilförsäkring som skulle förts över till länsförsäkringar kommer att bli kvar i nuvarande bolag samt att min nyinförskaffade 360 och R-sporten kommer att försäkras i det andra bolaget plus hushem försäkringen kommer att flyttas. Mina vänner som har länsförsäkringar kommer troligen byta och två av mina vänner som ska nyteckna försäkringar på sina hojar i sommar kommer troligen att ta ett annat bolag..

Men, men man får ta den förlusten och gå vidare..

1 067 Inlägg
11 februari 2010
Har andra än du tillgång till nycklar?

Är det ett enskilt garage eller förråd som bara du har nycklar till så ersätter iaf mitt försäkringsbolag värden upp till 30 000sek.

De verkar tro att du lämnat grejerna i ett gemensamt garage typ källargarage i ett hyreshus eller liknande.

Jaja Länsförsäkringar är överlag BS

8 Inlägg
11 februari 2010
Självklart är det tråkigt om man känner att man blir bemött på ett dåligt sätt av sitt försäkringsbolag. När det kommer till stöldbegärlig egendom som förvaras utanför den verkliga bostaden så ersätts den inte vad jag vet av något försäkringsbolag.

Så till TS: Givetvis ska du byta försäkringsbolag om du känner dig otrevligt bemött och orättvist behandlad men i detta fallet är det väldigt sannolikt att du fått samma svar från alla försäkringsbolag. Så på den punkten kommer det inte bli någon skillnad. Allt detta framgår om man kollar i villkoren på sin försäkring.

4 001 Inlägg
12 februari 2010
introstand skrev:
Självklart är det tråkigt om man känner att man blir bemött på ett dåligt sätt av sitt försäkringsbolag. När det kommer till stöldbegärlig egendom som förvaras utanför den verkliga bostaden så ersätts den inte vad jag vet av något försäkringsbolag.

Så till TS: Givetvis ska du byta försäkringsbolag om du känner dig otrevligt bemött och orättvist behandlad men i detta fallet är det väldigt sannolikt att du fått samma svar från alla försäkringsbolag. Så på den punkten kommer det inte bli någon skillnad. Allt detta framgår om man kollar i villkoren på sin försäkring.

Finns det någon lista över vad som är stöldbegärlig egendom? jag menar att allt som blivit stulet är ju bevisligen stöldbegärligt, j*vla försäkringsbolag som bara blåser folk på pengar, dom försöker komma undan sina åtagande i så många fall.

8 Inlägg
12 februari 2010
Självklart finns det en lista över vad som är stöldbegärlig egendom. Det står i villkoren för försäkringen. De ligger ute på alla stora försäkringsbolags hemsidor iaf.

Du kan ju inte säga att försäkringsbolag bara blåser folk på pengar och försöker komma undan sina åtaganden i så många fall som möjligt när det står klart och tydligt vad som gäller i villkoren för det avtal man ingått.

Sen är det ju så klart så att försäkringsbolag som alla andra företag vill gå med vinst och då också försöka hålla kostnaderna nere. I just Länsförsäkringars fall tillfaller ju också den eventuella vinsten ägarna, alltså kunderna, eftersom det är kundägt.
Senast redigerat av introstand (12 februari 2010)

Sök