4210
Sök

Visst ska jag köpa en volvo 245 till min flickvän?

En gång till nu
760 Inlägg
23 februari 2010
AcesHigh666 skrev:
Spelar ingen roll vad du köper igentligen, men om krocksäkerhet har betydelse så är volvo inget dålig val. Även 240 är hyffsad med tanke på andra bilar som är lika gamla. Annars är nog 945 bättre och modernare.

gillar volvo så kom inte med några påhopp, men generellt sett så är gamla bilar dödsmaskiner på hjul om man jämför med relativt nya bilar.

här e de klassiska krocktestet utav just en volvo 745 vs nyare bil gjort av Fift Gear.

http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYi … playnext=1

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 februari 2010
ekelund88 skrev:
turboforssen skrev:
Elda skrev:

OCh detta jämför du med en 245? well fick han en välservad 93 från 00 (vilket e skumt då 93an slutade tillverkas nån gång på 50-60talet) för 6000 så får man la vänta sig att bilen går sönder när den kostar lika mkt som en -75a och är 25 år äldre.

Var inte moderna bilar vi diskuterade här utan volvo 245 vilket är långt ifrån en modern bil, på både gott och ont. En ny bil kostar mkt att äga, kolla på en volvo v70 -00 så är dom inte gratis att laga på verkstaden heller.

Kunskap  om moderna saabar hittar du för övrigt på STCS hemsida och bilar går sönder efter 10 år i trafik inget man kan göra något åt.

EDIT: och över 20 000 på service på en välservad 10 år gammal bil är ju fan ingenting, vet inte riktigt vad du räknar på men 2000/år på verkstadsservice är ju inte speciellt mkt pengar.

har du inge bättre att komma med så du måste märka ord ?
du vet själv att jag inte mena en bil från 50 -talet , bryr mig inte hur saab stavar sina modellnamn å bilen köptes inte för några 6000:- ( vet inte vart du fått det i från )
jag har inte sagt att en nyare volvo inte är dyra att reparera
å bryr mig inte vart man kan hitta info om nyare saabar

säger bara att en 245:a är en bra bil för dom pengarna man lägger ut inte bäst utan bra å det är sällan man står stllastående med dom
å kunskapen av att skruva på en 245:a är finns nästan över allt
det finns nästan en snubbe som kan skruva en gammal volvo i varje kvarte å det finns det inte med saab

men nu eftersom du citerar en enskild bil så drar väl jag upp mina gamla volvos

*första bilen* en volvo 740 88 b230f utrustning blackline = resultat toppackning + kopplingsras

*3dje bilen* volvo 745 turbo utrustning = ingen = resultat efter 2 månadsägande ORGINAL ingen sönder pyst maskin .. motorras 2 gr motorbyte en gång topppackning 2 gr 531 topp med en insjunken kyl kanal 1 gång

*5te bilen*volvo 740 turbo utrutning automat eltaklucka (bortkopplad)=resultat rasad bakaxel 2 gr skev topp 2 gr rasad automatlåda 2 gr topppackning 4 gr

*6re bilen* volvo 745 "vinterbil" 18000 mil utrustning 0 och ingenting = resultat ägande i 2 dagar yikes resulterade i ett bakaxel haveri och en stake ut genomblocket smile

alla dessa bilarna ägde jag under 2009

avgör drift säkerheten själv

å det va säkert svindyrt att laga dom ?
+ att du bruka bilen normalt ?
å du kör säkert så med barn i bilen med ?
vid normalt körande så hade bilana hållt  för utom 740 turbona ,dom är fan klena byggda

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 februari 2010
alexxe skrev:
AcesHigh666 skrev:
Spelar ingen roll vad du köper igentligen, men om krocksäkerhet har betydelse så är volvo inget dålig val. Även 240 är hyffsad med tanke på andra bilar som är lika gamla. Annars är nog 945 bättre och modernare.

gillar volvo så kom inte med några påhopp, men generellt sett så är gamla bilar dödsmaskiner på hjul om man jämför med relativt nya bilar.

här e de klassiska krocktestet utav just en volvo 745 vs nyare bil gjort av Fift Gear.

