sirmiro skrev:
Vad jag älskar denna tråd.

Så många personer som vet hur allt går till och vilka bilar som är snabbast. Speciellt de som vet att just deras bil skulle köra fortare.
Ska vi hårddra fakta så gäller en 0-100 tid endast för det exakta tillfället och kan variera ganska stort till nästa tillfälle beroende på temp, lufttryck osv. Det är med andra ord bara ett riktmärke.
Sen spelar inte hästkrafter någon större roll vid acceleration. En bil med 100hk kan slå en med 400 utan bekymmer, om den bara har ett lägre vikt/effekt förhållande.
En BPU-supra ska enligt internet ha över 400hk och väger då 90kg mer än N/A.
Med likvärdiga däck på båda bilar bör båda kunna nyttja lika mycket effekt på 1a växeln (300hk, dumpa kopplingen = burnout, 400hk = mer rök fortare) om man kör en natt på allmän väg.
[Klistrad stripp är en helt annan sak, men detta handlar om vem som är snabbast på gatan, då görs det upp på gatan. Förhoppningen är dock en avstängd laglig gata att köra testet på, men klisterfritt och utan däcksbyte innan...]
1a växeln ger med andra ord samma förutsättning för båda bilar, precis som växlingen till 2an. Troligen kan inte turbosupran ge på direkt utan att det spinner och tid förloras. En N/a bil är då lättare att kontrollera till rätt varvtal i start och växling och är ett par kilo lättare, vilket gör att det kommer bli ett tätt race till 201meter. BPUbilen vinner med hög sannolikhet på 402 pga effekten, men det finns goda chanser till ett roligt race mellan en 300hk bil och en 400hk när allt som skiljer är just effektsiffran.
Finns många exempel när bilen med mer kontrollerbar effekt (men en aning lägre) kört fortare på 201m när det är den enda skillnaden.
Helt ärligt tror jag Lee kan ha en möjlighet att ta Björck på 201meter - förutsatt att Björck kör på normala gatdäck och kall asfalt.
(Nu kommer inte det racet ske, ni behöver inte debattera det, jag försöker bara få er att förstå att effekten måste ner i asfalten - vilket är svårt på gatan och "fel" bil vinner...)