9639
Sök

Slutstegsproblem.

5 Inlägg
31 maj 2006
Trådstartare
Har två SPL Dynamics slutsteg: ett S-1002 som driver 2st Lanzar Heritage HR69.3 (har iofs tänkt byta ut snart mot något starkare 4 kanalers steg) och ett S-4002 som driver en SPL Dynamics V-10S4 bas.

Till problemet: Märkte en dag att basen miste kraft och drogs bara på det mindre steget (har ihopkopplat dom med remote). Ingen power lampa lyser på det större steget, bara protect lampan som blinkar till då man lägger igång systemet. Nåja, jorden hade lossnat förut (har inte lagt fast basen ännu och har inte allt för långa jordningskablar). Så ja tänkte att det kan vara sak igen, tog upp och klämde fast jordkablarna ordentligt igen och satte igång systemet. Denna gång är det inte bara det större slutsteget som jävlas. Nu tjuter det också 6x9orna om jag har dem inkopplade till det mindre. Ju mer ström bilen drar desto mer tjuter det ur högtalarna.

Idéer? hmm

2 Inlägg
31 maj 2006
Du har garanterat dålig jordkontakt. Kolla så det inte är glapp i jordkablarna. Byt om det går.
Du måste ha 100% jord.  98% är för lite. Testa det. Hoppas det hjälper, annars är det jordfel
i stegen. Lycka till!

21 761 Inlägg
31 maj 2006
Det finns alltid risk för att signaljorden kan brinna upp i stereon om slutstegen har dålig jord. Ett symptom för brunnen signaljord är tjut i högtalarna.

5 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
Kollat jordkablar, mätte till 1,6ohm mellan båda jordningsskruvar på slutsteg och jordningsställe. Helt ok tror jag? Är det jordfel i mitt större steg då?

Och till tjutet från högtalarna till det mindre steget... Signaljord. Var finns det, hur kollar man det och hur fixar man det? roll

10 287 Inlägg
2 juni 2006
1:  1.6 ohm är en meningslös siffra. Vid 50A skulle du ha ett spänningsfall på 80V över jordkabeln i så fall. Resistanser i jordkablar skall ligga väl under 0.001 ohm....

2: "Signaljord" är en tunn jordledning som går i lågnivåkabeln mellan stereo och slutsteg. Om man av misstag har glapp i jorden till steget så försöker slutsteget få jord baklänges genom signaljorden och bränner därmed upp grejor i din stereo. Dyrt och dumt.

Sens moralen är att om man lägger ner rejält med pengar på häftiga slutsteg så skall man låta någon kompetent göra installationen av matningsspänning inklusive kontaktering. Jorden får ALDRIG lossna....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
Nåja, whatever med mätningen. Går väl inte att direkt mäta med någon billig mätare. Saken e den att det har fungerat bra i 2,5 månader och plötsligt börjar krångla. Inga sladdar hade lossnat eller nåt. Har inte gjort installationen själv men tyckte allt såg ok ut (allt utom 6x9 kom med bilen för en slant).

10 287 Inlägg
2 juni 2006
Öhhh...du skrev ovan att jorden hade lossnat förut.

Blinkar protect när man spelar "normalhögt" så kan man misstänka kortis i talspole. (om man nu har kollat så inte högtalarkabeln kan ligga och kortsluta någonstans)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
Jo förut, men inte var något loss när det började krångla... Och det har lossnat en gång endast, för ca. en månad sedan, inga problem efter det utom nu då.

Protect lampan blinkar till direkt man försöker jorda det större steget.
Edit: Har också försökt byta jordningskabel.
Senast redigerat av Blaster (2 juni 2006)

2 Inlägg
2 juni 2006
Hade jag varit du så skulle jag slita ut alla kablar och börja om från början med nya kablar
osv.  Jag vet att det tar en stund men det kan vara värt det. Det finns många "så kallade proffs"
som monterar. Det du också skall göra är att samla alla jordpunkter på ETT STÄLLE, välj ett
nytt sådant också.

Sök