http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYi … playnext=1

det är härligt att denna film är den  ända folk baserar volvos krock säkerhet på smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

2 656 Inlägg
23 februari 2010
turboforssen skrev:
ekelund88 skrev:
turboforssen skrev:

du vet själv att jag inte mena en bil från 50 -talet , bryr mig inte hur saab stavar sina modellnamn å bilen köptes inte för några 6000:- ( vet inte vart du fått det i från )

säger bara att en 245:a är en bra bil för dom pengarna man lägger ut inte bäst utan bra å det är sällan man står stllastående med dom
det finns nästan en snubbe som kan skruva en gammal volvo i varje kvarte å det finns det inte med saab

*första bilen* en volvo 740 88 b230f utrustning blackline = resultat toppackning + kopplingsras

*3dje bilen* volvo 745 turbo utrustning = ingen = resultat efter 2 månadsägande ORGINAL ingen sönder pyst maskin .. motorras 2 gr motorbyte en gång topppackning 2 gr 531 topp med en insjunken kyl kanal 1 gång

*5te bilen*volvo 740 turbo utrutning automat eltaklucka (bortkopplad)=resultat rasad bakaxel 2 gr skev topp 2 gr rasad automatlåda 2 gr topppackning 4 gr

*6re bilen* volvo 745 "vinterbil" 18000 mil utrustning 0 och ingenting = resultat ägande i 2 dagar yikes resulterade i ett bakaxel haveri och en stake ut genomblocket smile

vid normalt körande så hade bilana hållt  för utom 740 turbona ,dom är fan klena byggda

turborna gick hårt sista men gl arna gick som ta mig från a till b bilar helt orginala inte ens sänkta eller dylikt 745an gick på skroten = dyr affär 740in kostade ju inte många kronor dock

men dyrast av alla va ju 745 turbon

hade en saab 900 ett tag med den gick faktiskt inte sönder smile men åkkomforten va ju inte den bästa smile men de e en annan sak där tycker jag dock volvon e helt okej

2 656 Inlägg
23 februari 2010
EmilHammarlund skrev:
ekelund88 skrev:
turboforssen skrev:

Finns/har funntits massvis av gamla Volvo i min släkt sedan 70-talet och de går aldrig sönder. Jo, en och annat slitagegrej men inte sällan mer än så trots att det handlar om välbrukade långmilare. Inte så att jag inte tror dig men det låter lite otroligt. Missat körlektionerna?

nej verkligen inte kör troligen mer än dig per år ..

mina andra bilar går ju inte sönder heller så menar sen tidigt 70 tal säger du de e ju lika med att ni köpt bilarna nya / relativt nya .. de e en stoooorskillnad smile de kanske du  skulle lärt dig jag körde sönder 20 år gamla bilar och dina nya bilar höll ? smile missat matten eller skrivförståelsen i skolan ? ( skämt och sido )

2 656 Inlägg
23 februari 2010
EmilHammarlund skrev:
matheus skrev:
Fan va alla tjatar om säkerheten, och allt sånt i bilen, tänk om hon är världsmästare på att köra bil? jag skulle köpt en 245:a om du tycker hon vill ha en sån. jag har en 940 som min knodd åker runt i, bara sätta han i mitten i bak å sen köra. dessutom älskar han när man sladdar! så de e klart att de ska vara bakhjulsdrivet å gammalt!

Minns när jag var mindre och farsan sprätte grus med 240:in. En sådan sak glömmer man aldrig trots att man glömmer mycket annat från den tiden. smile Men mormor var orolig om jag minns rätt.

turbona kan vi räkna bort här för dom var ju bara för o visa än mer att mina volvos då aldrig håller smile

men glarna har ägts av äldre herrar innan mig och relativt välskötta faktiskt smile

( svar på ditt editerade inlägg )

Bärs!
3 456 Inlägg
23 februari 2010
Mer Garaget.org än såhär blire inte, Helt fantastiskt! smile

Garaget.org peakade 2008.

