5525
Sök

Köra med ett bara halvljus, hur vågar ni?

Olika
907 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
Hur tänker folk som bara har ett fungerande halvljus?
Vad gör de när även det fungerande ger upp?

Värst är de som även har trasigt positionsljus, att möta en bil i mörker med endast ett fungerande halvljus gärna på höger sida av bilen är rent livsfarligt, man uppfattar lätt mötande fordon som ett tvåhjuligt och håller kanske inte ur vägen tillräckligt när vägen är smal av alla snövallar som är så här års.

Mvh
Fredrik

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
22 februari 2010
Tror nästan det handlar om lathet.

Men va fan, tar ju jättelång tid att byta lampa roll

Allt för den där jävla hatten!

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
22 februari 2010
Det finns något väldigt ovanligt på våran jord... "sunt förnuft".

Om lampan precis gått sönder eller om du måste verkligen ta dig någonstans, visst.
Senast redigerat av eddhedd (22 februari 2010)

1 772 Inlägg
22 februari 2010
Alla kanske inte har suttit och åkt med det länge utan det kanske nyligen gått sönder, sen klarar väl det flesta inte av att byta lampa själva på deras nya moderna bilar utan måste in på verkstad osv. Men finns ju givetvis dom som inte orkar bry sig heller..

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

3 259 Inlägg
22 februari 2010
Inte alltid lätt att upptäcka det om man är lite ovan, oftast finns det vänliga bilister som meddelar detta genom att blinka åt en!

Tex min Passat 02 med bixenon kostar det 5000kr att byta ut en halvljuslampa på, hela fronten måste monteras ner samt framlyse, inget man gör utanför en mack i full snöstorm direkt!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Olika
907 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
Vilka försvarstal ni kommer med!

När jag tog körkort fick jag lära mig något som heter inre respektive yttre säkerhetskontroll, detta ska utföras innan varje körning, tänk på det! (nej jag gör inte det men jag har koll på bilens belysning ändå)

Att lampan gått sönder under körning köper jag, men inte BÅDE parkeringsljus och halvljus samtidigt.
Dessutom är det ofta samma bil jag möter till och från jobbet med trasiga lampor så i det fallet är det ren lathet.

Att det är svårt att byta kan jag gå med på, men lämna då in bilen på verkstad eller be någon kinnig hjälpa till!

Mvh
Fredrik

1 772 Inlägg
22 februari 2010
fredriq skrev:

När jag tog körkort fick jag lära mig något som heter inre respektive yttre säkerhetskontroll, detta ska utföras innan varje körning, tänk på det! (nej jag gör inte det men jag har koll på bilens belysning ändå)

Att lampan gått sönder under körning köper jag, men inte BÅDE parkeringsljus och halvljus samtidigt.
Dessutom är det ofta samma bil jag möter till och från jobbet med trasiga lampor så i det fallet är det ren lathet.

Att det är svårt att byta kan jag gå med på, men lämna då in bilen på verkstad eller be någon kinnig hjälpa till!

Dom kanske är påväg, du möter väl knappast samma bil flera gånger med trasig lampa? Och hur ofta händer detta egentligen? Nu låter det som jag skyddar dom som inte har lyse på bilen men det gör jag absolut inte, jag skiter väl i vilket.

3 259 Inlägg
22 februari 2010
Ville bara visa en annan verklighet, om man tex har en bil som min så kanske man upptäcker den trasiga lampan på en fredag kväll innan man ska åka 40mil tex, då kanske man inte känner för att avboka resan för att ett halvljus är trasigt då det kan vara nåt viktigt i görningen, men givetvis så ser man ju till att åtminstone positionslyset funkar(det byts iaf i en handvändning på min bil)

Självklart är det oansvarsfullt o köra med både trasigt halvljus och positionslyse! Den handlar enbart om ren lathet!

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (22 februari 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

.......
2 655 Inlägg
22 februari 2010
haha satt precis och tänkte på detta, finns så jävla mycke idioter, körde från östersund-borås -  borås-östersund nu i helgen, jag orkade inte ens hålla räkningen på hur många jag mötte med bara ett halvljus och nästan fler som körde med antingen fel watt eller felmonterad lampa på ena så att ena lampan bländade som satan och de andra var som vanligt.  överdriver nog inte om de va 20st + alla me bara ett som jag inte ens orkade räkna.
va är de me folk, jag tycker de är dåligt ljus på kvällen att bara köra med halvljus, hur är de inte då med bara ett halvljus :S.

593 Inlägg
22 februari 2010
Jag måste faktiskt hålla med trådskaparen lite, jag själv möter ofta personer som har trasiga lampor.
Dessutom är det säkert 1 av 5 som åker halv och dimljus ihop :S

Olika
907 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
NordstromJ skrev:
fredriq skrev:

Dom kanske är påväg, du möter väl knappast samma bil flera gånger med trasig lampa? Och hur ofta händer detta egentligen? Nu låter det som jag skyddar dom som inte har lyse på bilen men det gör jag absolut inte, jag skiter väl i vilket.

I Sverige (läs utanför 08) ligger det olika städer och det förekommer att folk pendlar mellan dem, dvs de bor i stad1 och arbetar i stad2, eftersom man åker vid samma tider varje dag möter man även samma bilar, såväl på väg till som från jobbet.

Mvh
Fredrik

1 772 Inlägg
22 februari 2010
fredriq skrev:
NordstromJ skrev:
fredriq skrev:

I Sverige (läs utanför 08) ligger det olika städer och det förekommer att folk pendlar mellan dem, dvs de bor i stad1 och arbetar i stad2, eftersom man åker vid samma tider varje dag möter man även samma bilar, såväl på väg till som från jobbet.

Ett exempel då, hur många gånger har du mött samma bil med trasigt halvljus + posljus som mest?

1 101 Inlägg
22 februari 2010
NordstromJ skrev:
fredriq skrev:
NordstromJ skrev:
[/b]

Ett exempel då, hur många gånger har du mött samma bil med trasigt halvljus + posljus som mest?

Grymmt om det är samma bil varje gång ju då blir det ju ingen överaskning när han kommer där med sitt trasiga lyse lol
Senast redigerat av Woojen (22 februari 2010)

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

Olika
907 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
NordstromJ skrev:
fredriq skrev:
NordstromJ skrev:
[/b]

Kan möta samma bil varenda vecka i flera månaders tid med bara ett halvljus.

Det jag undrade i första inlägget var hur ni gör när även den fungerande lampan slocknar och det är mörkt ute?

Scenario:
Rallykalle med sin 240 och 8 st bigknick med 100W och 90/120W H4 med endast den ena fungerande på halvljus.
Rallykalle möter Lastbil modell XXL med 8 st bignick och upptäcker att hans dåvarande hela halvljuslampa numera är trasig när han ska blända av, ska han:
1, blända av och köra de 800 metrarna fram till lastbilen med endast sina positionsljus
2, blända av för att sedan blända på igen när han insett hans läge och:
A, Hoppas att lastbilen har överseende med Rallykalles helljuskörning?
B, Inser att lastbilen bara blinkar 2 ggr med sina 8 st bignick monterade i ögonhöjd för att sedan även han köra med helljus under mötet och inte bry sig om Rallykalle övergår från Vägverkets till Skogsstyrelsens ansvar.
Senast redigerat av fredriq (22 februari 2010)

Mvh
Fredrik

Saabifierad
2 031 Inlägg
22 februari 2010
fredriq skrev:

Värst är de som även har trasigt positionsljus, att möta en bil i mörker med endast ett fungerande halvljus gärna på höger sida av bilen är rent livsfarligt, man uppfattar lätt mötande fordon som ett tvåhjuligt och håller kanske inte ur vägen tillräckligt när vägen är smal av alla snövallar som är så här års.

Bara för att du misstänker att fordonet är tvåhjuligt så hoppas jag verkligen inte att du lägger dig mitt på vägen, tanken är att man ska hålla sig i sin fil, oavsett om det är ett tvåhjuligt fordon eller ej.

Jag förstår dagens bilister, har man en bil där lampbytet rör sig om ett fyrasiffrigt belopp som ska utföras på en verkstad så förstår jag att folk skippar det. Sedan får man inte heller glömma hur många nya bilar det är som ständigt åker runt och är smutsiga, folk är snåla helt enkelt tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Olika
907 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
Slash skrev:
fredriq skrev:

Bara för att du misstänker att fordonet är tvåhjuligt så hoppas jag verkligen inte att du lägger dig mitt på vägen, tanken är att man ska hålla sig i sin fil, oavsett om det är ett tvåhjuligt fordon eller ej.

Jag förstår dagens bilister, har man en bil där lampbytet rör sig om ett fyrasiffrigt belopp som ska utföras på en verkstad så förstår jag att folk skippar det. Sedan får man inte heller glömma hur många nya bilar det är som ständigt åker runt och är smutsiga, folk är snåla helt enkelt tongue

Alla vägar består inte av "filer" i vårt avlånga land, en väg på "landet" som normalt är smal har inte plats för 2 filer när snödrivorna är högre än du kan se över dem. Att möta någon på en sådan väg i snöstorm är inga problem så länge det är ett tvåhjuligt fordon men jag hoppas du inser problemet med ett fyrhjuligt dito utan fungerande belysning på sin vänstersida...

Mvh
Fredrik

1 772 Inlägg
22 februari 2010
fredriq skrev:
NordstromJ skrev:
fredriq skrev:

Då rör det sig om ren lathet, eller om pengar.

fredriq skrev:
Alla vägar består inte av "filer" i vårt avlånga land, en väg på "landet" som normalt är smal har inte plats för 2 filer när snödrivorna är högre än du kan se över dem. Att möta någon på en sådan väg i snöstorm är inga problem så länge det är ett tvåhjuligt fordon men jag hoppas du inser problemet med ett fyrhjuligt dito utan fungerande belysning på sin vänstersida...

Men eftersom du nu är så medveten om att såpass många bilister kör med bara ett fungerande halvljus så borde du vara mer än beredd på att det är en bil du möter och inte ett tvåhjuligt fordon (nu hur vanligt det är att motorcyklister är ute i snön och far)

Saabifierad
2 031 Inlägg
22 februari 2010
NordstromJ skrev:
fredriq skrev:
NordstromJ skrev:

Då rör det sig om ren lathet, eller om pengar.

fredriq skrev:

Men eftersom du nu är så medveten om att såpass många bilister kör med bara ett fungerande halvljus så borde du vara mer än beredd på att det är en bil du möter och inte ett tvåhjuligt fordon (nu hur vanligt det är att motorcyklister är ute i snön och far)

Exakt big_smile

fredriq, lägg ner problemet med att möta enögda bilar där problemet är att du inte vet om det är tvåhjuligt eller ej, åker du förövrigt på en smal väg bör du anpassa hastigheten så den misstänkta R1:an mitt i vintern kan i själva verket vara en enögd Jeep Cherokee så inte problem uppstår wink Däremot finns ett annat problem du inte tagit upp som oftast gäller bilar med xenonlampor där den ena lagt av, då har jag märkt att den andra oftast antingen lyser starkare eller bli felinställd så att den bländar. Visst bilar med xenon bländar, hur man än gör, men med enbart en, då blir det ännu mer bländande hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Utbildad Service tekniker
117 Inlägg
22 februari 2010
vafan, är det inte bättre att sköta sitt eget och skita i vad andra gör? en lampa hit eller dit, måste nog vara dagens problem......

4 005 Inlägg
22 februari 2010
Håller med, helt idiotiskt att inte byta lampan direkt som tar 5 min såvida man inte har en ny modern bil där de har byggt in lampan i framspoilern av designskäl.(idioti).

En olycka händer så otroligt lätt.

Sök