Endast 80 km/h på tvåan? (Golf GTI Mk2)

GTI-Kungen VW-nörd
28 februari 2010 · 38 Inlägg

The_Rebel skrev:
ehm... jo han kör ju visst på 3an när han når 100 på filmen som du länkade till`?  han växlar ju upp till den runt 80

Ja, men den ANDRA växeln som killen använder är inte trean. Varför? Jo, bilen går 70 km/h och motorn ligger på 5000 rpm. Detta innebär att bilen kommer gå 90 km/h när motorn når varvstoppet vid 6400.

(70 / 5000) X 6400 = 90

Och jag har själv kört över 100 på trean, så det är inget snack om att det går.
Vi kan alltså dra slutsatsen att den bilen ska gå 90 på tvåan. Fortfarande 10 km/h mer än på min bil...

discokapten Kapten på disco!
28 februari 2010 · 1 729 Inlägg

När går varvstoppet när du gasar ut belastning? (torrvarvar)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
GTI-Kungen VW-nörd
28 februari 2010 · 38 Inlägg

adde761 skrev:
Jag har en golf 2a ,dock ej gti, som leksak ute i skogen och den gör utan vidare 80+km/h på 2an med original fälgar. Så jag tkr det låter lite konstigt att en gti inte skulle komma över 80km/h.

Håller med. Men hur många varv går motorn när du maxar på tvåan?

discokapten skrev:
När går varvstoppet när du gasar ut belastning? (torrvarvar)

Ingen aning. Hur så?

D_Carlsson Bonntrimmare
28 februari 2010 · 620 Inlägg

tycker Du att den behöver gå snabbare än 80 km/h på 2an???
Det är ett bra bevis på att du har en tätstegad växelåda med låg utväxling som gör att bilen axar bra wink

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
adde761
28 februari 2010 ·

GTI-Kungen skrev:

adde761 skrev:
Jag har en golf 2a ,dock ej gti, som leksak ute i skogen och den gör utan vidare 80+km/h på 2an med original fälgar. Så jag tkr det låter lite konstigt att en gti inte skulle komma över 80km/h.

Håller med. Men hur många varv går motorn när du maxar på tvåan?

Det är det som är problemet, det finns ingen varvräknare utan det sitter en klocka där istället.
Det jag har funderat över är var varvstoppet borde gå in? Jag har aldrig märkt av det så jag har bara gasat tills jag inte vågade mer.

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
28 februari 2010 · 2 853 Inlägg

GTI-Kungen skrev:

The_Rebel skrev:
ehm... jo han kör ju visst på 3an när han når 100 på filmen som du länkade till`?  han växlar ju upp till den runt 80

Ja, men den ANDRA växeln som killen använder är inte trean. Varför? Jo, bilen går 70 km/h och motorn ligger på 5000 rpm. Detta innebär att bilen kommer gå 90 km/h när motorn når varvstoppet vid 6400.

(70 / 5000) X 6400 = 90

Och jag har själv kört över 100 på trean, så det är inget snack om att det går.
Vi kan alltså dra slutsatsen att den bilen ska gå 90 på tvåan. Fortfarande 10 km/h mer än på min bil...

kanske den visade fel på mätaren då tongue eller hade chipp-. förflyttat varvstopp. större fälgar, listan kan göras lång. men vad är problemet? tätstegad låda är ju nice smile

GTI-Kungen VW-nörd
28 februari 2010 · 38 Inlägg

pattilatti2 skrev:
men vad är problemet? tätstegad låda är ju nice smile

Problemet är att jag tror att min bil går minst 10 km/h långsammare på tvåan än den SKA göra. Och det skulle kunna innebära att nåt är fel...

FLindgren
28 februari 2010 · 5 089 Inlägg

Du kanske ska läsa mitt inlägg igen kanske?

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
GTI-Kungen VW-nörd
28 februari 2010 · 38 Inlägg

FLindgren skrev:
Du kanske ska läsa mitt inlägg igen kanske?

Men det spelar ju ingen roll vad man har för hjul. Visst, bilen går fortare med större fälgar, men... inte vet hastighetsmätarn om att du satt på större fälgar.