566 Inlägg
23 februari 2010
Köp en 245 nu och lägg upp bilder, så ska du se att det blir 15 sidor till med krocksäkerhet osv big_smile

1 562 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
81an skrev:
Köp en 245 nu och lägg upp bilder, så ska du se att det blir 15 sidor till med krocksäkerhet osv big_smile

hahaha

1 562 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
turboforssen skrev:
ekelund88 skrev:
turboforssen skrev:

hmm 745an hon kör nu har gått snart 48000mil utan problem.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
23 februari 2010
81an skrev:

+1.. lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

945 Inlägg
23 februari 2010
Hur orkar man? big_smile  Ge mig eran energi!
Senast redigerat av Bjare (23 februari 2010)

blacken
23 februari 2010
tjn skrev:
blacken skrev:
tjn skrev:
såman är avundsjuk på en 240 ??? nu får du fan ta och hejda dig lite oxå ... jag har oxå varit 18år , för så där 10år sen , redan då tyckte jag att 240 var en gammal bil.
Men jag harva runt lite grann i en 745, som på den tiden kostade som en gammal v70 idag.
men skit samma , volvo har kommit med massa bra saker .
Men att dom skulle vara några gudar på att bygga bilar är ren jävla dröm.

och svenska försäkringsbolags krockstatistiker ger jag inte mycket för , speciellt inte om dom visar att en 240 är lika säker som en ny bil , då är det något som är jävligt fel.
vissa borde nog läsa på lite bättre.

Jävla fjant tråd som absolut borde låsas.

Fattar man inte att utveckling har gått framåt sen 1974 så borde man spärras in på dårhus,
Undrar varför bilfabrikanterna har börjat med , bromsassistans, abs, antisladd, slaäpvangs stabilisering, krockkuddar, deformationssoner, nightvision osv..... 240 har ju inget och dne är ju bäst ...

Fan ta å kliv ur sandlådan och väx upp

och svenska försäkringsbolags krockstatistiker ger jag inte mycket för

Folksams statistik tillhör dom främsta och korrektaste,  i världen!..

Enligt dig ?

Enligt internationella bedömare..

749 Inlägg
23 februari 2010
Bjare skrev:
Hur orkar man? big_smile  Ge mig eran energi!

Finns människor som har passion och intresse av att hålla gamla bilmodeller levande, inget konstigt med de tycker inte jag.

3 259 Inlägg
23 februari 2010
Alla volvoåkares starkaste argument:

*Så jädrans billiga delar!

*Bilen går aldrig sönder!

Bara jag som tycker att det talar emot sig självt på nåt sätt?smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

3 259 Inlägg
23 februari 2010
EmilHammarlund skrev:
JonR skrev:
Alla volvoåkares starkaste argument:

*Så jädrans billiga delar!

Bara jag som tycker att det talar emot sig självt på nåt sätt?smile

*Så jädrans lättmekad!

Service behöver göras och slitagedelar bytas även på en gammal Volvo, ibland även annat så då är billiga delar och lättmekat bra. Så bilen går nästan aldrig sönder är rätt ord.

Jaha, jag som trodde dom gick iaf...smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

961 Inlägg
23 februari 2010
så jättebilliga delar är de faktist inte , men när man väl bytt dom så går dom bara igen , som en soppapump till min 740 turbo kostar närmare 1900:- ny , alltså huvudpumpen under .. sen är väl tänddelar och sånt som slitage normalkostnader vad jag har märkt iaf .. mina har då bara gått o gått dom förutom att 5 soppapumpar gått på 4 bilar tongue .. men har bilarna gått över 30 000 så är de tydligen vanligt att dom ger med sig .. finns nya walbro billigare smile

Pure DieselPower

3 259 Inlägg
23 februari 2010
Ja att just volvo skulle vara så avsevärt mycket billigare i reservdelar(då pratar vi givetvis nya) är verkligen inget som stämmer, knappast så mycket billigare än till nån annan bil så att det skulle vara värt att harva runt i en gammal 240 för 15-20kr/mil....

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

629 Inlägg
23 februari 2010

Den där "videon" har aldrig passat bättre i en tråd, samma nivå...
Senast redigerat av Dagge88 (23 februari 2010)

Mröh

7 100 Inlägg
23 februari 2010
du verkar inte älska henne eftersom du köper en 245 åt henne.............

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Sök