M_icke_ skrev:
Jerk-R skrev:
SPänningen i det här fallet är något som vi pratar om i högtalarkablarna.. vad du har för spänning till steget har vi inte tagit någon hänsyn till..
Det jag försökte förklara var att en lägre last(ohm) kräver mera ström(ampere) för samma effekt(watt)
för att spänningen(volt) blir lägre vid samma effekt(watt) om du har mindre motstånd(ohm)
Vad är en kortslutning? "Noll" resistans(ohm) och en rusning av ström(ampere)
Om vi fortsätter på min beräkning då:
"Klarar bilen leverera 100A i 12V konstant så får du ut 1200W, räknar du sen en effektivitet på 70% så har du 840W i uteffekt från steget."
Dom 840W ut från steget kan vara 1v och 840A eller 1000V och 0,84A. Det blir fortfarande 840W och kommer således dra lika mycke ström från bilen!
Var tar annars strömmen vägen?
Fattar inte vad kortslutning har med detta att göra för övrigt?
Vad tror du strömkretsen i ett steg gör?
Transformerar för det första upp spänningen till en högre.
Nu är jag dock inte HELT haj på omvandlingen men jag tror att det är en dc/ac-omvandlare med i spelet med.
För att jämföra igen.
Detta beräknat på UTGÅNGEN och med 100% effektivitet för enkelthetens skull:
2000W med 1 ohms last:
Ekvationen är som följer (eftersom vi vet P (effekt) och R (motstånd):
I (ström) = roten ut P/R detta ger ca: 45A (44.7213......) Således behövs det 45A på utgången vid ett ohms last. (Roten ur 2000)
4 ohm däremot:
2000/4=500, roten ur 500 är 22,360679.... Så vi avrundar uppåt till 22.5A.
Ser du nu att steget som lämnar 2KW vid 4 ohm kräver MINDRE ström på utgångssidan än steget som lämnar samma effekt vid ett ohm?
Denna ström behöver komma in med.....därför krävs det även mer ström IN till steget för att få samma effekt.
Nu när vi vet strömmen kan vi leka med att se vilka utspänningar vi har ur steget med.
1 ohm: 45A
4 ohm: 22,5A
Man kan räkna både på strömmen med motstånd eller effekten och strömmen. Vi kan räkna på båda.
U (spänning) = RxI
1x45=45V
4x22.5=90V
U=P/I
2000/45=44,444444444V
2000/22,5=88,888888888889V
(Högre spänning kräver lägre ström för att uppnå samma effekt, varför tror du att man kan ha så klena kablar hemma med 230V o 10A?)
Där ser du skälet till varför det krävs MINDRE ström vid snällare last, man för högre spänning ut ur steget och behöver inte mata på med så mkt ström, vilket gör att steget även kräver mindre ström in.
Mindre ström ut = mindre ström in. Detta är dock VÄLDIGT enkelt förklarat.
Vad som kan ske när man lastar ner ett steg alldeles för hårt och spänningen dippar är att det går en strömrusning i steget då det krävs mer ström vid lägre spänning vilket kan få transistorerna att bränna om det vill sig illa.
Mer om detta ämne kan säkert Jonas eller Göran fördjupa sig i betydligt mer än vad jag kan, det skall erkännas.