Två identiska Golfar:
1: 13" fälg, går 90 km/h vid 6400 rpm på tvåan, mätarn visar 90
2: 15" fälg, går 100 km/h vid 6400 rpm på tvåan, mätarn visar 90

Om jag inte är helt ute och cyklar så mäter hastighetsmätarn bara hur fort hjulen snurrar. Båda bilarnas hjul snurrar lika "fort", bil #2 kommer dock längre eftersom omkretsen på hjulen är större.

Så, fälgstorlek spelar ingen roll i detta fallet, jag vill veta hur snabbt bilen ska gå på tvåan ENLIGT MÄTARN.

discokapten Kapten på disco!
28 februari 2010 · 1 729 Inlägg

GTI-Kungen skrev:

FLindgren skrev:
Du kanske ska läsa mitt inlägg igen kanske?

Men det spelar ju ingen roll vad man har för hjul. Visst, bilen går fortare med större fälgar, men... inte vet hastighetsmätarn om att du satt på större fälgar.

Två identiska Golfar:
1: 13" fälg, går 90 km/h vid 6400 rpm på tvåan, mätarn visar 90
2: 15" fälg, går 100 km/h vid 6400 rpm på tvåan, mätarn visar 90

Om jag inte är helt ute och cyklar så mäter hastighetsmätarn bara hur fort hjulen snurrar. Båda bilarnas hjul snurrar lika "fort", bil #2 kommer dock längre eftersom omkretsen på hjulen är större.

Så, fälgstorlek spelar ingen roll i detta fallet, jag vill veta hur snabbt bilen ska gå på tvåan ENLIGT MÄTARN.

du har fel. Du kan använda den har kalkylatorn för att få fram vilka däck som som stämmer (omkrets)

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Zwudda Refined
28 februari 2010 · 1 770 Inlägg

Var ligger problemet?
Om du nu är GTI kung så borde du väl kunna detta!?

discokapten Kapten på disco!
28 februari 2010 · 1 729 Inlägg

Zwudda skrev:
Var ligger problemet?
Om du nu är GTI kung så borde du väl kunna detta!?

+1


TS:

Och sen glömde jag att tillägga att 1.8 liters golf 2:a med femväxlad låda gjorde ganska exakt 90 på tvåan, eller iaf runt där.

Att sitta och kolla på trimmade golfar på youtube och absolut hävda att du har rätt i att alla golfar gör 100 på tvåan är kanske inte det smartaste man kan göra, dom kan köra med vilken låda som helst, flyttat varvstopp osv,

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
GTI-Kungen VW-nörd
28 februari 2010 · 38 Inlägg

discokapten skrev:
Du kan använda den har kalkylatorn för att få fram vilka däck som som stämmer (omkrets)

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Tack för kalkylatorn, men jag är inte så säker på att jag har fel. Du har kanske missförstått mig lite. Hastighetsmätarn visar fel om jag sätter på större/mindre däck. Rätt? Om vi säger att jag kör i 80 km/h ENLIGT MÄTAREN på tvåan så kommer bilen visa 6400 rpm, OAVSETT storleken på fälgarna. Rätt?


Zwudda skrev:
Om du nu är GTI kung så borde du väl kunna detta!?

Haha, jag visste att nån skulle komma med den kommentaren lol

discokapten skrev:
Att sitta och kolla på trimmade golfar på youtube och absolut hävda att du har rätt i att alla golfar gör 100 på tvåan är kanske inte det smartaste man kan göra, dom kan köra med vilken låda som helst, flyttat varvstopp osv,

Som jag säkert skrivit tidigare, jag har även LÄST på flera ställen att just denna Golf som jag har ska göra NÄSTAN 100 på tvåan.

Senast redigerat av GTI-Kungen (28 februari 2010)

D_Carlsson Bonntrimmare
28 februari 2010 · 620 Inlägg

GTI-Kungen skrev:
Som jag säkert skrivit tidigare, jag har även LÄST på flera ställen att just denna Golf som jag har ska göra NÄSTAN 100 på tvåan.

