5849
Sök

Hur kopplar jag kondensatorn?

667 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
har nyss köpt en kondensator tänkte fråga hur man kopplar? klipper man av strömkabeln och sen går in på plus och ut på minus? hmm

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 februari 2010
Nej dne kopplas parallellt med kablarna, både jord och plus.

Du kan lägga ett fördelningsblock så att du har kabel -> f-block och från f-block till steg resp kondensator.

Eller så klipper du plus resp jordkabeln (OBS koppla ur batteriet eller ta loss säkringen vid batteriet) och sätt ett par ringskor på kabeln du klippte så sätter du kabeln från batteriet på kondensatorn, sedan sätter du kabeln till från steget till plus på kondensatorn.
Samma sak med jord. Då använder du mer eller mindre kondensatorns plintar som f-block då du kan göra samma sak med fler steg.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

667 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
Vad jag Inte år är hur man laddar upp den? :S

21 761 Inlägg
27 februari 2010
Oftast följer det med ett motstånd som ska användas för att ladda upp kondingen, det motståndet kopplas tillfälligt in mellan kondingens plusanslutning och stegets pluskabel från batteriet. Kondingens jordanslutning ska vara ansluten till sin jordpunkt i bilen när detta görs.

667 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
[quote = Drönirettab] Oftast följer det med Ett motstånd som ska användas för att ladda upp kondingen, det motståndet kopplas tillfälligt i Mellan kondingens plusanslutning och stegets pluskabel från Batteriet. Kondingens jordanslutning ska vara ansluten till synd jordpunkt i bilen När Detta görs. [/ Quote]
Fick med typ som en liten järn pinne är det, det jag ska använda?

21 761 Inlägg
27 februari 2010
Har du en bild på "järnpinnen"?
Mitt på "pinnen" ska det vara en tjockare del med ett par färgade streck, finns det såna?

667 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har du en bild på "järnpinnen"?
Mitt på "pinnen" ska det vara en tjockare del med ett par färgade streck, finns det såna?

Ja det gör det då är det den. har du någon bild på kopplings schema så jag ser hur jag kopplar :S

21 761 Inlägg
27 februari 2010
http://www.dls.se/econtent/files/173/manual_caps_05.pdf

Läs avsnittet om uppladdning av kondensatorn, studera även den lilla bilden under texten. Detta är ett generellt sätt att ladda upp de flesta kondensatorer på, oavsett fabrikat.  smile

Sök