Men ingen kan väl vara gladare än dig om den inte gör det någon tidigare ägare kanske har bytt till en v-låda med lägre utväxling och jag kollade spec på din bil och om man har så lite som 157 nm hade jag iaf varit glad om utväxlingen sänktes lite till för axelrationens skull.

om du undrar om din mätare går fel varför lånar du inte bara en gps av någon och undersöker saken roll

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
GTI-Kungen VW-nörd
28 februari 2010 · 38 Inlägg

D_Carlsson skrev:
Men ingen kan väl vara gladare än dig om den inte gör det någon tidigare ägare kanske har bytt till en v-låda med lägre utväxling och jag kollade spec på din bil och om man har så lite som 157 nm hade jag iaf varit glad om utväxlingen sänktes lite till för axelrationens skull.

om du undrar om din mätare går fel varför lånar du inte bara en gps av någon och undersöker saken roll

Jag skiter i om bilen går 80 eller 180 på tvåan. Jag har aldrig trott att mätarn visar fel. Jag har bara undrat om någon kan ha nån aning om det är fel på min bil eftersom den "bara" går 80 på tvåan. Inget annat.

Lowenhart fälg fantast
28 februari 2010 · 1 086 Inlägg

en OEM golf gti 84-91 8v gör 105 km / h  på tvåans växel vid 6400 rpm,

något stämmer inte med din bil, eller så är den putsad för skroten

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
grindborg1
1 mars 2010 · 326 Inlägg

GTI-Kungen skrev:

Takashi skrev:
Kan vara för att han kör i treans växel..

Nej, det gör han garanterat inte, för den andra växeln som han använder (oavsett om det är tvåan eller trean) räcker inte riktigt för att nå 100. Och visst når man en bra bit över 100 på trean.

tycker du ska kolla den filmen igen smile han kör iväg på ettan sen lägger i 2an och när de börjar närma sej 100 så är 3an redan i tongue

Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
Lowenhart fälg fantast
1 mars 2010 · 1 086 Inlägg

adde761 skrev:

GTI-Kungen skrev:

adde761 skrev:
Jag har en golf 2a ,dock ej gti, som leksak ute i skogen och den gör utan vidare 80+km/h på 2an med original fälgar. Så jag tkr det låter lite konstigt att en gti inte skulle komma över 80km/h.

Håller med. Men hur många varv går motorn när du maxar på tvåan?

Det är det som är problemet, det finns ingen varvräknare utan det sitter en klocka där istället.
Det jag har funderat över är var varvstoppet borde gå in? Jag har aldrig märkt av det så jag har bara gasat tills jag inte vågade mer.

varvräknare var extrautrustning på cl därför har du ingen varvräknare, mk2 gti varvräknare var standard


svaret på trådskaparens fråga,

ja gissar att du har K-jetronic -85, byt rotor från en vanlig cl och spänn fjädern så kommer varvstoppet vid 7500 rpm istället,
vill du ha mer , köp en trimkam eller blueprinta din k-jet så ska du se att det går som satan sen

ps. du är ingen gti kung, du kan ingeting annars hadde du inte frågat bruushan

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
D_Carlsson Bonntrimmare
1 mars 2010 · 620 Inlägg

GTI-Kungen skrev:

D_Carlsson skrev:
Men ingen kan väl vara gladare än dig om den inte gör det någon tidigare ägare kanske har bytt till en v-låda med lägre utväxling och jag kollade spec på din bil och om man har så lite som 157 nm hade jag iaf varit glad om utväxlingen sänktes lite till för axelrationens skull.

om du undrar om din mätare går fel varför lånar du inte bara en gps av någon och undersöker saken roll

Jag skiter i om bilen går 80 eller 180 på tvåan. Jag har aldrig trott att mätarn visar fel. Jag har bara undrat om någon kan ha nån aning om det är fel på min bil eftersom den "bara" går 80 på tvåan. Inget annat.

Ja vad f*n tror du är fel då varv stoppet och varvräknarn samtidigt eller???
Du ser ju att bilen varvar fullt och varvstoppet går i och mätarn visar 80! det har du sagt
Antingen så är det bytt till en lägre slut växel eller så stämmer inte hastighets mätaren om du är säker på att en sådan ska göra 100km/h på 2ans växel.

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
davidklang
1 mars 2010 · 908 Inlägg

tycker det verkar konstigt att den bara når 80km/h på 2:an. min golf 2 går i 80 på 2:an och 6500rpm och de e  en vanlig golf på 90 hk. sen på 3:ans växel kommer jag upp i 125km/h på 6500rpm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang